Gå til innhold

Noen med provisjonlønn, kan man leve av det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I min nåværende jobb har jeg vanlig timelønn, fastlønn og har hatt det i de andre jobbene mine også. Synts det er veldig for da vet en hva en får i lønn. Men igjen så er det jo noen firma/stillinger jeg kommer over der de kun har provisjonlønn. Jeg har jo aldri testet, men føler det virker så skummelt. F.eks hvis du er en selger da, og ikke får solgt såå mye, så sitter du vel da igjen med lite lønn også skal du betale huslån og alle andre regninger. Men det må jo være flere som jobber der de kun har provisjonlønn, hvordan synts dere det er? Klarer dere å leve av den lønnen? Jeg søkte på en jobb og fikk vite nå at det er kun provisjonlønn, han vil ha meg på intervju på mandag, men nå er jeg veldig usikker på om jeg vil ha den jobben med tanke på provisjonlønn. 

Anonymkode: 8a331...83d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Moren min jobbet som forsikringsagent med 100% provisjonsbasert lønn en periode, og hun ville aldri anbefalt det til noen. Hun ble raskt god i jobben, det måtte hun jo for å få ei levelig lønn, men det var veldig stressende å ikke ha en fast lønn. Halve måneden kunne gå skikkelig trått med få salg, og da var hun helt avhengig av å få inn et storsalg, hvis ikke ble det luselønn. Etter å ha hørt det hun har fortalt om det, hadde jeg aldri funnet på å skaffe meg en sånn jobb. 

Anonymkode: 086f1...536

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Moren min jobbet som forsikringsagent med 100% provisjonsbasert lønn en periode, og hun ville aldri anbefalt det til noen. Hun ble raskt god i jobben, det måtte hun jo for å få ei levelig lønn, men det var veldig stressende å ikke ha en fast lønn. Halve måneden kunne gå skikkelig trått med få salg, og da var hun helt avhengig av å få inn et storsalg, hvis ikke ble det luselønn. Etter å ha hørt det hun har fortalt om det, hadde jeg aldri funnet på å skaffe meg en sånn jobb. 

Anonymkode: 086f1...536

Aha, ja det er litt sånn jeg har tenkt da. Tror ikke det blir noe slik jobb da. Takk for svar😊

Skrevet

Jeg hadde en slik jobb i 6 år. Visste etterhvert veldig godt hvilke mnd som ga godt med salg og hvilke mnd det var mindre salg. Det første året jobbet jeg MYE og livet mitt dreide seg kun om salg. Men når jeg knakk koden, altså visste hva som skulle til for å selge slik at jeg hadde god nok lønn, blei alt bedre. Og at jeg visste dette med når på året det var godt med salg og ikke. De mnd med mindre salg, hadde jeg lagt av penger og visste at nå blir det mindre lønn i to mnd fremover. Det er stressende til du frem til du kommer inn i det, for min del gikk jeg opp ca 300.000,- i året i snitt, fra å gå fra den gamle jobben og inn i den jobben. Om jeg var deg så ville jeg søkt om permisjon i ett år fra den jobben du har nå også prøvd provisjonslønn. 

Lykke til! 

Anonymkode: 11093...80a

• Nyttig 1
Skrevet

Har aldri jobbet på kun provisjonslønn selv. Men har en venn som lenge jobbet som telefonselger. Da han jobbet fikk de nye selgerne de dårligste produktene å selge og de dårligste kundene å selge til. Man måtte jobbe seg oppover i systemet for å få lov til å selge produktene som var lettest å selge og få tilgang til å selge til de beste kundene i firmaets database. 

Det fungerer jo om man starter som selger mens man er elev på videregående og ikke har noen forpliktelser. Da er det ikke så farlig om man får lite slag i starten. Men som du sier om man er huslån så kan man ikke ha en slik jobb. 

Har også en bror som har en jobb hvor rundt  50 prosent av lønna er provisjon.  Da har han noe sikkerhet, men i tillegg så  selger han et produkt som er svært lettsolgt. 

Så om du skal ha en selgerjobb ville jeg i hvert fall tenkt over hva som selges og hvor lett det er å få det solgt. 

