AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #1 Skrevet 31. januar 2024 Hei. Min samboer driver et firma. Får hele tiden høre at vi driver dette sammen og at dette er vårt firma, selvom det er han som står som eier/daglig leder. Jeg driver nettbutikken, og er i startfasen av dette. Jeg har drevet nettbutikk før, så er ikke sånn st jeg er helt grønn. Han mener han må behandle meg som de andre ansatte, og han kontrollerer hva jeg gjør hele tiden. Om jeg har ideer osv så er ikke det bra nok. Det skal være på hans måte. Hadde dere reagert? Eller skal jeg bare tenke at jeg er en hvilken som helst annen ansatt og gjøre som jeg blir fortalt?.. Anonymkode: 3a878...289
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #2 Skrevet 31. januar 2024 Virkeligheten er vel at du ikke er eier av selskapet, ei har skrevet en arbeidskontrakt der det eksplisitt står at du har en lederrolle. . Men siden du er dama til eieren så mener du at... Har du lyst til å være sjef så får du starte ditt eget selskap. Anonymkode: 63f29...822 3 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #3 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Virkeligheten er vel at du ikke er eier av selskapet, ei har skrevet en arbeidskontrakt der det eksplisitt står at du har en lederrolle. . Men siden du er dama til eieren så mener du at... Har du lyst til å være sjef så får du starte ditt eget selskap. Anonymkode: 63f29...822 Neida jeg er enig i det. Men han er alltid så kjapp til å si: vi driver dette sammen jenta mi!, dette er vårt firma osv osv. det er bare tomme ord da tydeligvis! Anonymkode: 3a878...289 2 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #4 Skrevet 31. januar 2024 Har du sagt du ønsker å være deleier da? Anonymkode: 6be79...542 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #5 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Virkeligheten er vel at du ikke er eier av selskapet, ei har skrevet en arbeidskontrakt der det eksplisitt står at du har en lederrolle. . Men siden du er dama til eieren så mener du at... Har du lyst til å være sjef så får du starte ditt eget selskap. Anonymkode: 63f29...822 Forresten så startet vi firmaet sammen! Han hadde ikke dette firmaet før jeg kom inn i bilde. Anonymkode: 3a878...289 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #6 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Neida jeg er enig i det. Men han er alltid så kjapp til å si: vi driver dette sammen jenta mi!, dette er vårt firma osv osv. det er bare tomme ord da tydeligvis! Anonymkode: 3a878...289 Få det på papiret eller trekk deg 100% ut av driften! Anonymkode: 5b901...dbb 18 1 7
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #7 Skrevet 31. januar 2024 Er du medeier da? Eller skaper du verdier for han for lav lønn slik at dersom dere gjør det slutt sitter du igjen med 0 kr? Anonymkode: 7bb57...042 7 4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #8 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Forresten så startet vi firmaet sammen! Han hadde ikke dette firmaet før jeg kom inn i bilde. Anonymkode: 3a878...289 Dere er ikke gift? Har du en skikkelig kontrakt? Anonymkode: 9e2bc...038 5 1
Søgni Skrevet 31. januar 2024 #9 Skrevet 31. januar 2024 (endret) Kontrollerer hva du gjør hele tida? Avviser alle ideer? Alt skal være på hans måte? Høres først og fremst ut som en dritdårlig leder, det er min første tanke. Å ha partneren sin som leder kan nok ha flere utfordringer, men kan tenke meg at de mangedobles om han opptrer som en diktator. Endret 31. januar 2024 av Søgni 10 6
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #10 Skrevet 31. januar 2024 Hvis han sier dere driver det sammen hadde jeg også oppført meg som vi faktisk drev det sammen og rett og slett ignorert at han prøver å bestemme. Hvis han har trøbbel med det hadde jeg bare lagt ned arbeid og tatt en ordinær jobb og sagt han fikk klare seg selv. Anonymkode: 535c8...a4d 2 5
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #11 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hei. Min samboer driver et firma. Får hele tiden høre at vi driver dette sammen og at dette er vårt firma, selvom det er han som står som eier/daglig leder. Jeg driver nettbutikken, og er i startfasen av dette. Jeg har drevet nettbutikk før, så er ikke sånn st jeg er helt grønn. Han mener han må behandle meg som de andre ansatte, og han kontrollerer hva jeg gjør hele tiden. Om jeg har ideer osv så er ikke det bra nok. Det skal være på hans måte. Hadde dere reagert? Eller skal jeg bare tenke at jeg er en hvilken som helst annen ansatt og gjøre som jeg blir fortalt?.. Anonymkode: 3a878...289 Hva er din rolle i firmaet, da? Er du ansatt? Med skattbar inntekt og rett på sykepenger og så videre? Dersom du ikke er det så er du ikke en han er «sjef» for (og i det moderne Norge er man ikke «sjef» for noen som helst - men er leder. De to er markant ulike roller, der den første er forbeholdt usikre, inkompetente noksakter og den andre en del av arbeidslivet) Dersom du ikke har skattbar inntekt og en arbeidskontrakt? Søk på andre jobber. Si du kan starte umiddelbart. Og la han klare seg selv. Dersom du har arbeidskontrakt? Be om et møte med nærmeste leder angående dårlig arbeidsmiljø. Ta med deg fagforeningen din. (Og så søker du andre jobber og finner deg ordentlig arbeid) Anonymkode: a7335...ad5 4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #12 Skrevet 31. januar 2024 Uklart om dere eier bedriften sammen eller ikke. Er det as, så er det jo enkelt å eie halvparten hver. Er det ENK så er det han som person som er bedriften. Du skriver at du driver nettbutikken. Er det mulig å skille ut denne.som eget selskap som du eier? Jeg ville forøvrig aldri drevet en nettbutikk som del av ENK. Er du ansatt med en klar kontrakt? Hvis ikke ville jeg funnet meg en annen jobb. Det å drive bedrift sammen hvis man har ulike ønsker/oppfatninger er ofte komplisert og kan tære på parforholdet. Anonymkode: c1204...b18 2
Gjest tidsfordriv2023 Skrevet 31. januar 2024 #13 Skrevet 31. januar 2024 18 minutter siden, AnonymBruker said: Hei. Min samboer driver et firma. Får hele tiden høre at vi driver dette sammen og at dette er vårt firma, selvom det er han som står som eier/daglig leder. Jeg driver nettbutikken, og er i startfasen av dette. Jeg har drevet nettbutikk før, så er ikke sånn st jeg er helt grønn. Han mener han må behandle meg som de andre ansatte, og han kontrollerer hva jeg gjør hele tiden. Om jeg har ideer osv så er ikke det bra nok. Det skal være på hans måte. Hadde dere reagert? Eller skal jeg bare tenke at jeg er en hvilken som helst annen ansatt og gjøre som jeg blir fortalt?.. Anonymkode: 3a878...289 Uansett firma, så er det en som har visjon. La han styre dette.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #14 Skrevet 31. januar 2024 Er det AS eller enkeltmannsforetak? Sitter du eventuelt i styret? Har du arbeidskontrakt? Det er mye som har betydning for din rolle her. Jeg er partner i et lite selskap. Sitter i styret, men er verken styreforman eller daglig leder, men ansatt. Vi gjør jo avgjørelser i felleskap, og daglig leder drøfter jo ting med meg. Men formelt er hun sjefen, selv om vi begge er medeiere. Dere må jo avtalefeste det om dette reelt skal være begges selskap, og du må også bidra med kapital. Tenker jeg. Anonymkode: f6363...fff
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #15 Skrevet 31. januar 2024 Høres ut som en veldig dårlig ide å drive firma sammen med han. Enten må dere få avklart rollene i firmaet (og for deg er det veldig viktig at papirene er i orden så du sitter med eierandel om det er eier du reelt er) eller dere må holde forhold og business adskilt ellers kommer dette forholdet til å ta slutt temmelig raskt. Anonymkode: 946ed...0d0 2 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #16 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dere er ikke gift? Har du en skikkelig kontrakt? Anonymkode: 9e2bc...038 Vi er ikke gift, og ja har vanlig arbeidskontrakt Anonymkode: 3a878...289
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #17 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Uklart om dere eier bedriften sammen eller ikke. Er det as, så er det jo enkelt å eie halvparten hver. Er det ENK så er det han som person som er bedriften. Du skriver at du driver nettbutikken. Er det mulig å skille ut denne.som eget selskap som du eier? Jeg ville forøvrig aldri drevet en nettbutikk som del av ENK. Er du ansatt med en klar kontrakt? Hvis ikke ville jeg funnet meg en annen jobb. Det å drive bedrift sammen hvis man har ulike ønsker/oppfatninger er ofte komplisert og kan tære på parforholdet. Anonymkode: c1204...b18 Det er AS ja. Vi eier ikke bedriften sammen. Han startet firmaet med en kompis i 2019, så trakk kompisen Seg, etter 1 år, også kom jeg inn for å hjelpe til. Og ja der er mulig å skille ut nettbutikken, tror jeg vil gjøre det. Har arbeidskontrakt. Anonymkode: 3a878...289
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #18 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er det AS eller enkeltmannsforetak? Sitter du eventuelt i styret? Har du arbeidskontrakt? Det er mye som har betydning for din rolle her. Jeg er partner i et lite selskap. Sitter i styret, men er verken styreforman eller daglig leder, men ansatt. Vi gjør jo avgjørelser i felleskap, og daglig leder drøfter jo ting med meg. Men formelt er hun sjefen, selv om vi begge er medeiere. Dere må jo avtalefeste det om dette reelt skal være begges selskap, og du må også bidra med kapital. Tenker jeg. Anonymkode: f6363...fff Det er AS, sitter ikke i styret. Vi har hele veien siden han startet, stått sammen om det. Han har hele tiden sagt det er vårt firma og at vi er et team. Jeg sluttet en periode og gikk hjemme med barna (vi har 3 barn). Nå har jeg startet opp igjen og vi har (han har) 5 ansatte. Han behandler meg som hvilken som helst annen ansatt. Vi hadde en diskusjon i stad om noe i nettbutikken, da fikk jeg til svar at han var sjefen her, så det var bare å høre på han…. Anonymkode: 3a878...289
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #19 Skrevet 31. januar 2024 Da er du en helt vanlig ansatt, så da har du ikke mye du skulle ha sagt. Anonymkode: 839a7...f44 2 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #20 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Da er du en helt vanlig ansatt, så da har du ikke mye du skulle ha sagt. Anonymkode: 839a7...f44 Hun kan søke en annen jobb og si opp hos samboer. Dette er mann som skal være sjefen. Ikke vil han gifte seg, og ikke vil han behandle TS som en likeverdig. Da er det ingen vits for henne i å ha denne jobben. Anonymkode: 14b13...c62 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå