Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobbet i administrasjonen i et statlig universitet. Vi hadde dette vinter-/sommertid-styret. Betalt lunsj, så arbeidstid var 08:00-15:45 om vinteren og 08:00-15:00 om sommeren. 

Jeg syntes det var en utrolig fiffig måte for arbeidsgiver å få arbeidstaker til å gi fra seg gratistimer, siden stort sett alle tar ut ferieukene sine i månedene med "sommertid" (sommertiden var avspasering fordi man jobbet lenger enn man skulle om vinteren, men vi fikk ikke tiden til gode hvis man brukte feriedager). Tok derfor all ferie i vinterhalvåret.

Anonymkode: aa85a...fda

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg jobbet i administrasjonen i et statlig universitet. Vi hadde dette vinter-/sommertid-styret. Betalt lunsj, så arbeidstid var 08:00-15:45 om vinteren og 08:00-15:00 om sommeren. 

Jeg syntes det var en utrolig fiffig måte for arbeidsgiver å få arbeidstaker til å gi fra seg gratistimer, siden stort sett alle tar ut ferieukene sine i månedene med "sommertid" (sommertiden var avspasering fordi man jobbet lenger enn man skulle om vinteren, men vi fikk ikke tiden til gode hvis man brukte feriedager). Tok derfor all ferie i vinterhalvåret.

Ja dette er helt sant.

Det beste må jo være at man har likt antall timer hele året. Så kan man justere med egne fleksitimer.

Anonymkode: 39a2a...e4c

• Liker 1
Skrevet

Jobber i en statlig organisasjon. 7,5 timer, med betalt lunsj. Kjernetid 9-14.30, men i praksis kan vi bruke fleksitiden akkurat som vi vil og komme og gå som det passer oss. Null problem å forlate bygget i lunsjen eller for andre ærender. Hjemmekontor når vi vil (men oppfordres til å være på kontoret hvertfall 3 dager i uka) 

Anonymkode: 6aece...291

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I forsvaret er det to timer trening i uka. Jeg tar ut det på forskjellige måter. Noen ganger før jobb. Andre ganger går jeg tidlig for å gå rett på trening. En sjelden gang trener i midt på dagen. Veldig ofte går jeg tidlig, henter barn og gjør litt ettermiddagsarbeid hjemme for så å ta selve treningen på ettermiddag/kveld. Jeg har også brukt tiden på å gå til og fra jobb. 

Anonymkode: 2b2cd...80f

Det er jo en veldig god ordning. Min arbeidsgiver (staten) har regel om at treningen (en time per uke) må skje i arbeidstiden, og kan ikke tas på starten eller slutten av arbeidsdagen heller. 
Jeg har uansett ikke tid til å trene i arbeidstiden, for det blir jo ikke færre arbeidsoppgaver, og jeg har det allerede travelt. 

Anonymkode: 53703...dd7

Skrevet

Ja dette irriterer meg også, men jeg velger å jobbe 7,5 time hele året slik at det ikke føles så surt å ta ut 3 ferieuker på sommeren. 

Anonymkode: e08c8...673

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er jo en veldig god ordning. Min arbeidsgiver (staten) har regel om at treningen (en time per uke) må skje i arbeidstiden, og kan ikke tas på starten eller slutten av arbeidsdagen heller. 
Jeg har uansett ikke tid til å trene i arbeidstiden, for det blir jo ikke færre arbeidsoppgaver, og jeg har det allerede travelt. 

Sånn var det hos oss også, i tillegg var det krav om at treningen måtte foregå sammen med minst én kollega. Effektiv måte å sørge for at nesten ingen brukte den timen.. 

Anonymkode: 6b00b...716

• Liker 1
Skrevet

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sånn var det hos oss også, i tillegg var det krav om at treningen måtte foregå sammen med minst én kollega. Effektiv måte å sørge for at nesten ingen brukte den timen.. 

Anonymkode: 6b00b...716

Dette betyr jo bare at trening i arbeidstiden egentlig ikke er et reelt tilbud.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Her var det mange dom jobber i NAV. 😊

NAV er jo en stor organisasjon med ca 22000 ansatte (iflg Wikipedia), så det er kanskje ikke så rart 😅

Anonymkode: 75291...488

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

J................

Hvis du ser på datoene for skifte mellom vinter- og sommertid ser du kanskje at de tre ukene med sommerferie er med i beregningsgrunnlaget for antall timer.

Skrevet
Whistler skrev (8 timer siden):

Hvis du ser på datoene for skifte mellom vinter- og sommertid ser du kanskje at de tre ukene med sommerferie er med i beregningsgrunnlaget for antall timer.