Anonymkode: 0b249...e53

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg hadde en slik jobb i 6 år. Visste etterhvert veldig godt hvilke mnd som ga godt med salg og hvilke mnd det var mindre salg. Det første året jobbet jeg MYE og livet mitt dreide seg kun om salg. Men når jeg knakk koden, altså visste hva som skulle til for å selge slik at jeg hadde god nok lønn, blei alt bedre. Og at jeg visste dette med når på året det var godt med salg og ikke. De mnd med mindre salg, hadde jeg lagt av penger og visste at nå blir det mindre lønn i to mnd fremover. Det er stressende til du frem til du kommer inn i det, for min del gikk jeg opp ca 300.000,- i året i snitt, fra å gå fra den gamle jobben og inn i den jobben. Om jeg var deg så ville jeg søkt om permisjon i ett år fra den jobben du har nå også prøvd provisjonslønn. 

Lykke til! 

Anonymkode: 11093...80a

Takk for svar😊 ja det kan jeg se for meg, at det er litt av og på om du tjener veldig bra eller litt mindre. Det er det jeg synts er litt skummelt at du plutselig kan få veldig lite i lønn. F.eks denne jobben jeg så på, mente han jeg snakket med at de med lavest lønn hadde ca 300kr i timen, 7,5time, 3 salg i timen utgjor ca 30kr i timen. Mens andre kunne ha 400kr timen. Men slikt vet du jo ikke før du eventuelt har tatt jobben. Men heldigvis så fikk jeg nettopp svar på en annen jobb jeg var på intervju hos, som jeg var så heldig å fikk!

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har aldri jobbet på kun provisjonslønn selv. Men har en venn som lenge jobbet som telefonselger. Da han jobbet fikk de nye selgerne de dårligste produktene å selge og de dårligste kundene å selge til. Man måtte jobbe seg oppover i systemet for å få lov til å selge produktene som var lettest å selge og få tilgang til å selge til de beste kundene i firmaets database. 

Det fungerer jo om man starter som selger mens man er elev på videregående og ikke har noen forpliktelser. Da er det ikke så farlig om man får lite slag i starten. Men som du sier om man er huslån så kan man ikke ha en slik jobb. 

Har også en bror som har en jobb hvor rundt  50 prosent av lønna er provisjon.  Da har han noe sikkerhet, men i tillegg så  selger han et produkt som er svært lettsolgt. 

Så om du skal ha en selgerjobb ville jeg i hvert fall tenkt over hva som selges og hvor lett det er å få det solgt. 

Ja ser den. Jeg tror jeg heller ville valgt en slik jobb tilbake i tid når jeg gikk på vgs f.eks. Fikk nettopp ny jobb idag, der får jeg fastlønn med veldig god lønn, pluss at jeg får provisjon i tillegg. Så jeg gleder meg veldig til å legge mye innsats og forhåpentligvis tjene godt i den nye jobben

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Men heldigvis så fikk jeg nettopp svar på en annen jobb jeg var på intervju hos, som jeg var så heldig å fikk!

Gratulerer!

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gratulerer!

Tusen takk 😊

Skrevet

Mannen min jobbet på provisjon i nesten 10 år. Han knakk koden raskt og fikk veldig god lønn. Nå var fordelen vår at jeg jobbet på fastlønn, da blir du ikke like sårbar. Kundene merker det hvis du fremstår som desperat. 

Det kan gi deg muligheten til å tjene mye hvis du er god, dessverre også motsatt. Å motivere seg til å komme i gang etter ferier og trege perioder blir mer og mer vanskelig ettersom årene går. Hvor enkelt dette er avhenger nok litt av hva du skal selge og om det er en viss provisjon knyttet til å beholde kunder, om du jobber videre på anbefaling eller kun kalde, nye kunder og telefonlister. Siste ville jeg holdt meg langt unna. 

Anonymkode: ac0a4...021

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Mannen min jobbet på provisjon i nesten 10 år. Han knakk koden raskt og fikk veldig god lønn. Nå var fordelen vår at jeg jobbet på fastlønn, da blir du ikke like sårbar. Kundene merker det hvis du fremstår som desperat. 

Det kan gi deg muligheten til å tjene mye hvis du er god, dessverre også motsatt. Å motivere seg til å komme i gang etter ferier og trege perioder blir mer og mer vanskelig ettersom årene går. Hvor enkelt dette er avhenger nok litt av hva du skal selge og om det er en viss provisjon knyttet til å beholde kunder, om du jobber videre på anbefaling eller kun kalde, nye kunder og telefonlister. Siste ville jeg holdt meg langt unna. 

Anonymkode: ac0a4...021

Ja det er noe der også. Det er nok en veldig bra jobb og lønn hvis du finner løsningen på hvordan du skal få kunder. Men veldig dumt hvis du ikke får det til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...