Gå til innhold

Uføretrygdet og vil ut i jobb.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble uføretrygdet i begynnelsen av 20 årene, hadde da vært syk siden jeg var liten. For 2 år siden fikk jeg en operasjon som har vært meget positiv for helsen min, og jeg har en helt ny hverdag.

Nå er jeg snart 40 år, frisk og ønsker å bidra i samfunnet. Hvordan starter jeg? Begynne å studere, frivillig arbeid? 

Anonymkode: efddb...178

• Liker 2
  • Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så deilig 😁

Hva har du lyst til da? Du har en hel verden av muligheter! Du kan studere uten at det går ut over uføretrygden, selvfølgelig også jobbe frivillig.

Du kan også registrere deg som arbeidssøker om du ønsker en sparringspartner i form av en veileder på navkontoret. Begynner du å få inntekt kontakter du nav. Uføretrygden vil ligge som en trygg havn i bunnen mens du prøver deg.

Lykke til!

Skrevet

Oppsøk nav å si at du vil jobbe.

Skrevet

Du kan studere på uføretrygd, jeg studerte sykepleie på uføretrygd

• Liker 2
Skrevet

Spørs litt om du har noen tanker om hva du vil jobbe med og hva du trives med? Samtidig som du må finne ut av om du er frisk nok til alt.

Om du er ved god helse og ikke har noen "krav" til yrke ville jeg begynt med å søke rundt om i butikker feks på deltidsstillinger, få testet deg litt i fysisk jobb :) Men ville nok ikke satset på full jobb med en gang, da kroppen din ikke er vant med det. Så greit å jobbe seg gradvis oppover så ikke helsa går på en ny smell 😊 Klesbutikker, skobutikker og lignende er fysisk lettere enn matbutikker, men begge deler kan være psykisk krevende jobber. Barnehager og skoler/sfo trenger jo også vikarer, så burde ikke vere for vanskelig å få jobb med det dersom helsa tillater det!

Om du har noen ambisjoner på hva du vil jobbe med ville jeg nok ha studert ja, så det blir enklere å få jobb innenfor yrket :) Men ville Samtidig prøvd å fått en deltidsstilling/ringevikar stilling så du får testet ut arbeidskapasiteten din :) Litt dumt å plutselig sitte med mye studielån dersom du trenger det og så ikke klare jobben likevel om du skjønner.

Lykke til 😊

Anonymkode: 661b0...e04

Skrevet
Amager skrev (5 minutter siden):

Så deilig 😁

Hva har du lyst til da? Du har en hel verden av muligheter! Du kan studere uten at det går ut over uføretrygden, selvfølgelig også jobbe frivillig.

Du kan også registrere deg som arbeidssøker om du ønsker en sparringspartner i form av en veileder på navkontoret. Begynner du å få inntekt kontakter du nav. Uføretrygden vil ligge som en trygg havn i bunnen mens du prøver deg.

Lykke til!

Tusen takk for svar! Kunne tenke meg å jobbe med mennesker. Gjerne innen helse eller med barn.

Topsi skrev (2 minutter siden):

Du kan studere på uføretrygd, jeg studerte sykepleie på uføretrygd

Så flott! Har lekt med tanken på å studere sykepleie, men er redd det blir for omfattende? Har ingen skolegang, så må vel ta videregående først? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Tusen takk for svar! Kunne tenke meg å jobbe med mennesker. Gjerne innen helse eller med barn.

Så flott! Har lekt med tanken på å studere sykepleie, men er redd det blir for omfattende? Har ingen skolegang, så må vel ta videregående først? 

Ja, du må ha studiekompetanse, og 3 i norsk og matte

Skrevet
11 minutter siden, Topsi said:

Ja, du må ha studiekompetanse, og 3 i norsk og matte

Er det vanskelig å ta studiekompetanse i voksen alder?  Det er vel voksenopplæring det er snakk om da? Har ikke fullført VGS jeg heller og er 31 år. Redd det blir for krevende for meg 🫠

Anonymkode: 26163...d54

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det vanskelig å ta studiekompetanse i voksen alder?  Det er vel voksenopplæring det er snakk om da? Har ikke fullført VGS jeg heller og er 31 år. Redd det blir for krevende for meg 🫠

Jeg er usikker på hvordan du gjør det, desverre..m

Gjest Lykkedykker
Skrevet

Bli bussjåfør 😅 flere selskap tilbyr nå å dekke hele ‘utdannelsen’. 

Skrevet

Frivillig arbeid! Sjekk ut hva som er mulig i din kommune og start der. Supert å kunne dykke seg ut i det å arbeide, uten presset. Selv om du vil jobbe med mennesker, kan det hende kroppen din ikke er enig, så greit å ha prøvd litt før man hiver seg ut med kontrakt og fast prosent.

Anonymkode: 42df5...747

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ble uføretrygdet i begynnelsen av 20 årene, hadde da vært syk siden jeg var liten. For 2 år siden fikk jeg en operasjon som har vært meget positiv for helsen min, og jeg har en helt ny hverdag.

Nå er jeg snart 40 år, frisk og ønsker å bidra i samfunnet. Hvordan starter jeg? Begynne å studere, frivillig arbeid? 

Å starte frivillig er en god start. Da kommer du deg sakte igang, du ser hva og hvor mye du tåler.  Og du kan sette litt grenser for hvor mye du tar på deg. 

Det kan bli hardt å begynne rett på mye jobb, så en myk start tror jeg varer lengre, for da bygger du deg sakte opp og blir mer stabil. Samt du skaffer deg komtakter, selv opplevde jeg som frivillig at mange ønsket å hjelpe meg videre og fikk tilbud om små stillinger. 

Du setter forventet inntekt ila begynnelsen på året,  så passpå skatten din så du ikke går på en smell

Anonymkode: 2b7ed...2c0

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo bare å prøve det, så ser du det. Jeg tok studier som ung voksen. Litt tøff start pga jeg ikke hadde inne tempo, men når jeg kom inn i det etter ca 3mnd syntes jeg det var lettere å forstå bøkeneog engasjere meg i de enn når jeg var tenåring.  Hadde jo mer livs erfaring 

Anonymkode: 2b7ed...2c0

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kva med å bli ringevikar i ein barnehage eller skule? Då får du ein "feeling" med korleis det er å jobbe med barn. Og ikkje minst så kan du takke ja eller nei, alt etter som kva du har tid og helse til.

Skrevet

Det er noe som heter Oslo voksenopplæring. Gjennom de går det ann å få studiekompetanse i voksen alder. Vet ikke om det finnes tilsvarende rundt i landet men hør med de evt.

https://servicesenter.oslovo.no/

Anonymkode: 45307...2e8

Skrevet

Husk , sjekk hva du har lov til ref utdannelse mens du er på uføretrygd. Tror man må møte fysisk til voksenopplæringen iallefall. Mulig de har noe opplegg på nett og, litt usikker.

Anonymkode: 45307...2e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...