AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #1 Skrevet 31. januar 2024 Tanken har slått meg.. det gjelder selvsagt ikke alle barn, men de fleste. Samfunnet og miljøet de vokser opp i kommer til å inta dem en dag. Det sys så mange puter under barna i dag at jeg mener det ødelegger dem. Jeg ser dette hos mange både oppdragelsen hjemme og på skolen. Det er mye "fri oppdragelse" mentalitet om dagen. Eller med andre ord så får barna holde på som de vil uten at det har noen konsekvenser. Kan starte med mobbing i skolen. Det går så lang tid før det blir gjort noen ordentlige tiltak om det er mobbing på skolen. Lærere er for snille, og ja.. det kan ikke annet for sånn er systemet. Om ett barn mobber, så kan det få tilsnsæakk, og thats it.. så er de på n igjen. Og barna vet det. Om de gjør noe galt, så har det ikke noen store konsekvenser, så de holder bare på. Det skal mye til før foreldrene blir kontaktet. Og når de først blir kontakta, så et de så tafatte at i de fleste tilfeller så gjør de nesten ingenting. Kanskje en prat med ungen... og så er de igang igjen dagen etterpå. Man får nesten ikke irettesette andre sine barn. Man har en følelse av at man ikke har rett til det. Nesten som en frykt. Da jeg var liten, og hvis vi gjorde noe galt, så kunne både naboen og andre voksne si tydelig ifra. Og man fikk vite på ordentlig at dette ikke var greit. Kidn vår går i 4. klasse. Vi hadde foreldremøte på fotballen. Da dnakket trenerene om dette st de sliter med at mange barna tuller for mye og ikke hører etter. De ødelegger treninga. Da var det selvsagt en mor som sa at om barnet gjorde noe galt, så forventet hun at trenerne sa ifra til ho. Det er greit, men hun mente det slik at treberne ikke skulle irettesette barnet hennes... De er 3 trenere på 30 barn, og de har sikkert ikke annet å gjøre enn å snakke med foreldre hele tiden. Det var bare EN far som sa ifra at om barnet hans oppfører seg dårlig eller tuller, så skulle de bare sette ungen på plass. Han skjønner at trenerne har en utfordring og at oppdragelsen skjer også utenfor hjemmet. I klassen vår fikk vi vite at 45 % av barna ligger etter i matte på nasjonale prøver. Altså at de er under det nivået de skulle vært på. Likevel mener mange foreldre st de helst skulle hatt leksefri.. altså hva faen? Jeg mener bare at barna idag får veldig frie tøyler og lite konsekvenser. De lærer ikke at ting de sier og gjør påvirker andre rundt seg. Gjelder selvsagt ikke alle. Jeg ser også at det er mange gode barn og foreldre der ute, men sånn generelt sett så meber jeg barna får for lite veiledning. Og helt ærlig så tror jeg det vil fp konsekvenser senere i livet.. Anonymkode: ec6c6...f91 7 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #2 Skrevet 31. januar 2024 Ja,barn og barnebarn av dessertgenrasjonen har skylden til dette. Færre og færre vokser opp på bygda. Såg tendensen selv da jeg var unge på 70 og 80.tallet. Mange blautfisker ute å gikk da også... Barn oppdratt av foreldre født etter WW2. var langt mindre hardføre enn de som var oppdratt av foreldre som var født på 30/40 tallet. Anonymkode: 0b235...441
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #3 Skrevet 31. januar 2024 Foreldre tør ikke sette grenser, og lærere er helt avvæpnet når det kommer til tiltak i klasserommet. Anonymkode: c462a...1c9 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #4 Skrevet 31. januar 2024 Tenker at når barna er på diverse aktiviteter, så er det de voksne der som bestemmer reglene, og om barna ikke følger disse så får de tilsnakk. Om tilsnakk ikke fungerer, så får de slutte på aktiviteten. Når det gjelder lekser, så kan noe være til nytte, men mye gjør vondt verre. De skal gjennom et mye større pensum enn vi måtte og jeg tror det blir uoverkommelig for mange. De blir overstimulerte, kunnskapen får ikke lagt seg, og det hjelper ikke å øke på med lekser. Vi hadde ikke så lange dager som barna har på skolen nå... Barna starter i bhg som ett åringer, og de har fulle dager. Mange starter på skolen når de er 5. Etterfulgt av Sfo. Halvparten pendler mellom to hjem. Skilte foreldre skal kompensere for tapt tid og fyller opp dager og helger med aktiviteter, i tillegg til den obligatoriske fotballen eller noe annet. Anonymkode: 48232...9c4 3 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #5 Skrevet 31. januar 2024 Delvis enig. Samtidig så sliter folk oppdratt tidligere også. Som f.eks meg selv. Og min mor. Folk i alle aldre, oppdratt på forskjellige tidspunkt, kan slite med forskjellige ting i livet. Hvor flott er det at jeg alltid gjorde som jeg fikk beskjed om fordi jeg hadde en streng oppvekst, men som voksen er livredd for å gjøre feil og plages av angst? Et lydig og rolig barn blir ikke nødvendigvis en godt fungerende voksen. Det varierer fra generasjon til generasjon. Kanskje