Gå til innhold

Når bør mann bli far?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften skrives. Når bør en mann bli far? 

Anonymkode: 670a6...a42

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når man er klar.

• Liker 9
Skrevet

Når man er klar for det, og har funnet den rette kvinnen å få barn med. Etter min mening bør man være sammen i flere år før barn vurderes. Da har nyforelskelsen gått over og man tar litt mer rasjonelle valg.

Anonymkode: 50975...350

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

En mann bør bli far,

når han er klar.

Når han er klar,

kan han bli far.

En kvinne må mann ha,

for å far kunne bli,

hun kunne han ikke bare ta,

så han sa,

vær så snill, si ja. 

Ja, sa kvinnen,

den vakre binnen,

jomfruhinnen,

den er nå svinnen.

Jeg vil bli far,

for da blir jeg kar,

sa mannen i dette par.

Jeg vil bli mor,

for da blir jeg stor,

sa kvinnen han med bor.

Barn de får,

med gode levekår.

Anonymkode: 021c0...5ee

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Når han er klar, har livet noenlunde på stell. Helst i aldersspennet 25–35.

Økt sannsynlighet for sykdom/syndromer hos barn når far er over 40.

Anonymkode: fdd58...804

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Når han er klar, har livet noenlunde på stell. Helst i aldersspennet 25–35.

Økt sannsynlighet for sykdom/syndromer hos barn når far er over 40.

Anonymkode: fdd58...804

Hos kvinner også. Økt risiko for downs allerede ved fylte 35. Det gjelder MORS alder. Hos menn er det ikke høyere risiko for syndromer før fylte 45.

"Risiko tilknyttet høy alder hos mor, er godt kjent. Fruktbarheten går ned, og risiko for spontanabort og misdannelser på fosteret går opp."

"Risiko øker ved fylte 45 år

En ny studie publisert i det britiske tidsskriftet BMJ viser sammenheng mellom høy alder hos far og helseproblemer hos babyen. Studien er omtalt av flere aviser, deriblant TIME.

Forskerne har analysert mer enn 40 millioner fødsler i tidsrommet 2007 og 2016 i USA. De delte fedrene inn i fem ulike aldersgrupper: Under 25, 25-34, 35-44. 45-54 og eldre enn 55.

Det viste seg at babyer født med fedre over 45 år, hadde større risiko for enkelte helseproblem. Forskerne hadde da justert for mors alder, og trenden var fortsatt den samme."

Uansett øker sannsynligheten ganske lite, og de aller fleste barn blir friske uansett foreldrenes alder. Vet om mange barn med fedre som var både 50 og 60 år. Alle barna er helt normale.

De barna jeg vet om som har autisme, downs og andre funksjonsnedsettelser har foreldre som fikk barn i vanlig ung alder. Adferdsvansker er det mye mer av hos barn med unge foreldre, har jeg merket meg.

Så de økte farene for problemer med barn etter den og den alderen er STERKT overdrevet.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

I slutten av tjueårene og opp til midten av trettiåra er det ideelle.
Om man vil kline til når man er nitten eller femti så går det greit det også.
Bare ikke bli en sånn som er 36 år og drømmer om barn en dag, men ikke er klar for et forhold...

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

En mann bør bli far,

når han er klar.

Når han er klar,

kan han bli far.

En kvinne må mann ha,

for å far kunne bli,

hun kunne han ikke bare ta,

så han sa,

vær så snill, si ja. 

Ja, sa kvinnen,

den vakre binnen,

jomfruhinnen,

den er nå svinnen.

Jeg vil bli far,

for da blir jeg kar,

sa mannen i dette par.

Jeg vil bli mor,

for da blir jeg stor,

sa kvinnen han med bor.

Barn de får,

med gode levekår.

Artig dikt😆

En mann kan bli far uten å være klar, men han kan ikke dra "ungkaren" med seg inn i forholdet😉

• Liker 1
Skrevet

28-38

Anonymkode: ddd4e...589

Skrevet

25-26 år 😉

Skrevet

Når han er voksen nok, men ikke for gammel. Han bør helst være ferdig utdannet, ha fast jobb og eie egen bolig, samt hatt en fast partner en god stund. Når dette er på plass og begge ønsker, er det bare å kjøre på. Det er lurt å ikke være for gammel heller, da barna trenger foreldre med en energi.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Når man er klar til å ta ansvar for et annet menneske, legge sine egne hobbyer til side (både mtp tid og penger), har interesse av å sette seg inn i hva det krever å få barn, og faktisk har en følelse av at man har lyst til/at det er verdt det å tilbringe sin tid med et lite menneske som kommer til å trenge mye oppfølging. Man burde også se an om man har nok energi og tålmodighet og ha en forståelse for hvilke problematiske ting man selv har opplevd under oppvekst og ha håndtert disse (jeg hadde IKKE hatt lyst til å ha barn med en som tenkte å skrike og skremme et barn var akseptabel måte å få det til å høre etter på, så, gjøre narr e.l). 

• Nyttig 3
Skrevet

Siden du poster dette spørsmålet på forumet for «seksualitet», så vil jeg svare at du bør få barn når du er innstilt på og ikke har et problem med at sexlivet sitt forandrer seg.

Nei kjære KG, jeg sier ikke at det gjelder alle. Her på KG finner du de som knuller som kaniner igjennom hele svangerskapet, og har et enda bedre! Sexliv 3 uker etter fødselen, en hva de hadde før.

Her i den virkelige verden, så vet man at graviditet, svangerskap, fødsel og småbarn ofte vil påvirke sexlivet i stor grad. For mange permanent. Du må være innstillt på og ok med med dere ikke lenger kommer til å ha samme sexen som før, og selvfølgelig at dere med stor grad av sannsynlighet vil ha sex langt sjeldnere.

De aller fleste menn som skal bli fedre vet jo selvfølgelig dette og har ingen problemer med det. Vær den mannen. Da er du klar for barn.

Anonymkode: f2023...2a3

• Liker 5
Skrevet

En far kan bli far

Når han er klar

Ellers så duger 

han ikke til kar......

Duger han ikke til kar

så er han ikke klar.....

for å bli far.

Skrevet

38-60

Anonymkode: a25f2...de3

Skrevet

Hjernen hans bør være ferdigutvikla, og han bør ha litt livserfaring. Og ellers ikke altfor gammel. Men sånt avgjør personen best selv. Jeg ville anslått sånn 27-43.

Anonymkode: ff3b8...351

• Liker 3
Skrevet
Bamseklemmer skrev (2 timer siden):

Artig dikt😆

En mann kan bli far uten å være klar, men han kan ikke dra "ungkaren" med seg inn i forholdet😉

Kanskje kan en mann bli far

uten å være klar,

men når barnet tar

ungkaren ut av far,

blir far klar.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kanskje kan en mann bli far

uten å være klar,

men når barnet tar

ungkaren ut av far,

blir far klar.

Dessverre er det ikke slik

at far gjør ungkar til lik

når avkommet krever sitt

og du heller vil drive med ditt

• Liker 1
Skrevet
Lava Anne skrev (13 minutter siden):

Dessverre er det ikke slik

at far gjør ungkar til lik

når avkommet krever sitt

og du heller vil drive med ditt

Unntak finnes,

men la oss minnes,

alle kan overvinnes.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...