Gå til innhold

Trenger virkelig råd her nå - datter på 17 år som kaster opp maten sin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk en telefon fra ei god venninne av min datter som kunne fortelle at hun har kastet opp maten sin en stund. Hun var bekymret og ville at jeg skulle vite det uten å fortelle at hun hadde sagt noe. Jeg ble helt sjokkert da jeg ikke ante noe om dette , nå er jeg veldig bekymret og rådvill på hvordan jeg kan hjelpe henne ut av dette. Har sett at hun har slitt litt psykisk i det siste og håper dette bare er en fase, men også livredd for at det skal utvikle seg..

Anonymkode: d7f5c...5da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker dette er noe en må ta alvorlig. Det kan være en fase, men det vitner uansett om vanskeligheter med egen kropp og følelser, noe som er viktig i den alderen. kanskje du kan ta en prat med helsesøster på skolen hennes? 

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror at når det er gått "så langt" at du som forelder skjønner noe er "galt" er det veldig mye lengre kommet enn du tror, og når hennes venner tar kontakt er det fordi de har visst om dette lenge. 
Den beste måten du kan hjelpe din datter på er å bestille en time hos en spesialist og ta praten der uten å kaste vennen under en buss ved å navngi denne. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Kontakt fastlegen eller helsesykepleier for videre oppfølging. Ikke fortell din datter hvem som har sagt noe. Nevn gjerne ikke at noen har sagt noe i det hele tatt nå. Ikke bebreid, men vær åpen og ha omsorg. 
Det er mulig å få hjelp, og jeg håper det ikke har kommet så langt 💚

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Start med fastlege. Dette er en jobb for spesialisthelsetjenesten og det er klare retningslinjer for henvisning dit. 

Anonymkode: ccea7...f40

• Nyttig 3
Skrevet

BUP er flink, hør med legen din.

Anonymkode: 93301...29c

Skrevet

Aller først : for en bra venninne din datter har! 

Så: du tar en prat med din datter.
Sett deg på sengekanten og si at du har sett på henne har hun sliter for tiden, og at du mistenker at hun kaster opp maten sin. At hun trenger hjelp, og at du kan hjelpe henne med time hos lege.

De som kaster opp blir til slutt så gode på det at de klarer det helt uten lyd. Før den tid er det ofte springen/dusjen som renner når de er på toalettet rett etter måltid:

Anonymkode: 1ccee...80c

• Liker 2
  • Hjerte 7
Skrevet

Dette er ikke et KG tema. Dette gjelder at datteren din kan ha en alvorlig sykdom, da trenger man profesjonell hjelp - snakke med helsepersonell så fort som mulig og få råd om hvordan du håndterer dette.

Anonymkode: 1cac6...4c6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er ikke et KG tema. Dette gjelder at datteren din kan ha en alvorlig sykdom, da trenger man profesjonell hjelp - snakke med helsepersonell så fort som mulig og få råd om hvordan du håndterer dette.

Anonymkode: 1cac6...4c6

Som alle svarer i tråden her... Er lov å spørre på KG. 

Anonymkode: b4c79...5c3

• Liker 9
Skrevet

Jeg har vært gjennom dette med min datter som er 18. Hun slet psykisk og gikk allerede til psykolog da dette utviklet seg. 

Jeg oppfordret henne til å snakke med psykologen om dette. Noe hun nektet, slik at JEG fortalte det til psykologen. Men når ungen ikke ville snakke om det, så er det ikke mye å gjøre. 

Jeg valgte likevel å snakke om mat og ernæring med min datter, og mine bekymringer. Vi ble enig i at sunn mat var viktig og dro og handlet sammen. Hun valgte de sunneste og matrester produktene og middager. Så laget jeg ikke mer styr av det. Jeg bare lager ultra sunn mat, oppfordret til å tenke på ernæring slik at hun ikke fikk mangelsykdom...og det gikk over av seg selv. 

DVS, vi roet helt ned med skole og press, og tok tid med hverandre, vi snakket mye sammen, alvorlig og litt tull.

Anonymkode: b9ea9...4c6

• Nyttig 1
Skrevet

Ikke fortell at venninnen har ringt deg. Lat som du oppdager det selv. 

Anonymkode: 0ff70...037

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fikk en telefon fra ei god venninne av min datter som kunne fortelle at hun har kastet opp maten sin en stund. Hun var bekymret og ville at jeg skulle vite det uten å fortelle at hun hadde sagt noe. Jeg ble helt sjokkert da jeg ikke ante noe om dette , nå er jeg veldig bekymret og rådvill på hvordan jeg kan hjelpe henne ut av dette. Har sett at hun har slitt litt psykisk i det siste og håper dette bare er en fase, men også livredd for at det skal utvikle seg..

Som bulimi? Nei da går du til lege som henviser til BUP spiseteam.

Anonymkode: 81830...8e6

Skrevet

Redd datteren din, flytt langt vekk. Dette kan være miljømessige årsaker. 

Skrevet
ThereGoesBob skrev (2 minutter siden):

Redd datteren din, flytt langt vekk. Dette kan være miljømessige årsaker. 

For et teit svar!? Alt kan ikke fikses ved å flytte, i dette tilfellet kan det gjøre ting mye værre om man drar henne bort fra venner og det som kjennes trygt.

Anbefaler TS å kontakte ROS for rådføring i hvordan best gå frem her (www.nettros.no), og for all del ikke si noe om at venninnen (eller noen andre) har sagt noe. Dette kan du si du har oppdaget selv, og du trenger ikke si hvordan. 

Fastlege, helsesykepleier og BUP kan være gode ressurser, men først en prat med ROS så du du har litt mer informasjon inn i samtale med datter. Lykke til❤️

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk til dere som tipset om nettros, jeg har hatt en lang samtale med de og fått mange gode råd ❤️ ts

• Liker 1
  • Hjerte 7
Skrevet

Ta det på alvor!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...