Gå til innhold

Går det an å klare å huske mer av noe man husker bare så vidt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er noe jeg husker så vidt fra barndommen som jeg gjerne skulle husket klarere. Er det noen måte å gjøre så jeg kommer på det,eller er det som er borte noe som ikke kan komme til overflaten igjen?

Anonymkode: a4be8...468

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøve å tenke hardt til det kommer fram igjen kanskje. Men vet ikke om det funker…

Skrevet

Hvis du har noe konkret i forhold til det du alt husker (lukt, objekt, sted, vær etc) så kan det hjelpe å prøve å gjenskape situasjonen litt. 

Anonymkode: 57341...86c

• Liker 1
Skrevet

Vær forsiktig! Falske minner kan skapes! 

Anonymkode: 54f61...47a

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Bilder eller oppsøke steder.

Anonymkode: 1b602...d51

• Liker 1
Skrevet

Det blir mest sannsynlig falske minner ut av det. Mye av det vi tror vi husker er allerede falske minner. 

Anonymkode: fe9ce...958

• Liker 1
Skrevet

Minner kan ikke tvinges frem. Ofte husker man ikke fordi det ansåes som uviktig eller  hvis det er traumatiske hendelser fordi hjernen beskytter deg ved å ikke huske. 

Anonymkode: 63e9c...fcf

• Liker 1
Skrevet

Ville ikke forsøkt å tvinge fram eller framprovosere minner. Man kan raskt skape et unøyaktig og lite presist bilde av hva som skjedde. I verste fall ender man med falske minner. 

Anonymkode: 9d89c...21a

• Liker 1
Skrevet

Skriv ned det du husker. Ved å sette ord på ting eller det lettere å koble det sammen med andre minner se sammenhenger som du kan komme på senere. Det kan også hjelpe å oppsøke stedet for å forsterke inntrykkene du hadde ds du opplevde det. Det med falske minner er mer aktuelt dersom du av andre får utfyllende informasjon om noe som skjedde da du var mindre.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...