Gå til innhold

Værsyk! Vil plante og så!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

39 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ville ventet med agurk, de vokser så fort at de raskt blir for store for vekstlyset. Men du kan plante i vinduet og ha "agurkgardin" litt senere når solen er sterk nok.

Anonymkode: e12c9...19e

Takk for tips! 

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje mikrogrønt kunne vært en ide? https://solhatt.no/produktkategori/mikrogront/

Anonymkode: 945e3...268

Ja, god idé! Takk!

Anonymkode: b7c20...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 2.2.2024 den 23.44):

Har skikkelig lyst til å plante noe og la datteren min på 2.5 være med på prosessen.. Noen tips til hva som kan være gøy og relativt lett ? Har bare erfaring med tomater (og vannmelon (!)) tidligere. Tenker:

Tomater

Agurk, noen skrev her oppe at de vokser fort? 

Basilikum 

Gulrøtter

Ranukler

Dahlia 

Anonymkode: b7c20...271

Sukkererter hvis hun liker det. Jordbær og månedsjordbær, rips, bringebær eller amerikanske blåbær. 

Agurk vokser raskt og gir god avling. Små typer er Baby og Iznik. Det finnes også typer som gir frukt utendørs. Det er klasseforskjell i smak sammenlignet med butikktyper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.2.2024 den 13.33):

Jeg har sådd mikrotomater og basilikum under plantelys :) Dette kan du jo dyrke året rundt så lenge du har plantelys.

https://tomatprat.no/collections/microbusktomater

Du kan også så koriander, persille, oregano osv.

Anonymkode: e12c9...19e

Tusen takk for tipset, nå har jeg bestilt mikrotomatfrø og sitter og oppdaterer meg på Kratkymetoden. Vil prøve både å så i jord og hydroponisk. Spennende. Jeg klipte også av toppene på et par av tomatplantene som sto ute i fjor, de lever fortsatt - så kanskje de også fortjener litt plantelys snart.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biloba skrev (På 4.2.2024 den 0.22):

Sukkererter hvis hun liker det. Jordbær og månedsjordbær, rips, bringebær eller amerikanske blåbær. 

Agurk vokser raskt og gir god avling. Små typer er Baby og Iznik. Det finnes også typer som gir frukt utendørs. Det er klasseforskjell i smak sammenlignet med butikktyper. 

Baby er min absolutte favoritt, og det står en i vinduskarmen min akkurat nå :) Skal prøve den ute i en lun sørvendt vegg i år. Har hatt godt hell med den i et veggdrivhus tidligere, så blir spennende å se hva den synes om mer vær og vind. 

Årets dille er dahlia, og har nok kjøpt alt for mange knoller sammenlignet med hva jeg har plass til 🤣

Anonymkode: e5e9a...3c3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gine skrev (7 timer siden):

Jeg har så lyst til å så noe men jeg vet ikke hva som er mest lettstelt og passer en nybegynner? 

Skal du ha det inne eller ute?

Jeg vil anbefale blomkarse om du skal ha det ute, litt tidlig å så ennå. Smaker veldig godt i salat, vokser raskt og de er fine (synes jeg). 

Ellers er det mange typer salat eller urter som kan være greit å starte med. Stangselleri har jeg hørt er enkelt (om du kan dyrke ute i alle fall). Reddiker vokser også greit.

Selv driver jeg og henter informasjon om hydroponisk dyrking nå, det er mye spennende du kan gro inne uten at det koster så mye. Enten du bruker gamle syltetøyglass, lecakuler, plastkopper/begre du lager hull i til røtter - eller du kjøper ferdige system.

Her f.eks. er litt inspirasjon https://stevenandjohnsgarden.blogspot.com/2021/05/mason-jar-hydroponic-garden-diy.html 

Her er en kunnskapsrik mann i Florida som tester ut veldig mye og prøver å finne billige måter å gro egen mat https://www.youtube.com/@KeepOnGrowin/featured

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere virker som en kunnskapsrik gjeng. 

Jeg har sådd blomsterfrø. Og nå er de ca 1.5 cm med to små blader. 

Skal jeg flytte dem i egne potter? De seg utrolig skjøre ut... 

Eller vente til de blir større? 

Coleus hvis det har betydning 

Anonymkode: cfda3...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dere virker som en kunnskapsrik gjeng. 

Jeg har sådd blomsterfrø. Og nå er de ca 1.5 cm med to små blader. 

Skal jeg flytte dem i egne potter? De seg utrolig skjøre ut... 

Eller vente til de blir større? 

Coleus hvis det har betydning 

Vent til de blir 5 - 10 cm. Og husk plantelys. Hvis ikke kommer de til å bli alt for høye og spinkle. Når de er ca 10 cm, vil de gjerne bli flyttet til et kjøligere rom. Ca 15 grader. Og fortsatt med plantelys over.

Anonymkode: c5dd8...ec6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Vent til de blir 5 - 10 cm. Og husk plantelys. Hvis ikke kommer de til å bli alt for høye og spinkle. Når de er ca 10 cm, vil de gjerne bli flyttet til et kjøligere rom. Ca 15 grader. Og fortsatt med plantelys over.

Anonymkode: c5dd8...ec6

Så bra. Da lar jeg dem være. 

Jeg har hatt clingfilm over potta, burde jeg ta det vekk nå? Har plantelys over og de er på varmt gulv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg noen plantelys og nå er en helt fin tid å så på, med litt ekstra hjelp lysmessig. Uten også, nær vindu. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Så bra. Da lar jeg dem være. 

Jeg har hatt clingfilm over potta, burde jeg ta det vekk nå? Har plantelys over og de er på varmt gulv 

Du må ta de bort fra det varme gulvet og sette de kjøligere (under plantelys). Hvis ikke du setter de kjøligere får du lange tynne spirer som strekker seg etter lyset. Og plasten skal av ☺️

Anonymkode: c73f0...878

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så spennende å følge med på hva folk sår i denne tråden!

Selv har jeg sådd klokkeranke og georginer, har ikke erfaring med noen av dem fra tidligere.

I tillegg har jeg sådd rosmarin, paprika og chili. De to siste kom ganske sent i jorda, så det spørs om jeg får noen avling på dem.

Nye georgineknoller er også på vei posten. Det gledes! 😀

Anonymkode: 3d54f...1d7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en god del frø liggende klar i skapet også. Har veldig lyst å begynne å så mer nå, men må vente litt til med de fleste.

Microtomatene spirer, og blodbegerspirene lever fortsatt.

Begynte å gjøre om litt av plenen til blomstereng i fjor. Det prosjektet må jeg vente til snøen forsvinner før jeg fortsetter med. Satser på mye bier, humler, sommerfugler og andre insekter i hagen.

I skapet har jeg frø fra ringblomster, rød lin, blomkarse, erteblomster fra fjorårets blomster. Har også fått blomsterfrø fra noen i familien som skal forkultiveres fra mars.

Har et par pelargonier stående på et kaldt rom fra i fjor som jeg håper overlever vinteren. 

I dag skal jeg ta en tur i garasjen og hente inn litt lecakuler. Skal prøve å så mikrogrønt - solsikkespirer på de. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blodbæger, tobakksblomst, chili, artisjokk og klokkeranke er sådd. Glemte kjempeverbena og det er litt dumt for den vil jeg også helst ha i gang tidlig. Så langt står de i et lyst og kjølig vindu. Får se om de får overta palntelyset som pelargonierne har hatt eller klarer seg uten. 
Neste runde vil blant annet inkludere tomater, kål og mais. 

Anonymkode: 10027...d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sådde blodbeger for første gang i januar, og de har spiret fint. Men når er det på tide å prikke dem om? Når de har fått ett bladpar over frøbladene? Eller bør de bli større? Det er jo små og litt spinkle planter, dette. Noen som vet? 

Anonymkode: 4060d...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg sådde blodbeger for første gang i januar, og de har spiret fint. Men når er det på tide å prikke dem om? Når de har fått ett bladpar over frøbladene? Eller bør de bli større? Det er jo små og litt spinkle planter, dette. Noen som vet? 

Anonymkode: 4060d...622

Jeg har lest litt her inne https://www.facebook.com/groups/1590711854407204

Slik jeg har forstått det så kan det gjerne være to bladpar før de bør prikles. Er selv nybegynner, så har ikke erfaring. Mine har bare frøblad foreløpig. Håper jeg får det til 😊 de er så flotte

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Goldenretriever

Har bare sådd chili så langt, og tatt Pelargoniaene opp fra kjelleren for beskjæring og lys. Men må begynne på blomster snart!

Blir bare så himla fullt i april når alt er startet inne og det fortsatt er for kaldt ute til det meste. Vil ha planter UTE nå. Men skal gjøre klar bed og plantekasser så snart jorden tiner, og forsøke meg på tidlig direktesåing av spinat, gulrøtter med mer. 

Endret av Goldenretriever
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goldenretriever skrev (Akkurat nå):

Har bare sånn chili så langt, og tatt Pelargoniaene opp fra kjelleren for beskjæring og lys. Men må begynne på blomster snart!

Blir bare så himla fullt i april når alt er startet inne og det fortsatt er for kaldt ute til det meste. Vil ha planter UTE nå. Men skal gjøre klar bed og plantekasser så snart jorden tiner, og forsøke meg på tidlig direktesåing av spinat, gulrøtter med mer. 

Hvor mye beskjærer du Pelargoniaene? En av mine har kommet med en del nye blad i løpet av vinteren - første gang jeg prøver å overvintre de, så jeg er veldig usikker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Goldenretriever
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor mye beskjærer du Pelargoniaene? En av mine har kommet med en del nye blad i løpet av vinteren - første gang jeg prøver å overvintre de, så jeg er veldig usikker. 

Jeg gjør litt ulikt fra plante til plante. Noen er ganske fine, de friserer jeg bare litt. Mens andre klipper jeg ned så det omtrent bare er 10 cm stilk igjen, mer eller mindre uten blader. 

Begge deler pleier å gå bra, bare pass på at du ikke vanner for mye på de med lite blader igjen. 

Bruker også ha noen potter med jord som jeg stikker avklippet rett i. Det skal være en masse tips og triks man kan gjøre, men det fungerer overraskende ofte å gjøre det så enkelt. Vips har du flere planter enn du har plass til 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...