Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Er det noen som har kjennskap til arbeidstider i stat og fylke (kontorjobber). Er det 7,5 timers arbeidsdag, eller 8, er lunsj betalt ?

Jeg tenker på statlige arbeidsplasser som NAV, Skattetaten, Helseforetak, Statens Vegvesen med flere.

Jeg ser etter ny jobb, men slik jeg forstår det så varierer dette med lengde på arbeidstid og betalt pause.

Hilsen mulig jobbskifter

Anonymkode: 39a2a...e4c

Skrevet

Jeg har jobbet innen en sektor i staten og der hadde jeg betalt lunsj, så arbeidsdagen var bare på 7,5 timer. Men i utgangspunktet hadde jeg heller ikke mulighet til å forlate kontorbygget i lunsjen. Type gå ut på kafe. Jeg hadde lov til å gå på kantina og spise der, men måtte ha med mobil.

I tillegg hadde vi andre goder, som betalt treningsfri i arbeidstiden. Dette var dog lokalt forhandlet frem.

Skrevet

Det ser ut som at det er en definisjon i forhold til om msn kan forlate kontoret eller ikke

• Nyttig 1
Skrevet
Airam. skrev (2 timer siden):

Det ser ut som at det er en definisjon i forhold til om msn kan forlate kontoret eller ikke

Ja, hvis lunsjen er betalt skal man være til arbeidsgivers disposisjon hele tiden, for eksempel besvare henvendelser.

Anonymkode: 53703...dd7

• Liker 4
Skrevet

Vi har betalt lunsj og 7.5 times dag. De slutta heldigvis med de sommertidgreiene for noen pr siden, men jeg vet det henger igjen noen steder (altså lengre arbeidstid om vinteren og kortere om sommeren). Men det kan være ulike ordninger i ulike statsetater, du må sjekke der du er interessert. Stat er ikke stat og fylkeskommune er noe helt anna. Helseforetak er noe anna enn det igjen. At en har 7,5 time er jo ofte ikke det samme som at en kan gå hjem etter den tida, det blir ofte mer. 

Anonymkode: 67640...d6e

• Liker 2
Skrevet

Jeg jobber i domstol, vi jobber 8 - 15:45. (Jobber til 15 i sommertiden som er 15. mai til 15. september) 

Anonymkode: f8f3a...16d

• Liker 1
Skrevet

Jobber i NAV. Har 7,5 timers dag, altså med betalt lunsj. Det betyr i utgangspunktet at jeg skal være tilgjengelig i lunsjpausene. Ofte rekker jeg uansett ikke å ta pause i lunsjen, så spiser mens jeg jobber. Dagene er som regel også mye lengre enn 7,5 timer. Også vanskelig å få tatt ut alt av ferie og avspasering. Har jeg mer enn 50 timer med avspasering innen utgangen av august, blir alt over 50 timer strøket.

De dagene jeg har hjemmekontor, har jeg en avtale med nærmeste leder om at jeg kan få lov til å gå ut en tur i pausene. Dette av helsemessige årsaker.

Anonymkode: 10433...29e

• Liker 2
Skrevet

Jeg jobber også i NAV og opplever det veldig fleksibelt. 7,5 times arbeidsdag. Fleksitid. Må være på jobb fra 9-14.30 som er kjernetid, men uproblematisk å ta fri innenfor disse tidene om kalenderen tillater det. Stort sett lunsj når jeg vil. Har jeg ingen avtaler kan jeg bruke av fleksitiden min og møte venninner på cafe til lunsj. Mulighet for inntil to dager hjemmekontor i uken. Det er gull - får unna masse da det er litt høyere terskel for kolleger som lurer på alt og ingen ting 😅 Dessuten ekstremt god boliglånsavtale i statens pensjonskasse, noe som merkes på lommeboka i våre dager 😊

Anonymkode: 4a309...8fb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg jobber også i NAV og opplever det veldig fleksibelt. 7,5 times arbeidsdag. Fleksitid. Må være på jobb fra 9-14.30 som er kjernetid, men uproblematisk å ta fri innenfor disse tidene om kalenderen tillater det. Stort sett lunsj når jeg vil. Har jeg ingen avtaler kan jeg bruke av fleksitiden min og møte venninner på cafe til lunsj. Mulighet for inntil to dager hjemmekontor i uken. Det er gull - får unna masse da det er litt høyere terskel for kolleger som lurer på alt og ingen ting 😅 Dessuten ekstremt god boliglånsavtale i statens pensjonskasse, noe som merkes på lommeboka i våre dager 😊

…men ja, hektisk og mye å gjøre. Spesielt i perioder. 

Skrevet

Jeg har 7,15 timer sommertid, 7,45 timer vintertid, betalt lunsj, fleksitid mellom 07 og 20, med kjernetid 9-14.30. Mulighet for hjemmekontor inntil to dager i uken, to timer betalt trening i uka innenfor arbeidstid. (08-17). 
Stor statlig etat. Så og si aldri overtidsbetalt, flekdisaldoen avspaseres.

Anonymkode: c1203...f82

• Liker 1
Skrevet

Jobber fra 8 til 15.45 fra midten av september til midten av mai, og 8 til 15 på sommeren. Har 20 minutters ubetalt pause. Har fleksitid, avspaserer når jeg vil, har ferie når jeg vil og har en times betalt trening i arbeidstiden. Hjemmekontor inntil to dager i uka. 

Anonymkode: 0a3dd...474

Skrevet

Har 7,5 t arb.dag,må søke om fri til å forlate bygget. Kan ikke ta lunsj når jeg vil, det må passe med oppgavene mine. 

NAV. 

Anonymkode: 75291...488

Skrevet

NAV lokalkontor. Vi har 7,5 t arb.dag. Betalt lunsj, men kan i prinsippet gjøre hva vi vil. Vi kan forlate arbeidsplassen og ta lunsj når vi selv ønsker. Har fleksitid med kjernetid fra 9-14.30. Sommertid 8 - 15-00 fra 15 mai til 14 september, elsker det. Vintertid 8 - 15-45

Sjeldent et problem å ta ut fleksitiden om man planlegger og man er sånn passe ajour. Sjeldent vi er ajour, men sånn passe. Vi har ønskeferie så de aller, aller fleste får den ferien de ønsker. Hjemmekontor når vi ønsker så lenge vi møter på viktig møter som ikke tas på Teams. 

Lite overtid, må bruke fleksitid.

Anonymkode: c0728...d07

• Liker 1
Skrevet

Her var det mange dom jobber i NAV. 😊

Er det noen som er kjent med hvordan det er i Skatteetaten ?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jobber fra 8 til 15.45 fra midten av september til midten av mai, og 8 til 15 på sommeren. Har 20 minutters ubetalt pause. Har fleksitid, avspaserer når jeg vil, har ferie når jeg vil og har en times betalt trening i arbeidstiden. Hjemmekontor inntil to dager i uka. 

Statsforvalteren forresten 😊

• Liker 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Statsforvalteren forresten 😊

Det er vel 7,5 time i gjennomsnitt, betales du for mindre enn 100 % stilling ? Eller tenker jeg helt feil🤔

Skrevet

I forsvaret er det ikke betalt lunsj. 

Anonymkode: 2b2cd...80f

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Så da er det 8 timers arbeidsdag?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så da er det 8 timers arbeidsdag?

Nei, 7,5 timer arbeid+30 minutter ubetalt pause er fremdeles 7,5 timers arbeidsdag.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her var det mange dom jobber i NAV. 😊

Er det noen som er kjent med hvordan det er i Skatteetaten ?

Betalt spisepause. Sommertid 15.5. - 15.9. er 7 timer, vintertid resten av året er 7 timer og 45 minutter. Kjernetid 9 - 15. Opparbeider fleksitid, lite mulighet til betalt overtid. Mulig å ha hjemmekontor inntil to dager i uka, avtales med leder. God og seriøs arbeidsgiver :)

Anonymkode: f28b7...852

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...