Gå til innhold

Hvor mye og hva ser barnet ditt på tv (1-2år)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun får se på en episode av noe Fantus-relatert mens jeg lager middag. 16 mnd.

Anonymkode: 68050...be2

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hun får se på en episode av noe Fantus-relatert mens jeg lager middag. 16 mnd.

Anonymkode: 68050...be2

Tissefantus mener du vel. Det samme kan man si om bananer i pysjamas. Og bjørnen i det blå hus som har masse barn på besøk hver dag. Snakker med en skygge på veggen og tilber månen hver kveld. Mye rart det ute.

Anonymkode: 34e8c...8a4

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

I barnehagen vet jeg det er lite skjerm/tv. 

På morgenen setter vi på tv mens han spiser. Litt av praktiske grunner da vi har hund som må slippes ut på morgenen og vi får hentet matpakke og pakket i sekken, fylt på flaske, ordnet oss selv. Setter da på noe rolig (typisk nrk og ikke cocomelon el.). Som regel er dette maks 15min. 

På ettermiddagen varierer det. Barnet er flink til å sette i gang med lek alene. Hvis tv står på kan han kikke et par minutter før han leker igjen. Så han er ikke oppslukt i TVen. Men vi opplever at tv kan være positivt. Spesielt om vi setter på noe mer lærerikt som videoer hvor det læres farger, navn på dyr, rim, eventyr, sanger med bevegelse hvor han hermer osv. Noen ord har kommet mens han ser på tv og hører. 

Vi sørger også for at vi begge setter oss ned å leker/leser bok/synger med han daglig. 

Jeg er per nå ikke bekymret for tv-bruken. Men kanskje det er noe tegn man bør se etter?

Anonymkode: 301dd...9a7

2,5 år. En halvtime på morgen og så står barnetv på fra ca kl 16 til 1830 (bortsett fra under middagen).

Ser på nrk super. Fantorangen, fantus, peppa gris, børste, trumle, babblarna osv. Program som er beregnet på små barn og som ikke virker ekstremt stimulerende. 

Får spille litt Fantorangen på ipad ca annen hver dag. 

Anonymkode: 6da3f...c32

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Min på snart 2 ser på noe mens vi tar morgenstellet, ved bleieskift og ved kveldsstellet. Ellers kun unntaksvis når han er syk, på lange bilturer osv.

Hvordan får dere andre gjennomført stell uten skjerm? 

Anonymkode: 2c24d...1bf

Er det vanskelig å gjennomføre stell uten skjerm?

Det høres mest ut som en uvane dere kanskje må jobbe litt med. Jeg antar de ikke bruker denne distraksjonen ved stell i bhg? Mine 3 har sett på tv fra de var små og uten særlig begrensninger, men ikke under stell og måltid. Årsaken til det er fordi dette er gode situasjoner hvor man kan kommunisere og ha nærhet til barna uten andre forstyrrelser. 

Når vi steller så synger vi, klapper, snakker, tuller og koser. Og lærer!

Og under måltid så snakker vi sammen. Disse øyeblikkene i løpet av dagen synes jeg er verdifulle.

Skrevet
3 hours ago, Vera Vinge said:

Jeg syns skjerm under måltider er en uting, som flere nevner. Med mindre barnet følges opp pga spisevegring og skjerm virkelig er det eneste tiltaket, blir det noe annet. Men ellers syns jeg det er en dårlig uvane.

Mine barn så minimalt på skjerm før de var to år. Tenker man kan finne andre løsninger for «barnevakt» enn skjerm for så små barn. Jeg har laget mange middager med et barn på armen, på en barnestol med leker tilgjengelig, eller i en bæresele på ryggen. Når skjerm ikke er et alternativ tvinger andre løsninger seg fram. 

