Gå til innhold

Hvor mye og hva ser barnet ditt på tv (1-2år)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I barnehagen vet jeg det er lite skjerm/tv. 

På morgenen setter vi på tv mens han spiser. Litt av praktiske grunner da vi har hund som må slippes ut på morgenen og vi får hentet matpakke og pakket i sekken, fylt på flaske, ordnet oss selv. Setter da på noe rolig (typisk nrk og ikke cocomelon el.). Som regel er dette maks 15min. 

På ettermiddagen varierer det. Barnet er flink til å sette i gang med lek alene. Hvis tv står på kan han kikke et par minutter før han leker igjen. Så han er ikke oppslukt i TVen. Men vi opplever at tv kan være positivt. Spesielt om vi setter på noe mer lærerikt som videoer hvor det læres farger, navn på dyr, rim, eventyr, sanger med bevegelse hvor han hermer osv. Noen ord har kommet mens han ser på tv og hører. 

Vi sørger også for at vi begge setter oss ned å leker/leser bok/synger med han daglig. 

Jeg er per nå ikke bekymret for tv-bruken. Men kanskje det er noe tegn man bør se etter?

Anonymkode: 301dd...9a7

Skrevet

Så lenge TV-bruken er begrenset i tid og kun i moderate mengder, og det som vises er noenlunde kvalitet (ikke fordummende greier), så tenker jeg at det er OK.

Anonymkode: 195de...a22

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig ingen tv når de er så små

Anonymkode: 46273...163

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Synes det høres helt greit ut, bortsett fra tv mens barnet spiser. Et så lite barn burde konsentrere seg om å tygge mat, ikke bli distrahert av skjerm, både mtp kvelningsfare men også lære seg sunn appetittregulering.

Anonymkode: d8676...f28

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Det har kommet ny forskning som viser til at det er ikke så svart-hvitt som at barn ikke skal ha skjermtid. De skal ikke settes alene foran en skjerm og gå glipp av aktivitet og interaksjon.

Vi ser litt tv i ny og ne på ettermiddagen etter barnehage, hvis det koker helt i toppen for å roe ned, eller hvis vi vil se på noe morsomt sammen. Vi ser på Minibarna Mini og Fantus Musikantus, og snakker om det som skjer på TV-en, synger eller danser med. Men vi har ingenting fast; det er mer på sparket. En episode varer 3-10 minutter, og vi ser kanskje to av favorittene. 

Barnet har lært masse av å se på disse selv om det ikke har tydelig språk med setninger enda: både lyder, dyr og ord, og vi bruker også Fantus bamsen i ulike situasjoner for å lære. Syns det kan være positivt for læringen :) 

Anonymkode: 72d77...0ee

• Liker 2
Skrevet

Vi har en ettåring. Vi ser ikke tv hver dag, men noen ganger på ettermiddagen så får han se minibarna. Han er flink å leke selv, men noen dager er han så sliten at han bare gråter om jeg ikke bærer han rundt, og det er ikke så enkelt både fordi han er tung og fordi jeg gjerne må lage middag. Jeg synes vi har en god balanse, han får masse oppmerksomhet, vi leser og synger og har han med oss på det meste. Og han ser aldri tv alene, vi sitter sammen med han eller han sitter i Tripp trapp stolen ved siden av meg når jeg lager mat. 

Anonymkode: b5d34...d8d

Skrevet

Ungen er akkurat fylt 2 år. Når hun er syk og formen er dårlig så får hun se en del mer på tv enn ellers. Når hun er frisk får hun se litt på tv hver dag. Fantus eller Bluey, stort sett ingenting annet hun har interesse av. Tenker det blir 30 minutter max kanskje. Noen dager ser hun ikke på i det hele tatt. 

Hun er aktiv og leker mye ellers, så er ikke bekymret for litt tv-titting. 

Anonymkode: 4ce74...a36

Skrevet

De eldste, 5 og 7 år, ser ofte 15-30 min barneTV en gang mellom middag og kveldsmat, så yngstemann får med seg deler av det. Ingen tv eller skjerm under måltider. 

Anonymkode: 5b7b7...bb1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Synes det høres helt greit ut, bortsett fra tv mens barnet spiser. Et så lite barn burde konsentrere seg om å tygge mat, ikke bli distrahert av skjerm, både mtp kvelningsfare men også lære seg sunn appetittregulering.

Anonymkode: d8676...f28

Nå er barnet 1,5år. Og spiser godt, så det er ikke noe problem. Gir mat som barnet mestrer å spise selv.

Anonymkode: 301dd...9a7

Skrevet

Vi begynte ikke med skjerm før våre var to, og vi har aldri skjerm under måltider. Synes det er en skikkelig uting! Og all forskning viser at måltider bør inntas ved spisebordet, sammen som familie. Da får barna sunne vaner, nyter maten, skravler med foreldre og søsken, og får spisero.

Anonymkode: 4f776...dec

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi begynte ikke med skjerm før våre var to, og vi har aldri skjerm under måltider. Synes det er en skikkelig uting! Og all forskning viser at måltider bør inntas ved spisebordet, sammen som familie. Da får barna sunne vaner, nyter maten, skravler med foreldre og søsken, og får spisero.

Flott med teoretiske pekefingre og idealistisk hverdag. I realiteten er det en del som må bruke skjerm for å få barnet til å faktisk spise. 

Skrevet

To barn, 2 og 3 år. Aldri TV under noen måltider. Vi spiser sammen som familie, eller de to sammen mens vi er på kjøkkenet. Ellers er TV noe på ettermiddagen sammen, typisk barnetv fra 18.00-18.40. I helgene kan det være noe mer avhengig av vær og vind. De beste dagene (med tanke på legging og humør) er de dagene det ikke er noe skjerm. 

Anonymkode: 714d0...42c

Skrevet

Ehhh... Så små barn skal utvikle seg. Dem kan da ikke sitte å titte på tv.... Sier vel seg selv! Ikke bra!

Anonymkode: 34e8c...8a4

• Liker 1
Skrevet

Ingenting😅 vi er enten ute og leker, eller inne å tegne, pusle, lage hytte, bygge ting, hun leker alene(2 år) osv. 

Anonymkode: f36d3...4f5

• Liker 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Flott med teoretiske pekefingre og idealistisk hverdag. I realiteten er det en del som må bruke skjerm for å få barnet til å faktisk spise. 

Men da har barnet ditt en spiseforstyrrelse, hvis hun ikke spiser noe mat med mindre hun ser på skjerm? Det er jeg rett og slett usikker på om jeg tror på. 

Ingen MÅ bruke skjerm under måltider, det er kun en unnskyldning du bruker overfor deg selv. 

Dere har latt barnet tillegge seg en uvane og det er deres ansvar. Det går helt fint an å plukke bort den uvanen. Antageligvis er det gjort på en dag eller to, siden hun er så liten. 

Hvis du bestemmer deg i dag er skjermen borte innen helgen. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er jo veeeldig lett for dem som har barn som faktisk leker noe alene å si at skjerm det er fy og vi ser nesten ikke.

Prøv å lage middag med et barn som ALDRI har tatt i en leke på egenhånd. 

Anonymkode: c3758...357

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er jo veeeldig lett for dem som har barn som faktisk leker noe alene å si at skjerm det er fy og vi ser nesten ikke.

Prøv å lage middag med et barn som ALDRI har tatt i en leke på egenhånd. 

Anonymkode: c3758...357

Vi har vel enkle barn som er lært opp til å sysselsette seg selv. Mine har nok tilbragt mye tid i lekegrind, sovende, pustende, lekende, mens jeg har gjort andre ting. 

Anonymkode: 5b7b7...bb1

• Liker 1
Skrevet

Har en på over 1,5 år. Han ser ca 20-40 min med barnetv etter barnehagen. Han er veldig sliten og sitter på fanget med meg og ser tv mens jeg kommenterer. I helgene får han se på morgenen også. Ellers er det ingenting. 

Anonymkode: 2fdce...ab4

Skrevet

Vår på 2 år har sett litt på TV de fleste dager fra litt før 1 år. 

TV har blitt brukt som barnevakt bare for å få drukket en kaffekopp i fred eller få gredd håret og pakket ned matboksen eller kutte grønnsakene til middag, og vite at barnet sitter stille ikke prøver å ødelegge noe, skade seg selv eller bare henge i beina. Andre ganger for å få sittet litt i ro med barnet i sofaen uten å lese barnebok nummer 100 den dagen. 

Spiser aldri foran TV da og har begrenset tiden, først 20 minutter så utvidet vi litt nå er det 0 noen dager og opp mot 1 time andre dager.

Ser på nrk.no for det meste. Liker Minibarna, Skal vi leke, Kan selv, Poppelopparna, Brillebjørn, Fantorangen (litt masete men noen av sesongene er bedre enn andre), Bablarna, Filurene, Geitekillingen som kunne telle til 10, Fantus og dyra, Fantus og maskinene, Fantus musikantus + noen andre ting. 

Anonymkode: 05327...ece

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...