Gå til innhold

Er forelskelse og fysisk tiltrekning oppskrytt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har vært bestevenner i 6 år. De siste 2 årene har det begynt å bli intimt. Nå har han gitt meg et ultimatum- enten satser vi på forholdet (flytter inn i lag, jeg møter familien hans, forlover oss om type ett år) eller så går vi hver våre veier.
Tanken på å skulle gå hver våre veier knuser meg. Han bidrar mye glede til livet mitt, er en enorm støtte, vi koser oss i lag, har like verdier på det meste, forståelsesfull, god inntekt, generøs, åpen for alt av aktiviteter, sosial og ekstrovert men har også full forståelse hvis jeg ikke klarer++ han er jo perfekt på så mange punkter!!

Usikkerheten min kommer av at forelskelsen aldri har vært tilstede. Kjemien i sengen er OK. Begge får orgasme, men det er likevel ikke den enorme fysiske tiltrekningen.
Men er dette oppskrytt ? Er ikke de første tingene jeg nevnte mye viktigere enn det siste ? 
Jeg leser opp og ned her inne på KG om hvor vanskelig det er å finne seg en mann etter fylt 30- at de fleste vil kun ha sex og ikke forhold. Det gjør meg utrolig redd. Jeg er heller ikke en såkalt «catch» på dating markedet. 34 år, ikke på mitt beste utseendemessig (kanskje jeg kan oppgradere noe der, men noen ting kan jo ikke fikses), sterk sosial angst som preger meg veldig i hverdagen. Jeg vet at disse tingene vil begrense utvalget mitt enormt. Og vil jeg virkelig bruke resten av 30 Årene på å jakte etter menn og mest sannsynlig bli avvist flere ganger og få enda dårligere selvtillit enn hva jeg allerede har. Jeg føler meg utrolig heldig som i det hele tatt fant denne flotte mannen med alt jeg sliter med! Så hvorfor er det så vanskelig å si ja til å satse på dette forholdet????? 

Anonymkode: bd210...be2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ett godt eksempel på at menn og kvinner aldri kan kun bare være venner.. alltid en som vil noe mer. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde aldri giftet meg og fått barn over ok kjemi. Ok kjemi duger på et ons på byen. Ikke i et livslangt ekteskap!

Med han jeg er med nå tok det lang tid før de dypeste følelsene kom, men vi har alltid vært veldig tiltrukket av hverandre. Da vi kysset hverandre første gang var det magi og regnbuer. Han lukter utrolig godt, jeg får aldri nok av å lukte på ham og ligge inntil. Når han ler, eksploderer noe i hjernen min av lykke. Jeg kan lytte til ham i timevis fordi han er så smart og original osv. Jeg liker ting ved ham som bare er rare. Jeg er like nær hans drømmer i og utenfor senga, som mine egne. Han er ikke bare en støtte for meg og motsatt, men han er mitt menneske i livet, min partner. 

Det du beskriver er et vennskap med litt sex til, og at du er redd for å gå videre pga han er en som genuint liker deg. Du kan snu det på hodet og si at når én mann er blitt forelsket i deg, hvorfor skal ikke flere kunne bli det? 

Anonymkode: 75ef2...d8f

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde aldri giftet meg og fått barn over ok kjemi. Ok kjemi duger på et ons på byen. Ikke i et livslangt ekteskap!

Med han jeg er med nå tok det lang tid før de dypeste følelsene kom, men vi har alltid vært veldig tiltrukket av hverandre. Da vi kysset hverandre første gang var det magi og regnbuer. Han lukter utrolig godt, jeg får aldri nok av å lukte på ham og ligge inntil. Når han ler, eksploderer noe i hjernen min av lykke. Jeg kan lytte til ham i timevis fordi han er så smart og original osv. Jeg liker ting ved ham som bare er rare. Jeg er like nær hans drømmer i og utenfor senga, som mine egne. Han er ikke bare en støtte for meg og motsatt, men han er mitt menneske i livet, min partner. 