Det med skjerm hos små barn handler så klart om mengde. Og er man desperat, skjønner jeg at man kan ty til løsninger man egentlig tenker ikke er helt ok. Men man bør ha et bevisst forhold til det. Jeg har hørt mange foreldre si at skjerm er bra for de små fordi de lærer så mye. Da tenker jeg man bør stoppe opp litt. Ja, de lærer kanskje en del av visse programmer, men disse tingene kan man også lære dem uten skjerm, i naturlig interaksjon med andre mennesker. Skjermen tar nemlig også bort noe, som menneskelig kontakt, det å snakke selv, evnen til å ta initativ til noe og holde fokus på noe over tid framfor å bli passivt underholdt. 

Dette er jeg ikke helt enig i. Det handler om hvordan man bruker skjermen. Om man bare setter barnet foran TV-en, er det en ting, men man kan bruke skjerm til felles aktivitet, opplevelser, snakke om ting, sette ord på ting, og alt du nevner. 

Anonymkode: 72d77...0ee

Skrevet

Har en på 15 mnd. Han ser vel 10-30 minutter ca 3 dager i uka, andre dager ingenting. Som regel skjer det mellom 17-18. Vi ser fantus og minibarna helst, eller Karsten og Petra. Rolige program uten mye rask klipping etc, feks fantus musikantus har nesten ingen klipping i det hele tatt.

Bortsett fra den siste uka hvor dagen har startet 0530, og han har fått lov å se på fantus i senga mellom mor og far, mens vi slumrer litt videre 🙈 Føler meg ikke som mom og the year, men jeg er for tiden både syk og trøtt, så står jeg opp, sovner jeg sittende på gulvet 😂

Anonymkode: b012d...452

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Er det vanskelig å gjennomføre stell uten skjerm?

Det høres mest ut som en uvane dere kanskje må jobbe litt med. Jeg antar de ikke bruker denne distraksjonen ved stell i bhg? Mine 3 har sett på tv fra de var små og uten særlig begrensninger, men ikke under stell og måltid. Årsaken til det er fordi dette er gode situasjoner hvor man kan kommunisere og ha nærhet til barna uten andre forstyrrelser. 

Når vi steller så synger vi, klapper, snakker, tuller og koser. Og lærer!

Og under måltid så snakker vi sammen. Disse øyeblikkene i løpet av dagen synes jeg er verdifulle.

Vi har også perioder hvor barnet får se på babblarna mens bleie skiftes. Noen uker trengs det ikke overhodet, og vi tuller og tøyser og har en fin stund på stellebordet. Andre ganger er det totalt raptus og umulig å få det til uten hyling av en annen verden. Med mindre vi fisker frem tlf og lar han se tre minutt. Ved neste bleieskift trengs det ikke igjen.  Jeg velger lett litt skjerm fremfor krig.

Har personen du siterte bedt om råd? Nei. Så legg igjen mamma-politi capsen 😬

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er jeg ikke helt enig i. Det handler om hvordan man bruker skjermen. Om man bare setter barnet foran TV-en, er det en ting, men man kan bruke skjerm til felles aktivitet, opplevelser, snakke om ting, sette ord på ting, og alt du nevner. 

Jeg er ikke personen du siterte men litt av poenget er at alt det der kan man gjøre uten skjerm også. Man kan bruke bøker eller leker eller gjenstander for å vise, snakke om osv. Både for å lære farger, former, dyrenavn, plantenavn, sanger ++++ 

Skjermen blir jo egentlig mest et hjelpemiddel for de voksne i settingen du forklarer. Ikke noe barna trenger for å få den læringen. Og mange som sier at barna lærer av skjerm ser absolutt ikke på sammen med dem og prater om det de ser på, men mener at barna lærer av programmene de ser på.

(Min ser på skjerm altså så ikke ment som anti-skjerm)

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har også perioder hvor barnet får se på babblarna mens bleie skiftes. Noen uker trengs det ikke overhodet, og vi tuller og tøyser og har en fin stund på stellebordet. Andre ganger er det totalt raptus og umulig å få det til uten hyling av en annen verden. Med mindre vi fisker frem tlf og lar han se tre minutt. Ved neste bleieskift trengs det ikke igjen.  Jeg velger lett litt skjerm fremfor krig.

