AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #1 Skrevet 31. januar 2024 Har før hatt store mangler på folat, ferritin, d-vitamin og B12 men dette begynner å bli en del år siden. Men når jeg ser prøvene mine så har jeg de siste 15 årene aldri hatt normalt nivå på S-Jern og S-Transferrinmetning. Legene er jo ikke bekymret men synes det er rart at de alltid tar de prøvene og man kommenterer aldri årsak til at nivåene holder seg lave. Har heller aldri funnet ut av grunnen til at jeg alltid har hatt lave verdier, har hatt de slik siden jeg var barn. Anonymkode: 4f645...77b
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #2 Skrevet 31. januar 2024 Jern er en dårlig prøve som varierer veldig i løpet av døgnet. Brukes mindre og mindre, men henger igjen hos mange eller slenges på prøvene fordi den heter "jern". Ferritin er en bedre prøve. Transferrinmetning brukes sammen med andre prøver for å gjøre en totalvurdering. Hva den enkelte lege bestiller handler også om hva man er opplært i og hva man er vant til å bruke selv. De ser prøvene i sammenheng, og hvis totalen passer kommenteres ikke hver prøve separat. Anonymkode: 7e0bd...159 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #3 Skrevet 31. januar 2024 Det er relatert til mangelfullt kosthold, altså at du ikke spiser nok av de riktige kildene, det kan være at du spiser for mye annen mat som hemmer næringsopptak (ultraprosessert mat, "junk", frityr, etc), det kan være at du har svekket næringsopptak fra tarmen generelt. Har du normale og gode nivåer av b-viaminer og d vitamin nå, og fikk du det av å legge om kost eller tilskudd? Den beste kilden vi har til jern, er fra rødt kjøtt. Dette er hem-jern, og det som taes best og raskest opp i kroppen. Kjøttet bør være ubearbeidet, altså ikke salami, osv. Innmat (lever), er særlig rikt på jern, men det du får kjøpt i butikken er veldig prosessert. Biff, ren kjøttdeig, viltkjøtt, veldig bra kilder. I tillegg er det greit å spise mat rik på c viamin i kombinasjon med jern, det øker opptaket. F.eks et glass appelsinjuice, eller rød paprika. Det er fint å spise mat fra planteriket som er rikt på jern i tillegg. Anonymkode: 0fcd3...59e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå