Gå til innhold

Hvor mye og hva ser barnet ditt på tv (1-2år)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal innrømme at jeg setter på en episode med Minibarna eller Fantus musikantus på paden når jeg steller meg om morgenen og jenta på halvannet år maser og klenger. Bare så jeg får vasket meg og tatt på meg klær, når ingen andre leker er spennende nok. 

Ellers ser vi noen ganger på tv i helgene. Minibarna, Fantus, og Bjørnis. Svært sjeldent tv på ettermiddagen i ukedagene, da leker vi eller leser bøker. Ser aldri tv når vi spiser. 

Anonymkode: 96937...805

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Vi har vel enkle barn som er lært opp til å sysselsette seg selv. Mine har nok tilbragt mye tid i lekegrind, sovende, pustende, lekende, mens jeg har gjort andre ting. 

Anonymkode: 5b7b7...bb1

Ja nettopp, min har fra fødsel av blitt hysterisk om den ble lagt ned. Lekegrind var bare en utopi, ungen klikka helt oppi der. 

Anonymkode: c3758...357

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

.

Endret av *Blåbær*
Feil
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Vi har vel enkle barn som er lært opp til å sysselsette seg selv. Mine har nok tilbragt mye tid i lekegrind, sovende, pustende, lekende, mens jeg har gjort andre ting. 

Ei har min heller aldri sovet annet sted enn på oss voksen. uansett hvor mye vi har forsøkt. Så ja du har enkle barn som er født sånn. 

Skrevet

Min er 14 måneder, har aldri sett tv. Han er ikke typisk «enkel», men når skjerm ikke er et alternativ finner man løsninger etterhvert. 

Anonymkode: ef033...4a7

Skrevet

Min på snart 2 ser på noe mens vi tar morgenstellet, ved bleieskift og ved kveldsstellet. Ellers kun unntaksvis når han er syk, på lange bilturer osv.

Hvordan får dere andre gjennomført stell uten skjerm? 

Anonymkode: 2c24d...1bf

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Min på snart 2 ser på noe mens vi tar morgenstellet, ved bleieskift og ved kveldsstellet. Ellers kun unntaksvis når han er syk, på lange bilturer osv.

Ungen har aldri hatt tv ved stell så den vet ikke om noe annet 😅

Anonymkode: a472e...e3c

Skrevet

Vår på 2 år er glad i Minibarna, Fantus-seriene, Bjørnis og sangene fra Hakkebakkeskogen. 

Anonymkode: c7696...8e5

Skrevet

Så små skal ikke se på TV. De lærer fint slike ting som dyr, farger ol ved bøker og lek, og sanger med bevegelse ved å synge de. 7 åringen ser ikke på tv/skjerm i hverdagen engang. 

Anonymkode: 9b643...fcd

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg har aldri hørt om noen som bruker skjerm på stellebordet og tanken har aldri falt meg inn. Jeg tror virkelig ikke det er vanlig? 

Vi snakket med barna våre under stellene: øyekontakt, sanger, rim og regler, mye tøysing, kos. Det er en viktig stund. 

Tar du med iPaden når dere er på helsestasjonen, på barselgruppetreff o.l. og du skal skifte bleie? 

Anonymkode: 4f776...dec

• Liker 1
Skrevet

Min er 2,5. På hverdager ser vi 10-15 minutter på kvelden, mens vi pusser tenner. Er ganske påpasselig med at den er avskrudd før da, for å ikke gjøre det til en vane. Barnet er veldig glad i TV. Men vi hører heller litt lydbok og slapper av på sofaen sammen når vi kommer hjem, før vi starter på middagen.

I helger blir det litt mer, vi har pleid å se en time på morgenen når vi står opp, men jeg prøver å kutte det nå fordi det fører til sutring resten av dagen. Så helst nå stort sett bare se på kvelden, typ 30-40 min etter middag. Dette forutsatt at jeg ikke er sykt sliten, eller at vi ikke er syke. Hvis en av oss er syke kan det fort bli noen timer. Hvis jeg holder på å kapitulere på fridager, har hun også fått sett litt så jeg får henta meg inn igjen. Men sånn ideelt sett tenker jeg 30-40 minutter på fridager!

Vi ser på nrk nett-tv. Jeg vil helst se karsten og petra, villmarksbarna eller flaskepost fra stillehavet. Hun vil gjerne se paw patrol og peppa gris, det får hun sjelden for jeg syns det går alt for fort for en liten hjerne i vekst. Fantus er veldig bra, og bjørnis også :)

Hilsen 100% alene med 1 barn

Anonymkode: 15419...cbf

Skrevet

Fantus musikantus så jeg kan få laget middag. 

Anonymkode: 30e90...235

Skrevet

Fantus og maskinene, Minibarna, Fantus Musikantus og BliMe-sangene. Daglig litt skjerm. Noen ganger bare 5-10min, andre dager opp mot 30min. Snart 2 år og er i bevegelse fra øyeblikket han åpner øya til han slokner på kvelden 😅 vi bruker det til pause/hvil mellom lek, dans og hopping - med god samvittighet! 

Anonymkode: ccad8...a7a

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er jo veeeldig lett for dem som har barn som faktisk leker noe alene å si at skjerm det er fy og vi ser nesten ikke.

