NatNat Skrevet 31. januar 2024 #21 Del Skrevet 31. januar 2024 4 minutter siden, Pawn Hearts said: Jeg vet ikke akkurat hva som skal til for at det kan stemples som en krigsforbrytelse (det er jo ikke krig på Vestbredden), men det er et soleklart brudd på folkeretten. Det overrasker meg at så mange her inne uten videre godtar det. hva med angrep mot siviler i Israel i Oktober... var det ikke brudd på folkeretten ? 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 31. januar 2024 #22 Del Skrevet 31. januar 2024 4 minutter siden, Pawn Hearts said: Jeg vet ikke akkurat hva som skal til for at det kan stemples som en krigsforbrytelse (det er jo ikke krig på Vestbredden), men det er et soleklart brudd på folkeretten. Det overrasker meg at så mange her inne uten videre godtar det. Hvilken del av folkeretten er det man bryter? 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 31. januar 2024 #23 Del Skrevet 31. januar 2024 Tror dette er et slag i trynet for Hamas. hvis Israel har rett, viser dette at Hamas bruker sykehus til terrorplanlegging, og det viser også at hvis verden mener at å drepe terrorister som planlegger terror på et sykehus skal være en krigsforbrytelse, ja da har jo Hamas skutt gullfuglen, da er det bare å gjemme seg på sykehus da, men da blir jo sykehuset et legitimt mål. Verden leker med ilden her når en automatisk kaller dette en krigsforbrytelse uten å nevne at Hamas bruker sykehus for å planlegge terror 8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 31. januar 2024 #24 Del Skrevet 31. januar 2024 4 minutter siden, Aliquis said: Hvilken del av folkeretten er det man bryter? Sitat fra Aftenposten: Sykehus er sivile institusjoner som er beskyttet i henhold til folkeretten. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 31. januar 2024 #25 Del Skrevet 31. januar 2024 7 minutter siden, NatNat said: hva med angrep mot siviler i Israel i Oktober... var det ikke brudd på folkeretten ? Jo visst. Har jeg noen gang påstått noe annet? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 31. januar 2024 #26 Del Skrevet 31. januar 2024 (endret) Pawn Hearts skrev (7 minutter siden): Sitat fra Aftenposten: Sykehus er sivile institusjoner som er beskyttet i henhold til folkeretten. Men hvis sykehuset brukes til militære formål, f eks terrorplanlegging, mister det sin beskyttede status Internasjonal humanitær lov gir spesiell beskyttelse til sykehus. Å angripe et sykehus kan være en krigsforbrytelse. Men et sykehus kan miste sin beskyttelse dersom de brukes til å beskytte stridende eller til å skjule stridende eller våpen. Uansett skal de stridende partene ta skritt for å beskytte uskyldige. Før et eventuelt angrep må det gis en advarsel som gir pasienter og ansatte mulighet til å evakuere. https://www.aftenposten.no/verden/i/mQb7Gp/israel-raidet-gazas-stoerste-sykehus-soldatene-jakter-paa-hamas-kommandosentral Endret 31. januar 2024 av Topsi 7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 31. januar 2024 #27 Del Skrevet 31. januar 2024 Just now, Pawn Hearts said: Jo visst. Har jeg noen gang påstått noe annet? Det er bare at mange virker nesten mer skjokkert at Shin Bet gikk inn og drepte (fra hva jeg hørte) 1 fra Hamas og 2 fra Islamiske Jihad enn når Hamas gikk inn Israel og drepte menn, kvinner, barn, alle siviler og totalt forsvarløs. Det er litt... hvordan skal jeg si det ? KAFKASK ... Kvinneguiden kafkaske verden... 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 31. januar 2024 #28 Del Skrevet 31. januar 2024 8 minutter siden, Topsi said: det viser også at hvis verden mener at å drepe terrorister som planlegger terror på et sykehus skal være en krigsforbrytelse, ja da har jo Hamas skutt gullfuglen, da er det bare å gjemme seg på sykehus da, ja, veldig praktisk 🤙 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 31. januar 2024 #29 Del Skrevet 31. januar 2024 10 minutter siden, Pawn Hearts said: Sitat fra Aftenposten: Sykehus er sivile institusjoner som er beskyttet i henhold til folkeretten. 1) Denne bestemmelsen omhandler krig. 2) Sykehus kan miste denne statusen. Røde kors skriver følgende: Quote Specific protection of medical establishments and units (including hospitals) is the general rule under IHL. Therefore, specific protection to which hospitals are entitled shall not cease unless they are used by a party to the conflict to commit, outside their humanitarian functions, an "act harmful to the enemy". 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin70 Skrevet 31. januar 2024 #30 Del Skrevet 31. januar 2024 15 minutter siden, Topsi said: Tror dette er et slag i trynet for Hamas. hvis Israel har rett, viser dette at Hamas bruker sykehus til terrorplanlegging, og det viser også at hvis verden mener at å drepe terrorister som planlegger terror på et sykehus skal være en krigsforbrytelse, ja da har jo Hamas skutt gullfuglen, da er det bare å gjemme seg på sykehus da, men da blir jo sykehuset et legitimt mål. Verden leker med ilden her når en automatisk kaller dette en krigsforbrytelse uten å nevne at Hamas bruker sykehus for å planlegge terror Dette forutsetter at det Israel sier er sant... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 31. januar 2024 #31 Del Skrevet 31. januar 2024 Kristin70 skrev (1 minutt siden): Dette forutsetter at det Israel sier er sant... tatt i betraktning at begge terrorgruppene har innrømmet at de drepte var deres medlemmer så tror jeg man ska bruke mye vrangvilje for å tro Israel lyver her 12 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin70 Skrevet 31. januar 2024 #32 Del Skrevet 31. januar 2024 Det er krig i Gaza, både Israel og Palestina har signert Genevekonvensjonen som er en del av folkeretten og regulerer diverse forhold når det er krig, som for eksempel beskyttelse av sivile og ikke stridende sårede soldater. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin70 Skrevet 31. januar 2024 #33 Del Skrevet 31. januar 2024 1 minutt siden, Topsi said: tatt i betraktning at begge terrorgruppene har innrømmet at de drepte var deres medlemmer så tror jeg man ska bruke mye vrangvilje for å tro Israel lyver her Ikke stridende sårede soldater har krav på beskyttelse. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 31. januar 2024 #34 Del Skrevet 31. januar 2024 Kristin70 skrev (Akkurat nå): Ikke stridende sårede soldater har krav på beskyttelse. de er ikke ikke-stridende hvis de planla terror på sykerommet. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 31. januar 2024 #35 Del Skrevet 31. januar 2024 1 minutt siden, Kristin70 said: Ikke stridende sårede soldater har krav på beskyttelse. de var terrorister, ikke soldater. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 31. januar 2024 #36 Del Skrevet 31. januar 2024 Kristin70 skrev (2 minutter siden): Det er krig i Gaza, både Israel og Palestina har signert Genevekonvensjonen som er en del av folkeretten og regulerer diverse forhold når det er krig, som for eksempel beskyttelse av sivile og ikke stridende sårede soldater. Så da er du klar over at Hamas begår krigsforbrytelser hver dag? For jeg synes kritikken går svært mye en vei her inne. Ingen tvil om at Israel bryter folkeretten, men Hamas går vel langt mer målrettet etter sivile, men likevel er det bare Israel som får kritikk. Veldig rart at Israel fpr så mye kritikk når de har gjennomfløt en aksjon som faktisk bare drepte terrorister. det er jo det folk her inne har etterlyst 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin70 Skrevet 31. januar 2024 #37 Del Skrevet 31. januar 2024 2 minutter siden, Topsi said: de er ikke ikke-stridende hvis de planla terror på sykerommet. Det vet du at de gjorde, eller tror du bare på ikke verifisert informasjon fra Israel? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 31. januar 2024 #38 Del Skrevet 31. januar 2024 Kristin70 skrev (Akkurat nå): Det vet du at de gjorde, eller tror du bare på ikke verifisert informasjon fra Israel? Jeg tror mer på Israel enn på Hamas ja, absolutt 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin70 Skrevet 31. januar 2024 #39 Del Skrevet 31. januar 2024 2 minutter siden, Topsi said: Så da er du klar over at Hamas begår krigsforbrytelser hver dag? Ja, det er jeg. Både Israel og Hamas begår krigsforbrytelser, det er fint mulig å være kritisk til begge parters brudd på folkeretten. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 31. januar 2024 #40 Del Skrevet 31. januar 2024 Kristin70 skrev (Akkurat nå): Ja, det er jeg. Både Israel og Hamas begår krigsforbrytelser, det er fint mulig å være kritisk til begge parters brudd på folkeretten. Ok, for slik det ser ut er det svært mange som kritiserer Israel som aldri nevner Hamas med et eneste ord... 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå