Gå til innhold

HVORDAN BLI KVITT TANKENE UTEN ALKOHOL?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alkoholavhengig og har vært det i 8 år allerede. Jeg har ved flere anledninger prøvd å slutte, men faller ofte tilbake på alkoholen. Den er der for å lindre depresjon, traumer og vonde tanker, samt kjedsomhet fra ensomhet og arbeidsledighet, men har ført med seg så mye smerte også: depresjon, hodepine, syreskader på tenner, hårtap, kramper og glemskhet (av og til lurer jeg på om jeg kan ha blitt dement), og i desember fikk jeg en kraftig hjernerystelse og blødning etter å ha drukket to uker i strekk. Jeg er disponert for lever- og nyresvikt og kreft, og alkohol gjør sjansene dess større. Min største utfordring med å prøve å bli frisk er ikke abstinenser, for de er egentlig ikke så kraftfulle avhengigheten til tross. Den største utfordringen er at stadig rastløshet, depresjon og vonde tanker får meg til å forsøke å døyve dem med alkohol. I perioder uten alkoholen er det mat som distraherer meg, og jeg har vært innom en rekke spiseforstyrrelser også.

Jeg leter etter en distraksjon. Jeg finner ofte på noe å gjøre i ensomheten, men det er sjeldent jeg får gjort dem uten at tankene vandrer til noe destruktivt. Jeg må gjerne ha alkohol eller mengder av mat for at tankene skal slippe tak, så mye at det eneste jeg klarer å tenke er at jeg er full eller så mett at jeg sprekker.

Hva kan jeg gjøre for å takle følelser og tanker uten alkohol eller mat(fokus)?

• Hjerte 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du kan gjøre er å få hjelp. Fastlegen din kan henvise deg. 

Anonymkode: d6d7f...fd4

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det du kan gjøre er å få hjelp. Fastlegen din kan henvise deg. 

Anonymkode: d6d7f...fd4

Egentlig vet jeg ikke om jeg er klar for å være åpen overfor helsepersonell eller folk rundt meg. Jeg vet ikke helt om jeg vil bli frisk, eller om det er krampene og syreskadene som taler for. Spesielt syreskader og slikt. Min største frykt er nok å miste tennene eller få hjernerystelse igjen, knuse brillene igjen og kanskje få brilleglasset inn på øyet og bli blind eller få flere arr. Jeg er redd for å miste mitt sikkerhetsnett og selvstendighet hvis jeg prøver å bli frisk. Så dette er en kamp jeg egentlig vil kjempe uten de rundt meg.

• Hjerte 1
Skrevet

Tabletter som gjør deg gal vil jeg tro. 

Anonymkode: 5b00b...6c2

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tabletter som gjør deg gal vil jeg tro. 

Anonymkode: 5b00b...6c2

Det er verre. Jeg vil mye heller kun være alkoholavhengig enn avhengig av sterkere rusmidler. Min venn er, og jeg ser hva det gjør med han.

• Liker 1
Skrevet
Chriistiinee skrev (14 minutter siden):

Egentlig vet jeg ikke om jeg er klar for å være åpen overfor helsepersonell eller folk rundt meg. Jeg vet ikke helt om jeg vil bli frisk, eller om det er krampene og syreskadene som taler for. Spesielt syreskader og slikt. Min største frykt er nok å miste tennene eller få hjernerystelse igjen, knuse brillene igjen og kanskje få brilleglasset inn på øyet og bli blind eller få flere arr. Jeg er redd for å miste mitt sikkerhetsnett og selvstendighet hvis jeg prøver å bli frisk. Så dette er en kamp jeg egentlig vil kjempe uten de rundt meg.

Jeg tror nok ikke dette er en kamp du kan kjempe alene. Du gjør det jo uansett ikke alene nå, men i stedet for å gjøre det sammen med noen som kan være snille mot deg, så gjør du det sammen med ting som bare gjør deg mer vondt. 

Det er absolutt ikke noe utgangspunkt at du må begynne å bruke (andre) medisiner, men du trenger å forholde deg til og jobbe med alt det vonde, heller enn å prøve å holde det på avstand med selvskading. 

Anonymkode: eedfb...417

• Liker 9
Skrevet

Antabus? 

Anonymkode: 165c5...317

Skrevet

Trening og lange fjellturer. Høres banalt ut, men fysisk utmattelse er god medisin mot psykiske utfordringer.

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Antabus? 

Anonymkode: 165c5...317

Interessant, men vet ikke om jeg kvalifiserer.

Skrevet
Hensatt skrev (Akkurat nå):

Trening og lange fjellturer. Høres banalt ut, men fysisk utmattelse er god medisin mot psykiske utfordringer.

Jo, men funksjonsnedsettelsene tillater meg ikke å gjøre så mye fysisk. Jeg danser litt innendørs, men har agorafobi, så må drikke for å komme meg ut.

Skrevet
Chriistiinee skrev (32 minutter siden):

Jeg er alkoholavhengig og har vært det i 8 år allerede. Jeg har ved flere anledninger prøvd å slutte, men faller ofte tilbake på alkoholen. Den er der for å lindre depresjon, traumer og vonde tanker, samt kjedsomhet fra ensomhet og arbeidsledighet, men har ført med seg så mye smerte også: depresjon, hodepine, syreskader på tenner, hårtap, kramper og glemskhet (av og til lurer jeg på om jeg kan ha blitt dement), og i desember fikk jeg en kraftig hjernerystelse og blødning etter å ha drukket to uker i strekk. Jeg er disponert for lever- og nyresvikt og kreft, og alkohol gjør sjansene dess større. Min største utfordring med å prøve å bli frisk er ikke abstinenser, for de er egentlig ikke så kraftfulle avhengigheten til tross. Den største utfordringen er at stadig rastløshet, depresjon og vonde tanker får meg til å forsøke å døyve dem med alkohol. I perioder uten alkoholen er det mat som distraherer meg, og jeg har vært innom en rekke spiseforstyrrelser også.

Jeg leter etter en distraksjon. Jeg finner ofte på noe å gjøre i ensomheten, men det er sjeldent jeg får gjort dem uten at tankene vandrer til noe destruktivt. Jeg må gjerne ha alkohol eller mengder av mat for at tankene skal slippe tak, så mye at det eneste jeg klarer å tenke er at jeg er full eller så mett at jeg sprekker.

Oppsøke psykolog?

• Liker 3
Skrevet (endret)
Grüner skrev (Akkurat nå):

Endret av Chriistiinee
Skrevet
Grüner skrev (Akkurat nå):

Oppsøke psykolog?

Jeg dro til psykolog i flere år før, var til og med innlagt på DPS, uten hell. For flere ting enn alkoholen, men det hjalp ikke.

Skrevet

Hva med å ta pause fra tankene, se film og lage en kopp te, gjøre mindfullness, og prøve å koble av på en måte enn alkohol?

Du sliter jo psykisk og selvmedisinerer for å koble ut tankene dine. Det finnes jo gjerne legemidler for deg som kan hjelpe bedre på tankekjøret enn giftig alkohol og med langt bedre effekt og mindre bivirkninger...

Anonymkode: 75437...e95

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Chriistiinee skrev (49 minutter siden):

Synd marihuana ikke er lovlig i Norge. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tror ikke jeg har noe kjempegodt råd..

Men ville bare si at jeg vet hvordan du har det. Jeg sliter med mye og selvmedisinerer med alkohol. 

Ikke kommet dit at det har fått noen konsekvenser enda, men jeg frykter de vil komme.

Du er ikke alene ❤

Anonymkode: 46efe...f20

Skrevet

Du må jo ha noe å drive med. Du skriver du er arbeidsledig. Altså ikke trygdet? Er du i dialog med NAV om jobb/praksis? Eller har du vurdert frivillig arbeid? Av og til er det beste man kan gjøre for seg selv, å gjøre noe for andre.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva med å ta pause fra tankene, se film og lage en kopp te, gjøre mindfullness, og prøve å koble av på en måte enn alkohol?

Du sliter jo psykisk og selvmedisinerer for å koble ut tankene dine. Det finnes jo gjerne legemidler for deg som kan hjelpe bedre på tankekjøret enn giftig alkohol og med langt bedre effekt og mindre bivirkninger...

Anonymkode: 75437...e95

Jeg ser filmer, drikker te (tross syreskader) og prøver å koble av uten alkohol. Ofte blir det uhorvelige mengder mat og skyldfølelse for det.

Skrevet
Pringle skrev (30 minutter siden):

Du må jo ha noe å drive med. Du skriver du er arbeidsledig. Altså ikke trygdet? Er du i dialog med NAV om jobb/praksis? Eller har du vurdert frivillig arbeid? Av og til er det beste man kan gjøre for seg selv, å gjøre noe for andre.

Jeg skal begynne med jobbtrening i vår eller sommer. Håper det hjelper.

• Liker 1
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (52 minutter siden):

Synd marihuana ikke er lovlig i Norge. 

Jeg vet ikke om det hjelper meg. For noen kan det gi psykoser, og kan lett bli en inngang til andre ting.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...