AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #1 Skrevet 31. januar 2024 Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har det så forbanna jævla vondt hver dag, jeg blir helt gal. Det finnes ikke smertestillende, og jeg får bare beskjed om at jeg er så flink til å holde ut og å prøve å gjøre ting for å distrahere meg fra den. Men jeg er drittlei av å gjøre det, og det blir bare for mye av den. Anonymkode: c3cee...37c
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #2 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har det så forbanna jævla vondt hver dag, jeg blir helt gal. Det finnes ikke smertestillende, og jeg får bare beskjed om at jeg er så flink til å holde ut og å prøve å gjøre ting for å distrahere meg fra den. Men jeg er drittlei av å gjøre det, og det blir bare for mye av den. Anonymkode: c3cee...37c Hvor har du vondt? Anonymkode: f83b9...b20 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #3 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor har du vondt? Anonymkode: f83b9...b20 Det er ikke noe spesifikt sted. Anonymkode: c3cee...37c
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #4 Skrevet 31. januar 2024 Be om henvisning til smerteskole♡ Anonymkode: 9e57e...2e3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #5 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Be om henvisning til smerteskole♡ Anonymkode: 9e57e...2e3 Nei, det er psykisk, så da er det egentlig min egen feil at jeg ikke bare klarer å overse den. Anonymkode: c3cee...37c 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #6 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, det er psykisk, så da er det egentlig min egen feil at jeg ikke bare klarer å overse den. Anonymkode: c3cee...37c Ja, det var det jeg skulle til å si. Hvis det er fysisk vondt eller nerver som skriker kan man bedøve eller gjøre noe kjemisk. Hvis det bare er hjernen som er overbevist om at noe er smertefullt, må man sikkert bryte ned gale koblinger der oppe og bygge opp nye, og det krever stor innsats og tid. Anonymkode: 75dcf...662
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #7 Skrevet 31. januar 2024 Jeg føler med deg, ts❤️ Jeg har det på samme måten selv. Fikk mer og mer smerter utover i 20-årene, og når jeg ble 30 var det så ille at jeg måtte kaste inn håndkle fra studier og jobb, og alt sosialt. Nå er jeg snart 50, og har fortsatt mye vondt. Har funnet en slags balanse sånn at jeg både klarer bittelitt jobb og bittelitt sosialt, men smertene er der hele tiden. Senebetennelser, muskelsmerter (fm), leddgikt, mye migrene.. Jeg er så sliten! Ingen kan gjøre noen ting. Jeg har det litt bedre i perioder, og de periodene setter jeg stor pris på. Ellers er det bare å ha fokus på mye egentid, avslapping, rolige øvelser, rolige gåturer, finne ro i sjela, lære seg avspenningsteknikker, unngå stress for alt det er verdt.. alt sånt hjelper litt. Hvor lenge har du hatt smerter? Er du diagnostisert? ❤️ Anonymkode: 07285...b0d 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #8 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, det var det jeg skulle til å si. Hvis det er fysisk vondt eller nerver som skriker kan man bedøve eller gjøre noe kjemisk. Hvis det bare er hjernen som er overbevist om at noe er smertefullt, må man sikkert bryte ned gale koblinger der oppe og bygge opp nye, og det krever stor innsats og tid. Anonymkode: 75dcf...662 Ja, jeg skulle virkelig ønske det fantes noe bedøvelse. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg føler med deg, ts❤️ Jeg har det på samme måten selv. Fikk mer og mer smerter utover i 20-årene, og når jeg ble 30 var det så ille at jeg måtte kaste inn håndkle fra studier og jobb, og alt sosialt. Nå er jeg snart 50, og har fortsatt mye vondt. Har funnet en slags balanse sånn at jeg både klarer bittelitt jobb og bittelitt sosialt, men smertene er der hele tiden. Senebetennelser, muskelsmerter (fm), leddgikt, mye migrene.. Jeg er så sliten! Ingen kan gjøre noen ting. Jeg har det litt bedre i perioder, og de periodene setter jeg stor pris på. Ellers er det bare å ha fokus på mye egentid, avslapping, rolige øvelser, rolige gåturer, finne ro i sjela, lære seg avspenningsteknikker, unngå stress for alt det er verdt.. alt sånt hjelper litt. Hvor lenge har du hatt smerter? Er du diagnostisert? ❤️ Anonymkode: 07285...b0d Nei, det er ikke sånn. Det er psykisk vondt, så vondt at jeg føler at jeg må knivstikke meg selv eller noe for at det skal gå bort. Har hatt ulike diagnoser, bla. depresjon, personlighetsforstyrrelse, bipolar, og nå holder jeg på med utredning på nytt (eller egentlig skikkelig for første gang, da de andre diagnosene har blitt stilt mens jeg har vært innlagt og for dårlig til å klare å gjennomføre noe strukturert utredning). Anonymkode: c3cee...37c 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #9 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Nei, det er psykisk, så da er det egentlig min egen feil at jeg ikke bare klarer å overse den. Anonymkode: c3cee...37c Da bør du jo jobbe med hvorfor , kartlegge når og hvor mye disse smertene er der. Evnt få lavterskel tilbud hos komunepsykologen. Du må krylegge hva som er rasjonelle og irrasjonelle følser. Ofte hjelper det å lære seg noe nytt. Jeg jobbet på et helseneter for overvektige. Men vi hadde også pasienter med litt spykiske lidlser. De fleste kom seg mye på arbeidstua mi, da jeg var aktivitør. Det var veldig tydelig at de hadde mest problemer med tro på seg selv, så seg selv i lys om at de ikke kunne noe. Noen brukte lang tid på å prøve noe praktisk. Men når de først begynte med noe enkelt, og videre på noe litt mer komplisert, så slapp mye av det de slet med. Det å prøve noe du aldri har gjort før, så får du også avbrekk iht dumme tanker du har, samt øker litt mestrings følse. Det kan bli ett skritt videre til å finne noe du liker og kan stå i. Og bli endel av en større gruppe. Når du blir endel av en større gruppe så vil mye ensomhetsfølse også bli borte. Men du må tørre å a første steget. Det finnes hagelag, husflids grupper. Kor, korps, fotohrupper, osv de er villige til å hjelpe deg igang. Jeg har sett mye magi skje på arbeids stua mi. Og detcer slike ting som først og fremst gir deg pauser fra deg selv. Anonymkode: cffb9...fcf 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #10 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da bør du jo jobbe med hvorfor , kartlegge når og hvor mye disse smertene er der. Evnt få lavterskel tilbud hos komunepsykologen. Du må krylegge hva som er rasjonelle og irrasjonelle følser. Ofte hjelper det å lære seg noe nytt. Jeg jobbet på et helseneter for overvektige. Men vi hadde også pasienter med litt spykiske lidlser. De fleste kom seg mye på arbeidstua mi, da jeg var aktivitør. Det var veldig tydelig at de hadde mest problemer med tro på seg selv, så seg selv i lys om at de ikke kunne noe. Noen brukte lang tid på å prøve noe praktisk. Men når de først begynte med noe enkelt, og videre på noe litt mer komplisert, så slapp mye av det de slet med. Det å prøve noe du aldri har gjort før, så får du også avbrekk iht dumme tanker du har, samt øker litt mestrings følse. Det kan bli ett skritt videre til å finne noe du liker og kan stå i. Og bli endel av en større gruppe. Når du blir endel av en større gruppe så vil mye ensomhetsfølse også bli borte. Men du må tørre å a første steget. Det finnes hagelag, husflids grupper. Kor, korps, fotohrupper, osv de er villige til å hjelpe deg igang. Jeg har sett mye magi skje på arbeids stua mi. Og detcer slike ting som først og fremst gir deg pauser fra deg selv. Anonymkode: cffb9...fcf Jeg går i behandling på DPS og har oppfølging fra psykisk helseteam i kommunen. Jeg prøver å finne ut av det og hvordan jeg skal håndtere det, men i det jeg tror jeg har funnet måter så plutselig blir jeg bare helt overmannet og satt ut av all smerten igjen og klarer ikke å fungere. Jeg er ikke ensom, og jeg har mange hobbyer. Problemet er at det er utrolig vanskelig å fokusere på de når jeg føler en sånn intens smerte. Anonymkode: c3cee...37c 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #11 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Nei, det er psykisk, så da er det egentlig min egen feil at jeg ikke bare klarer å overse den. Anonymkode: c3cee...37c Men de kan kanskje hjelpe deg med noen teknikker likevel? Du burde være åpen for å prøve. Anonymkode: 9e57e...2e3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #12 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men de kan kanskje hjelpe deg med noen teknikker likevel? Du burde være åpen for å prøve. Anonymkode: 9e57e...2e3 De er jo utelukkende for fysiske smerter? I alle fall her jeg bor. Anonymkode: c3cee...37c
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #13 Skrevet 31. januar 2024 Er det angst du har, TS? ❤️ Anonymkode: cf422...a8b
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #14 Skrevet 31. januar 2024 Jeg har fysiske kroniske smerter men kan relatere til følelsen du har ts. Er du sikker på at dette er smerter som bare er psykiske og ikke fysiske og? Ellers så tror jeg at aktivitet hjelper på det meste. Uansett hvor jævlig jeg har det så er det bedre at jeg tar den turen ut eller at jeg vagger av gårde til svømmingen for det hjelper. Når man har det vondt, uansett fysisk eller psykisk så må man bare holde ut og prøve å finne ting som hjelper der og da. Anonymkode: 49090...a5e 1
Honey Dew Skrevet 31. januar 2024 #15 Skrevet 31. januar 2024 Hvor har du vondt? Er det hodet, magen, ryggen eller andre steder? Hvis ingen vil gi deg noe smertestillende, kan det kanskje være verdt å forsøke en smerteklinikk.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #16 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg går i behandling på DPS og har oppfølging fra psykisk helseteam i kommunen. Jeg prøver å finne ut av det og hvordan jeg skal håndtere det, men i det jeg tror jeg har funnet måter så plutselig blir jeg bare helt overmannet og satt ut av all smerten igjen og klarer ikke å fungere. Jeg er ikke ensom, og jeg har mange hobbyer. Problemet er at det er utrolig vanskelig å fokusere på de når jeg føler en sånn intens smerte. Anonymkode: c3cee...37c Sjekk mindfulness (MBSR) Jeg vet om de som har hatt smertelidelser, altså ikke kun psykisk, som har brukt dette aktivt med gode resultater. Jeg har brukt det selv, ikke mot smerter, men likevel et godt verktøy. Om man trenger å være tilstede her og nå, ikke ta inn alt som er her og nå, fokusere på andre ting enn smertene slik at de får mindre fokus og tilstedeværelse....osv. Anonymkode: 032fd...678
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #17 Skrevet 31. januar 2024 Hei TS, kontroversielt men har du forsøkt hypnoseterapi? Anonymkode: 3e784...d2d
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #18 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): De er jo utelukkende for fysiske smerter? I alle fall her jeg bor. Anonymkode: c3cee...37c Det finnes jo mange teknikker som skal hjelpe mot psykisk smerte, f.eks meditasjon, yoga. Synes det er rart at du ikke har fått verktøy til å håndtere det, eller bruker du dem ikke? Går du på medisiner? Hvis ikke kan det være verdt et forsøk. Anonymkode: dabab...c3e
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #19 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det angst du har, TS? ❤️ Anonymkode: cf422...a8b Ikke hovedsakelig, men det er vel en liten del av det. AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har fysiske kroniske smerter men kan relatere til følelsen du har ts. Er du sikker på at dette er smerter som bare er psykiske og ikke fysiske og? Ellers så tror jeg at aktivitet hjelper på det meste. Uansett hvor jævlig jeg har det så er det bedre at jeg tar den turen ut eller at jeg vagger av gårde til svømmingen for det hjelper. Når man har det vondt, uansett fysisk eller psykisk så må man bare holde ut og prøve å finne ting som hjelper der og da. Anonymkode: 49090...a5e Ja, er nok ganske sikker på at det bare er psykisk, selv om det kjennes veldig fysisk til tider. Det er sant, jeg husker aldri hvor godt det kan hjelpe å gå ut en liten tur, om så bare fem minutter, før jeg faktisk gjør det. Honey Dew skrev (1 time siden): Hvor har du vondt? Er det hodet, magen, ryggen eller andre steder? Hvis ingen vil gi deg noe smertestillende, kan det kanskje være verdt å forsøke en smerteklinikk. Det er på en måte over alt, men føler det kanskje mest u btrystet. AnonymBruker skrev (1 time siden): Sjekk mindfulness (MBSR) Jeg vet om de som har hatt smertelidelser, altså ikke kun psykisk, som har brukt dette aktivt med gode resultater. Jeg har brukt det selv, ikke mot smerter, men likevel et godt verktøy. Om man trenger å være tilstede her og nå, ikke ta inn alt som er her og nå, fokusere på andre ting enn smertene slik at de får mindre fokus og tilstedeværelse....osv. Anonymkode: 032fd...678 Takk, skal se på det! AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei TS, kontroversielt men har du forsøkt hypnoseterapi? Anonymkode: 3e784...d2d Har ikke forsøkt det nei, ikke tenkt på det som et alternativ heller. Vet egentlig veldig lite om det. AnonymBruker skrev (1 time siden): Det finnes jo mange teknikker som skal hjelpe mot psykisk smerte, f.eks meditasjon, yoga. Synes det er rart at du ikke har fått verktøy til å håndtere det, eller bruker du dem ikke? Går du på medisiner? Hvis ikke kan det være verdt et forsøk. Anonymkode: dabab...c3e Jeg prøver å få til litt yoga og/eller meditasjon innimellom, men jeg sliter ofte med å klare å være helt til stede, så det tar mye krefter å prøve på meditasjon i alle fall. Verktøyene er å prøve å gjøre ting som distraherer meg, holde ut og ev. kontakte noen hvis det blir for ille. I terapi jobber vi en del med minner og vanskelige hendelser fra fortiden (som jo sikkert er årsaken til en del av at det gjør så vondt). Bruker medisiner, diverse psykofarmaka. Anonymkode: c3cee...37c 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #20 Skrevet 31. januar 2024 Tusen takk til alle som har svart forresten! ❤️ Anonymkode: c3cee...37c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå