Gå til innhold

Barneselskap til toåring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tenkt å lage barneselskap og vil gjerne servere noe de små kan kose seg med, men som samtidig ikke er så innmari usunt? Noen tips til mat og drikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

pølse er jo en stor slager. Det liker de fleste. Saft eller brus er godt og drikkes jo ikke hver dag!

Skrevet

Pølser, stort fat med oppskåret og spiseklar frukt, boller, og kanskje saft.

Gjest Mamma Mø
Skrevet

Min slager gjennom alle år: Pølsetusenbein :ler:

Superenkelt, du lager bare en vanlig pizzabunn-deig. Så kjevler du en lang, smal stripe og legger 8-10 grillpøser på tvers oppå denne. Så kjevler du en tilsvarende deigstripe oppå pølsene og trykker litt ned mellom hver pølse. En liten deigkule blir til hode, jeg pleier å stikke en halv pølse på hver side som "følehorn", bruke hel pepper til øyne og risse en liten smilemunn med kniv.

Etter heving er det bare å pensle med egg, steke på middels varme (ca 225 om jeg ikke husker feil) i ca ett kvarter, og så skjære opp mellom hver pølse og servere.

Den er enkel, lett å lage- og vekker like stor begeistring hver gang :) Du kan jo etterhvert eksperimentere med ketsjup, ost- når du har laget den sånn ca 300 ganger (det har snart jeg, ungene krever tusenbeinet sitt hver fest). Og en ting til- det blir ikke så mye søl, fordi brødet sitter fast i pølsene! Ikke ueffent når det er toåringer det er snakk om.

Ellers vil jeg råde deg til å knipe litt på kakene, det er lett å lage ALTFOR mye. Ha heller litt ekstra is, gele e.l. i bakhånd.

ha en fin fest :bursdag:

Gjest Mamma Mø
Skrevet

...forresten er det lurt å snitte pølsene på langs så de ikke sprekker!

Skrevet

Masse oppskåret frukt er bra, og pleier å være populært.

Men husk å sette det på bordet FØR kakene, ellers blir det kanskje for stor konkurranse om oppmerksomheten ;)

Skrevet

En annen variant på pølse er å kutte på langs mot midten(ikke helt til midten) fra begge kanter i et kryss. Litt vanskelig å forklare det, men da får du fire strimler ut fra hver side av midten på pølsa...

Når du da legger pølsene i det varme vannet, vil strimlene krølle seg utover.

Fungerer på samme måte som stilkene på løvetannen når du deler dem og legger dem i vann...

Gjest En annen gjest
Skrevet

Og en toåring bare absolutt MÅ ha gele-tog :)

Med masse godteripynt og små lego-menn som kjører... Enkelt er det også, kjøper bare ferdig gele i kartonger, da kan man bruke lenger tid på å kose seg med pynting!

Skrevet

Tusen takk for mange fine svar da! Særlig det tusenbeinet og gelle-toget høres jo morsomme ut. Tror også det blir en stor skål med oppskåret frukt ja, eller kanskje gelle i kombinasjon med bær.

Skrevet

har laget gele av frosne (usukrete) bær.

la bærene tine av, og spar på saften.

hell saften i en kjele og tilsett melis etter smak (blir mindre sukker enn i vanlig går jeg ut fra), tilsett gelatinplater (som har ligget i kaldt vann) og la dem smelte i saften.

avkjøl litt og hell over bærene (og fruktbiter) og sett i kjøleskap.

mener at jeg brukte ca 500g bær, og to gelatinplater, men geleen ble for løs, så kanskje 3 plater til 500 g?

eller prøv å lage av sukkerfri saft. vet ikke hvor mye gelatin til hvor mye saft eller hvor mye vann, men det vet kanskje noen andre?

Skrevet

meg over: det ble ikke mye gele av 500g bær, nok til å ha oppå en ostekake...

Skrevet

Vi serverer alltid fruktspyd (kiwi, ananas, banan, eple, druer osv.) med en og annen marshmallows innimellom frukten - utrolig poulært! Ved nærmere ettertanke er kanskje spydene i seg selv litt skumle til toåringer..

Skrevet

www.melk.no har utgitt en brosjyre som vi fikk i barnehagen. Mange tips der til hva man kan servere. Kan lastes ned fra siden dems, ser jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...