Jeg har ikke regnet på det selv, men en kollega påstår at vi taper noen-og-tjue timer på vinter/sommertid-ordningen dersom vi tar ut 3 uker ferie i sommertiden..

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.1.2024 den 13.39):

Hei,

Er det noen som har kjennskap til arbeidstider i stat og fylke (kontorjobber). Er det 7,5 timers arbeidsdag, eller 8, er lunsj betalt ?

Jeg tenker på statlige arbeidsplasser som NAV, Skattetaten, Helseforetak, Statens Vegvesen med flere.

Jeg ser etter ny jobb, men slik jeg forstår det så varierer dette med lengde på arbeidstid og betalt pause.

Hilsen mulig jobbskifter

Jeg jobber hos Statsforvalteren. 0800-1545 fra 15.9 til 14.5 og 0800-1500 fra 15.5 til 14.9.

7,5 time med betalt lunsj er normalen etter min erfaring.

Anonymkode: 03bfc...c03

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber hos Statsforvalteren. 0800-1545 fra 15.9 til 14.5 og 0800-1500 fra 15.5 til 14.9.

7,5 time med betalt lunsj er normalen etter min erfaring.

Anonymkode: 03bfc...c03

Det ser nesten sånn ut 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg har ikke regnet på det selv, men en kollega påstår at vi taper noen-og-tjue timer på vinter/sommertid-ordningen dersom vi tar ut 3 uker ferie i sommertiden..

Det hørtes litt rart ut🤔

Skrevet

Er det virkelig sånn at folk med kontorjobb i staten har betalt lunch????? Jeg var sikker på at det var unntaket. 

På sykehus (som også er statlig!) får vi ikke betalt lunch, selv om vi ofte må være tilgjengelig i lunchtiden. Arbeidstiden min er 8-16, hele året. 

Urettferdig altså... Kanskje jeg bør skifte beite..!

Skrevet

Jeg har jobbet i mange år i ulike statlige virksomheter. Sommertid har det vært de fleste steder og ekstremt fleksibelt med hjemmekontor minst to dager i uka. Ingen har noensinne brydd seg med hva jeg gjør i lunsjen. Går meg gjerne en tur da utenfor bygget. Aldri opplevd noe sted at noen verken sjef eller noen andre bryr seg. 

Anonymkode: 24c89...0e3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Annonse
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Man taper tre kvarter per dag på å ta ut ferie i sommertiden. Da er det bedre å bruke avspasering. Man mister fortsatt hele dager av kvoten, men trekkes bare sju timer per dag mot 7 timer og 45 minutter på vintertid. 

Anonymkode: bb504...da4

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Man taper tre kvarter per dag på å ta ut ferie i sommertiden. Da er det bedre å bruke avspasering. Man mister fortsatt hele dager av kvoten, men trekkes bare sju timer per dag mot 7 timer og 45 minutter på vintertid. 

Anonymkode: bb504...da4

Ja det er det som er så surt når jeg ikke har mulighet å opparbeide avspasering + at jeg er nødt å ta ut 3 uker ferie i perioden for sommertid..

Skrevet
MaiTai skrev (14 timer siden):

Er det virkelig sånn at folk med kontorjobb i staten har betalt lunch????? Jeg var sikker på at det var unntaket. 

På sykehus (som også er statlig!) får vi ikke betalt lunch, selv om vi ofte må være tilgjengelig i lunchtiden. Arbeidstiden min er 8-16, hele året. 

Urettferdig altså... Kanskje jeg bør skifte beite..!

Det er jo litt urettferdig 🙈

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.2.2024 den 22.26):

Dette betyr jo bare at trening i arbeidstiden egentlig ikke er et reelt tilbud.. 

Ja, det stemmer. Det viktigste her er jo at det ikke blir færre arbeidsoppgaver når man har treningsfri. 
Ombytte og dusjing går også av den ene timen. Så da er det ikke mye tid igjen til faktisk trening. 

Skrevet

Jobber i Skatteetaten, sommertid og vintertid - jeg gjør som andre her nevnte, dvs tar ut kun flexitid om sommeren - og hele ferien i vintertiden.

Jobber en halvtime ekstra hver dag på hjemmekontor, som jeg har 24/7 med legeerklæring, så veldig enkelt å opparbeide seg flexitid.

Har 2 timer trening i arbeidstiden, som jeg kan ta ut når jeg vil, og da løper jeg eller går meg en tur.

Har også trimrom og garderober på jobb, så før hjemmekontoret så trente og dusjet jeg midt på dagen når jeg ville.....

Jobber med IT, og har null kundekontakt.

Anonymkode: 8371b...d8e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...