Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må de som opptrer manipulerende vite at de er det? Jeg tror fortsatt på at mannen ikke gjør ting bevisst for egen vinning, men vet ikke om det er ufattelig naivt. 

Jeg vet ikke om jeg skal fortelle så mye om oss og vår situasjon, men jeg trenger styrke til å ende dette forholdet. Vi har vært sammen i ti års tid. Jeg har blitt kjørt helt i bunnen. Helt. Nå har jeg klart å bygge meg litt opp igjen og endelig nærmer jeg meg styrken til å gå. For det er det som er så absurd, jeg ser hvor dårlig ting er, men er så nedkjørt og utslitt at jeg heller omfavner de gode sidene og nok en gang lever på drømmen om hva som kan bli. 

Kort fortalt så har jeg kjempet i motvind i alle disse årene. Kjempet for å få male eller oppgradere noe, kjempet for at vi skal prøve å vedlikeholde hus og hage, kjempet for å bli sett og lyttet til, kjempet for at vi alle i huset skal bli behandlet på en omtenksom måte, kjempet for å få støtte om noen har vært syke, kjempet for å få hjelp til husarbeid og rydding, kjempet for at vi skal gi en oppmerksomhet til folk som hjelper oss, osv. Alt har vært en kamp og de fleste kampene har jeg tapt, tapt og tapt, før jeg får en liten seier og dermed går over til bare tap igjen. Jeg har vært så alene om store omsorgsoppgaver, og heller blitt motarbeidet enn støttet. Jeg er fortsatt så sliten og så lei. Hver gang mannen merker at det nesten er over, så gir han meg bittelitt i retningen jeg ønsker. Det skal sies at siste året har det skjedd en forbedring, men det er trist hvor glad jeg blir for slike ting som egentlig gjør at han bare når opp til en kanskje på gjennomsnittet god person. 

Jeg trenger styrke. Jeg vet at jeg får det bedre alene og jeg vet at jeg ikke har ansvar for han. Og at jeg har blitt såret utallige ganger, så jeg skylder han ikke livet mitt. Likevel er det så vanskelig. Jeg er sliten. 

Anonymkode: cb97b...eb9

• Hjerte 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Må de som opptrer manipulerende vite at de er det? Jeg tror fortsatt på at mannen ikke gjør ting bevisst for egen vinning, men vet ikke om det er ufattelig naivt. 

Jeg vet ikke om jeg skal fortelle så mye om oss og vår situasjon, men jeg trenger styrke til å ende dette forholdet. Vi har vært sammen i ti års tid. Jeg har blitt kjørt helt i bunnen. Helt. Nå har jeg klart å bygge meg litt opp igjen og endelig nærmer jeg meg styrken til å gå. For det er det som er så absurd, jeg ser hvor dårlig ting er, men er så nedkjørt og utslitt at jeg heller omfavner de gode sidene og nok en gang lever på drømmen om hva som kan bli. 

Kort fortalt så har jeg kjempet i motvind i alle disse årene. Kjempet for å få male eller oppgradere noe, kjempet for at vi skal prøve å vedlikeholde hus og hage, kjempet for å bli sett og lyttet til, kjempet for at vi alle i huset skal bli behandlet på en omtenksom måte, kjempet for å få støtte om noen har vært syke, kjempet for å få hjelp til husarbeid og rydding, kjempet for at vi skal gi en oppmerksomhet til folk som hjelper oss, osv. Alt har vært en kamp og de fleste kampene har jeg tapt, tapt og tapt, før jeg får en liten seier og dermed går over til bare tap igjen. Jeg har vært så alene om store omsorgsoppgaver, og heller blitt motarbeidet enn støttet. Jeg er fortsatt så sliten og så lei. Hver gang mannen merker at det nesten er over, så gir han meg bittelitt i retningen jeg ønsker. Det skal sies at siste året har det skjedd en forbedring, men det er trist hvor glad jeg blir for slike ting som egentlig gjør at han bare når opp til en kanskje på gjennomsnittet god person. 

Jeg trenger styrke. Jeg vet at jeg får det bedre alene og jeg vet at jeg ikke har ansvar for han. Og at jeg har blitt såret utallige ganger, så jeg skylder han ikke livet mitt. Likevel er det så vanskelig. Jeg er sliten. 

Gå, ikke se deg tilbake! Det tyngste er før avgang! Så lenge du vet du får det bedre uten! Si det til deg selv!

Anonymkode: 200d2...bd0

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gå, ikke se deg tilbake! Det tyngste er før avgang! Så lenge du vet du får det bedre uten! Si det til deg selv!

Anonymkode: 200d2...bd0

Jeg prøver så hardt. Men jeg føler meg så slem. Jeg føler meg så slem som sårer han og selv har jeg dekket over ting han har gjort fordi jeg vet at folk ville reagert på det. Likevel sitter jeg her og føler meg slem som ikke ønsker å ha det slik lenger. 

• Hjerte 1
Skrevet

Om du har mulighet så ta noen timer hos psykolog slik at du får hjelp til tankene sånn at du klarer og gå.

Anonymkode: 89f5c...ce6

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er på helt samme sted som deg. Jeg kunne ha skrevet akkurat den samme teksten selv, ned til hver minste detalj.... Jeg har derfor ingen gode råd å komme med. Jeg håper du kommer deg vekk. Det håper jeg at jeg en gang klarer også. 

Anonymkode: d7c14...343

• Hjerte 8
Skrevet

Du fortjener å ha det bra.

Kanskje du skal holde denne tråden i live med oppdateringer slik at vi kan støtte deg.

Anonymkode: ba5f4...fc3

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan du skrive ned alle de tinga han har gjort som du har glatte over, for å ha selv som en påminnelse når du trenger styrke? 

Det er mange grunner til at du vil gå, hold fast på de.

Anonymkode: 4c54a...f67

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Kan det hjelpe deg å fokusere på det praktiske? Skriv en hemmelig liste over hva du må ordne som stadig tar deg et skritt videre til at du kan dra.

Hvor skal du bo? Hos familie, eller har du muligheten for å leie deg eget? Må dere selge huset, hvem eier der dere bor? Hvem står evt. på leiekontrakten?

Anonymkode: 55fdd...0d0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Kan du skrive ned alle de tinga han har gjort som du har glatte over, for å ha selv som en påminnelse når du trenger styrke? 

Det er mange grunner til at du vil gå, hold fast på de.

Anonymkode: 4c54a...f67

Det er veldig lurt, for i de "gode" periodene glemmer jeg alt. Det er helt merkelig. Heldigvis har jeg skrevet opp endel tidligere, jeg må bare huske å lese gjennom det igjen og igjen.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Kan det hjelpe deg å fokusere på det praktiske? Skriv en hemmelig liste over hva du må ordne som stadig tar deg et skritt videre til at du kan dra.

Hvor skal du bo? Hos familie, eller har du muligheten for å leie deg eget? Må dere selge huset, hvem eier der dere bor? Hvem står evt. på leiekontrakten?

Anonymkode: 55fdd...0d0

Jeg tenker mye på det og har kikket endel på finn. Vi eier hus og jeg håper at mannen vil beholde det. Da kan jeg gjerne starte med å leie og se hva jeg kan få til etterhvert. Hvis vi skal selge så burde jeg bo i huset frem til det, siden jeg er den eneste det er litt tak i. Bare jeg kan male listene, gjerdene etc og gjøre det litt mer klart.  

• Hjerte 1
Skrevet

Nei, folk må ikke vite at de er manipulerende for å være det. Av en eller annen grunn er det å være manipulerende blitt så negativt assosiert, at ingen vil innse at det er det de driver med. Men folk holder på med det hele tiden. 

Hvis man holder tilbake deler av sannheten, eller forteller en hvit løgn, for å få noen til å gjøre det vi ønsker de skal gjøre så er man manipulerende. F.eks manipulerte jeg kjæresten i går, jeg latet som jeg var trist, så han kom bort til meg og koset meg, og så lo jeg og sa at jeg var ikke trist "jeg ville bare ha kos". Det er manipulasjon. Folk gjør det hele tiden. 

Du er sterk og mektig og du kan skape deg det livet du ønsker deg. Du kan velge hvilke relasjoner du vil ha! ❤️ 

Anonymkode: 38a51...292

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er på helt samme sted som deg. Jeg kunne ha skrevet akkurat den samme teksten selv, ned til hver minste detalj.... Jeg har derfor ingen gode råd å komme med. Jeg håper du kommer deg vekk. Det håper jeg at jeg en gang klarer også. 

Anonymkode: d7c14...343

Hvordan ser det ut for deg? Føler du at du er nær å få til å gå? 

Hi. 

Skrevet

Hvordan er han manipulerende? Han høres bare lat ut? 

Anonymkode: c5dc7...e9a

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg prøver så hardt. Men jeg føler meg så slem. Jeg føler meg så slem som sårer han og selv har jeg dekket over ting han har gjort fordi jeg vet at folk ville reagert på det. Likevel sitter jeg her og føler meg slem som ikke ønsker å ha det slik lenger. 

Det er jo ikke du som er slem. Det er han som er det, om noen.

Endret av jabx
  • Liker 3
Skrevet

Har dere barn?

Det som hjalp meg å gå ut av et psykisk voldelig forhold med en meget vanskelig og egoistisk person (men også fysisk og materiell vold), var å tenke over hva det gjorde med barna. Hva de observerte og fikk med seg at JEG aksepterte, ved å fortsatt bli hos han i ekteskapet. Da jeg etter siste episode tenkte over at: «vil jeg at min DATTER skal finne seg en slik mann?, eller finne seg i slik oppførsel fra en kjæreste?» da tok jeg grep. Det ble brudd, solgte boligen og vi flyttet fra hverandre. Nå bor jeg alene med barna, har det 100000 ganger bedre, selv om livet er meget hektisk og jeg slokner på sofaen hver kveld. 

Du har bare ETT liv. Du fortjener å ha det godt! Du skylder han INGENTING!!! Vi er alle vår egen lykkes SMED. 🦋

Anonymkode: 42049...5a1

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvordan er han manipulerende? Han høres bare lat ut? 

Ja, det er kanskje mest der problemet ligger. Men når jeg har tatt opp ting så har han blitt helt stille (ikke gitt noe respons før jeg gir trøst, selv når det var jeg som i utgangspunktet gråt fordi jeg var så alene om alt) eller lagt seg sammenkrøllet i sofaen (igjen frem til jeg ga trøst). Hvis jeg tar opp noe som er viktig for meg, kan svaret være at "nei, det er feil" på ting som ikke er den type riktig eller feil. Vi er enige om ting og han følger ikke opp eller gjør det motsatte. Vi er enige om viktige verdier og ting vi vil jobbe for, også gjør han det ikke eller gjør det motsatte. Så det blir et veldig stort skille mellom hva han sier og hva han faktisk gjør. Slik at jeg aldri vet hvor jeg har han eller hva han faktisk står for. Jeg vet ikke om det går inn under manipulasjon. 

Mye av dette er i endring og har blitt bedre, men ikke før jeg ble så sterk at han forsto at jeg kanskje avslutter forholdet. Før det var jeg ikke verdt å gjøre noen større innsats for tydeligvis. 

• Hjerte 1
Skrevet

Du er din egen lykkes smed! Ha det som mantra, og gjør det du vil. Forlat han om du ønsker for det blir neppe bedre. Etter en kort varig endring er du tilbake der du var, og da har du kastet bor fem nye år. 

Anonymkode: 5350e...6e9

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, det er kanskje mest der problemet ligger. Men når jeg har tatt opp ting så har han blitt helt stille (ikke gitt noe respons før jeg gir trøst, selv når det var jeg som i utgangspunktet gråt fordi jeg var så alene om alt) eller lagt seg sammenkrøllet i sofaen (igjen frem til jeg ga trøst). Hvis jeg tar opp noe som er viktig for meg, kan svaret være at "nei, det er feil" på ting som ikke er den type riktig eller feil. Vi er enige om ting og han følger ikke opp eller gjør det motsatte. Vi er enige om viktige verdier og ting vi vil jobbe for, også gjør han det ikke eller gjør det motsatte. Så det blir et veldig stort skille mellom hva han sier og hva han faktisk gjør. Slik at jeg aldri vet hvor jeg har han eller hva han faktisk står for. Jeg vet ikke om det går inn under manipulasjon. 

Mye av dette er i endring og har blitt bedre, men ikke før jeg ble så sterk at han forsto at jeg kanskje avslutter forholdet. Før det var jeg ikke verdt å gjøre noen større innsats for tydeligvis. 

Jeg ville ikke kalle det manipulasjon. Han er lat og gidder ikke gjøre mer enn et absolut minimum, hverken for seg selv eller andre (deg). Han gidder ikke en gang forsøke å skjule det. 

Du har vist ham i ti år at det rekker bare å si seg enig med deg. Så behøver han ikke løfte finger. Du er jo fortsatt i forholdet, ikkesant? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg tenker mye på det og har kikket endel på finn. Vi eier hus og jeg håper at mannen vil beholde det. Da kan jeg gjerne starte med å leie og se hva jeg kan få til etterhvert. Hvis vi skal selge så burde jeg bo i huset frem til det, siden jeg er den eneste det er litt tak i. Bare jeg kan male listene, gjerdene etc og gjøre det litt mer klart.  

Er det noe spesifikt som gjør at du ikke finner ut av om mannen vil sitte på huset, eller at dere må selge?

Anonymkode: dff04...506

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Er det noe spesifikt som gjør at du ikke finner ut av om mannen vil sitte på huset, eller at dere må selge?

Anonymkode: dff04...506

Jeg vil få svar når jeg snakker med han. Men det kan være han innser at han ikke vil klare å ta vare på hus og hage. Men jeg aner virkelig ikke. Flytting er noe herk, så kan jo være at han vil beholde det også. 

AnonymBruker skrev (På 1.2.2024 den 8.20):

Jeg ville ikke kalle det manipulasjon. Han er lat og gidder ikke gjøre mer enn et absolut minimum, hverken for seg selv eller andre (deg). Han gidder ikke en gang forsøke å skjule det. 

Du har vist ham i ti år at det rekker bare å si seg enig med deg. Så behøver han ikke løfte finger. Du er jo fortsatt i forholdet, ikkesant? 

Det er kanskje "bare" lat, men det føles definitivt manipulerende når situasjoner vries til å bli "stakkars han" eller når jeg ikke blir hørt i det hele tatt og vi skal gå videre som ingenting. Jo, det er det jeg har vist han. Det stemmer jo det 😩 

Hi

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...