Det du beskriver er et vennskap med litt sex til, og at du er redd for å gå videre pga han er en som genuint liker deg. Du kan snu det på hodet og si at når én mann er blitt forelsket i deg, hvorfor skal ikke flere kunne bli det? 

Så heldig du er 🥰 

Hvor lang tid tok det ca for følelsene kom?

Anonymkode: c9c2b...bea

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så heldig du er 🥰 

Hvor lang tid tok det ca for følelsene kom?

Anonymkode: c9c2b...bea

Det tok ca et år.

Skrevet

Jeg valgte min samboer basert på fornuft. Resultatet etter 20 år er at jeg har en god far til mine barn og en bestevenn.

Men det jeg desverre ikke har, og aldri har hatt, er en jeg virkelig tenner på og begjærer. Det river og sliter i meg at jeg (eller han for den saks skyld) aldri skal få oppleve det, men jeg må bare leve med valget. Jeg klarer innimellom å ha sex for å være grei, men som regel drepes all lyst bare av å se på han..

Anonymkode: c06e1...fe7

• Liker 2
  • Hjerte 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg føler min venn er spesiell som holdt fast på meg så lenge. Tror ingen mann hadde orket det. Så jeg har ingen god følelse når det kommer til å finne en ordentlig mann som kan like meg for den jeg er. I got issues. 

Jeg vil legge til at vi har kjemi i den form at vi kan se på hverandre og vite hva den andre tenker. Vi ler og flørter.
Men det er noe som stopper opp for meg når det gjelder kyssing og det å bli så kåt og ha ordentlig lyst på personen. Som du beskriver at du har med din partner. 
Men vil ikke hverdagen komme for alle på et tidspunkt ? Hvor lenge har du vært sammen med din partner?

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg føler min venn er spesiell som holdt fast på meg så lenge. Tror ingen mann hadde orket det. Så jeg har ingen god følelse når det kommer til å finne en ordentlig mann som kan like meg for den jeg er. I got issues. 

Jeg vil legge til at vi har kjemi i den form at vi kan se på hverandre og vite hva den andre tenker. Vi ler og flørter.
Men det er noe som stopper opp for meg når det gjelder kyssing og det å bli så kåt og ha ordentlig lyst på personen. Som du beskriver at du har med din partner. 
Men vil ikke hverdagen komme for alle på et tidspunkt ? Hvor lenge har du vært sammen med din partner?

Jeg er ikke den du spør, men:

På hvilken måte stopper det opp? Hvorfor føler du at du ikke har ordentlig lyst, hvis du skal være ærlig med deg selv? Er det noe han her kunne gjort annerledes i/utenfor senga som du tror ville økt tenninga? Eller synes du rett og slett ikke han ser helt bra nok ut, eller ikke har den type sjarm du vanligvis faller for? Noe enkle grep du tror han kunne gjort?

Ingen skal endre seg for å være bra nok for en partner, så å endre seg kan ikke være betingelse for å velge han, mer at hvis du uansett skal velge han så kan du etterhvert si litt flørtende hvor godt du hadde likt om han gjorde X, Y eller Z. Enten dette er ny hårklipp, mer trent overkropp, la deg ta mer styring når dere kysser, eller å se deg mer inn i øyene mens dere har sex. 

Sier det fordi jeg selv var veldig forelska i partner, og forsåvidt også kåt, men det stoppet likevel helt opp for min del etter noen år, og løsna først ordentlig når jeg turte kjenne etter hva jeg savnet og dele det. Så det er ikke for gitt at alt blir enkelt med tenning over tid med en annen mann heller, særlig ikke hvis "problemet" sitter hos deg (hos meg er det mye egen usikkerhet som gjør at det stopper opp hvis ting blir for klønete/tregt, men det tok meg tid å innse). Men dersom du ikke finner fyren noe tiltrekkende og aldri har gjort det, og allerede på en måte pusher deg til sex fordi det er digg nok og du vil beholde nærheten, da føles det ikke helt rettferdig mot han.

Anonymkode: be81f...d3b

Skrevet

Føler man må være tiltrukket fysisk og føle en kjærlighet til personen for å inngå forhold. Under dating har jeg følt ulik grad, noen hodestups forelsket/tydelig betatt, andre en varm og god tiltrekning selvom det ikke er ''intenst'' og litt forskjellig... 

Er du redd å miste han som kompis, eller redd for å miste det dere har? Har dere levd som kjærester?

Har vært i situasjonen der jeg var som kompisen din - og ble bedt om å vente minst halvår (da har vi datet og levd som kjærester i et halvt år allerede)... Det ville jeg ikke og vi kuttet kontakt helt.

Ikke gå inn i forhold hvis du har ikke de rette følelsene, og det er egoistisk å gå inn i forhold med noen man ikke er tiltrukket og elsker bare fordi man er redd det blir vanskelig å møte noen senere. 

Anonymkode: a3333...30e

• Liker 2
Skrevet

Det ideelle er nok at både vennskapet og tiltrekningen er der, men hvor realistisk der å finne er en annen sak..

Jeg har hatt 2 forhold basert på godt vennskap, resten på tiltrekning. Har vel følt meg ensom i alle,  men jo eldre jeg blir, jo mer heller jeg mot at vennskap er viktig.

Anonymkode: f4bbc...bfe

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg er ikke den du spør, men:

På hvilken måte stopper det opp? Hvorfor føler du at du ikke har ordentlig lyst, hvis du skal være ærlig med deg selv? Er det noe han her kunne gjort annerledes i/utenfor senga som du tror ville økt tenninga? Eller synes du rett og slett ikke han ser helt bra nok ut, eller ikke har den type sjarm du vanligvis faller for? Noe enkle grep du tror han kunne gjort?

Ingen skal endre seg for å være bra nok for en partner, så å endre seg kan ikke være betingelse for å velge han, mer at hvis du uansett skal velge han så kan du etterhvert si litt flørtende hvor godt du hadde likt om han gjorde X, Y eller Z. Enten dette er ny hårklipp, mer trent overkropp, la deg ta mer styring når dere kysser, eller å se deg mer inn i øyene mens dere har sex. 

Sier det fordi jeg selv var veldig forelska i partner, og forsåvidt også kåt, men det stoppet likevel helt opp for min del etter noen år, og løsna først ordentlig når jeg turte kjenne etter hva jeg savnet og dele det. Så det er ikke for gitt at alt blir enkelt med tenning over tid med en annen mann heller, særlig ikke hvis "problemet" sitter hos deg (hos meg er det mye egen usikkerhet som gjør at det stopper opp hvis ting blir for klønete/tregt, men det tok meg tid å innse). Men dersom du ikke finner fyren noe tiltrekkende og aldri har gjort det, og allerede på en måte pusher deg til sex fordi det er digg nok og du vil beholde nærheten, da føles det ikke helt rettferdig mot han.

Det stopper opp med kyssingen fordi han ikke er så flink. Jeg har prøvd å si flere ganger at han må roe seg ned og ikke gjøre det så hardt. Jeg liker det mer sensuelt og ikke at man åpner munnen så mye. Det skulle man tro var en enkel ting å fikse men så langt er det ingen endring selvom jeg har sagt det flere ganger på en positiv måte. Og en del ting i sengen også som ikke klaffer helt. 

Samtidig finner jeg ikke utseende hans spesielt tiltrekkende. Men så har jeg med tiden tenkt at jeg er jo heller ikke noe bedre så har fått litt nytt perspektiv på det. Som er noe av grunnen til at vi har blitt mer intim den siste tiden, ville forsøke å gi det en sjanse. Jeg finner en del ting med personligheten hans tiltrekkende som at han er hardtarbeidende, ikke redd for å by på meg selv, omtenksom osv. Og har mye kjærlighet for han. Jeg kjenner det så sterkt at det å skulle skille veier nå vil ødelegge meg en god stund fremover. Derfor jeg er redd for at jeg gjør en stor tabbe med å gi slipp på han. 
Men som du sier dette er veldig urettferdig ovenfor han. Han fortjener ekte forelskelse. Takk for innspill:)

Skrevet

Føler man må være tiltrukket fysisk og føle en kjærlighet til personen for å inngå forhold. Under dating har jeg følt ulik grad, noen hodestups forelsket/tydelig betatt, andre en varm og god tiltrekning selvom det ikke er ''intenst'' og litt forskjellig... 

