AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #1 Skrevet 30. januar 2024 Jeg har nesten ingen familie, og lite venner.Når har jeg blitt singel også. Merker at det blir mer og mer man trenger hjelp til etterhvert som man blir eldre. Ting i huset som må fikses eller ses på (man kan jo få inn fagfolk og betale masse. Men hadde man hatt en kjæreste eller pappa, hadde de som regel kunne tatt seg av enkelte ting som de vet mer om enn kvinner.) Eller hvis man trenger skyss en spesiell plass, og det ikke er bare bare å spørre folk man kjenner litt. Da må man ta taxi og betale mye. Eller buss, som ofte ikke går på enkelte strekninger man trenger. Spørsmålet er altså, hvordan gjør dere andre det? Har prøvd å få et større nettverk k iamnge år, men er ikke lett. Anonymkode: 99193...16c 2 5
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #2 Skrevet 30. januar 2024 Har du ikke noen du kan spørre så har du jo ikke så mye andre valg enn å betale? Anonymkode: 51898...135 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #3 Skrevet 30. januar 2024 Nå er jeg yngre, men jeg verken spør om tjenester eller tar imot om tilbudt - ønsker ikke ansvaret med å stille opp tilbake eller føle meg som en byrde, så da klarer jeg meg sjøl. Betaler, youtuber det, kombinerer buss med sykkel/gåing, frakter møbler på skateboards og andre kreative hverdagsløsninger. Eller rett og slett dropper det. Er du eldre og har sviktende helse vil jeg tro at å legge inn en forespørsel på "hjelp oss å hjelpe"-grupper på Facebook eller lignende vil fungere, eller ta kontakt med frivillige organisasjoner som kan hjelpe med slikt. Anonymkode: ff8b8...8c0 4 7
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #4 Skrevet 30. januar 2024 Har lært meg å gjøre mye selv. Og det jeg ikke får til eller det som ikke er forsvarlig å gjøre selv betaler jeg andre for å gjøre. Anonymkode: bdfc8...8c0 5 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #5 Skrevet 30. januar 2024 Flytt til noe som trenger så lite hjelp/vedlikehold som mulig. Anonymkode: 07899...93e 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #6 Skrevet 30. januar 2024 Støtter forslaget om å bli med i lokale grupper på Facebook, og sjekke om Frivillighetssentralen f eks har tilbud. Foreløpig har jeg ikke hatt behov for å benytte meg av det, men det kommer nok med årene. Det som er fint å se er at det faktisk er ganske mange som har lyst å hjelpe til. Her jeg bor er har jeg sett at det er flere slike tilbud enn jeg trodde. Jeg bodde på et ganske øde sted en periode, gikk nesten aldri buss og jeg kan ikke kjøre pga sykdom. Da måtte jeg av og til bestille taxi. Ja, det er dyrt, men noen ting må man nok bare betale for. Håper du finner noen gode løsninger! Anonymkode: fa98f...372 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #7 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg har nesten ingen familie, og lite venner.Når har jeg blitt singel også. Merker at det blir mer og mer man trenger hjelp til etterhvert som man blir eldre. Ting i huset som må fikses eller ses på (man kan jo få inn fagfolk og betale masse. Men hadde man hatt en kjæreste eller pappa, hadde de som regel kunne tatt seg av enkelte ting som de vet mer om enn kvinner.) Eller hvis man trenger skyss en spesiell plass, og det ikke er bare bare å spørre folk man kjenner litt. Da må man ta taxi og betale mye. Eller buss, som ofte ikke går på enkelte strekninger man trenger. Spørsmålet er altså, hvordan gjør dere andre det? Har prøvd å få et større nettverk k iamnge år, men er ikke lett. Anonymkode: 99193...16c Var heldig som hadde en far, og en mor under oppveksten som lærde oss 3 barna å ta ansvar. Far var handymann, og foreldra var viste nøysemd , og ettersom ein budde i en utkant var selvhjelpt eit vilkår for å overleve. Den lærdomen har vert nyttig, og uvurderlig å hatt med inn i voksenalderen, og forsøkt å videreført til egne barn. Nå er foreldrene forlengst borte, og mange i slekta, og venner / bekjente borte. Mange har idag tilsynelatende mer en nok med sitt, og ein får dårleg samvittighet av å spørre nabo eller bekjente. Du er nok i selskap med mange andre, og slik slik det var når naboer, venner stilte opp for hverandre, og det var sosialt. Anonymkode: 0aef3...72f 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #8 