Personen som ble sitert spurte spesifikt hvordan andre får stelt uten skjerm jo.. Så å svare henne på det er jo ikke å være mamma-politi, ærlig talt. 

Anonymkode: 05327...ece

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg er ikke personen du siterte men litt av poenget er at alt det der kan man gjøre uten skjerm også. Man kan bruke bøker eller leker eller gjenstander for å vise, snakke om osv. Både for å lære farger, former, dyrenavn, plantenavn, sanger ++++ 

Skjermen blir jo egentlig mest et hjelpemiddel for de voksne i settingen du forklarer. Ikke noe barna trenger for å få den læringen. Og mange som sier at barna lærer av skjerm ser absolutt ikke på sammen med dem og prater om det de ser på, men mener at barna lærer av programmene de ser på.

Personen som ble sitert spurte spesifikt hvordan andre får stelt uten skjerm jo.. Så å svare henne på det er jo ikke å være mamma-politi, ærlig talt. 

Okei, my bad😂 skikkelig blemme faktisk, så ikke at vedkommende spurte om det. Det var tonen jeg leste det innlegget i som fremstod så ovenfra og ned. Var sikkert ikke ment sånn. 

Beklager!

• Hjerte 1
Skrevet

Frokost skal være et samlingspunkt...

Anonymkode: 3e1ae...650

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja det gjorde vedkommende. Er du blind?

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ja det gjorde vedkommende. Er du blind?

Jepp, bittelitt. Har sagt beklager 😊

Skrevet

Min på 1 år spiser nesten ingenting uten skjerm, helt umulig. Hater å sitte i ro. Og vi har prøvd alt. Prøvde i 1-2 mnd uten noe skjerm under måltid, spiste nesten ingenting. Måtte springe etter med mat på gaffelen, eller andre ting. Jeg gir meg ikke, da jeg syns det er feil å bruke skjerm under måltid. Men nå får han lov å se av og til når han spiser frokost og kvelds. Ikke lunsj og ikke middag. Men får dårlig samvittighet når jeg setter på :( han begynte allerede da han var 7-8 mnd med skjerm for han nektet å spise… jeg var frustrert og redd for han fikk for lite i seg. Så får bare mer dårlig samvittighet når jeg leser her inne 😆 og jeg var en av de som sa da jeg var gravid at mitt barn skulle aldri få se tv før han ble 2 år! 🙃🙃

Anonymkode: 6e724...f7a

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Du må gjerne mene det, men jeg syns ikke læringen er lik. Jeg syns også barn lærer fortere via skjermen ved å se på andre barn som Minibarna. Barnet vårt finnes ikke interessert i bøker eller sang man synger. Det er også vinter og finnes hverken dyr eller planter. 

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Min på 1 år spiser nesten ingenting uten skjerm, helt umulig. Hater å sitte i ro. Og vi har prøvd alt. Prøvde i 1-2 mnd uten noe skjerm under måltid, spiste nesten ingenting. Måtte springe etter med mat på gaffelen, eller andre ting. Jeg gir meg ikke, da jeg syns det er feil å bruke skjerm under måltid. Men nå får han lov å se av og til når han spiser frokost og kvelds. Ikke lunsj og ikke middag. Men får dårlig samvittighet når jeg setter på :( han begynte allerede da han var 7-8 mnd med skjerm for han nektet å spise… jeg var frustrert og redd for han fikk for lite i seg. Så får bare mer dårlig samvittighet når jeg leser her inne 😆 og jeg var en av de som sa da jeg var gravid at mitt barn skulle aldri få se tv før han ble 2 år! 🙃🙃

Dersom barnet er friskt er det bare å kutte ut. Friske barn sulter seg ikke. Og du må for all del ikke løpe etter de med mat nei. Faste måltider, uten skjerm, når barnet går rydder dere vekk maten. Det lærer de super fort. Og de sulter ikke mens de lærer det. 

