Gå til innhold

Ungdom som legger seg på samme tidspunkt hver dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg veit ikke helt hvor jeg vil med dette.. kanskje bare få ut litt frustrasjon eller noe. 
Men jeg har en tenåring på 15, hen sliter endel med ad/hd, få ro på kvelden, sliter med rutiner i hverdagen generelt. 
Jeg og samboeren min (ikke barnets far), prøver så godt vi kan å bli enige om leggerutiner, og så langt er vi enige om legge rutiner om 22:00 på hverdagen, og max 01:30 i helger og ferier. 
Dette fungerer veldig greit, men har fått høre et par ganger «stakkars ungdom som ikke får være lenger oppe på hverdagen, eller, herregud, får ikke hen være oppe hele natten i helger?» 

Jeg svarer sol regel alltid med at hen trenger rutiner og forutsigbarhet, men folk bare stirrer med store øyne på meg. 
Altså, dette kan vel ikke bare være oss som gjør dette?? Dette gjør hverdagen til ungdommen bedre, og hen får det bedre, klarer å følge med på skolen, får til lekser, komme seg opp vær dag, og ordner seg selv med klær, matpakke og drar på skolen. 

hva mener dere? 

Anonymkode: f9970...51d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig med deg!

Ikke la folks dumskap påvirke deg, når dere har noe som fungerer for akkurat det barnet.

Svar bare litt rundt, det fungerer for oss. Hvis de drar på, så spør du om de har oppdratt en tenåring med adhd siden de har så mye ekspertise å dele?

Anonymkode: 71237...421

• Liker 3
Gjest StumpyHero
Skrevet (endret)

Jeg mener at du skal drite i det andre mener. Kjør deres løp som funker for nettopp dere.

Endret av StumpyHero
Skrevet

Vi har et enda "strengere" system enn dere. Har et barn på 16 med autisme (asperger) som går på vgs. Han har leggetid kl 21 på ukedager og 23 i helger/ferier. Lenger/fleksibelt om det er noe spesielt.

Han ønsker dette selv fordi han merker at han fungerer mye bedre i hverdagen med å ha faste rutiner, velger selv å stå opp relativt tidlig også i helger. Han ønsker at vi minner han på å gå på badet ca 30 min før han skal være i seng.

Full støtte fra meg! Jeg er så takknemlig for at dette er noe såpass "enkelt" som kan gjøre livet hans bedre.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

hva mener dere? 

Slutt å snakk om det med andre. Så lenge det fungerer for ungdommen, er det det viktigste.

Anonymkode: 09fee...526

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Helt enig med deg!

Ikke la folks dumskap påvirke deg, når dere har noe som fungerer for akkurat det barnet.

Svar bare litt rundt, det fungerer for oss. Hvis de drar på, så spør du om de har oppdratt en tenåring med adhd siden de har så mye ekspertise å dele?

Anonymkode: 71237...421

Faktisk, så er en av de som har sagt dette eks svigers, og de har jo ad/hd selv, men de veit jo tydeligvis «alt» om dette temaet, og når min ungdom er hos de, så er det ingen regler, og alt er lov, hen er oppe hele natten, sover hele dagen, detter helt ut av rutinene, og jeg bruker litt tid på å få det inn igjen. 
Dette skjer også når hen er hos pappaen sin, men der nytter det ikke å si noe dessverre.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Slutt å snakk om det med andre. Så lenge det fungerer for ungdommen, er det det viktigste.

Anonymkode: 09fee...526

Vi er ganske åpne av oss, og ungdommen i huset vil gjerne at andre skal vite at hen har ad/hd, slik at andre ikke misforstå hvorfor hen er sånn og sånn.

Skrevet
Caelyn skrev (7 minutter siden):

Vi har et enda "strengere" system enn dere. Har et barn på 16 med autisme (asperger) som går på vgs. Han har leggetid kl 21 på ukedager og 23 i helger/ferier. Lenger/fleksibelt om det er noe spesielt.

Han ønsker dette selv fordi han merker at han fungerer mye bedre i hverdagen med å ha faste rutiner, velger selv å stå opp relativt tidlig også i helger. Han ønsker at vi minner han på å gå på badet ca 30 min før han skal være i seng.

Full støtte fra meg! Jeg er så takknemlig for at dette er noe såpass "enkelt" som kan gjøre livet hans bedre.

Åh så flott! Men de med autisme, de trenger kanskje mye forutsigbarhet og rutiner i hverdagen de? Hvis jeg ikke har misforstått nå? 

Skrevet
StumpyHero skrev (11 minutter siden):

Jeg mener at du skal drite i det andre mener. Kjør deres løp som funker for nettopp dere.

Ja, det er akkurat det vi gjør! Men måtte bare få ut litt frustrasjon her inne.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Åh så flott! Men de med autisme, de trenger kanskje mye forutsigbarhet og rutiner i hverdagen de? Hvis jeg ikke har misforstått nå? 

Stemmer. Han har blitt mye bedre, men da han var mindre måtte leggetiden være konstant uansett, hvis ikke ble det et helvete etterpå 😛

Skrevet

Det er egentlig en uting med fri flyt leggerutiner. 

