Gå til innhold

Moren min døde for en uke siden, søster vil at jeg skal godkjenne sms om åpning av konto. Er det skifte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så knapt en uke etter at mor døde, vil søster at jeg signere på at kontoer skal åpnes for at hun skal betale regninger. Betyr dette at jeg godkjenner et privat skifte? Hun har nemlig ikke nevnt at det er det som vil skje da. 

Anonymkode: 86b4e...331

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kontoer skal ikke kunne åpnes før man har fått skifteattesten, så dette var rart.

Jeg ville ventet med å gi noe som helst fullmakt før dere har skifteattesten og sammen har bestemt at hun skal være bobestyrer.

Jeg har nettopp vært gjennom dette, og i min slektnings bank, DNB, trengte ingen signere for at vi skulle få betalt regninger fpr skiftet var åpnet. Der sendte vi bare inn regninger og de betalte.

Anonymkode: afb11...433

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kontoer skal ikke kunne åpnes før man har fått skifteattesten, så dette var rart.

Jeg ville ventet med å gi noe som helst fullmakt før dere har skifteattesten og sammen har bestemt at hun skal være bobestyrer.

Jeg har nettopp vært gjennom dette, og i min slektnings bank, DNB, trengte ingen signere for at vi skulle få betalt regninger fpr skiftet var åpnet. Der sendte vi bare inn regninger og de betalte.

Anonymkode: afb11...433

Tusen takk for svar. Jeg har aldri gjort dette før, så jeg er litt rådvill.

• Liker 1
  • Hjerte 4
Skrevet

Har nettopp vært gjennom dette.

Utgifter til begravelse, gravstein og andre utgifter i forbindelse med dødsfallet, kan trekkes fra den stengte kontoen.

Du bestiller time i banken, tar med deg fakturaen og betaler.

Husk legitimasjon og personnummeret til avdøde.

Anonymkode: 4fc57...64b

• Liker 8
Skrevet

Skal dere ha privat skifte? For i såfall er jo dette er skjema man pleier å få forelagt av begravelsesbyrået. 

Skrevet

Dere må vente på skifteattest.

Skrevet

Har du tidligere skrevet under på at dere skal ha privat skifte? Eller kan det være det søsteren din vil at du skal skrive under på? Regningene til avdøde kan banken trekke fra konto selv om skifteattesten ikke er klar. 

Vet du verdien av boet etter din mor? Du må ikke skrive under,om det er noen mulighet for at hun har større gjeld enn verdier! 

Anonymkode: b2fc7...6d3

• Nyttig 1
Skrevet

Er det regninger som gjelder din mor, som husleie/lån, og ifbm begravelsen?

Anonymkode: c1293...a45

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du tidligere skrevet under på at dere skal ha privat skifte? Eller kan det være det søsteren din vil at du skal skrive under på? Regningene til avdøde kan banken trekke fra konto selv om skifteattesten ikke er klar. 

Vet du verdien av boet etter din mor? Du må ikke skrive under,om det er noen mulighet for at hun har større gjeld enn verdier! 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det regninger som gjelder din mor, som husleie/lån, og ifbm begravelsen?

Anonymkode: c1293...a45

Det er aldri vært snakk om skifte, så hun vet ikke at jeg ønsker offentlig skifte. Det er regninger som banken kan ordne oss. 

Skrevet
Ulven skrev (2 timer siden):

Skal dere ha privat skifte? For i såfall er jo dette er skjema man pleier å få forelagt av begravelsesbyrået. 

Man får ikke skjema for privat skifte hos begravelsesbyrået, det søkes hos Tingretten.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er aldri vært snakk om skifte, så hun vet ikke at jeg ønsker offentlig skifte. Det er regninger som banken kan ordne oss. 

Bare så du er klar over det så koster et offentlig skifte fort 500000 og oppover. 

Skrevet
Akay skrev (1 minutt siden):

Bare så du er klar over det så koster et offentlig skifte fort 500000 og oppover. 

Det koster fra 75-150 000,-

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor skal hun ordne slike ting, du er jo livsarving? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Tips vedr skifte, gå aldri med på et privat skifte før dere er enige om fordelingen av arven! 

Dersom bare en av dere som arver, ikke godtar privat skifte, blir det offentlig. 😉

Anonymkode: b884d...315

• Liker 4
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Man får ikke skjema for privat skifte hos begravelsesbyrået, det søkes hos Tingretten.

Jo det gjør man. Ved alle dødsfallene i familien har begravelsesbyrået hatt med dette skjemaet.

• Liker 2
Skrevet
Akay skrev (33 minutter siden):

500 000 og oppover? Hvor har du det tallet fra?

• Liker 4
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er selvfølgelig tidlig enda, men med tanke på at et offentlig skifte tar mye tid er det like greit å komme i gang så fort som mulig. Så hent skiftepapirene og sett i gang papirmølla slik at prosessen kan starte.

Skrevet
Akay skrev (44 minutter siden):

Her må du ha lagt på en null for mye.

• Liker 1
Skrevet

Koster privat skifte noe?

Anonymkode: 53580...878

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...