Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg håper noen kan hjelpe meg med dette. Jeg er helt elendig på tall og hjernen vil ikke samarbeide, så dersom noen kan hjelpe meg å forstå settes det pris på. 

Jeg har spurt huseier om jeg kan bytte innbetalingsdato fra 01.-15.

Dette var helt greit, men da må jeg betale halv husleie den 1. og hel den 15. denne måneden. Av en eller annen grunn får jeg ikke dette til å stemme, det finnes sikkert en helt logisk forklaring, men jeg klarer bare å se at jeg vil betale 1/2 ekstra leie for februar og skjønner ikke hvordan dette får ting til å gå opp?

noen som please vil ta seg tiden til å forklare meg hvorfor det er slik??

Skrevet

Det dekker 1 måned fra innbetalingsdato, så da vil innbetalingen dekke helt til 15. mars? 
Men da bør det spesifiseres i kontrakten så du ikke betaler full leie den siste måneden du bor der dersom utflytting er innen den 1.

Anonymkode: 97f42...f1c

• Nyttig 1
Skrevet

En ting er hva du betaler, men en annen ting er for hvilken periode leien skal dekke. 

Har dere hatt som avtale at leie 01 januar, skulle dekke for 01-31 Jan? Altså en måned på forskudd? 

Men du ønsker nå å endre til betalingsdato til den 15? Da er det rimelig å anta at leie som betales inn 15 Jan, dekker for 15jan-15 feb. Men dette må du få avklart 

Skrevet

Derfor har du da betalt for 1,5mnd i dette tilfellet.

Skrevet

Den første betaler du en halv leie, som gjør at du kan bo der frem til den femtende. Den femtende betaler du en hel leie, som gjør at du kan bo der til den femtende måneden etter. 

Akkurat det samme som de andre skriver her, men i tilfelle du trengte enda en formulering 😛 

Anonymkode: 6aec5...939

• Nyttig 2
Skrevet

Det normale er å betale leie på forskudd. Mest vanlig er det å leie fra 1.-31. hver måned. Endrer du til at husleien skal betales den 15. fra og med neste måned så er jo det vel og bra, men da må du selvsagt betale for den halve måneden fra 1.-15. i tillegg – frem til ny avtale starter.

Jeg lurer på om det som surrer seg til i hodet ditt er at du tenker at du skal få betale månedens leie i midten av måneden? Altså at du betaler februar-leien midt i måneden? I så fall betaler du en halv måned på etterskudd og en halv måned på forskudd. Det tror jeg ikke mange utleiere aksepterer...

Anonymkode: 93b91...ed6

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det dekker 1 måned fra innbetalingsdato, så da vil innbetalingen dekke helt til 15. mars? 
Men da bør det spesifiseres i kontrakten så du ikke betaler full leie den siste måneden du bor der dersom utflytting er innen den 1.

Anonymkode: 97f42...f1c

Tipaa skrev (11 minutter siden):

En ting er hva du betaler, men en annen ting er for hvilken periode leien skal dekke. 

Har dere hatt som avtale at leie 01 januar, skulle dekke for 01-31 Jan? Altså en måned på forskudd? 

Men du ønsker nå å endre til betalingsdato til den 15? Da er det rimelig å anta at leie som betales inn 15 Jan, dekker for 15jan-15 feb. Men dette må du få avklart 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Den første betaler du en halv leie, som gjør at du kan bo der frem til den femtende. Den femtende betaler du en hel leie, som gjør at du kan bo der til den femtende måneden etter. 

Akkurat det samme som de andre skriver her, men i tilfelle du trengte enda en formulering 😛 

Anonymkode: 6aec5...939

Denne forklaringen var helt super👆🏼👆🏼

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det normale er å betale leie på forskudd. Mest vanlig er det å leie fra 1.-31. hver måned. Endrer du til at husleien skal betales den 15. fra og med neste måned så er jo det vel og bra, men da må du selvsagt betale for den halve måneden fra 1.-15. i tillegg – frem til ny avtale starter.

Jeg lurer på om det som surrer seg til i hodet ditt er at du tenker at du skal få betale månedens leie i midten av måneden? Altså at du betaler februar-leien midt i måneden? I så fall betaler du en halv måned på etterskudd og en halv måned på forskudd. Det tror jeg ikke mange utleiere aksepterer...

Anonymkode: 93b91...ed6

Tusen takk til alle som tok seg tid!!! Jeg forstod det nå, og det var langt mer logisk enn det jeg tenkte… hehe

• Liker 2
Skrevet

Her betales det den 10. hver mnd. La oss si flyttet  inn 1. januar og betalte 10. januar for hele januar. Så kommer 10. februar og det betales for februar mnd. Osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...