Søvnrutiner er bra både for psykisk og fysisk helse for både liten og stor. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ja, jeg veit ikke helt hvor jeg vil med dette.. kanskje bare få ut litt frustrasjon eller noe. 
Men jeg har en tenåring på 15, hen sliter endel med ad/hd, få ro på kvelden, sliter med rutiner i hverdagen generelt. 
Jeg og samboeren min (ikke barnets far), prøver så godt vi kan å bli enige om leggerutiner, og så langt er vi enige om legge rutiner om 22:00 på hverdagen, og max 01:30 i helger og ferier. 
Dette fungerer veldig greit, men har fått høre et par ganger «stakkars ungdom som ikke får være lenger oppe på hverdagen, eller, herregud, får ikke hen være oppe hele natten i helger?» 

Jeg svarer sol regel alltid med at hen trenger rutiner og forutsigbarhet, men folk bare stirrer med store øyne på meg. 
Altså, dette kan vel ikke bare være oss som gjør dette?? Dette gjør hverdagen til ungdommen bedre, og hen får det bedre, klarer å følge med på skolen, får til lekser, komme seg opp vær dag, og ordner seg selv med klær, matpakke og drar på skolen. 

hva mener dere? 

Prøvd melatonin?

Mitt barn fikk dette mot adhd og søvnvansker i noen år tidligere. Fungerte OK.

Legge seg 22:00 trenger nok egentlig en 15åring ja så flott du har de rutinene,MEN skal låve deg at 80% av norges 15åringer legger seg ved midnatt og foreldre har lite kontroll. Mobil og snapchat styrer jo livet i den alderen.

Mine er 15 og 17. Styrer seg selv. Deres ansvar rekke skolen. De er heldigvis så pliktoppfyllende at de står opp 0630 å kommer seg på.skolen. Styrer seg helt selv. Eneste jeg kommenterer på er om de er på.tlf/høy latter osv. Sier da at nå skal det være stille og Godnatt. 

Anonymkode: 12cf3...f50

Skrevet

Har en 14-åring uten diagnose som er i seng kl 21:45 på hverdager og kl 22 i helgene. Det er nok tidligere enn mange av vennene, men uten den rutinen blir det masse kluss med døgnrytmen og søvnproblemer.  

Anonymkode: 8c229...0d4

Skrevet

Har en på 14 med ADHD og han er i seng 21:30. Blir det særlig senere så er han et monster på morgenen. I helgene legger han seg som regel senest 23. Har ikke fått noen kommentarer på dette (heldigvis), men tror eks svigers, spesielt tanta, synes dette er veldig tidlig. Hennes barn som er yngre legger seg senere og «det har aldri vært noe problem». Okei, så fint for dere, tenker jeg. 

Anonymkode: ce68e...378

Skrevet

Dere kjenner barnet deres best så hva alle andre gjør er sånn sett uvesentlig. Det er altfor mange ungdommer som mangler rutiner og legger seg altfor sent på hverdagene. Jeg synes dere har en fornuftig holdning og leggetid. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi er ganske åpne av oss, og ungdommen i huset vil gjerne at andre skal vite at hen har ad/hd, slik at andre ikke misforstå hvorfor hen er sånn og sånn.

Kan være åpen om afhd uten å nevne legge rutiner ?

Anonymkode: 552f4...e15

Skrevet
Caelyn skrev (6 timer siden):

Stemmer. Han har blitt mye bedre, men da han var mindre måtte leggetiden være konstant uansett, hvis ikke ble det et helvete etterpå 😛

Uff, kjenner meg igjen, selv om det er snakk om to forskjellige diagnoser🙈

Skrevet
Sinsiew skrev (6 timer siden):

Det er egentlig en uting med fri flyt leggerutiner. 

Søvnrutiner er bra både for psykisk og fysisk helse for både liten og stor. 

Helt klart! Er nok derfor vi prepper litt på med det med søvn og rutiner

Skrevet

Hele tiden på VGS var jeg i seng mellom 21.30 og 22.00. Måtte opp 06.30 pga reisevei til skolen og har alltid trengt mye søvn. 

Gikk ut fra VGS med toppkarakterer, kom inn på alle studier i Norge. I jobben min ser jeg en klar sammenheng mellom nok søvn og skoleprestasjoner. Ha god samvittighet for at dere sikrer at ungdommen sover skikkelig før han skal på skolen ❤️

Anonymkode: 4808b...2ac

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Prøvd melatonin?

Mitt barn fikk dette mot adhd og søvnvansker i noen år tidligere. Fungerte OK.

Legge seg 22:00 trenger nok egentlig en 15åring ja så flott du har de rutinene,MEN skal låve deg at 80% av norges 15åringer legger seg ved midnatt og foreldre har lite kontroll. Mobil og snapchat styrer jo livet i den alderen.

Mine er 15 og 17. Styrer seg selv. Deres ansvar rekke skolen. De er heldigvis så pliktoppfyllende at de står opp 0630 å kommer seg på.skolen. Styrer seg helt selv. Eneste jeg kommenterer på er om de er på.tlf/høy latter osv. Sier da at nå skal det være stille og Godnatt. 

Anonymkode: 12cf3...f50

Nei, ikke prøvd det. Har liksom tenkt det at barn/ungdom og sovemedisin ikke hører sammen, men har snakket med legen om det, så har lurt litt på det. 
Ja, er en god del ganger hen er våken til midnatt, men som oftest veldig flink til å legge seg når hen får beskjed om det. Hvis hen skulle styrt selv, så hadde det ikke fungert dessverre. Hadde nok vært våken langt på natt, og ikke kommet seg på skolen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...