Gå til innhold

Hvorfor kler noen av seg når de skal utføre selvmord?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var nesten vitne til et menneske som skulle begå selvmord (hoppe fra en bro, sto på rekkverket), men det ble heldigvis avverget i siste sekund og vi klarte skaffe hjelp i tide.

Men én ting jeg ikke klarer slutte tenke på: Hvorfor kledde vedkommende av seg? Er det normalt? Og hvorfor? 

Anonymkode: 75290...2b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en slags siste forberedelse. Blir som at man kler av seg når man skal legge seg for kvelden. Et slags intuitivt symbol for at man er ferdig. 

Anonymkode: 372e3...c5f

• Liker 1
Skrevet

Det er et klassisk tegn når folk helt uten videre begynner å gi bort ting også. Det er en makanisme for å forlate verden med ting i orden.

Godt dere oppdaget personen❤️

Anonymkode: eec8a...f4d

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg var nesten vitne til et menneske som skulle begå selvmord (hoppe fra en bro, sto på rekkverket), men det ble heldigvis avverget i siste sekund og vi klarte skaffe hjelp i tide.

Men én ting jeg ikke klarer slutte tenke på: Hvorfor kledde vedkommende av seg? Er det normalt? Og hvorfor? 

Ingenting er normalt når noen står foran en slik avgjørelse.  Man kan nok ikke forestille seg hvor ufattelig langt nede en person er i et slikt øyeblikk....og å kle av seg føles sikkert normalt der og da.  De er dypt psykisk syke.   Så hjerteskjærende.

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det var det du ikke klarte å slutte å tenke på?

Anonymkode: 54f6c...4ea

• Liker 2
Skrevet

Takk for avklaring. Kan jo gi mening!

4ea: jeg har undret mye over det ja. Men hele situasjonen har satt seg ganske kraftig i meg. Blir uvel av å tenke på det, men er glad det endte godt og at jeg slapp være vitne til selvmord. Da hadde jeg nok hatt helt andre problemer nå!

Ts

• Hjerte 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det var det du ikke klarte å slutte å tenke på?

Anonymkode: 54f6c...4ea

Hvorfor er det så rart? Det er en stressende situasjon, og da legger man ofte merke til enkelte detaljer som setter seg fast i hukommelsen i ettertid. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er et klassisk tegn når folk helt uten videre begynner å gi bort ting også. Det er en makanisme for å forlate verden med ting i orden.

Godt dere oppdaget personen❤️

Anonymkode: eec8a...f4d

Ang det å gi bort, det kan også bare være at man har blitt gammel nok til å ha oppfattet at man ikke skal leve evig. Hvis alle rom, garasjen, boden er stappfulle og hvis man også har ryddet opp i dødsbo etter maniske syke samlere så starter noen tanker om at ens egne bør få slippe å måtte rydde i månedsvis etter seg selv.

Anonymkode: 3a1b3...1c7

• Nyttig 3
Skrevet

Tror ikke en nødvendigvis trener å være psykisk syk for å ville dø. Livet kan være veldig kjipt til tider

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er en slags siste forberedelse. Blir som at man kler av seg når man skal legge seg for kvelden. Et slags intuitivt symbol for at man er ferdig. 

Eller kanskje symbolikken er at man kommer til verden naken, og da skal man forlate den naken?

Anonymkode: 689b6...577

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for avklaring. Kan jo gi mening!

4ea: jeg har undret mye over det ja. Men hele situasjonen har satt seg ganske kraftig i meg. Blir uvel av å tenke på det, men er glad det endte godt og at jeg slapp være vitne til selvmord. Da hadde jeg nok hatt helt andre problemer nå!

Ts

Uff, det kan ikke være noe godt å tenke på. 

Jeg har selv prøvd å klatre over en bro et par ganger i samme hensikt, men må helt ærlig innrømme at jeg ikke har tenkt så mye over at det faktisk kan ha påvirket de som så det noe utover at de observerte det der og da. Jeg skulle jo på en måte sagt unnskyld for det.

• Hjerte 2
Skrevet
Sadpanda skrev (2 minutter siden):

Tror ikke en nødvendigvis trener å være psykisk syk for å ville dø. Livet kan være veldig kjipt til tider

Folk går ut fra at absolutt alle egentlig vil leve. Det er altså ikke tilfellet

Anonymkode: d71a8...838

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Folk går ut fra at absolutt alle egentlig vil leve. Det er altså ikke tilfellet

Synes dette er merkelig. 

Mitt inntrykk er at de aller fleste finner glede i næreforhold til andre mennesker vist man mangler slike synes jeg ikke det er rart at man ikke ønsker å leve. 

Det er også tilfeller med foreksempel ekstreme økonomiske problemer der en kan føle at livet ikke er verd å leve. 

Skrevet

Mange selvmordsforsøk/"lek" med tanken er et rop om hjelp. Å kle av seg gir oppmerksomhet som er det mange forsøker å få i første omgang. Og bør få. Vet om ei som vurderte å hoppe fra ei høy bru og hadde tatt av seg sko og jakke og klatret opp på gjerdet og bare stirret ned i elva urørlig lenge. Det var pga avkledningen noen som kjørte forbi der tenkte noe var veldig galt og stoppet for å prøve å få kontakt og også ringte nødetat. Hun hoppet ikke og noen vennlige politikvinner kom til slutt.

• Hjerte 1
Skrevet
Sadpanda skrev (1 minutt siden):

Synes dette er merkelig. 

Mitt inntrykk er at de aller fleste finner glede i næreforhold til andre mennesker vist man mangler slike synes jeg ikke det er rart at man ikke ønsker å leve. 

Det er også tilfeller med foreksempel ekstreme økonomiske problemer der en kan føle at livet ikke er verd å leve. 

Nettopp. "De aller fleste". Altså ikke absolutt alle.

• Liker 1
Gjest Raphael
Skrevet

I dag har jeg lært at gavmilde nudister må være forsiktige med hvilke signaler de gir ut.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ang det å gi bort, det kan også bare være at man har blitt gammel nok til å ha oppfattet at man ikke skal leve evig. Hvis alle rom, garasjen, boden er stappfulle og hvis man også har ryddet opp i dødsbo etter maniske syke samlere så starter noen tanker om at ens egne bør få slippe å måtte rydde i månedsvis etter seg selv.

Jeg ble mye mer minimalist etter jeg passerte 50. Det er en del av forberedelsene. 

Anonymkode: c7e5e...134

Skrevet
2 minutter siden, Sadpanda said:

Jeg synes det er rart. Ideellt å ha gode folk rundt seg, men uansett plenty grunn å leve ellers også. Heller seks fot over bakken enn seks fot under. Ja, fire fot også altså. Hvis man er kortvokst.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Uff, det kan ikke være noe godt å tenke på. 

Jeg har selv prøvd å klatre over en bro et par ganger i samme hensikt, men må helt ærlig innrømme at jeg ikke har tenkt så mye over at det faktisk kan ha påvirket de som så det noe utover at de observerte det der og da. Jeg skulle jo på en måte sagt unnskyld for det.

Jeg tror nok at du har hatt mye større problemer enn de som var vitne, men for min del ble jeg så utrolig redd. Redd for synet som møtte meg hvis vedkommende hoppet, hva jeg hadde måtte gjort hvis vedkommende faktisk gjorde det og hva som hadde vært riktig av meg å gjøre. Jeg fikk så mange tanker, jeg var så utrolig redd. 

Likevel tror jeg vedkommende har hatt det så uendelig mye vondere enn meg. Jeg kommer meg videre i livet og kan leve godt. Men å være vitne til hvor vondt et annet menneske kan ha det ikke godt. Man føler seg så utrolig hjelpesløs. Tenk om noe jeg hadde gjort eller sagt første til at den personen faktisk hoppet? Kunne utfallet vært annerledes hvis jeg hadde aggert annerledes, og hadde jeg da følt på skyld?

Nei, det er mye som faller i hodet på en! Og jeg tror man sitter på hver sin side med en stor redsel!

Masse varme klemmer til deg uansett. Jeg håper inderlig at du har det bedre nå ❤️

Ts

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det er rart. Ideellt å ha gode folk rundt seg, men uansett plenty grunn å leve ellers også. Heller seks fot over bakken enn seks fot under. Ja, fire fot også altså. Hvis man er kortvokst.

Har du vært ensom over lengre tid ?Uten eller med svært begrensede muligheter til å delta i det de fleste vil anse som livets høydepunkter ? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...