Gå til innhold

Når er det best for et barn at foreldrene skiller seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ett barn på 1 år og jeg har tanker om å gå fra samboer (men jeg er såklart usikker).

Det jeg lurer på er at om vi bør gå fra hverandre asap? Jeg lurer på dette fordi jeg har hørt at et lite barn under 3 år vil ta mindre til ingen skade av at foreldre skiller seg, enn et "større" barn over 3 år som er vant til og kan huske at mamma og pappa bodde sammen.

Bør jeg tenke på å vurdere å skille meg så fort som mulig for å skåne barnet? Har jeg dårlig tid i forhold til barnets helse og utvikling, når jeg først tenker i disse baner?

Håper på saklige svar som kan hjelpe meg i å nøste opp i dette tankespinnet. 

Anonymkode: 7bd66...3fc

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn trenger begge foreldrene. Fraværende fedre er blitt et samfunnsproblem.

Anonymkode: 908f6...3ce

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg tenker at tilknytning går også fra foreldre til barn så det er viktig at begge foreldrene får med seg  babyperioden så kan en dele på det etterhvert.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Barn trenger begge foreldrene. Fraværende fedre er blitt et samfunnsproblem.

Anonymkode: 908f6...3ce

Han er en utrolig flink pappa, så hans tilstedeværelse for barnet blir absolutt ingenting problem. Men godt poeng.

Flintis skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker at tilknytning går også fra foreldre til barn så det er viktig at begge foreldrene får med seg  babyperioden så kan en dele på det etterhvert.

Vi har begge fått med oss baby-perioden da barnet har bikket året.

TS

Anonymkode: 7bd66...3fc

• Hjerte 1
Skrevet

Det beste er hvis dere klarer å ta tak i forholdet og bli bedre sammen.

Barnet vil totalt sett få mindre tilgang på dere begge hvis dere går fra hverandre. Uansett samværsform så vil det ikke lenger være mulig for barnet å gå til og fra foreldrene flere ganger i løpet av en dag, for å få det beste fra dere begge. Barn er ofte spesielt knyttet til én av foreldrene i perioder, og så kan det skifte litt. Far er kanskje den beste til å hjelpe med matteleksene, mens barnet går til mor for å snakke om vennskap og alt som skjedde i friminuttene, for å ta et eksempel.

Du skal uansett samarbeide med denne mannen de neste 18 årene. Ingen selvfølge at det blir lettere etter brudd og evt nye forhold og alt som følger med. 

Anonymkode: 0861f...d5a

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Før barnet er 3 år eller etter barnet er 15 år

Anonymkode: 4209a...c5c

• Liker 3
Skrevet

Venninna mi gikk fra barnefaren når yngste var rett under ett og eldste 2 år og han på ett brydde seg ingenting hun på 2 spurte etter pappa hele tiden. Han fikk ikke se ungene første året av private årsaker. Han på ett tålte når de begynte å treffe far at han gikk igjen hun på 2 tålte det dårlig 

Anonymkode: 94331...e1c

Skrevet

Aldri!!! Men best så tidlig som mulig...

Anonymkode: 09f17...697

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Aldri!!! Men best så tidlig som mulig...

Anonymkode: 09f17...697

Mange familier får det bedre når foreldrene flytter fra hverandre. Selv kan jeg ikke huske annet enn passiv agressivitet og konstant krangling mellom foreldrene mine, det var alltid en dårlig tone i huset. Noen ganger er det beste at de flytter fra hverandre.

Anonymkode: c29fe...afa

• Liker 3
Skrevet

Min var tre år, og det gikk helt fint. Vi hadde 60/40 samvær. Tror det er verre når de er eldre, men har ikke noen dokumentasjon å vise til.

Anonymkode: a4d5b...970

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mange familier får det bedre når foreldrene flytter fra hverandre. Selv kan jeg ikke huske annet enn passiv agressivitet og konstant krangling mellom foreldrene mine, det var alltid en dårlig tone i huset. Noen ganger er det beste at de flytter fra hverandre.

Det beste er vel om foreldrene flytter inn og ut av huset/leiligheten hver uke. Det er absolutt ikke best for barn å flytte frem og tilbake vær uke hele barndommen. Barn må ha én fast og trygg base. 

Foreldre som ikke greier den løsningen tenker kun på seg selv og sine egne behov.

Anonymkode: 76637...a66

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det beste er vel om foreldrene flytter inn og ut av huset/leiligheten hver uke. Det er absolutt ikke best for barn å flytte frem og tilbake vær uke hele barndommen. Barn må ha én fast og trygg base. 

Foreldre som ikke greier den løsningen tenker kun på seg selv og sine egne behov.

Anonymkode: 76637...a66

Det kan hende, min far flyttet kjempelangt vekk så vi bodde kun hos moren min, så det vet jeg ikke noe om. Men jeg vet hvor skadelig så mye krangling kan være.

Skrevet

Om du er usikker, har dere prøvd terapi? Baby- og småbarnsfasen er unntakstilstand, så om du er i tvil om det er det rette å gå så tenk på om det er mulig å løse problemene.

Anonymkode: 5d8df...9bf

• Liker 3
Skrevet

Jeg har hørt fra flere hold at man ikke bør vurdere brudd før barnet er 3 år fordi man lever i unntakstilstand. Selvfølgelig finnes det grenser.

Anonymkode: d7d92...3e5

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke alltid lett å planlegge dette og ingen alder er kok ideell. Men jeg vil tro det synes på at 0-3 er best kommer av at barna ikke kan huske så mye, eller at de er dett på som ikke fullt utviklet? Det er veldig feil for selv om de ikke kan snakke om det og ikke forstår så er det vanskelig for dem, kanskje ekstra vanskelig. Jeg ble skilt da barnet var under tre og det var veldig vanskelig for barnet. Ville ikke være med pappaen, gråt veldig masse, skjønte ikke tidsperspektivet, når skal jeg hit og dit. Det har gått bra i ettertid men jeg har vondt av det barnet måtte gå igjennom.

Anonymkode: 0edc3...d6e

Skrevet

Finnes ingen fasit på dette. Vi ble skilt da eldste var seks og yngste to, og det var tøffest for toåringen som slet veldig en lang tid, var mye sint og sår både hjemme og i barnehagen, ville ikke være borte fra meg osv. Så jeg er ikke udelt enig i at det er lettere for barn under tre år, det er ikke min erfaring ihvertfall. 

Anonymkode: 46e6b...38f

• Hjerte 2
Skrevet

Skill deg mens barna er små. Ikke vent til de blir større, forholdet blir verre. Og det er mye verre for en tenåring, enn for småbarn. 

Anonymkode: 087ed...feb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Skilte meg når barnet var 6 mnd. Barnet er nå 4 år. Og har det veldig bra! Tok ingen skade. 

Men hvis du blir i et forhold lengere der det kun er krangler og uenigheter så kan det ta skader ja. 

Anonymkode: 52813...15f

• Liker 1
Skrevet

Min samboer gikk fra sin eks da barnet var under et halvt år. Han fikk også dette anbefalt av blant annet sosionom på sykehuset mens barnet var innlagt, og både barn og mor var ivaretatt. For han var det viktig at barnet ikke hadde noen idé om dem som par, at han ikke kom til å savne dem som familie, om jeg kan si det slik.

Det har fungert bra, og han er en svært tilstedeværende og god far. I tillegg fungerer foreldrene som avlastning for hverandre. Det gjør begge foreldrene mindre slitne og at de får mer overskudd til å takle hverdagen med et barn med mange spesielle behov.

• Liker 1
Skrevet

Når de er under ett år.

Anonymkode: d5ac3...bb1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...