Prøv å lage middag med et barn som ALDRI har tatt i en leke på egenhånd. 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Vi har et barn som leker helt fint på egenhånd, alltid likt og pusle for seg selv. Vi koser oss likevel med musikk og dyr på skjerm :) 

Anonymkode: 72d77...0ee

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Men da har barnet ditt en spiseforstyrrelse, hvis hun ikke spiser noe mat med mindre hun ser på skjerm? Det er jeg rett og slett usikker på om jeg tror på. 

Ingen MÅ bruke skjerm under måltider, det er kun en unnskyldning du bruker overfor deg selv. 

Dere har latt barnet tillegge seg en uvane og det er deres ansvar. Det går helt fint an å plukke bort den uvanen. Antageligvis er det gjort på en dag eller to, siden hun er så liten. 

Hvis du bestemmer deg i dag er skjermen borte innen helgen. 

Så dømmende og anklagende. Det angår ikke mitt barn. Jeg skrev det fordi jeg kan forstå at noen har behov for det. Å ikke klare å sette seg inn i at andre kan ha krevende barn som ikke vil spise noe eller er svært sære i matveiene, som bruker skjerm som et middel, sier mer om deg enn dem. 

Anonymkode: 72d77...0ee

Skrevet

14 mnd, jeg setter aldri på tv i stuen sålenge hun er våken. Eldre brødre har på tv på lekerommet. Hender hun stikker innom der mens de ser p0 tv, men hun virker ikke int i TV-en, hun vil leke med gutta

Anonymkode: c51f6...5b0

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Har en hylle over stellebordet, der har jeg hengt bilder jeg har printet ut av dyr og barne-tv-figurer og figurer fra bøker hun liker. Altså bildene henger under hylla så hun ser opp i dem når hun ligger på stellebordet. Synger og mye sanger, og tuller og prater. Involverer barnet ved å la henne velge ut bleie selv og holde føttene sine og sånne ting.

Og så er det noen ganger hvor vi har måttet være 2 personer en for å distrahere en for å skifte bleie. Eller rett å slett holde fast om det var totalt klikk og det var bæsj som måtte tas bort 😄 Andre ganger har jeg brukt litt tid fra "nei vil ikke skifte" til at det er ok likevel. Skifter og steller også på farten, tar bleieskift stående om det ikke er bæsj, grer håret mens hun går rundt i stua og sier "nei nei nei" og jeg går etter og grer og bare "jo vi må børste håret" 😄

Anonymkode: 05327...ece

Skrevet

20 mnd gammel. Ser innimellom en episode av Minibarna eller Fantus Musikantus før leggetid. Det vil si 1-2 ganger i uka. Da ser hun sammen med oss, og vi engasjerer oss i det hun ser på. Hun ser aldri på noe som distraksjon mens vi ordner med andre ting. Ofte kan hun pusle med egne ting da, f.eks. bla i en bok vi har tatt med på badet. Ofte vil hun engasjere seg i det vi holder på med, f.eks. hjelpe til med å tømme oppvaskmaskinen. Og av og til må hun kjenne på at hverdagen ikke alltid skjer sånn som hun skulle ønske, og jeg står en liten stund med skrikende unge ved beina mens jeg gjør ferdig middagen.

Anonymkode: 8e480...504

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har aldri hørt om noen som bruker skjerm på stellebordet og tanken har aldri falt meg inn. Jeg tror virkelig ikke det er vanlig? 

Vi snakket med barna våre under stellene: øyekontakt, sanger, rim og regler, mye tøysing, kos. Det er en viktig stund. 

Tar du med iPaden når dere er på helsestasjonen, på barselgruppetreff o.l. og du skal skifte bleie? 

Begynte med det fordi han slo seg totalt vrang under bæsjebleier og det ble bæsj overalt. Men ja, du sier noe. Jeg gruer meg til hvert stell uten pad tilgjengelig.

Skrevet

Jeg syns skjerm under måltider er en uting, som flere nevner. Med mindre barnet følges opp pga spisevegring og skjerm virkelig er det eneste tiltaket, blir det noe annet. Men ellers syns jeg det er en dårlig uvane.

Mine barn så minimalt på skjerm før de var to år. Tenker man kan finne andre løsninger for «barnevakt» enn skjerm for så små barn. Jeg har laget mange middager med et barn på armen, på en barnestol med leker tilgjengelig, eller i en bæresele på ryggen. Når skjerm ikke er et alternativ tvinger andre løsninger seg fram. 

Det med skjerm hos små barn handler så klart om mengde. Og er man desperat, skjønner jeg at man kan ty til løsninger man egentlig tenker ikke er helt ok. Men man bør ha et bevisst forhold til det. Jeg har hørt mange foreldre si at skjerm er bra for de små fordi de lærer så mye. Da tenker jeg man bør stoppe opp litt. Ja, de lærer kanskje en del av visse programmer, men disse tingene kan man også lære dem uten skjerm, i naturlig interaksjon med andre mennesker. Skjermen tar nemlig også bort noe, som menneskelig kontakt, det å snakke selv, evnen til å ta initativ til noe og holde fokus på noe over tid framfor å bli passivt underholdt. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...