Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en jente som alltid har vært litt liten, spist lite og klarer aldri sitte i ro for å spise. Men følger sin kurve. 
Men vi gir fortsatt MME. Men lurer på om det er litt «feil» å gjør sånn som vi gjør det, når hun 1 år? 

frokost kl 830-0900: litt grøt eller noen biter av en brødskive ( spiser lite da) 

dupp 10.30-1200 får da ca 150 ml MME

lunsj rundt 1230. Smoothie, bananpannekaker eller noe annet, og bær

dupp igjen kl 15-1600 og drikker da ca 150 ml mme

middag rundt 1600-1630

kvelds rundt 1900-1930. Grøt eller brødskive, frukt

legger seg rundt 20-21, får da en flaske melk og drikker ca rundt 130-150ml

hva tenker dere? Ville dere gjort noe annerledes? 
Ga dere mme etter 1 år? 

hvordan ser deres dag ut ? Når står barnet opp, og når spiser han/hun? 

Anonymkode: 65cc9...55c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår er også 13 mnd 

opp ca kl 6, noen ganger 6.30 

frokost: 1-2 skiver 

lunsj: barnehagen har vamlunsj en gang i uka, ellers er det vel brødmat 

dupp 12-14 ish 

eftasmat: en skive (ikke alltid den spises), yoghurt og frukt 

middag: varierer hvor mye, avhenger litt av hvor mye hun har spist i barnehagen 

flaske kl 18 og natta ca 18.30. Skal kutte mme nå 

hun går opp i vekt og er fornøyd så jeg tenker ikke mer over det. Ikke bry deg så mye om hva andre mener er riktig. Det er ditt barn og du kjenner behovene best 

Anonymkode: a2759...66b

Gjest jegerrinne
Skrevet

Når unga her var små er nå mange år siden.

Så så bår dag ut slik ved 1års alddr

Frokost ca 7.30 grøt eller brødskive, melk fra gården

Lunsj ved ca 11- brødmat, yugurt , melk fra gården

Ca 15 - middag det samme som vi foreldre spiste

Ca 18 grøt eller brødskive, 

Senga 18.30 sov til dagen etter

Flaske slutt på

Skrevet

Barn er ulike, og det er jo lite feil, men det syns jeg hørtes ut som lite mat for en i vekst som er over året. Vi har en 14 mnd gutt.

Her har vi sluttet med MME, kort tid siden med siste flaska som fant sted rundt 22, men lenge har det bare vært fast føde ellers. Står opp ca 07:30/08:00 og legger seg 18:00/18:30. Sover en dupp ca 11:00/11:30 i 1-2 timer.

- Frokost: Grøt

- Lunsj: 1-3 brødskiver med pålegg og frukt

- Formiddag: Omelett, matmuffins, frukt, smoothie eller lignende

- Middag: Hva enn vi spiser, i variert form. Igår var det en lakseporsjon og litt avokado / mango (salat vi hadde ved siden av). 

- Kvelds: Grøt

Har dere tilbudt fast føde ved hvert måltid? Prøvd å gi brødskiver og middag? Smaksprøver? For meg virker det som om det går kun i søte ting som frukt, pannekaker osv? Som sagt, barn er ulike, men kanskje spørsmålet er hva har dere forsøkt og prøvd, og hvor tidlig begynte dere med grøt og fast føde. 

Anonymkode: 2ac1f...b17

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barn er ulike, og det er jo lite feil, men det syns jeg hørtes ut som lite mat for en i vekst som er over året. Vi har en 14 mnd gutt.

Her har vi sluttet med MME, kort tid siden med siste flaska som fant sted rundt 22, men lenge har det bare vært fast føde ellers. Står opp ca 07:30/08:00 og legger seg 18:00/18:30. Sover en dupp ca 11:00/11:30 i 1-2 timer.

- Frokost: Grøt

- Lunsj: 1-3 brødskiver med pålegg og frukt

- Formiddag: Omelett, matmuffins, frukt, smoothie eller lignende

- Middag: Hva enn vi spiser, i variert form. Igår var det en lakseporsjon og litt avokado / mango (salat vi hadde ved siden av). 

- Kvelds: Grøt

Har dere tilbudt fast føde ved hvert måltid? Prøvd å gi brødskiver og middag? Smaksprøver? For meg virker det som om det går kun i søte ting som frukt, pannekaker osv? Som sagt, barn er ulike, men kanskje spørsmålet er hva har dere forsøkt og prøvd, og hvor tidlig begynte dere med grøt og fast føde. 

Tror ikke du leste innlegget mitt godt nok:) får brødskive, men spiser bare noe få biter så kaster hun det og nekter, så da prøver vi av og til med yoghurt (naturell) med banan og havregryn, spiser litt og ferdig. Får alltid middag, det vi har. Alltid grønnsaker. Hun er veldig glad i grønnsaker. Her er det ikke mye søtt nei. Ingenting med sukker :) 

Får også egg og sånn, men nå skreiv jeg egentlig bare ned det hun spiste i går☺️

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Tror ikke du leste innlegget mitt godt nok:) får brødskive, men spiser bare noe få biter så kaster hun det og nekter, så da prøver vi av og til med yoghurt (naturell) med banan og havregryn, spiser litt og ferdig. Får alltid middag, det vi har. Alltid grønnsaker. Hun er veldig glad i grønnsaker. Her er det ikke mye søtt nei. Ingenting med sukker :) 

Får også egg og sånn, men nå skreiv jeg egentlig bare ned det hun spiste i går☺️

Det står i innlegget: «noen biter av en brødskive». Jeg kan ikke lese mer ut av det annet enn at det er det. Det står også bare frukt, bananpannekaker og smoothie - som alle er søte ting, selv om du ikke gir sukker. Vet ikke hva du håpte på av råd, men det var ikke lett å forstå av innlegget at barnet får annen mat enn MME og noe tilfeldig frukt her og der :) 

Har du forsøkt å gi mat på gulvet? Mens dere leker? Blir det for kjedelig ved bordet?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det står i innlegget: «noen biter av en brødskive». Jeg kan ikke lese mer ut av det annet enn at det er det. Det står også bare frukt, bananpannekaker og smoothie - som alle er søte ting, selv om du ikke gir sukker. Vet ikke hva du håpte på av råd, men det var ikke lett å forstå av innlegget at barnet får annen mat enn MME og noe tilfeldig frukt her og der :) 

Har du forsøkt å gi mat på gulvet? Mens dere leker? Blir det for kjedelig ved bordet?

Tenker du at ts skal sitte å skrive ned hvert eneste måltid de har hatt i en hel uke da eller? 

Anonymkode: a2759...66b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, skreiv ikke ned alt, var kanskje litt dumt av meg:) men får ikke bare frukt. Spiser jo litt middag, men veldig glad i grønnsaker 🥰skreiv ingenting på middag pga det er forskjellig hver dag. 

Ja, hun spiser bra hvis hun får leke / springe på gulvet, men det tar tid.  Hun spiser også bra om hun får se på barne-TV, men jeg føler det er feil. Så hun får ikke lov 😳alle snakker om at skjerm er så skadelig, hun er bare 1 år. Så da unngår jeg det selv om hun spiste mye bedre da.. hun kjeder seg når hun spiser uansett hvor mye vi underholder hun med musikk eller bøker.. virker i 2 min så må vi finne noe nytt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har en jente som alltid har vært litt liten, spist lite og klarer aldri sitte i ro for å spise. Men følger sin kurve. 
Men vi gir fortsatt MME. Men lurer på om det er litt «feil» å gjør sånn som vi gjør det, når hun 1 år? 

frokost kl 830-0900: litt grøt eller noen biter av en brødskive ( spiser lite da) 

middag rundt 1600-1630

Ga dere mme etter 1 år? 

Vi kuttet ned til 1 flaske MME.

Ellers fikk barnet

frokost - (brødskive med forskjellig pålegg, frukt/grønnsaker og vann) 

Lunsj - varmmat (enten i barnehage eller hjemme). Typ fiskekaker, fiskepinner, bananlapper, omelett med grønnsaker, eggerøre og brød, grøt, suppe, toast. 

Middag - samme som oss. (Fisk 2 ganger i uken, da ren fisk som laks/ørret og torsk, grønnsaker og potet). Kjøtt- middag  de andre dagene.

Kveldsmat - grøt, brødskiver eller knekkebrød. 
 1 flaske MME ved leggetid.  

Anonymkode: 5c28a...49e

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.1.2024 den 11.07):

middag rundt 1600-1630

Ga dere mme etter 1 år? 

hadde aldri gitt så mye mme.  gi en liten flaske etter kveldsmat som kos , annet enn det trenger hun ikke. hun tregner forøvrig ikke mme overhodet. gi melk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...