Gå til innhold

Ble så forbannet på kollega under diskusjon om barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

nå har jeg ikke lest hele tråden... men hvis det var en slik situasjon hvor du følte at hun indirekte ville kritisere deg for å ha barn; neste gang svarer du heller "ja, bra du ikke vil ha, for du vil nok aldri finne en mann som er interessert i å starte familie med deg" 

Anonymkode: c5336...652

Jeg tenker heller at det er et under at noen ønsker barn med ts basert på hi. Snakker vi jomfrufødsel? Ts høres jo fullstendig blåst ut

Anonymkode: 7f3e3...acc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

I lunsjen i dag kom jeg og noen kollegaer inn på en diskusjon om det å ha barn. Det er jo ingen tvil om at barn gir livet en helt fantastisk lykke og gir en større mening i livet, det har jeg selv erfart etter å ha fått 4 flotte barn. Da provoserte det meg så enormt at en av de yngre på jobb presterte å si at livet hennes var så herlig uten barn, og at hun aldri kunne tenke seg det. Hun mente det var både stress og mas, og at livet hennes var så mye friere uten. Hun er jo selv bare en liten jentunge uten særlig livserfaring, og vet lite om livet enda. Jeg prøvde å si at dette ville hun nok finne ut av når hun blir moden nok, men at det å få barn er noe av det flotteste man kan oppleve som kvinne. Det var hun helt uenig i og ville ikke ta til seg noe av det jeg sa. Hun vet enda så lite stakkars, og da eksploderte jeg rett og slett på henne. Til slutt bare gikk hun fra bordet og det ble veldig dårlig stemning. Ekstremt arrogant av henne, hun bør ha litt respekt for noen med over dobbelt så lang livserfaring som henne. Ganske egoistisk å bare tenke på seg selv og sin egen frihet også spør du meg. Er det sånn unge tenker i dag? Meg, meg, meg? Glad jeg selv er eldre og har litt større perspektiver på ting..

Anonymkode: 8a9c0...47e

Dette må være trolling. 
Hvis du er seriøs: skam deg. Håper hun klager deg inn til sjefen. Hva vet du om hennes liv? Hun kan ha en sykdom hun enten ikke vil gi videre, eller som gjør at hun ikke kan bli gravid. Det kan være hennes livs store sorg. Så du hvor hun gikk da hun gikk fra bordet? På do for å gråte i fred? 
Kanskje hun har blitt utsatt for noe i egen barndom som gjør at hun ikke vil ha barn? Kanskje hun rett og slett ikke har lyst på barn? Det er hennes liv. Du har ingen rett til å uttale deg om hennes valg. Hvordan hadde du reagert om hun hadde svart med å påpeke hvor mye du og dine barn har kostet samfunnet gjennom livet, med barnehage, skole, helsetjenester, transport osv? Å få barn eller ikke er et høyst personlig valg. Og noen ganger er det ikke noe valg - man blir bare ikke gravid, av en eller annen årsak. Som INGEN ANDRE har noe med, og kanskje spesielt ikke du. 
God bedring. Håper sjefen gir deg en skikkelig skrape. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (1 time siden):

Ja..tror det er noe større som "raser sammen" når man blir så forbannet over noe som ikke egentlig har noe med en selv å gjøre. Du er inne på at det er denne rollen da, som de sikkert mestrer godt og har en identitet basert på det, og så har de kanskje ofret en god del andre ting for å bli en god mamma. Og så kommer det en "liten jypling" og sier at DE ikke vil gjøre det samme. Da "raser" det perfekte slottet sammen. Kanskje det slottet de har bygd, oppå gamle drømmer, som å reise verden rundt eller hva enn det er. Kanskje har det litt med ego å gjøre også, og de tenker kanskje "våger du å antyde at mitt liv ikke er perfekt? Våger du å si at du ikke hadde ønsket deg mitt liv?" 

Jeg kjenner en dame som er litt sånn, og nåde den som våger å lure på om hun egentlig har det bra. Det er mye tristhet under fasaden, der to stk ikke lengre er glad i hverandre, men tviholder på det livet som "er så bra" Og de er jo en familie.

Ja også må en ikke se vekk i fra at det er noen som angrer på at de fikk barn, en kan fort bli bitter av det også 

Anonymkode: 6b95d...a2f

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kanskje perspektiv på eget liv, ts, men ikke på andres.

