Gå til innhold

Hva hadde dere gjort i min situasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Her er situasjonen. Skal prøve å forklare så det er lett forståelig.

Jeg, kvinne, eier min egen leilighet (55kvm) som jeg betaler ca. 25k på hver måned i lån, forsikringer, strøm o.l. Kjæresten min, mann, bor sammen med meg og betaler halvparten av maten og strømregninga.

Han betaler ikke leie, og det er flere grunner til det. Hovedgrunnen er at han eier sin egen nedbetalte leilighet som han har fått i arv. Han jobber på en måte som gjør at inntekten hans svinger veldig, men den er generelt veldig lav. Dette er selvvalgt da han ikke trenger så mye inntekt for å bo da han har en leietaker i det ene rommet som leier veldig billig, men akkurat nok til at han får betalt felleskostnadene (6500kr). Utenom disse felleskostnadene har han ingen andre utgifter enn mat og strøm. Vi lever generelt veldig billig begge to. 

Så hvis han må betale hos meg så taper han penger, og det har han ikke råd til og jeg liker jo at vi bor sammen, så jeg aksepterer situasjonen. Han foreslår nå at vi skal flytte og bo hos han istedenfor. Leiligheten hans er mye større og de eneste kostnadene er felleskostnadene på 6500kr. Da flytter leietakeren ut selvsagt, men da må jeg betale de 6500kr siden han ikke har råd til det selv (det er derfor han har en leietaker i utgangspunktet).

Jeg har regnet en del på dette og tenker dette er valgene mine:

1. Hvis jeg leier ut min, så blir regnestykket sånn at jeg ender opp med faste utgifter på 20k, istedenfor 25k. Regnestykket inneholder gamle utgifter, utleie, skatt på utleie osv. Dvs det blir ikke så stor forskjell mtp månedlige utgifter, men det er jo en sparing på 60k i året + at jeg får beholde leiligheten min skulle det skje noe mellom oss.

2. Hvis jeg selger min leilighet så får jeg spart 18,5k i måneden (25k-6,5k) og da får jeg spart 220k i året! Men... jeg eier ikke min egen leilighet lenger. Det er ikke snakk om at jeg får kjøpe meg inn i hans siden det er forskudd på arv så han skal eie den alene. Da er det plutselig skummelt hvis det skulle blitt slutt og jeg ikke lenger eier egen bolig å kunne flytte tilbake til. Dette skremmer meg litt..

Hva hadde dere gjort?
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han synes det er helt naturlig at han bor gratis hos deg, mens du skal betale for å bo hos han? Hvordan henger dette på greip? 

Hva hadde jeg gjort? Takket nei og funnet en mann som hadde arbeidslyst, moral og inntekt...

Anonymkode: b9a1c...e8b

• Liker 29
  • Nyttig 11
Skrevet

Hvis du må betale hos han, må han betale hos deg.

Og selg for all del ikke din leilighet! 

Anonymkode: f65dd...acb

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet

Dump igla, behold leiligheten. 

Anonymkode: 9d9dc...a2e

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Han synes det er helt naturlig at han bor gratis hos deg, mens du skal betale for å bo hos han? Hvordan henger dette på greip? 

Hva hadde jeg gjort? Takket nei og funnet en mann som hadde arbeidslyst, moral og inntekt...

Jeg skjønner tankegangen. 

Nyanser her er viktig å skjønne. F.eks. så kan jeg fint be han om å flytte hjem idag uten at det er et problem for forholdet vårt. Det er ikke en drivende faktor på noen som helst måte. Han trenger ikke å bo gratis hos meg for å klare seg. Det er nok billigere for han å bo hjemme hos seg selv hvor han kun betaler for sin egen mat og ikke min også. 

Men ting er som de er. Han satser veldig på profesjonen han vil inn i og bruker all sin tid på det og det fører til lav inntekt, men han har også ekstremt lavt forbruk så han klarer seg. 

Skrevet

Han utnytter deg.. ökonomisk.. begynn å still krav , hvis han elsker deg, slik han sier han gjör, så stiller han opp for deg. Hvis ikke finn deg en annen… Tenk deg om det hadde värt omvendt.. som regel er et omvendt.. da får ofte kvinnen höre at hun utnytter og full pakke..

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, vannm75 said:

Han utnytter deg.. ökonomisk.. begynn å still krav , hvis han elsker deg, slik han sier han gjör, så stiller han opp for deg. Hvis ikke finn deg en annen… Tenk deg om det hadde värt omvendt.. som regel er et omvendt.. da får ofte kvinnen höre at hun utnytter og full pakke..

Hvordan utnytter han meg? Han betaler mer idag ved å bo hos meg (fordi han betaler all maten vår) enn om han bor hjemme hos seg selv. Og hvis jeg flytter til han så betaler jeg kun de 6500 som idag blir betalt av noen andre. Dvs mine utgifter går ned fra 25k til 6,5k. Han vil fortsette å betale all maten og strøm slik han gjør idag. 

Skrevet
kinkeline skrev (5 minutter siden):

Jeg skjønner tankegangen. 

Nyanser her er viktig å skjønne. F.eks. så kan jeg fint be han om å flytte hjem idag uten at det er et problem for forholdet vårt. Det er ikke en drivende faktor på noen som helst måte. Han trenger ikke å bo gratis hos meg for å klare seg. Det er nok billigere for han å bo hjemme hos seg selv hvor han kun betaler for sin egen mat og ikke min også. 

Men ting er som de er. Han satser veldig på profesjonen han vil inn i og bruker all sin tid på det og det fører til lav inntekt, men han har også ekstremt lavt forbruk så han klarer seg. 