Anonymkode: 9b643...fcd

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Så dømmende og anklagende. Det angår ikke mitt barn. Jeg skrev det fordi jeg kan forstå at noen har behov for det. Å ikke klare å sette seg inn i at andre kan ha krevende barn som ikke vil spise noe eller er svært sære i matveiene, som bruker skjerm som et middel, sier mer om deg enn dem. 

Barn sulter ikke ihjel fordi de ikke får lov til å se på iPad. Hører du ikke selv hvor dystopisk det framstår? Det er selvfølgelig mulig å hjelpe et krevende eller kresent barn helt uten bruk av skjerm.

Jeg tror at de som føler seg dømt eller truffet innerst inne vet at de tyr til snarveier som ikke er bra for barna.

Anonymkode: 4f776...dec

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fra 7 mnd.?! Da har de såvidt begynt med fast føde - litt grøt, avokado o.l.? Det er helt vanlig at de tuller under måltidene, at mat havner overalt. Man begynner ikke med skjerm fordet!

Snakket du ikke med helsesykepleier om dette? Hun kunne gitt mange andre tips.

Barnet skal vel snart begynne i barnehage. Hva forventer dere egentlig da - skjerm under frokosten, skjerm ved alle bleieskift, skjerm under lunsjen osv.? 

Jeg er absolutt ikke fantastisk og litt skjerm går HELT FINT, men dette er jo helt ekstremt. Visste faktisk ikke at folk holdt på sånn. 

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Barn sulter ikke ihjel fordi de ikke får lov til å se på iPad. Hører du ikke selv hvor dystopisk det framstår? Det er selvfølgelig mulig å hjelpe et krevende eller kresent barn helt uten bruk av skjerm.

Jeg tror at de som føler seg dømt eller truffet innerst inne vet at de tyr til snarveier som ikke er bra for barna.

Jeg føler meg fremdeles ikke truffet på noen måte. Alle har selvfølgelig «de beste tipsene» og «de beste løsningene» til alle andre. Det er ikke så enkelt å stå i det når man har et veldig kresent og krevende barn. Så jeg syns det er spesielt å skulle mene noe om det og dømme når man ikke har vært der selv og vet hva man står ovenfor. 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Fra 7 mnd.?! Da har de såvidt begynt med fast føde - litt grøt, avokado o.l.? Det er helt vanlig at de tuller under måltidene, at mat havner overalt. Man begynner ikke med skjerm fordet!

Snakket du ikke med helsesykepleier om dette? Hun kunne gitt mange andre tips.

Barnet skal vel snart begynne i barnehage. Hva forventer dere egentlig da - skjerm under frokosten, skjerm ved alle bleieskift, skjerm under lunsjen osv.? 

Jeg er absolutt ikke fantastisk og litt skjerm går HELT FINT, men dette er jo helt ekstremt. Visste faktisk ikke at folk holdt på sånn. 

Nei jeg tenkte feil, fra 9 mnd. Måtte se gjennom bildene nå😆men uansett tidlig ja. 
Vi begynte med fast føde da han var 4-5 mnd:) snakket ofte med helsesykepleieren om det! Hun sa ikke noe på det. Han har gått veldig sent opp i vekt, var et problem å gi han MME også. Vi har kun brukt skjerm under frokost og kvelds :)   Ikke under bleieskift. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei jeg tenkte feil, fra 9 mnd. Måtte se gjennom bildene nå😆men uansett tidlig ja. 
Vi begynte med fast føde da han var 4-5 mnd:) snakket ofte med helsesykepleieren om det! Hun sa ikke noe på det. Han har gått veldig sent opp i vekt, var et problem å gi han MME også. Vi har kun brukt skjerm under frokost og kvelds :)   Ikke under bleieskift. 

Altså bare smaksprøver fra 4mnd til 8 mnd😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...