Denne jenta gjorde ikke annet enn å stå for at hun selv ikke har et ønske om barn. Det var ikke noe angrep på deg eller dine barn. Selv om barn er en berikelse i ditt liv, så er det andre som ikke har behov for barn, eller som bare ikke ønsker de prioriteringene.

Det var ikke jenta som var egoistisk og arrogant. Jeg forstår at hun gikk. 

Hilsen en mamma (50 år)

Anonymkode: 74f12...7b4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jabx skrev (23 timer siden):

Egoistisk? Du er like egoistisk, da du velger å ikke få barn for din egen skyld.

Idiotisk å beskylde andre for egoisme her. Alle er like egoistiske.

Selvsagt får du barn for din egen skyld. Hvorfor ellers? Fordi at 1-3 unger skal være så heldige å få deg som mor? For at moren din skal bli mormor? For at sykehjemmene rundt her skal ha nok hender til å tørke rumper? 

Det er egoistisk å få barn. Ingen ber om å bli født. 

Anonymkode: 9222b...ee2

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.1.2024 den 19.11):

I lunsjen i dag kom jeg og noen kollegaer inn på en diskusjon om det å ha barn. Det er jo ingen tvil om at barn gir livet en helt fantastisk lykke og gir en større mening i livet, det har jeg selv erfart etter å ha fått 4 flotte barn. Da provoserte det meg så enormt at en av de yngre på jobb presterte å si at livet hennes var så herlig uten barn, og at hun aldri kunne tenke seg det. Hun mente det var både stress og mas, og at livet hennes var så mye friere uten. Hun er jo selv bare en liten jentunge uten særlig livserfaring, og vet lite om livet enda. Jeg prøvde å si at dette ville hun nok finne ut av når hun blir moden nok, men at det å få barn er noe av det flotteste man kan oppleve som kvinne. Det var hun helt uenig i og ville ikke ta til seg noe av det jeg sa. Hun vet enda så lite stakkars, og da eksploderte jeg rett og slett på henne. Til slutt bare gikk hun fra bordet og det ble veldig dårlig stemning. Ekstremt arrogant av henne, hun bør ha litt respekt for noen med over dobbelt så lang livserfaring som henne. Ganske egoistisk å bare tenke på seg selv og sin egen frihet også spør du meg. Er det sånn unge tenker i dag? Meg, meg, meg? Glad jeg selv er eldre og har litt større perspektiver på ting..

Dette handler kanskje om mer enn barn eller ikke barn. TS omtaler jo kollegaen som om det skulle være en prepubertal jentunge, ikke en ung voksen. Minner om en kollega jeg hadde en gang på 90-tallet som omtalte avdelingslederen (mann 42) som konfirmanten.

K61

Anonymkode: 47942...763

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva du vil frem til? For dette gir ikke noe annet enn fordommer til foreldre. Jeg er glad jeg kjenner foreldre som er rause, forståelsesfulle, empatiske, nydelige, humoristiske, varme, kunnskapsrike, og gode. Men viss jeg skulle dømt foreldre ut ifra slik du er så ville det vært at de alle var hatefulle, usympatiske, ekkel, forferdelige, uintelligente, motbydelige arbeids kollegaer og mennesker. Og jeg lurer på om det er slik du ønsker å bli oppfattet? 

Jeg ønsker ikke barn!

ikke har jeg en fæl barndom, jeg har møtt mr right, vi ønsker bare ikke barn!  Jeg har et helt normalt A4 liv uten om barn. jeg er 45 og så glad for at det toget endelig ser ut til å gå og jeg kan bli møtt på en seriøs måte når jeg sier: jeg vil ikke ha barn!!!!! 

Jeg er så glad jeg kjenner gode mennesker som har livserfaring som er foreldre for viss du var det eneste jeg hadde "møtt" i foreldrerollen så hadde jeg tenkt at viss det å få barn gjør meg til et monster av et menneske så er det grunn nok til å ikke få barn. For fy søren så ekkelt menneske du må være og en forferdelig kollega 

Anonymkode: 1272b...d3e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange unge rundt om som tror de er reflekterte, men som for oss eldre likevel fremstår ganske umodne i måten de ordlegger seg på. Dette kan selvsagt oppleves provoserende. Man har likevel mest å vinne på å ikke si noe på det, men heller tenke at de får mer livserfaring etterlever de også.

Jeg hadde aldri noe ønske om barn som ung. Jeg sa det ikke så ofte, men de fleste tok det som en selvfølge at jeg kom til å ønske meg det en dag. Jeg har ikke forandret mening ennå og jeg passerte 40 for noen år siden. Det er ingen medisinsk grunn til barnløsheten, men manglende evne til å ivareta og oppdra et lite menneske. 

Forstår selvsagt at de fleste med barn har andre prioriteringer og et helt annet perspektiv enn meg, men det er ikke automatisk slik at du blir en guru av å formere deg heller. Jeg er heldig som har søsken med barn som jeg får være med av og til. Det er kjekke unger. Heldigvis så har de gode foreldre som følger opp slik foreldre skal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minitroll skrev (3 minutter siden):

Det er mange unge rundt om som tror de er reflekterte, men som for oss eldre likevel fremstår ganske umodne i måten de ordlegger seg på. Dette kan selvsagt oppleves provoserende. Man har likevel mest å vinne på å ikke si noe på det, men heller tenke at de får mer livserfaring etterlever de også.

Jeg hadde aldri noe ønske om barn som ung. Jeg sa det ikke så ofte, men de fleste tok det som en selvfølge at jeg kom til å ønske meg det en dag. Jeg har ikke forandret mening ennå og jeg passerte 40 for noen år siden. Det er ingen medisinsk grunn til barnløsheten, men manglende evne til å ivareta og oppdra et lite menneske. 

Forstår selvsagt at de fleste med barn har andre prioriteringer og et helt annet perspektiv enn meg, men det er ikke automatisk slik at du blir en guru av å formere deg heller. Jeg er heldig som har søsken med barn som jeg får være med av og til. Det er kjekke unger. Heldigvis så har de gode foreldre som følger opp slik foreldre skal. 

Eller ønske😊 en kan ha en rekke egenskaper som er tiltalende for å oppfostre barn men om ønske ikke er der så er det fånyttes. 

Blir akkurat det samme profesjonellt, en kan ha mange egenskaper som passer med å jobbe i barnehage men om en heller ønsker å jobbe på innenfor økonomi/teater/ helse/politikk/ politi så gjør  en det. Livet inneholder jo mer enn å få barn mener jeg, men det betyr jo ikke at en ikke er egnet til det. Det blir feil å si.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cred til kollegaen din.  Kul dame!! Skulle ønske flere var som  henne.

Minuspoeng i hopetall til voksne som omtaler yngre kollegaer som stakkars liten uten livserfaring.  Men ja desto flere poeng får du på trolleskalen

Endret av Laraa
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

182b0db34728414f4d913f1fa124005d.jpg.77656b0ba297d86e0270deb1991006f3.jpg.29194a68d101510fc03ce9ece8319b07.jpg

Anonymkode: 17fb1...7db

Elsker denne😅 og det er så sant! Tenker alltid sånn om foreldre som skal kverulere.. jaja du er egentlig ikke så glad i ditt eget liv du, vel vel du om det..

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, hisse deg opp over at andre foretrekker en annen livsstil enn deg? 🤣 Jeg har visst fra jeg var tenåring at jeg ikke ønsket barn, er nå 40 og utrolig glad jeg ikke har fått barn ufrivillig, for jeg vet livet mitt ville vært verre. Og hva faen er galt med det? 😅 Folk er forskjellige 

Anonymkode: 3b445...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

nå har jeg ikke lest hele tråden... men hvis det var en slik situasjon hvor du følte at hun indirekte ville kritisere deg for å ha barn; neste gang svarer du heller "ja, bra du ikke vil ha, for du vil nok aldri finne en mann som er interessert i å starte familie med deg" 

Nei fy søren sånn kan man heller ikke si til en kollega.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ganske egoistisk å bare tenke på seg selv og sin egen frihet også spør du meg. Er det sånn unge tenker i dag? Meg, meg, meg? Glad jeg selv er eldre og har litt større perspektiver på ting..

Du er gærn, og en dårlig kollega. 

Anonymkode: 59f6b...a0b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Fordi det er jo et så voksent og modent svar? Det er hersketeknikk og viser dårlig sosial intelligens.

Anonymkode: eae71...c8c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.1.2024 den 20.11):

Vel, jeg tror det hadde vært positivt om flere turte både å si hva de mener og leve livet slik de egentlig vil. 

Du mener vel ikke at det er egoistisk å velge å ikke få barn og leve et "vanlig" A4 liv.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...