Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I 2022 tok min daværende samboer og barnas far opp at han ville ut av forholdet. Etter mange runder hos FVK ble bruddet et faktum, uten at noen andre visste om dette. Vi bodde sammen i hans hus, var sammen i litt over 15 år, og jeg hadde ikke råd til å kjøpe noe eget. Leiemarkedet er helt vilt i området der vi bor og rundt, så det var ikke et alternativ. Jeg er litt usikker på hvorfor det tok sånn tid, men månedene gikk bare, det var mye krangler og vi tilbragte aldri noe tid sammen. I november 2023 ender det med at han er så lei av situasjonen at han stiller som medlåntaker og jeg bor nå i en 2-roms som vi eier 50/50, men jeg betaler alt på leiligheten. Overtok leiligheten i desember 2023, flyttet inn rett før jul. Avtalen er at det blir sånn et år og da må jeg enten kunne overta lån og leilighet, eller så må den selges. 

Alt er fremdeles litt rot i hodet mitt, mye nytt å sette seg inn i for min del. Men forstår nå også at han har møtt ei, og det er vel også med på at han vil frigjøre sin økonomi og ikke stå «ansvarlig» for meg. 

Mange ting jeg lurer på her, noen som har noe tips til hva jeg kan gjøre for å kunne overta leiligheten selv? Må jeg da kjøpe han ut, og til hvilken pris? For det har vi ikke avtalt. Jeg forstår at det at vi bodde sammen muligens har overlappet med hun nye, men vi har i utgangspunktet ikke vært et par siden sommeren 2022, bare at veldig få andre har visst noe om det.

Anonymkode: 1d52e...bf3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring bank,snakk med meglere og ring nav. 

Samtidig ville jeg sett på muligheter for ekstra inntekter. Og hørt med familie hva de kan bidra med. 😊

Anonymkode: 735e7...273

• Nyttig 1
Skrevet

Kjip situasjon ❤️ 

Du må nok kjøpe han ut hvis han ikke vil "leie" ut til deg da? 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

I 2022 tok min daværende samboer og barnas far opp at han ville ut av forholdet. Etter mange runder hos FVK ble bruddet et faktum, uten at noen andre visste om dette. Vi bodde sammen i hans hus, var sammen i litt over 15 år, og jeg hadde ikke råd til å kjøpe noe eget. Leiemarkedet er helt vilt i området der vi bor og rundt, så det var ikke et alternativ. Jeg er litt usikker på hvorfor det tok sånn tid, men månedene gikk bare, det var mye krangler og vi tilbragte aldri noe tid sammen. I november 2023 ender det med at han er så lei av situasjonen at han stiller som medlåntaker og jeg bor nå i en 2-roms som vi eier 50/50, men jeg betaler alt på leiligheten. Overtok leiligheten i desember 2023, flyttet inn rett før jul. Avtalen er at det blir sånn et år og da må jeg enten kunne overta lån og leilighet, eller så må den selges. 

Alt er fremdeles litt rot i hodet mitt, mye nytt å sette seg inn i for min del. Men forstår nå også at han har møtt ei, og det er vel også med på at han vil frigjøre sin økonomi og ikke stå «ansvarlig» for meg. 

Mange ting jeg lurer på her, noen som har noe tips til hva jeg kan gjøre for å kunne overta leiligheten selv? Må jeg da kjøpe han ut, og til hvilken pris? For det har vi ikke avtalt. Jeg forstår at det at vi bodde sammen muligens har overlappet med hun nye, men vi har i utgangspunktet ikke vært et par siden sommeren 2022, bare at veldig få andre har visst noe om det.

For en uffatelig snill eks som faktisk hjalp deg kjøpte hus!? Snakk med banken evt hør med din familie om hjelp kjøpe han ut.

Anonymkode: ebba4...79e

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

får nesten respekt for den mannen faktisk. 

Anonymkode: 62654...5a6

• Liker 1
Skrevet

Hva har alt dette med tittelen å gjøre? At han har ny kjæreste? 🤷‍♀️ 

Uansett en veldig snill ex. 

Anonymkode: a1580...6bb

• Liker 3
Skrevet

Du må kjøpe han ut til dagens pris. Jo lengre du venter, jo dyrere blir det. 

Det enkleste er å selge å leie/kjøpe noe du har råd til. Du kjøpte tydeligvis over evne.

• Nyttig 1
Skrevet

Du sparte ikke litt EK i løpet av de 15 årene du bodde hos ham?

Anonymkode: 5b9f2...ca7

• Liker 2
Skrevet

Sjekk først med din egen bank og deretter med husbanken dersom du får avslag på første.

Anonymkode: dd9fa...05e

• Nyttig 1
Skrevet

Du er nok litt stressa og fortvila enda, men kan du utdype litt mer om hvordan dere ordnet dere i samlivet, hva betalte han / du, Du skal da neppe gå helt blakk ut av et 15 års forhold med eiendom og barn. Mange er ikke klar over rettighetene sine, men det er umulig å si noe uten å vite hvordan dere ordnet dere. Om han har ny dame eller ikke skal ikke ha noe å si på det økonomiske, selv om jeg forstår godt at det betyr mye på emosjonelt plan. Bank og FVK kan være til hjelp, har du også noen i familie eller vennekrets som kan si noe fornuftig om dette? Det virker som du har kommet dårlig ut av det, og det kan hende at dette er skjevfordelt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du sparte ikke litt EK i løpet av de 15 årene du bodde hos ham?

Anonymkode: 5b9f2...ca7

Ah… nok en typisk unødvendig kg-kommentar. Mange her som ser ut til å trenge å tråkke på andre for å føle seg bedre selv. Du kan kanskje låne ts tidsmaskinen din, siden du åpenbart har en?

Anonymkode: 8f0b0...0bf

• Liker 2
Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Husbanken? Har dere ungen 50/50? 

Skrevet
Taffel skrev (10 minutter siden):

Du er nok litt stressa og fortvila enda, men kan du utdype litt mer om hvordan dere ordnet dere i samlivet, hva betalte han / du, Du skal da neppe gå helt blakk ut av et 15 års forhold med eiendom og barn. Mange er ikke klar over rettighetene sine, men det er umulig å si noe uten å vite hvordan dere ordnet dere. Om han har ny dame eller ikke skal ikke ha noe å si på det økonomiske, selv om jeg forstår godt at det betyr mye på emosjonelt plan. Bank og FVK kan være til hjelp, har du også noen i familie eller vennekrets som kan si noe fornuftig om dette? Det virker som du har kommet dårlig ut av det, og det kan hende at dette er skjevfordelt.

Hva mener du så at hun har rett på da, rent juridisk dersom mannen eier huset som er tinglyst på ham og de ikke er gift? Han har jo allerede vært sjenerøs og hjulpet med leilighet!!

Anonymkode: 2dcb4...0a6

Skrevet

Ja, han har fått seg en ny dame, og så da...? Det er jo ikke så rart hvis dere gikk fra hverandre i 2022. Han må få lov til å gå videre han også.

Han er jo ufattelig snill som faktisk har gjort dette for deg. 

Ta kontakt med banker og prøv å ordne opp. Jeg får litt følelsen av at du er en smule tiltaksløs, når du ikke engang vet at du bør kontakte en bank eller tre.(..) Forstår at situasjonen er kjip, men nå er det på tide å stå på egne ben, enten du vil det eller ikke.

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva mener du så at hun har rett på da, rent juridisk dersom mannen eier huset som er tinglyst på ham og de ikke er gift? Han har jo allerede vært sjenerøs og hjulpet med leilighet!!

Hva jeg mener hun har rett på? Det kommer an på situasjonen.  Svaret på hva hun har bidratt med vil avgjøre det juridiske i forhold til hva hun skulle hatt med ut fra boet. Jeg vet det ikke ut i fra HI, vet du? 

• Liker 1
Skrevet
Taffel skrev (2 minutter siden):

Hva jeg mener hun har rett på? Det kommer an på situasjonen.  Svaret på hva hun har bidratt med vil avgjøre det juridiske i forhold til hva hun skulle hatt med ut fra boet. Jeg vet det ikke ut i fra HI, vet du? 

Tenker du her på hva hun har bidratt med økonomisk på huset som hun kan bevise eller tenker du at hun har bidratt med unger, matlaging og hus stell? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

...han stiller som medlåntaker og jeg bor nå i en 2-roms som vi eier 50/50, men jeg betaler alt på leiligheten. Overtok leiligheten i desember 2023, flyttet inn rett før jul. Avtalen er at det blir sånn et år og da må jeg enten kunne overta lån og leilighet, eller så må den selges....noen som har noe tips til hva jeg kan gjøre for å kunne overta leiligheten selv? Må jeg da kjøpe han ut, og til hvilken pris? 

Ja, du må kjøpe ham ut, sannsynligvis til markedspris. Få en megler eller takstmann til å prissette boligen når det nærmer seg at året er gått. Og hør allerede nå med banken. Du må få innvilget hos banken at du overtar hele lånet, dvs du må kunne betjene lånet med din inntekt. Spar så mye penger som mulig dette året. Du kan også høre hvilke muligheter du har hos Husbanken. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tenker du her på hva hun har bidratt med økonomisk på huset som hun kan bevise eller tenker du at hun har bidratt med unger, matlaging og hus stell? 

Tror jeg skal legge ut en finn annonse med ønske om å få disponere en toppleilighet på aker brygge. Jeg kan ikke betale leie, men kan bidra med matlaging og husstell... Tror du jeg får napp?

Anonymkode: 1c029...1b2

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis en har bidratt med ressurser som husleie, forbruksutgifter, investeringer i oppussing og møbler, barnepass og tid som gjør at den andre parten har hatt mulighet til å øke sin inntekt, så skal det tas med i et oppgjør. Men det er vanskelig om en ikke har samboerkontrakt, men ikke umulig siden alt nå foregår digitalt og kan dokumenteres. Men det sies jo ingenting om her. Derfor spør jeg. Hadde ikke bare gått ut i fra at ex er "snill". Uten disse reglene så er det mange kasserte hjemmefruer som hadde stått på bar bakke opp igjenom. Slike ting vil bety noe for hva TS skulle hatt med ut av samlivet. Kanskje ingenting, eller ganske mye mer. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tror jeg skal legge ut en finn annonse med ønske om å få disponere en toppleilighet på aker brygge. Jeg kan ikke betale leie, men kan bidra med matlaging og husstell... Tror du jeg får napp?

Må nesten legge til at jeg forventer å få halvparten av verdien til leiligheten etter å ha bodd der noen år når jeg bestemmer meg for å flytte et annet sted også. Jeg kan jo ikke risikere å gå i leieboer fella.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...