er det mange positive ting også med måten mange unge oppdras på idag? Som vil slå positivt ut når de blir voksne? For det er jo det man prøver på når man oppdrar barn, at de skal bli mentalt friske og fungerende, voksne mennesker, er det ikke? Det jeg tror er veldig viktig i skolen, er at skjermen må ut og bøkene må inn! Ingen mobil, pc begrenses til "datatimer". Så får vi tilbake konsentrasjonen, motivasjonen og kreativiteten igjen. Anonymkode: 038d7...ce8 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #6 Skrevet 31. januar 2024 Dette har jo alle generasjoner før oss også sagt. Dagens ungdom kan ingenting og blir dårlig oppdratt, alt var så mye bedre før og bla bla bla. Holdningen din er med andre ord ekstremt oppbrukt og kommer dessverre ikke til å dø med deg heller. Anonymkode: de53a...1e9 7
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #7 Skrevet 31. januar 2024 Jeg er ganske enig med, TS. Nå er jeg 33 år, og jeg er spent på om min generasjon klarer å la barna bli mer robuste og selvstendige. De fleste jeg snakker med er enige om at barn i dag, generelt, mangler en del oppdragelse, og at det er lite forventninger til dem. Jeg vil ikke tilbake til alt fra egen barndom, jeg syns blant annet at jeg ble overlatt til meg selv i en del situasjoner jeg oppfattet som veldig skumle (som å reise alene lengre strekninger fra ung alder). Tror foreldre møter barna bedre på følelser i dag. Men jeg tror ikke jeg orker å underholde dem hele tiden, og jeg er opptatt av at foreldre er de som hovedsakelig bestemmer. Det er ikke ungene som skal bestemme at det blir pizza til middag hver dag eller når man skal hjem når man blir hente i barnehagen. 😛 Så det er nok viktig å være tydelig, og streng de gangene det er nødvendig. Så er man også omsorgsfull og lydhør. Håper jeg får til det! Anonymkode: 2c502...626 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #8 Skrevet 31. januar 2024 Mange er kanskje bortskjemte hjemme, men tenker du på skolen er det MYE bedre nå enn før. For elevene vel og merke. Jeg er lærer og ville faktisk bli lærer fordi jeg syntes skolen i perioder var veldig tøff. Jeg var introvert og hadde mye angst i forhold til dette å lese høyt, rekke opp hånden og holde foredrag. Kunne ligge våken i ukevis og grue meg til fremføringer. Det var veldig mye press på at alle skulle være utadvendte og supersosiale på den tiden. Følte meg aldri god nok. Det gikk utover skoleprestasjoner også. På vgs var det et par lærere som reddet meg, og forsto hvordan jeg var og måtte ha det for å trives. Det er bra at elevene har flere rettigheter, vi er veldig ulike og alle kan ikke passe inn i samme rammen. Jeg tror det MEST skadelige for dagens oppvoksende generasjon er tidlig bhg-start og utallige timer der fra man er ett år gammel. 9 timers dager. Derav skjemmer mange bort ungene sine, dårlig samvittighet fordi man knapt ser hverandre. Der har man den egentlige skaden spør du meg. Anonymkode: d6b6d...2f2 3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #9 Skrevet 1. februar 2024 Her har foreldre til ungdomsskoleelever klaget over at skolebussen går for tidlig på en dag i uken, for en klasse, 9. trinn. Det går vanlig rutebuss fra samme busstopp, og de må da bytte buss. Ser virkelig ikke problemet, dette klarer de godt selv. Anonymkode: 7b8c4...cb8
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #10 Skrevet 1. februar 2024 Jeg er enig. Jeg oppdrar mine barn, og er tydelige til andre inklusive lærer og trenere at det må de også hjelpe til med. Man lærer jo ikke noe uten tilbakemeldinger på hva som er ok og ikke. Og så må man jo være pedagogisk, ha takhøyde for at de må lære det rette først osv, og ta alder i betraktning. Men det er noe helt annet enn stille aksept for oppførsel og språkbruk. Jeg har fine barn folk skryter veldig av, det kommer ikke av seg selv, det kommer fordi vi har vært tydelige på hva vi forventer. Og det er ikke for å være slemme eller autoritære, det er fordi vi virkelig vil deres beste, og det er å lære å samhandle med andre mennesker her i verden. Og oppførsel er en enormt viktig del av hvilket inntrykk man gir utad. Det morsomme er at da er det jo veldig godt likt av lærere og barnehagelærere osv også, og jeg ser allerede at de nokså utilsiktet ender opp med fordeler pga dette. Ingen har som intensjon å forskjellsbehandle. Men helt ærlig, det ligger i alle mennesker, man er bare greiere mot bra folk, enn mot "pøblene". Så at ikke folk har mer fokus på oppdragelse forstår jeg ikke... Anonymkode: 5d5d6...c89
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #11 Skrevet 1. februar 2024 Barn som vokser opp nå trenger å bli robuste og selvstendige. De må sannsynligvis oppleve en verdenskrig når de er unge. Anonymkode: 85cc8...23c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå