AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #1 Skrevet 31. januar 2024 På grunn av lett forhøyet blodtrykk (140/90) avsluttet psykiateren behandling med Ritalin som min datter på 17 har gått på i 1 år med god effekt. Uten medisiner fungerer hun ikke på skolen, og vi vet ikke vår arme råd. Det er vanskelig å få dialog med psykiateren, og han er veldig firkantet virker det som, og forholder seg kun til blodtrykksmålingene. Er det noen som har erfaring med dette som har forsøkt andre medisiner som ikke er sentralstimulerende? Kan vi få hjelp andre steder enn på BUP? Anonymkode: 379e1...81b 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #2 Skrevet 31. januar 2024 Hei! Hos enkelte kan det fungere å bytte sentralstimulerende medisin, så f.eks. gå fra Ritalin til Elevanse. Og hvis ikke finnes det ikke-sentralstimulerende medisiner. De ikke sentralstimulerende medisinene er i utgangspunktet ikke forhåndsgodkjente for voksne, så det kan være en fordel å få testet de før hun bli 18 (det må søkes om når hun blir 18, fordi disse medisinene ofte har sterkere og mer alvorlige bivirkninger hos voksne). Sentralstimulerende: metylfendiat (Ritalin, Concerta og Mediknet), lisdeksamfetamin (Elevanse/Balidax for barn, Aduvanz/Volidax for voksne), deksamfetamin (attentin og mikstur) Ikke sentralstimulerende: Atomoxetin (Strattera) og Guanfacin (Intuniv). Guanfacin er generelt ikke anbefalt for behandling av voksne utenom tredjelinjetjenesten, og flere bup/dps tilbyr det heller ikke i utgangspunktet til barn, så sannsynligvis er det atomoxetin dere vil få mulighet til å prøve ut Lykke til! ❤️ Anonymkode: c0d6f...4ee 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #3 Skrevet 31. januar 2024 Jeg fikk også veldig høyt blodtrykk av ritalin, så da ble det testet aduvanz/elevans. Effekten ble også mye større, med tanke på konsentrasjon, når jeg ikke hadde all ubehaget med høyt blodtrykk. Anonymkode: 700f2...e8d
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #4 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg fikk også veldig høyt blodtrykk av ritalin, så da ble det testet aduvanz/elevans. Effekten ble også mye større, med tanke på konsentrasjon, når jeg ikke hadde all ubehaget med høyt blodtrykk. Anonymkode: 700f2...e8d Så du fikk normalt blodtrykk med aduvanz selv om det også er sentralstimulerende? Anonymkode: 379e1...81b
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #5 Skrevet 31. januar 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Så du fikk normalt blodtrykk med aduvanz selv om det også er sentralstimulerende? Anonymkode: 379e1...81b Ikke den du spør, men jeg er den første som svarte på tråden din. Informasjonen jeg ga deg, er informasjon i et skriv fra min psykiater. Men ang. bedre blodtrykk på lisdeksamfetamin enn på metylfendiat, så var det var tilfellet hos meg i alle fall. I tillegg til at jeg hadde veldig sterke bivirkninger ifht. matinntak på ritalin.Ikke så uvanlig at man har mindre bivirkninger på lisdeksamfetamin enn på metylfendiat, men også noen som opplever det motsatt. Metylfendiat er billigere enn lisdeksamfetamin, så derfor er det første alternativet man får prøve ut, men når det ikke fungerer, så skal man normalt sett få tilbud om å forsøke lisdeksamfetamin. Nå vet ikke jeg om det er andre ting i bildet, som psykiater vet om, som er kontraindikasjoner for å teste ut lisdeksamfetamin da. Anonymkode: c0d6f...4ee
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #6 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke den du spør, men jeg er den første som svarte på tråden din. Informasjonen jeg ga deg, er informasjon i et skriv fra min psykiater. Men ang. bedre blodtrykk på lisdeksamfetamin enn på metylfendiat, så var det var tilfellet hos meg i alle fall. I tillegg til at jeg hadde veldig sterke bivirkninger ifht. matinntak på ritalin.Ikke så uvanlig at man har mindre bivirkninger på lisdeksamfetamin enn på metylfendiat, men også noen som opplever det motsatt. Metylfendiat er billigere enn lisdeksamfetamin, så derfor er det første alternativet man får prøve ut, men når det ikke fungerer, så skal man normalt sett få tilbud om å forsøke lisdeksamfetamin. Nå vet ikke jeg om det er andre ting i bildet, som psykiater vet om, som er kontraindikasjoner for å teste ut lisdeksamfetamin da. Anonymkode: c0d6f...4ee Tusen takk for svar ❤️ Da kan vi i alle fall håpe å få prøve noen andre medisiner. Anonymkode: 379e1...81b
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #7 Skrevet 31. januar 2024 17 år og høyt blodtrykk?? Er nesten 50 og har samme blodtrykket på Aduvanz Anonymkode: 2b077...9c8
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #8 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 31.1.2024 den 21.01): Så du fikk normalt blodtrykk med aduvanz selv om det også er sentralstimulerende? Anonymkode: 379e1...81b Det stemmer:) På ritalin hadde jeg mange målinger rundt 140/80, men også flere oppe i 150/85. På Aduvanz er de fleste målinger rundt 120-125/75. Og har noen helt nede på 105/68. Jeg målte selv 1-4 ganger i uken under oppstarten og doseendringer, så har ganske god kontroll på blodtrykket 😛 Anonymkode: 700f2...e8d
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #9 Skrevet 13. februar 2024 Dps er vanskelig å få tak i ofte. Ta kontakt med privat psykiater visst dere har råd til det.de kan prøve ut andre medisiner uten lang ventetid . Anonymkode: 35b01...ce4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå