Gå til innhold

Hva har kontorfolk på seg på sommeren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkert et utrolig teit spørsmål, men jeg har jobbet i helsesektoren fram til nå og har nå fått meg kontorjobb (er omskolert).

I de andre jobbene mine har vi hatt uniform/arbeidsklær, så jeg har bare hatt på meg det jeg vil til og fra jobb.

Nå har jeg derimot fått meg en kontorjobb og jeg ser for meg at veldig korte shortser og hullete bukser kanskje ikke er helt innafor. 
Vi har ingen dress code på arbeidsplassen, men jeg merker på kollegaer at de kjolene jeg går med til tider (rekker rett over knærne, men jeg har heldekkende, tykke strømpebukser under) kanskje er litt i grenseland.
Jeg jobber nesten bare med menn, så jeg kan ikke hente så mye inspirasjon fra kollegaer, men hva pleier folk å gå med?

Jeg tenker da på når det er skikkelig varmt ute og lang bukse + strikket genser (som er det jeg lever i for tiden) blir for varmt :hæ:

Anonymkode: 2f75c...721

Skrevet

Som regel en pen sommerkjole.

Anonymkode: 1ce84...14b

• Liker 5
Skrevet

Vi går i omtrent hva som helst. Korte skjørt og magetopp er ikke vanlig da. 
Piratbukser og t-skjorte er helt ok hos oss. Litt finere er vel linbukser og en litt mer formell kortermet topp/bluse uten for mye utringning. 
Det hender noen dukker opp hullete og utvaska, det går fint det også om det ikke er møter med direktøren eller eksterne

Anonymkode: 35a59...681

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg går med dressskjørt som rekker til knærne eller en formell kjole som rekker til knærne, begge antrekk med svart strømpebukse. Dette er de dagene da man må være kledd mer formell ifbm møter. 

De dagene jeg er kun på kontoret uten møter og det er varmt bruker jeg sommerkjoler som dekker litt. Gjerne nedom knærne og litt nedover ermene. 

Det er ganske vanlig at dress coden ikke står noe om i kontrakten (da må sannsynligvis arbeidsgiver gi et klesbudsjett), men at allikevel er en nokså strengt policy som bare ligger i kulturen. 

Kjoler som rekker til knærne er helt innafor, er den en spesiell farge eller utringning? Kan også at bare folk tittet på deg fordi de synes du var fin i kjole 🙂

Anonymkode: dd674...8de

• Liker 1
Skrevet

Hvert sted har sin dress code. Generelt kle deg middels pent. Kjole, pen bukse, pen genser, pen skjorte, jeans som ikke er utvaskede/hullete går fint hos oss.

På sommeren tar du på deg lett og behagelig tøy som ikke er for utringet/for kort/for inntilsittende/ikke er treningstøy.

Adidas-shorts går ikke. Shorts hvor halve rumpeballene henger ut går ikke. Capri, city-shorts, skjørt, kjole går. Du trenger ikke strømpebukse under eller strikkegenser over. Bare unngå lave utringninger og korte skjørt/shorts.

Anonymkode: 78c7b...f6a

• Liker 1
Skrevet

Har lurt på det samme. Lurer på om det er greit å bruke enkle maxi kjoler f. eks? Altså litt lengre kjoler eller bør de helst være til knærne for at få en mer "Office look"? 

• Liker 3
Skrevet

Lette bluser og tynne bukser? 
Linskjorter og tynne jeans? 
Sommerkjole med anstendig snitt?

Det er jo bare helt normale, lette klær som ikke nødvendigvis er stivpyntet og formelt. Bare nøytralt og klassisk? Det har aldri vært så varmt i Oslo at jeg har trengt å ha MINDRE klær enn det. 

Anonymkode: 784f1...bfe

• Liker 1
Skrevet

Lette bluser og tynne bukser? 
Linskjorter og tynne jeans? 
Sommerkjole med anstendig snitt?

Det er jo bare helt normale, lette klær som ikke nødvendigvis er stivpyntet og formelt. Bare nøytralt og klassisk? Det har aldri vært så varmt i Oslo at jeg har trengt å ha MINDRE klær enn det. 

Anonymkode: 784f1...bfe

Skrevet

Hos oss er det mange som ville reagert på en kort shorts og hullete jeans, eller miniskjørt liksom men normalt hverdagskledd er greit. Man drar ikke på jobb i joggis heller for den del, eller tights, treningstøy, fjellkjær osv som mange ser ut til å ha lagt sin elsk på som hverdagsklær, sunn fornuft er ofte nok til å vurdere hva som er og ikke er OK. 

Anonymkode: 8525b...8d2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Her går det i det samme hele året rundt... Pga klimaanlegg er det samme temperatur inne sommer som vinter. Så om vinteren er det jeans med strikkegenser, da med ulltrøye under. På sommeren er det jeans med strikkegenser, da med t-skjorte under slik at jeg kan kaste strikkegenseren når jeg kommer ut til 24 varmegrader 😩 Ingen her som bruker kjoler, skjørt, capri, cityshorts eller lignende, da hadde vi fryst ihjel...

Anonymkode: 46833...c13

• Liker 4
Skrevet

Meg over her 👆
Og så varierer vi med sko, da 😅 Boots på vinteren og sneakers på sommeren 👍
Noen er til og med så gærne at de bretter opp buksene litt på sommeren...

Anonymkode: 46833...c13

Skrevet
Ceceilie skrev (11 minutter siden):

Har lurt på det samme. Lurer på om det er greit å bruke enkle maxi kjoler f. eks? Altså litt lengre kjoler eller bør de helst være til knærne for at få en mer "Office look"? 

Maxikjoler er helt innafor, sålenge de ikke er voldsomt utringet. Jeg går heller ikke med singlet-stropper på jobb, alltid t-skjorte-ermer minimum.

Vanlige klesbutikket har massevis av pene topper med løsere snitt og kort arm på sommeren. 

Anonymkode: 78c7b...f6a

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for masse gode svar :D

Den kjolen jeg snakka om er mørk grønn og ikke utringa, så jeg tror ikke det var noe galt med den, men det kan jo hende de tittet fordi det er første gang de ser en kjole her (den andre dama går stort sett i turbukse hvis hun er på jobb) :fnise: 

Tror bare jeg henger litt igjen i tiden, så sommergarderoben min består av mye korte shortser, hullete bukser og korte skjørt :ninja:

Men da blir det en liten shoppingrunde før sommeren 🛍️

Skrevet

Hos oss bruker vi sommerkjole som går ned til knærne eller lengre, skjørt (samme lengde som kjole) bluse, linbukser. Maxilengde på kjoler og skjørt er helt ok.

Bare pass på at det ikke er for dype utringninger og gjennomsiktig. Aldri shorts, singlet (om du ikke har en tynn jakke over), sandaler. 

Anonymkode: 5cb56...f61

• Liker 2
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Men da blir det en liten shoppingrunde før sommeren 🛍️

En tommelfingerregel for jobbantrekk er at du ikke skal bruke klær som du kan se opp i, ned i eller gjennom. 

• Liker 2
Annonse
Skrevet

Tenker et par lys/hvite bukser er et must, da kan du bruke mange forskjellige topper til. Bluser med korte og lange ermer i forskjellige sommerlige farger :)  Ellers bruker jeg kjoler, men som de over sier, ikke for korte eller for dyp utrigning. 

Anonymkode: 46cf6...79b

Skrevet

Da jeg jobbet på kontor brukte jeg stort sett bukse og bluse/genser hele året. Temperaturen ble satt av menn med dressbukse og skjorte, så det kunne bli ganske kjølig.

Om sommeren skiftet jeg før og etter jobb. 

Anonymkode: 574b6...614

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Sikkert et utrolig teit spørsmål, men jeg har jobbet i helsesektoren fram til nå og har nå fått meg kontorjobb (er omskolert).

I de andre jobbene mine har vi hatt uniform/arbeidsklær, så jeg har bare hatt på meg det jeg vil til og fra jobb.

Nå har jeg derimot fått meg en kontorjobb og jeg ser for meg at veldig korte shortser og hullete bukser kanskje ikke er helt innafor. 
Vi har ingen dress code på arbeidsplassen, men jeg merker på kollegaer at de kjolene jeg går med til tider (rekker rett over knærne, men jeg har heldekkende, tykke strømpebukser under) kanskje er litt i grenseland.
Jeg jobber nesten bare med menn, så jeg kan ikke hente så mye inspirasjon fra kollegaer, men hva pleier folk å gå med?

Jeg tenker da på når det er skikkelig varmt ute og lang bukse + strikket genser (som er det jeg lever i for tiden) blir for varmt :hæ:

Lang bukse + genser eller t-skjorte. Der er aldri for varmt til det i et kontorlandskap i Norge. Om du pendler med tog/buss/sykkel etc (eller jogger til jobben) så er det ingen som forventer at du pendler i jobb-klær. Folk pendler i sykkeltights til mitt kontor. Det er helt normalt, til og med oppmuntret. Man bare skifter før og etter jobb.

Kjole, skjørt, shorts etc ville jeg absolutt unngått i arbeidstiden. Det er ikke sett på som profesjonelt, og kan i mange situasjoner gjøre deg til «hun sekretæren». Og det er ikke en rolle du vil hinte til at du har. 

Anonymkode: e2387...fbe

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hos oss er det mange som ville reagert på en kort shorts og hullete jeans, eller miniskjørt liksom men normalt hverdagskledd er greit. Man drar ikke på jobb i joggis heller for den del, eller tights, treningstøy, fjellkjær osv som mange ser ut til å ha lagt sin elsk på som hverdagsklær, sunn fornuft er ofte nok til å vurdere hva som er og ikke er OK. 

Anonymkode: 8525b...8d2

Hva er galt med fjellklær? Her er det hvertfall mange som bruker fjellbukser på kontoret. 

Anonymkode: 050c5...43b

Skrevet

En sommerkjole, men gjerne ikke med stropper og bare armer, men det er meg da. Et skjørt og genser, topp eller bluse. Eventuelt jeans.

Er ganske så uformelt hos oss, bruker  "vanlige" klær. 

Anonymkode: 062bd...240

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...