Er du redd å miste han som kompis, eller redd for å miste det dere har? Har dere levd som kjærester?

Har vært i situasjonen der jeg var som kompisen din - og ble bedt om å vente minst halvår (da har vi datet og levd som kjærester i et halvt år allerede)... Det ville jeg ikke og vi kuttet kontakt helt.

Ikke gå inn i forhold hvis du har ikke de rette følelsene, og det er egoistisk å gå inn i forhold med noen man ikke er tiltrukket og elsker bare fordi man er redd det blir vanskelig å møte noen senere. 

Anonymkode: a3333...30e

Vi har levd så og si som kjærester den siste tiden. Og har aldri tenkt at jeg er lei av han. Vi trives godt i lag. Krangler aldri. Har god kommunikasjon og forståelse. Han er den viktigste personen i mitt liv kjenner jeg. Vi snakker hele dagen lang og har gjort det de siste seks årene. Det er bare den forbaskede tiltrekkelsen som mangler. Men tenker litt at når man er gammel og grå hvor viktig er det egentlig. Uansett så fortjener han bedre.

En jeg var med for noen år siden var det motsatt, kun seksuell tiltrekning, han så egentlig ikke noe bedre ut men den seksuelle kjemien bare klaffet! Problemet var at jeg kunne ikke ha samtaler med han eller føle meg trygg.

Bare man var så heldig å få begge deler!

• Liker 1
Skrevet

Nei, forelskelse synes jeg er relativt uviktig. Vennskap og kjærlighet betyr for meg mer. Mitt mest vellykkete forhold var med en jeg aldri var forelsket i.

Men det er for meg uaktuelt å bli ilag med noen som jeg ikke er sterkt seksuelt tiltrukket til. Nå har TS testet ut det seksuelle med vennen, og oppsummeringa av testen er at han ikke tuner seg inn på hva hun ber om, og at det ikke klaffer. Da anbefaler jeg å gi slipp på han, enda til det er vondt.

Hovedargumentet slik jeg ser det for å gå inn i forholdet er at han er god nok og at TS sier hun har sosial angst. Det jeg har sett er at de med sosial angst dessverre oftere ender opp med dårlige mennesker, blir angsten behandlet vellykket, forsvinner denne tendensen.

• Liker 2
Skrevet
Sparkling_Pink skrev (37 minutter siden):

Nei, forelskelse synes jeg er relativt uviktig. Vennskap og kjærlighet betyr for meg mer. Mitt mest vellykkete forhold var med en jeg aldri var forelsket i.

Men det er for meg uaktuelt å bli ilag med noen som jeg ikke er sterkt seksuelt tiltrukket til. Nå har TS testet ut det seksuelle med vennen, og oppsummeringa av testen er at han ikke tuner seg inn på hva hun ber om, og at det ikke klaffer. Da anbefaler jeg å gi slipp på han, enda til det er vondt.

Hovedargumentet slik jeg ser det for å gå inn i forholdet er at han er god nok og at TS sier hun har sosial angst. Det jeg har sett er at de med sosial angst dessverre oftere ender opp med dårlige mennesker, blir angsten behandlet vellykket, forsvinner denne tendensen.

Takk for svar. Jeg har også unnvikende personlighetsforstyrrelse så jeg vil nok slite med å bli kjent med noen. Såpass mye at jeg tenker at det vil være umulig. Det er et under at jeg traff han kompisen min. Han hadde enorm tålmodighet. Så jeg blir nok singel for resten av livet dessverre . 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Takk for svar. Jeg har også unnvikende personlighetsforstyrrelse så jeg vil nok slite med å bli kjent med noen. Såpass mye at jeg tenker at det vil være umulig. Det er et under at jeg traff han kompisen min. Han hadde enorm tålmodighet. Så jeg blir nok singel for resten av livet dessverre . 

Unnvikende personlighet er jo så og si folkesjela i Norge. Om det predikerte at folk ikke finner seg kjæreste, hadde det nok vært utdødd for lenge siden.

• Liker 1
Skrevet

Det stopper opp med kyssingen fordi han ikke er så flink. Jeg har prøvd å si flere ganger at han må roe seg ned og ikke gjøre det så hardt. Jeg liker det mer sensuelt og ikke at man åpner munnen så mye. Det skulle man tro var en enkel ting å fikse men så langt er det ingen endring selvom jeg har sagt det flere ganger på en positiv måte. Og en del ting i sengen også som ikke klaffer helt. 

Samtidig finner jeg ikke utseende hans spesielt tiltrekkende. Men så har jeg med tiden tenkt at jeg er jo heller ikke noe bedre så har fått litt nytt perspektiv på det. Som er noe av grunnen til at vi har blitt mer intim den siste tiden, ville forsøke å gi det en sjanse. Jeg finner en del ting med personligheten hans tiltrekkende som at han er hardtarbeidende, ikke redd for å by på meg selv, omtenksom osv. Og har mye kjærlighet for han. Jeg kjenner det så sterkt at det å skulle skille veier nå vil ødelegge meg en god stund fremover. Derfor jeg er redd for at jeg gjør en stor tabbe med å gi slipp på han. 
Men som du sier dette er veldig urettferdig ovenfor han. Han fortjener ekte forelskelse. Takk for innspill:)

Ok, men dette ville jeg faktisk sagt ærlig, det er jo en fair sak.

"Du vet jeg liker deg veldig godt, og som venner har vi en fantastisk kjemi, der vi leser hverandre veldig godt, men jeg synes ikke kjemien er like god når det gjelder kos og sex. For eksempel det jeg har nevnt mange ganger om kyssing, at jeg liker det mer sensuelt. Det gir mening om vi liker forskjellige ting, men jeg føler meg ikke helt lyttet til på det planet når du fortsetter som før. Så hvis jeg skulle vurdert forhold må vi utforske mer hvordan vi kan klaffe bedre på det planet, eller om vi bare ikke er helt kompatible "

Fordi hvis dere skal satse, så trenger dere å snakke mer om hva dere liker og ikke, og han må faktisk gjøre en innsats for å tenne deg, og ikke tro det holder at du rent fysisk er tent. 

Evnt, hvis du merker at det ville blitt litt "too little too late", så avslutter du bare nå, selv om det er vondt

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

...vil ikke hverdagen komme for alle på et tidspunkt ? Hvor lenge har du vært sammen med din partner?

Vi har vært sammen i 4 år. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg følte aldri på en forelskelse i starten heller. Kun tiltrekning og at han hadde så fin personlighet. Etter ca et år så kjente jeg på kjærligheten. Og etter 6.5 år som kjærester så har vi det fortsatt veldig bra sammen. Jeg synes heldigvis han er veldig tiltrekkende, selv om jeg ikke har behov for så mye sex.Men føler på en intens lykke når han holder rundt meg i senga, eller jeg ligger med hodet på brystet hans i sofaen.

Jeg føler at man bør finne en som du ser på som mer enn bare en bestevenn❤️ En som gjør det skikkelig glad i hjertet av å holde hender med, eller ligge tett inntil i senga. De små tingene er viktige. 

Anonymkode: c2389...35d

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette er faktisk et problem for mange kvinner. De tror og opplever at menn ser og støtter dem så sjeldent at de tror de må gifte seg med den første omsorgsfulle mannen de møter. Ts, det er mange bra menn der ute!! Dette er derimot typisk for kvinner som ikke tror dette, og som i tillegg føler tiden løper fra dem. Jeg sier nei.

Anonymkode: 79384...9a0

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg lurer mer på hvorfor du innledet et intimt forhold til en du ikke er forelsket i, eller tiltrukket av. Det hadde aldri jeg gjort. 

Anonymkode: b9be8...945

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...