Så denne ordningen kom til fordi du er mer giret på dette forholdet? Du er villig til å ofre deg, han er ikke det. He's just not that into you... Ikke selg leiligheten, i hvert fall, for slike forhold overlever kun hvis du er villig til å gi nok til at det er nyttig for han. Ved første tegn til offer fra hans side, så er han ute.

Og så får du jo avgjøre om han i mellomtiden er så bra for deg at du er villig til å betale penger for selskapet. Det kan det jo fort være for deg, mange betaler samme sum for hobbyer i livet sitt.

• Liker 4
Skrevet
kinkeline skrev (18 minutter siden):

Hvordan utnytter han meg? Han betaler mer idag ved å bo hos meg (fordi han betaler all maten vår) enn om han bor hjemme hos seg selv. Og hvis jeg flytter til han så betaler jeg kun de 6500 som idag blir betalt av noen andre. Dvs mine utgifter går ned fra 25k til 6,5k. Han vil fortsette å betale all maten og strøm slik han gjør idag. 

Flytt til ham, betal de 6500, og lei ut leiligheten din, men ikke selg den. Så betaler han alt det andre. 

Anonymkode: 7063c...821

• Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Så denne ordningen kom til fordi du er mer giret på dette forholdet? Du er villig til å ofre deg, han er ikke det. He's just not that into you... Ikke selg leiligheten, i hvert fall, for slike forhold overlever kun hvis du er villig til å gi nok til at det er nyttig for han. Ved første tegn til offer fra hans side, så er han ute.

Og så får du jo avgjøre om han i mellomtiden er så bra for deg at du er villig til å betale penger for selskapet. Det kan det jo fort være for deg, mange betaler samme sum for hobbyer i livet sitt.

Jeg tror ikke jeg skjønner helt hva du mener. Jeg betaler ikke noe mer ved at han bor hos meg, mens han betaler noe mer ved å bo hos meg enn hvis han hadde bodd alene, siden han betaler for så og si alt vi spiser og halve strømregninga. Ingen av oss tjener noe på den andre. 

Situasjonen er sånn at han må ha noen til å betale felleskostnadene der han bor så han leier ut det ene rommet til 6500kr. Han kunne LETT tatt mye mer enn det siden rommene er så store og leiligheten er så fin, men penger er ikke viktig for han så han vil heller være grei med de rundt seg så han tar så lite som mulig. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Flytt til ham, betal de 6500, og lei ut leiligheten din, men ikke selg den. Så betaler han alt det andre. 

Anonymkode: 7063c...821

Ja, jeg tror det er det som kommer til å skje. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
1 minutt siden, kinkeline said:

Jeg tror ikke jeg skjønner helt hva du mener. Jeg betaler ikke noe mer ved at han bor hos meg, mens han betaler noe mer ved å bo hos meg enn hvis han hadde bodd alene, siden han betaler for så og si alt vi spiser og halve strømregninga. Ingen av oss tjener noe på den andre. 

Situasjonen er sånn at han må ha noen til å betale felleskostnadene der han bor så han leier ut det ene rommet til 6500kr. Han kunne LETT tatt mye mer enn det siden rommene er så store og leiligheten er så fin, men penger er ikke viktig for han så han vil heller være grei med de rundt seg så han tar så lite som mulig. 

Jeg ville leid ut leiligheten og flyttet til ham ❤️ Ville ikke solgt den før dere hadde bodd sammen en stund, og du kunne kjøpt deg inn i hans hus.

Anonymkode: a11ad...bc1

Skrevet

Får du leid ut leiligheten din for så mye at du ikke taper på dette? 

Skrevet

Du må ikke finne på å selge leiligheten din..

Anonymkode: 39571...c46

• Nyttig 1
Skrevet
Just now, Melus said:

Får du leid ut leiligheten din for så mye at du ikke taper på dette? 

Basert på de andre tallene i området rundt her så kan det hende jeg kan leie den ut til rundt 16000. Idag betaler jeg 15600 på lånet og felleskostnadene er på 3500kr. Så nei, går litt i tap, men de totale utgiftene mine blir mye lavere ved å flytte. 

Skrevet

I startinnlegget skriver du at han betaler halve maten, men han betaler altså all mat? Og han er avhengig av leieinntekt på 6500? Så han kan ikke flytte hjem alene, da må han bo sammen med leieboer eller deg? 

Jeg vet ikke, men ville uansett ikke solgt leiligheten din. 

• Liker 2
Skrevet

Ikke selg leiligheten. Du kommer deg neppe inn i husmarkedet igjen!!! 

At han leier ut for billig er ren idioti. Han kunne altså betalt deg husleie hvis han leide ut for 10.000

Å leie ut en stor leilighet til 6500 gjøres vel ikke i Blokkvekkistad engang. 

Ikke fuck opp din egen økonomi fordi han er gjerrig og prioriterer venn (leietaker) høyere enn deg 

Anonymkode: c96fc...806

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ville leid ut leiligheten og flyttet til ham ❤️ Ville ikke solgt den før dere hadde bodd sammen en stund, og du kunne kjøpt deg inn i hans hus.

Anonymkode: a11ad...bc1

Ja, det er det jeg lener meg mot. Vi har bodd sammen her i 1,5 år, men tenker at det må gå minst et år hos han før jeg evt vurderer salget. Er jo selvsagt fristende å kunne spare 200k i året, men tryggheten leiligheten gir meg er også verdt veldig mye. 

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, kinkeline said:

Hvor får han seg ikke en jobb med skikkelig lønn?

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, kinkeline said:

Ja, det er det jeg lener meg mot. Vi har bodd sammen her i 1,5 år, men tenker at det må gå minst et år hos han før jeg evt vurderer salget. Er jo selvsagt fristende å kunne spare 200k i året, men tryggheten leiligheten gir meg er også verdt veldig mye. 

Ikke selg leiligheten.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...