AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #1 Skrevet 31. januar 2024 Jeg har kompleks ptsd og spiser når jeg er redd og stresset = BMI på 34, stadig økende. Jeg har gått til psykolog en gang i uken i et år, ingen effekt. Jeg har fått resept på wegovy, ikke startet. Spørsmålet mitt er: Bør jeg be legen om henvisning til noen med kompetanse på psykisk uhelse og overspising/følelsesspising eller kjøpe timer hos privat psykolog - eller bare starte på wegovy? Hva hadde du gjort? Ps. Jeg klarer å gå ned i vekt, men klarer ikke bli der. Og nå har jeg gjort akkurat det så mange ganger at jeg skjønner ikke vitsen med å gjøre det en gang til (på egen hånd altså). Anonymkode: f27f3...69e
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #2 Skrevet 31. januar 2024 Ville også forhørt om flere muligheter. Vil også anbefale å kontakte ROS - rådgiving om spiseforstyrrelser. Sett litt på nettsiden deres. Anonymkode: 9f8f1...eac 1
Topsi Skrevet 31. januar 2024 #3 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har kompleks ptsd og spiser når jeg er redd og stresset = BMI på 34, stadig økende. Jeg har gått til psykolog en gang i uken i et år, ingen effekt. Jeg har fått resept på wegovy, ikke startet. Spørsmålet mitt er: Bør jeg be legen om henvisning til noen med kompetanse på psykisk uhelse og overspising/følelsesspising eller kjøpe timer hos privat psykolog - eller bare starte på wegovy? Hva hadde du gjort? Ps. Jeg klarer å gå ned i vekt, men klarer ikke bli der. Og nå har jeg gjort akkurat det så mange ganger at jeg skjønner ikke vitsen med å gjøre det en gang til (på egen hånd altså). Anonymkode: f27f3...69e Hva med å gjøre begge deler? Har slitt med det samme, og selv om spisingen er følelsesmessig utløst synes ihvertfall jeg at wegovy har en effekt 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #4 Skrevet 31. januar 2024 Anbefaler også ROS. De er, etter min erfaring med flere psykologer hos DPS, overlegent bedre når det gjelder overspisingsproblematikk og trøstespising. Ellers handler mye om å finne nye bedre mestringsstrategier. Ptsd kan man også få hjelp til hos psykolog. Unner deg alt det beste og håper du finner den hjelpen du trenger. ❤️ Anonymkode: c8ed6...119
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #5 Skrevet 31. januar 2024 Topsi skrev (8 minutter siden): Hva med å gjøre begge deler? Har slitt med det samme, og selv om spisingen er følelsesmessig utløst synes ihvertfall jeg at wegovy har en effekt Altså både henvisning og wegovy? Jo, det kan jeg. Men jeg har ikke råd til å både betale for privat psykolog og wegovy. Jeg er redd for bivirkninger av wegovy. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Anbefaler også ROS. De er, etter min erfaring med flere psykologer hos DPS, overlegent bedre når det gjelder overspisingsproblematikk og trøstespising. Ellers handler mye om å finne nye bedre mestringsstrategier. Ptsd kan man også få hjelp til hos psykolog. Unner deg alt det beste og håper du finner den hjelpen du trenger. ❤️ Anonymkode: c8ed6...119 Jeg synes ikke psykologen hjelper mot noe foreløpig… men takk ♥️ Anonymkode: f27f3...69e
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #6 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ville også forhørt om flere muligheter. Vil også anbefale å kontakte ROS - rådgiving om spiseforstyrrelser. Sett litt på nettsiden deres. Anonymkode: 9f8f1...eac Hvilke muligheter tenker du på da? Skal sjekke ut ROS, trodde ikke det var for «følelsesspisere», jeg har vel ikke en spiseforstyrrelse, men en følelsesforsryrrlse 😛 Anonymkode: f27f3...69e 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #7 Skrevet 31. januar 2024 Wegovy hjelper ikke mot overspisingslidelse, eller det hjelper nok mens du går på det. Men når du slutter har ikke wegovyen hjulpet på grunnet til at du overspiser. Jeg ville hørt med legen om henvisning til psykiater med kompetanse på spiseforstyrrelse. Du må jobbe med å få et normalt forhold til mat. Anonymkode: 72591...ed0
MammaMums Skrevet 31. januar 2024 #8 Skrevet 31. januar 2024 Jeg har den samme alvorlige graden av Ptsd, og går på Wegovy. Hadde litt angst i begynnelsen, men det gikk over fort. Rådet mitt er «prøv da vel?» Gi det en god sjanse - det er helsefremmende å ha lavere kroppsvekt👍 Jeg sover bedre også nå, det er et stort pluss! Snorker mye mindre, dermed mer uthvilt enn før. Tunga er det organet som fort går ned i størrelse ved vektnedgang, så for meg var det et positiv resultat også. Lykke til❤️
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #9 Skrevet 31. januar 2024 MammaMums skrev (30 minutter siden): Tunga er det organet som fort går ned i størrelse ved vektnedgang, så for meg var det et positiv resultat også. Takk for interessant fun fact 😆 Det kan forklare hvorfor det føles som at tunga ikke passer i munnen min lenger og jeg har konstante tannmerker på sidene av tunga (au!) Redd for å miste håret, bli blind, bli kjempeslapp, enda mer deprimert … lett for å krisetenke alt. Anonymkode: f27f3...69e
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #10 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Du må jobbe med å få et normalt forhold til mat. Vet ikke om det egentlig handler om mat. Før skadet jeg meg selv på andre måter. Tror det bare er en veldig dårlig strategi for å håndtere følelser. Anonymkode: f27f3...69e
Topsi Skrevet 31. januar 2024 #11 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Altså både henvisning og wegovy? Jo, det kan jeg. Men jeg har ikke råd til å både betale for privat psykolog og wegovy. Jeg er redd for bivirkninger av wegovy. Jeg synes ikke psykologen hjelper mot noe foreløpig… men takk ♥️ Anonymkode: f27f3...69e Men kan du ikke søkes til offentlig psykolog? Husk at ikke alle får ille bivirkninger, jeg ble kvalm i 2 dager, og det var det.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #12 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Hvilke muligheter tenker du på da? Skal sjekke ut ROS, trodde ikke det var for «følelsesspisere», jeg har vel ikke en spiseforstyrrelse, men en følelsesforsryrrlse 😛 Anonymkode: f27f3...69e Drøfte muligheter til hjelp med trøstespising/symptomene, og ikke bare fysiske med lege eller psykolog. Henvise til noen som kan hjelpe med det/snakke om det. Man trenger ikke spiseforstyrrelse på papiret for å få hjelp med trøstespising/overspising hos ROS. Det er tilbud til alle som har anstrengt forhold til mat/kropp, selv følelsesforstyrrelse som du kaller det. Har blitt godt tatt imot og føler jeg fikk godt utbytte når det kom til hjelp til forhold til mat når det var småvanskelig, selvom jeg er ikke klinisk syk med spiseforstyrrelse. Anonymkode: 9f8f1...eac
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #13 Skrevet 31. januar 2024 Topsi skrev (28 minutter siden): Men kan du ikke søkes til offentlig psykolog? Jeg går allerede til en Anonymkode: f27f3...69e
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #14 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes ikke psykologen hjelper mot noe foreløpig… men takk ♥️ Anonymkode: f27f3...69e Uff, håper du ikke har fått en dårlig en. Min kjæreste hadde også en som hadde null effekt og satt og jattet med og syns synd på ham. Så fikk han endelig råd til å bytte til en privat og fikk mer hjelp og framgang på 3 timer enn 2 år hos en annen. Det har mye med match og kjemi dessverre. Jeg har slitt mye med vekt og ptsd også, trøstespising, jeg har det mye bedre nå etter jeg lærte å elske meg selv. Heier på deg! Anonymkode: c8ed6...119
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #15 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Uff, håper du ikke har fått en dårlig en. Min kjæreste hadde også en som hadde null effekt og satt og jattet med og syns synd på ham. Så fikk han endelig råd til å bytte til en privat og fikk mer hjelp og framgang på 3 timer enn 2 år hos en annen. Det har mye med match og kjemi dessverre. Jeg har slitt mye med vekt og ptsd også, trøstespising, jeg har det mye bedre nå etter jeg lærte å elske meg selv. Heier på deg! Anonymkode: c8ed6...119 Takk! Vurderer å prøve privat, men det er jo veldig dyrt. Høres fint ut å elske seg selv. Jeg har oppdaget at jeg ikke gjør det. Anonymkode: f27f3...69e
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #16 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Takk! Vurderer å prøve privat, men det er jo veldig dyrt. Høres fint ut å elske seg selv. Jeg har oppdaget at jeg ikke gjør det. Anonymkode: f27f3...69e Ja, det er en stor investering. Og så vet man aldri hvordan matchen blir der. Jeg er veldig stolt av min kjæreste at han gjorde den investeringen! Folk er flinke, du også, til å ta grep og forsøke å gjøre bedre ting for seg selv. Jeg syntes det er inspirerende. Ja, det er faktisk så utrolig fint. Alt det tunge er bedre nå som jeg også behandler meg selv bra. Jeg hatet meg selv, sterkt og inderlig, helt siden jeg var barn. Det er godt for kroppen min å erfare noe annet. ❤️ Håper du også kan komme dit en dag! Anonymkode: c8ed6...119
MammaMums Skrevet 31. januar 2024 #17 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Takk for interessant fun fact 😆 Det kan forklare hvorfor det føles som at tunga ikke passer i munnen min lenger og jeg har konstante tannmerker på sidene av tunga (au!) Redd for å miste håret, bli blind, bli kjempeslapp, enda mer deprimert … lett for å krisetenke alt. Anonymkode: f27f3...69e Veeeet…. Dette med krisetenknig er noe vi må jobbe med ( oh aller helst MOT) hele tida ❤️❤️❤️❤️ Du får kontroll på spisinga, og ev bivirkninger gir seg❤️ Det gjorde de hos meg❤️ Styrkeklem fra meg, hopp i det❤️
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå