Gå til innhold

Hvorfor baksnakker du egentlig istedenfor å si det til den du baksnakker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir fascinert over folk som baksnakker istedenfor å si det de lurer på/er misfornøyd med til den det gjelder.

Hvorfor baksnakker du? 

Anonymkode: 7a3ed...9e5

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Du er et dophue og snapstoryene dine er dritpinlige å se på".

Hvorfor skal jeg si det til den det gjelder?

Anonymkode: f0805...d7a

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Fordi jeg må være hyggelig mot pasientene mine.

Anonymkode: e4091...66b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg blir fascinert over folk som baksnakker istedenfor å si det de lurer på/er misfornøyd med til den det gjelder.

Hvorfor baksnakker du? 

Anonymkode: 7a3ed...9e5

De gangene jeg prater om noen så er det fordi jeg først har forsøkt med den det gjelder. Enten er den ikke mottakelig eller så gidder den ikke å gjøre endringer eller så tåler den ikke kritikk. Det har skjedd situasjoner som er skikkelig ille og da har jeg etter hvert gått til andre rundt for råd. 

Anonymkode: 63720...a5d

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

fordi de aller fleste er alt for feige, og de har ikke "baller nok" til å faktisk kommunisere med den personen det gjelder. 

Anonymkode: 8c563...8f0

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skal man si noe stygt direkte til drn det gjelder (eller baksnakke)? Hold det for deg selv, hvis det ikke er saklig. 

Anonymkode: ec406...1ee

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg baksnakker når jeg trenger trøst, tror jeg, som om jeg var en liten unge som får bekreftelse hvis jeg forteller hva den andre har gjort galt. 

Noen ganger baksnakker jeg fordi jeg er rasende, selv om jeg har konfrontert vedkommende. 

Noen ganger baksnakker jeg fordi jeg føler at personen ikke liker meg, og da er det tryggest å ta avstand først selv. 

Men jeg tror ikke jeg gjør det så veldig ofte 🙁

Anonymkode: 4335d...627

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De gangene jeg prater om noen så er det fordi jeg først har forsøkt med den det gjelder. Enten er den ikke mottakelig eller så gidder den ikke å gjøre endringer eller så tåler den ikke kritikk. Det har skjedd situasjoner som er skikkelig ille og da har jeg etter hvert gått til andre rundt for råd. 

Signerer den! Dette er grunnen min til at jeg baksnakker.

Anonymkode: 7e933...e52

• Nyttig 1
Skrevet

Fordi det ikke er alle som tåler ærlighet. Har brent meg mange ganger på det. Enten som en person over her sier, så tåler de ikke budskapet. Takler ikke kritikk (ser på det som kritisk) selv i hyggelig tone. Eller at de ikke ønsker å gjøre en endring selv om en har forsøkt å tatt det opp med vedkommende face to face. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg baksnakker aldri, mest fordi jeg ikke orker å bruke energi og tid på folk jeg ikke liker. Men jeg vil jo anta at det kan forløse irritasjon og frustrasjon? Likevel synes jeg baksnakking generelt er en uting, og bruker ikke tid eller energi på mennesker som baksnakker.

Anonymkode: 66f24...dd7

• Liker 3
Skrevet

Av og til må man rett og slett ha ut litt krutt, spesielt når man har forsøkt uten å nå frem til personen. Er ikke så ofte det skjer nå lengre.

Anonymkode: cc257...bab

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Signerer den! Dette er grunnen min til at jeg baksnakker.

Jeg kaller det da ikke for baksnakking. 

I blant søker jeg råd når noen gjør meg vondt, det er en faktisk hendelse og den det gjelder vet hva jeg har reagert på.

Jeg har derimot en leder på jobb som kommenterer andres kropp på en dårlig måte. Det er skikkelig baksnakking. 

• Liker 3
Gjest Luksusbia
Skrevet

Sluttet med det på vgs.skjønner ikke voksne som baksnakker. Da vrir jeg samtalen over på nyheter eller vær😊

Skrevet

Tror ikke jeg baksnakker så mye, men det er vel massevis av irriterende situasjoner der det ikke ville ført noe godt med seg å konfrontere. Når problemet rett og slett er personligheten, og ikke en enkel, konkret handling som kan korrigeres. Når det gjelder en lite lydhør sjef, eller kunde, eller viktig profesjonell relasjon.

Unner folk som er øknonomisk avhengige av å samhandle med meg å "baksnakke" meg.

Anonymkode: 2a9b5...2b8

• Liker 1
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor skal man si noe stygt direkte til drn det gjelder (eller baksnakke)? Hold det for deg selv, hvis det ikke er saklig. 

Anonymkode: ec406...1ee

Nettopp, alternativ tre, hold munn. Og hvis man ikke ser noe positivt i en person så hvorfor ha vedkommende i livet sitt? Selvsagt ikke alltid til å unngå, hvis det gjelder kolleger eller andre man må omgås. Men det bør uansett være en smal sak å unngå baksnakking.

Anonymkode: 0204e...b2d

Skrevet

Jeg har lyst til å prate om de og har ikke lyst til å si noe rett til de. Bryr meg ikke nok om de til det. 

Anonymkode: a3052...d62

Skrevet

Jeg baksnakker for å føle meg bedre selv. Baksnakker kun med mannen min. Han glemmer det ganske fort etterpå. Da jeg trenger ikke være redd for at det går videre. Det er egentlig bare et utløp for frustrasjon. Ikke alt man kan si rett til sjefen, min demente pappa, min klin gærne nabo...

Anonymkode: 6861c...6e2

• Nyttig 2
Gjest Luksusbia
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg har lyst til å prate om de og har ikke lyst til å si noe rett til de. Bryr meg ikke nok om de til det. 

Anonymkode: a3052...d62

Hva får du ut av å snakke bak ryggen til andre? Føler du deg bedre enn andre? Kan love deg at de som lytter og bidrar til samme oppførsel, snakke om deg også når du ikke er til stedet.

Gjest Luksusbia
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg kaller det da ikke for baksnakking. 

I blant søker jeg råd når noen gjør meg vondt, det er en faktisk hendelse og den det gjelder vet hva jeg har reagert på.

Jeg har derimot en leder på jobb som kommenterer andres kropp på en dårlig måte. Det er skikkelig baksnakking. 

Det skjedde på ett sykehjem jeg jobbet. Tok det opp med sjefen direkte. Ble litt bedre etterpå. Få menn og 90% kvinner blir noen ganger dårlig arbeidsmiljø, og de over 50 er ikke bedre enn ungdomsskole- elever!

Skrevet

Ved å «baksnakke» kan man få litt fler perspektiver på ting. Eksempel:  En venninne jeg ikke hadde møtt på lenge lettet seg for meg på en fest i helgen, jeg hadde jo kun hennes vinkel og fikk veldig sympati. Så pratet jeg med en annen venninne om det jeg hadde blitt fortalt og da fikk jeg flere andre aspekter som hadde blitt tilbakeholdt og som ikke satte den første venninnen i like godt lys, men det ga meg en mye bedre oversikt og forståelse. 

Jeg synes ikke alltid «baksnskking» bør anses som utelukkende negativ. Jeg gjør det ikke for å heve meg selv over andre, men for å få andres synspynkt/bekreftelse på min egen oppfatning av noe. Jeg vil bare ha mer informasjon. 

Anonymkode: aa0bb...596

• Liker 2
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...