Skrevet 31. januar 2024 Jeg har alltid hatt lite nettverk, og alltid klart meg selv. Det har aldri falt meg inn at andre skal gi meg skyss steder. Har jeg ikke tilgang på bil, tar jeg buss eller sykkel, eller taxi. Det er da bare sånn det er? De fleste småting hjemme fikser jeg selv, og har lagt hverdagen min til rette så jeg skal klare ting på egen hånd. Har fått møbler flatpakket levert på døra, og skrur dem opp selv. Har ingen ting hjemme som er så tungt og uhåndterlig at jeg ikke klarer å flytte på det på egen hånd. Trenger jeg rørlegger eller elektriker så betaler jeg for det. Måtte ha ny vaskemaskin i fjor, bestilte en rimelig en, fikk den hjemkjørt og betalte litt for at de tok med seg den gamle. Da jeg skulle flytte en kommode ned i kjelleren, ringte jeg på hos en nabo og spurte om de kunne hjelpe meg å bære. Null problem. Anonymkode: c2b30...26b
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #9 Skrevet 31. januar 2024 Som fysisk funksjonshemmet (kan ikke gå) så er dette en evig utfordring. Jeg trenger hjelp bare for å skru inn en pære, bytte batteri i brannalarmen, vaske vinduer, tørke støv i høyden og andre helt trivielle ting. Du aner ikke hvor mange teite tjenester jeg må betale for fordi jeg ikke har fysisk mulighet for å gjøre de enkleste ting selv. Praktisk bistand 1 time hver fjortende dag holder dessverre ikke til noe annet enn gulvvask. Det er dessverre dyrt å være avhengig av hjelp når nettverket er lite. Heldigvis er det enklere i dag enn for bare 10-20 år siden. Man kan bestille mye over nett. Men man må fortsatt alliere seg med hjelp av noe slag når man skal hente noe på posten o.l. Anonymkode: f783c...271 2 4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #10 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Som fysisk funksjonshemmet (kan ikke gå) så er dette en evig utfordring. Jeg trenger hjelp bare for å skru inn en pære, bytte batteri i brannalarmen, vaske vinduer, tørke støv i høyden og andre helt trivielle ting. Du aner ikke hvor mange teite tjenester jeg må betale for fordi jeg ikke har fysisk mulighet for å gjøre de enkleste ting selv. Praktisk bistand 1 time hver fjortende dag holder dessverre ikke til noe annet enn gulvvask. Det er dessverre dyrt å være avhengig av hjelp når nettverket er lite. Heldigvis er det enklere i dag enn for bare 10-20 år siden. Man kan bestille mye over nett. Men man må fortsatt alliere seg med hjelp av noe slag når man skal hente noe på posten o.l. Anonymkode: f783c...271 Uff har du ikke krav på noe mer?😕Jeg forbereder meg mentalt på din hverdag; dvs jeg kan stort sett gå-men ting blir verre og verre. Vi har ikke Oda her, men når jeg ikke kan handle selv blir det hjemlevering av alt som kan leveres. Har du ikke rett på bpa, feks? grunnstønad/annen stønad? Dessverre vet jeg av egen erfaring at det er dyrt å være syk, elller nedsatt funksjon. Anonymkode: 5b102...f5b 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #11 Skrevet 31. januar 2024 Hvis det er noen praktiske oppgaver i hjem eller med bil, søker jeg opp på YouTube hvordan jeg kan gjøre det selv. Er ikke så praktisk anlagt, men har klart å lære meg en del nå. Hvis det gjelder transport, tar jeg enten buss, går eller sykler. Kjører bil til vanlig, men hvis jeg av en eller annen grunn ikke kan kjøre da. Busstilbudet i byen min er veldig dårlig, men klarer å gå litt i tillegg, så kommer meg stort sett frem. Det største problemet mitt er hvis jeg skal ha nye møbler. Det klarer jeg ikke bære selv. Da må jeg betale noen for å gjøre det. Dette gjaldt også da jeg skulle flytte til en annen leilighet, måtte betale for å få flyttet møblene. Anonymkode: 0bb15...aff
Kontorotta Skrevet 31. januar 2024 #12 Skrevet 31. januar 2024 Slike praktiske ting du nevner i innlegget her, er ting jeg vanligvis ikke ville brukt nettverket mitt til. Jeg står i det, lærer meg ting på egenhånd eller betaler for oppdragene. Men så klart, om jeg ser noen i mitt nettverk som trenger hjelp på en eller annen måte, tilbyr jeg denne hjelpen. Har vasket ned hus i forbindelse med flytting eller dødsbo, hjulpet til med bæring i forbindelse med flytting, laget mat og passet barn, kjørt hit og dit. Null problem. Jeg har mottatt hjelp også. For eksempel skyss, da jeg ikke kunne kjøre grunnet brukket ben, men hjelpen ble tilbudt av venninne, da vi snakket sammen om løst og fast. Det skulle vært null taxi i byen og null andre måter å komme meg rundt på, før jeg hadde spurt ei venninne om skyss. Og da hadde jeg bare spurt om hun kunne kjøre, mot at jeg fikk lov å betale. Hadde fort endt opp med å betale mer enn en taxi vanligvis ville kostet. 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #13 Skrevet 31. januar 2024 Snakk med frivillighetssentralen, jeg jobber med det på fritiden og kommer hjem til folk for alt fra småting til større ting. Anonymkode: d0c32...5c4 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #14 Skrevet 31. januar 2024 Kan du gi eksempler på hva en mann klarer, som jeg ikke klarer selv? Anonymkode: fa718...777 4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #15 Skrevet 31. januar 2024 Flørt med naboer, kollegaer og menn generelt. Et lite smil gir dem håp, utnytt det. Anonymkode: 125a8...b57 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #16 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Som fysisk funksjonshemmet (kan ikke gå) så er dette en evig utfordring. Jeg trenger hjelp bare for å skru inn en pære, bytte batteri i brannalarmen, vaske vinduer, tørke støv i høyden og andre helt trivielle ting. Du aner ikke hvor mange teite tjenester jeg må betale for fordi jeg ikke har fysisk mulighet for å gjøre de enkleste ting selv. Praktisk bistand 1 time hver fjortende dag holder dessverre ikke til noe annet enn gulvvask. Det er dessverre dyrt å være avhengig av hjelp når nettverket er lite. Heldigvis er det enklere i dag enn for bare 10-20 år siden. Man kan bestille mye over nett. Men man må fortsatt alliere seg med hjelp av noe slag når man skal hente noe på posten o.l. Anonymkode: f783c...271 ❤️ Er 1 time praktisk bistand hver 14. dag, det eneste du får tilbud om? Jeg ville ha klagd til kommunen, om det er der du har fått vedtak. Høres hårreisende ut. Kan hjelpemiddelsentralen eventuelt hjelpe deg med hjelpemidler? Ellers så kan du jo høre med Frivilligsentralen (evt andre frivillige organisasjoner). Jeg ser at her jeg bor så søker de etter frivillige som nabohjelp, så du kunne ha hørt med hvem som kvalifiserer for å få nabohjelp av frivillige. Anonymkode: 848d1...cf0
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #17 Skrevet 31. januar 2024 15 hours ago, AnonymBruker said: Ting i huset som må fikses eller ses på (man kan jo få inn fagfolk og betale masse. Finnes småjobber på finn.no og lignende om det er vedlikehold eller småjobber som ikke krever fagfolk. Her i byen måkte fotballaget til en bekjent under snøkaoset for eksempel. Anonymkode: 410ce...615
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #18 Skrevet 31. januar 2024 Har planlagt det sånn at jeg bor sentralt og har bil for skyss og tunge innkjøp. Ellers googler jeg, bruker youtube eller kjøper tjenester. Anonymkode: 31cc7...75f
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #19 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Kan du gi eksempler på hva en mann klarer, som jeg ikke klarer selv? Anonymkode: fa718...777 For det første er en mann gjerne sterkere, en annen ting er at flere menn enn kvinner er handy og kan ting. Jeg er kvinne, vil gjerne gjøre så mye som mulig selv, men jeg innser at menn generelt kan mer om vedlikehold enn jeg. Der jeg hadde måttet bruke enormt mye tid på å finne ut av ting, kunne eksen som oftest ta det på sparket. Og kunne han det ikke selv, kjente han noen å spørre. Ulike interesser gjør gjerne at menn kan mer om sånt på generelt grunnlag enn kvinner. Og ja, det finnes alltid unntak, men de er gjerne akkurat det. Unntak. Anonymkode: 31cc7...75f 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #20 Skrevet 31. januar 2024 Man lærer seg å gjøre ting selv. Litt nettverk har jeg (eller hadde i alle fall da jeg bodde i Norge), men ting som skal gjøres i hjemmet er ikke noe jeg i utgangspunktet vil plage familie og venner med. Det aller, aller meste du behøver å gjøre i hjemmet finnes det hundrevis av YouTube-videoer om. Ellers er Luado genialt for småjobber du vil sette bort. Trygt, enkelt og rimelig, og du slipper å støtte svart arbeid. Se her: Flinke folk fikser småjobbene dine | Luado.no Anonymkode: 84b4d...407
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå