AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #1 Skrevet 31. januar 2024 Feks, har en slektning som fikk en progressiv sykdom. Det første hen sa varr"får ta det som det kommer. Se det beste i situasjonen". Når noe annet grusomt skjedde var det "andre har det verre". Ser og det er flere her som skriver livet blir bedre etter 40. Ingenting sier at det skulle bli det? Kroppslige funksjoner blir svekket, karrieren er på stedet hvil. Realister blir sett på som grinebitere. "Pollyanaeffekten" toxic positivity er farlig Anonymkode: 6147f...8d2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #2 Skrevet 31. januar 2024 Tips. Gå å legg deg. Stå opp med den rette foten. Ha en fin dag. Anonymkode: e129a...06a 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #3 Skrevet 31. januar 2024 Toxic positivity er ikke en bra greie, det er jeg enig med deg i. Det bør være lov (og det er sunt) å være trist, føle skuffelse, sorg og så videre, hvis det er det man kjenner. (Ikke alle har store sorgreaksjoner og det kan være like sunt for dem.) V i bearbeider hendelser som skjer oss, for eksempel å sørge over at livet ikke blir slik vi hadde tenkt når vi får vite at vi har en progressiv sykdom (som din slektning). Vi er ikke alle like og noen har kanskje mindre behov for å sørge. Det som er viktig å huske i det lange løp er at tankene vi har bør være til en viss nytte for oss. Det er ikke til nytte for oss å begrave oss i selvmedlidenhet i all evighet. Hvis vi greier å ta ting som de kommer (ikke plage oss med bekymring), ta en dag av gangen og sette ting i perspektiv så kan det gi oss bedre livskvalitet. Det er sant at man har det som man tar det og jeg mener at det ikke er lik selvbedrag. Hvis jeg opplever at jeg har det bra, så har jeg jo det. Anonymkode: cdbf2...c14 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #4 Skrevet 31. januar 2024 Overdrevent positivitet syns jeg virker ubalansert og påtatt. Men generelt sett så har vi valg når livet rister løs, og det å fokusere på det som er positivt, er veldig positivt. Jeg er selv kronisk syk med betydelig funksjonssvikt. Har ikke kunnet jobbe på mange år, og er mye isolert. Jeg har dager hvor alt dette er veldig tungt, det skulle bare mangle egentlig. Men hvis jeg blir værende i den negative smørja og fokuserer på alt jeg har mistet, da kan jeg egentlig bare slutte å leve. Seriøst, jeg blir altså bare verre av det. Så jeg velger å fokusere på det jeg har, og det som faktisk er bra. For mye er fortsatt bra, og det er mye bedre å rette fokus mot det som fungerer, enn det som ikke fungerer. Anonymkode: b6c7e...acd 2 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #5 Skrevet 31. januar 2024 Å velge et positivt tankesett betyr ikke å invalidere vanskelige følelser, det er giftig positivitet. Jeg validerer alle mine vanskelige følelser, de er velkommen og har en plass hos meg. Jeg kan romme det i meg og fra andre. SAMTIDIG har jeg et positivt tankesett der jeg velger å se alt jeg har og får hver eneste dag. Jeg har tro på meg selv og at livet mitt er og vil bli godt. Jeg tror at takknemlighet, selvmedfølelse og positive tankesett har en effekt på kroppen, på smerter, spenninger, immunforsvar og sykdom. Jeg leger meg selv med dette positive tankesettet. Jeg har tunge dager, da er jeg takknemlig for en trygg bolig, for at jeg greier å kle på meg, for at jeg har råd til mat og varm dusj. Hver dag har en velsignelse for meg. Jeg applauderer alt jeg får til, inkludert å komme i kontakt med sinne, frustrasjon, sorg, bitterhet. Jeg er takknemlig for alle følelser. Jeg tror jeg kan møte angsten, ønske den velkommen, og at den da får mindre plass. Jeg unnet alle et positivt tankesett der de ser på seg selv som en kraftfull og mektig aktør i eget liv. Anonymkode: 88672...2a1 2 2
Gjest AAEN Skrevet 1. februar 2024 #6 Skrevet 1. februar 2024 Tja, du virker jo som er grinebiter da. Det du beskriver, er ikke giftig positivitet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå