Gå til innhold

Kroner på fortennner, ikke fornøyd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk kroner på fortennene for mange år siden på grunn av skader på grunn av medisiner. Men har aldri vært spesielt fornøyd. Korte og skjeve og ikke det jevne smilet jeg hadde sett for meg. Men er det sånn at tannleger ikke gjør noe hvis de ikke  syns det er absolutt nødvendig? Er kroner noe som kan rettes opp, eller må det bare være som det er? Må jeg bli millionær før jeg får smilet jeg ønsker? For de tenker sikkert at sånt ikke er viktig…

Anonymkode: e5c1d...a6b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fikk kroner på fortennene for mange år siden på grunn av skader på grunn av medisiner. Men har aldri vært spesielt fornøyd. Korte og skjeve og ikke det jevne smilet jeg hadde sett for meg. Men er det sånn at tannleger ikke gjør noe hvis de ikke  syns det er absolutt nødvendig? Er kroner noe som kan rettes opp, eller må det bare være som det er? Må jeg bli millionær før jeg får smilet jeg ønsker? For de tenker sikkert at sånt ikke er viktig…

Jeg sitter i samme båt, bare med en bro. Ikke fornøyd i det hele tatt. Prøvde å klage, men ble bare motargumentert. Utrolig deprimerende, fordi det var jo en grunn til at jeg fikk denne broen. Det var fordi jeg var fryktelig misfornøyd med tennene som hadde blitt ødelagt etter flere års sykdom. Og nå er det bedre, men fortsatt ikke bra. Veldig skuffet, rett og slett.

Anonymkode: 3bd1a...90d

• Hjerte 2
Skrevet

Rart hvis du fikk porselenskroner på fortenner uten at det har blitt tatt hensyn til det estetiske i samme slengen. Du kan selvsagt bytte ut kronene og få det smilet du ønsker deg, men gå til en FLINK tannlege som du har god dialog med. Det er dyrt, det koster fort minst 15 000 kr for et par tenner, avhengig av hvilke tenner. 

Anonymkode: ab622...9fc

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Kroner og fasetter varer ikke evig, så du kan jo vente til det må settes inn nye. Da vil du få dekket et beløp av Helfo på samme måten som sist. 

Merkelig at de ikke prøvdes i munnen med speil før de ble festet? Sørg for det neste gang.

Anonymkode: 96c80...3b0

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Rart hvis du fikk porselenskroner på fortenner uten at det har blitt tatt hensyn til det estetiske i samme slengen. Du kan selvsagt bytte ut kronene og få det smilet du ønsker deg, men gå til en FLINK tannlege som du har god dialog med. Det er dyrt, det koster fort minst 15 000 kr for et par tenner, avhengig av hvilke tenner. 

Ja, er grunnen det. Så nye kroner som blir satt inn kan være større og jevnere en de jeg har nå? Håper det. Men må nok spare opp en stund for å få råd til det da.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kroner og fasetter varer ikke evig, så du kan jo vente til det må settes inn nye. Da vil du få dekket et beløp av Helfo på samme måten som sist. 

Merkelig at de ikke prøvdes i munnen med speil før de ble festet? Sørg for det neste gang.

Anonymkode: 96c80...3b0

Takk for tips 👍

Skrevet

Har implantat som fortann etter ulykke. Gledet meg skikkelig til å få fin tann og snakket mye med tannlegen om hvor bra det skulle bli. Det ble det ikke. Skikkelig misfornøyd, betalte 32000 for stygg tann. Er så lenge siden nå så jeg gidder ikke bry meg lenger, men det var kjipt lenge

Anonymkode: e4899...c39

• Hjerte 2
Skrevet

Takk for positive svar 😊🥰 Var litt redd noen skulle skrive at jeg fikk bare være glad for at  jeg hvertfall har tenner 😂

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja, er grunnen det. Så nye kroner som blir satt inn kan være større og jevnere en de jeg har nå? Håper det. Men må nok spare opp en stund for å få råd til det da.

Så de må ikke støpes etter fasongen på tennene man har fra før?

Skrevet

Så utrolig kjipt. Både kroner og fasetter er både tidkrevende og dyrt å skifte.
Fikk satt inn flere fasetter på fortennene for drøye 22 år siden fordi jeg hadde pusseskadede, slitte tenner med fyllinger i. Fikk fantstiske fasetter som jeg har fått mye skryt for, og det tok sin tid å få de «riktige» ja. Har også måttet bytte ut noen i de senere år, de blir slitt og ramler ut… da ofte med skade (men ikke alltid). Har da fått kroner og opplevde å sitte inne på lab til tekniker som malte på tannen for å få passende farge, tilpasninger da og… frem og tilbake et par ganger før de ikke gjorde bittet feil/ubehagelig for meg. Regner med at flere må byttes etter hvert. 

Anonymkode: e5cb5...efd

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Så de må ikke støpes etter fasongen på tennene man har fra før?

Nye kroner kan lages for å passe inn perfekt til munnen din. Men er du sikker på at det er porselenskroner du har? For da fjerner de jo masse av tannmassen til eksisterende tenner, så da bør de jo støpes etter det som blir finest, og ikke for å se likt ut som det du hadde (hvis de hadde feil høyde/var skjeve). 

• Hjerte 1
Skrevet

Gå privat! De bryr seg om at det blir pent❤️ Men sett av 20 k fra bufferkonto

Anonymkode: 4a538...0a3

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nye kroner kan lages for å passe inn perfekt til munnen din. Men er du sikker på at det er porselenskroner du har? For da fjerner de jo masse av tannmassen til eksisterende tenner, så da bør de jo støpes etter det som blir finest, og ikke for å se likt ut som det du hadde (hvis de hadde feil høyde/var skjeve). 

Litt usikker. Men så vidt jeg husker så sa er at det var porselenskroner. Men mange år siden da. Men kan jo alltids høre med tannlegen.

Skrevet

Jeg har én krone og den er ganske langt bak munnen, men den ble i alle fall støpt til å bli både pen og helt riktig farge. Den kostet 6 000 kr (i 2020).

Anonymkode: 0683d...0e1

• Hjerte 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Litt usikker. Men så vidt jeg husker så sa er at det var porselenskroner. Men mange år siden da. Men kan jo alltids høre med tannlegen.

Du trenger ikke høre med tannlegen. Dette er en jobb hvor det ikke lenger er garanti, du bør heller finne en annen tannlege og få jobben gjort ordentlig som gir deg det estetiske smilet du ønsker. Hvor i landet er dette? 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du trenger ikke høre med tannlegen. Dette er en jobb hvor det ikke lenger er garanti, du bør heller finne en annen tannlege og få jobben gjort ordentlig som gir deg det estetiske smilet du ønsker. Hvor i landet er dette? 

Skjønner. Lite sted i Innlandet, tidligere Hedmark.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjør/ ta tog til Oslo 

Anonymkode: 4a538...0a3

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Okey, da er kanskje nærmeste by med utvalg av tannleger som kan utføre....Lillehammer? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Okey, da er kanskje nærmeste by med utvalg av tannleger som kan utføre....Lillehammer? 

Det kan hende. Skal sjekke litt.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det kan hende. Skal sjekke litt.

https://odontia.no/tannbehandling/

https://tannfeen.no/behandlinger/estetisk-tannbehandling/tannkrone/

Ellers kan du reise inn til Oslo for flere alternativ, men det kommer an på hva som er praktisk. Man MÅ ikke til Oslo/storbyer for å få god tannbehandling :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...