AnonymBruker Skrevet 18. februar 2024 #41 Del Skrevet 18. februar 2024 Goldenretriever skrev (3 minutter siden): Jeg gjør litt ulikt fra plante til plante. Noen er ganske fine, de friserer jeg bare litt. Mens andre klipper jeg ned så det omtrent bare er 10 cm stilk igjen, mer eller mindre uten blader. Begge deler pleier å gå bra, bare pass på at du ikke vanner for mye på de med lite blader igjen. Bruker også ha noen potter med jord som jeg stikker avklippet rett i. Det skal være en masse tips og triks man kan gjøre, men det fungerer overraskende ofte å gjøre det så enkelt. Vips har du flere planter enn du har plass til 😅 Tusen takk! Da skal jeg prøve å formere de litt også 🌱👍 Anonymkode: 945e3...268 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 18. februar 2024 #42 Del Skrevet 18. februar 2024 Litt glissent i de to planteboksene med blodbeger. Åtte planter har fått 4 blad og er ca 4 cm høye. I den andre boksen er kun èn plante i samme størrelse. Riddersporene, som jeg sådde samtidig, er det mange av. De er bare 1 cm høye, så dem skal få være i fred en stund til. I morgen skal blodbegerne pottes om og få egne, små potter. Har gjort klar en hylle på gjesterommet med plantelys over. Der ligger temperaturen på omkring 12-15 grader. Lykkes jeg med 9 blodbeger, er jeg fornøyd. Mine potter med pelargonium har stått kjølig og delvis mørkt i vinter. Har aldri klart å få dem til å overleve vinteren før, men nå var det liv i to av pottene. Satte dem i sørvendt vindu i stua. Men jeg tror jeg har vært for tidlig? De strekker seg med grønne blader, samtidig gulner bladverket nederst på planten. Nå har jeg klippet av noen grønne topper og satt i vann. I morgen skal jeg sette dem i potter og under plantelys. Lurer på om jeg bør skifte jord på hovedplanten? Noen som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #43 Del Skrevet 16. april 2024 Nå spirer og gror det både her og der. Blodbegerne ser lovende ut. Det samme gjør edderkopplantene, ballongblomstene. Natt og dag, øyeblomst og legevendelrot ser ut som om de er i rute. Pelargonium er det fortsatt håp for, men de imponerer ikke. Begoniane spirer og gror også også og de føler jeg meg tryggere på. I morgen så skal jeg så ringblomster og rød lin, og jeg skal prøve å prikle løvemunn. Løvemunnen burde nok fått bedre jord for en stund siden, men jeg håper det går bra. Blomkarsefrøene er i jord, så håper de spirer snart. Agurkene og tomatene jeg prøver å dyrke hydroponisk vokser sakte men sikkert. Det synes jeg er veldig spennende. I tillegg har jeg solsikkespirer (til mat) i kjøkkenvinduet som gror i lekakuler og vann etter å ha blitt inspirert på youtube. I dag så jeg også de første linerlene, så da er på en måte våren "offisielt" på plass. Anonymkode: 945e3...268 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #44 Del Skrevet 17. april 2024 Her er det blomster på tomatplantene i vinduskarmen Paprikaene ser sunne ut og begynner så smått å få knopper. Agurken i samme vindu sturer, småagurkene tørker inn og de som har vokst litt mer stagnerer. Har sådd litt erteblomster, sukkererter, brokkoli, blomkål, asters og noen jeg ikke husker, men siden det først er frostfritt i juni her holder jeg litt igjen på kosmos og solsikker. Anonymkode: e5e9a...3c3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #45 Del Skrevet 17. april 2024 Å, herlig! Nå begynner det virkelig å våkne til liv igjen! Her plantet jeg ut erteblomstene i går, jeg har også purre og masse forskjellige kålplanter stående ute under dekke, men skal vente litt med å plante de på sin endelige vokseplass. Det er fortsatt litt minus her om nettene her, og jeg ser stadig flere og flere småsniler våkne til aksjon så tør ikke plante ut helt små planter. Må la de vokse til en viss størrelse før jeg tar sjansen. Tomat, paprika, aubergine og løkspirer vokser jevnt og trutt, men har ikke sådd agurk enda. Begynner å gå tom for plass inne, så prioriterte gresskar (min favoritt) 🥰 Har også masse blomster/sommerblomster som står litt for tett nå og gjerne skulle vært pottet om. Men har ikke plass til dem inne hvis jeg potter om.. Gleder meg sånn til frostfritt, sånn at ting kan få komme seg ut og over til sitt neste voksested 💚 Anonymkode: 62c3f...08d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #46 Del Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her er det blomster på tomatplantene i vinduskarmen Paprikaene ser sunne ut og begynner så smått å få knopper. Agurken i samme vindu sturer, småagurkene tørker inn og de som har vokst litt mer stagnerer. Har sådd litt erteblomster, sukkererter, brokkoli, blomkål, asters og noen jeg ikke husker, men siden det først er frostfritt i juni her holder jeg litt igjen på kosmos og solsikker. Anonymkode: e5e9a...3c3 Bor du i høyda? Jeg flyttet til en ny plass jeg fortsatt prøver å venne meg til plantemessig, er frost langt uti mai her kontra det milde klimaet jeg kom fra, jeg ventet også med kosmos og solsikker faktisk:) Anonymkode: 15d68...e7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #47 Del Skrevet 17. april 2024 Takk for at dere minnet meg på blomstererter. Jeg skal prøve å så fra egne frø i år, og jeg har helt glemt de. De skal i såjord i dag! Jeg har også et blomsterengprosjekt og litt utfordringer med helse, så jeg skal finne frem spaden og begynne å spa litt hver dag. Ellers er det for meg mye spennende på gang i hagen her. Jeg fikk en liten avlegger av en rododendron sommeren for seks år siden, i år er første gangen den står klar med knopper - og jeg aner ikke hvilken farge den har. I fjor fikk jeg to små peoner, de spirer nå og jeg vet heller ikke farge på de. Syrinen jeg kjøpte i fjor har satt knupper, men svarthyllen er jeg litt bekymret for om overlever. Det samme med klematisene jeg kjøpte som jeg håper skal klatre i de og gi blomstring over tid. Anonymkode: 945e3...268 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #48 Del Skrevet 17. april 2024 Jeg måtte gå til innkjøp av dyrketelt til forkultivering.Har en del medisinplanter og grønnsaker som blir til både tinkturer og mat,så moro😁😁 Anonymkode: cb1ba...dea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #49 Del Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg måtte gå til innkjøp av dyrketelt til forkultivering.Har en del medisinplanter og grønnsaker som blir til både tinkturer og mat,så moro😁😁 Anonymkode: cb1ba...dea Jeg kjøpte store smart-bokser i fjor etter tips fra naboen. Der har jeg boret luftehull i toppen, og de flyttes litt ut på dagen for å herde nye planter. De er små og lette nok til å løftes ut og inn og rundt på i forhold til sol/skygge/nattefrost. Synes det var veldig smart. Anonymkode: 945e3...268 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forundret.. Skrevet 17. april 2024 #50 Del Skrevet 17. april 2024 Dere som står blodbeger. Jeg kjøpte en i fjor og så det at det er sånne frøkapsler på dem. Kunne jeg sådd disse? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #51 Del Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (På 30.1.2024 den 18.29): ...jeg vet det er for tidlig, men sitter og blar i frøene, planlegger samplantinger, netthandler dahlia og barrotsplanter, og vil helst hoppe over de neste to månedene. Tror jeg må så litt agurk og tomat i vinduskarmen, i tillegg til paprikaen som allerede står der. Noen som har spennende planer for hagen sin i vår? Anonymkode: e5e9a...3c3 Har lyst på drivhus, har besilt svarte roser fra utlandet så det blir spennende å se om de kommer. Men vil begynne med litt grønnsaker og urter Anonymkode: c0e64...2d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #52 Del Skrevet 17. april 2024 Forundret.. skrev (5 minutter siden): Dere som står blodbeger. Jeg kjøpte en i fjor og så det at det er sånne frøkapsler på dem. Kunne jeg sådd disse? Ja, mine er fra frøkapsler jeg fikk av en jeg kjenner. De kan/bør slik jeg har forstått det sås tidlig, gjerne rundt jul (og plantelys er en fordel). Da får de tid til å utvikle seg og bli kraftige planter. Det er en gruppe på facebook som heter Blodbeger, der er det mye kunnskap og du kan få mange gode tips. Anonymkode: 945e3...268 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #53 Del Skrevet 17. april 2024 Forundret.. skrev (11 minutter siden): Dere som står blodbeger. Jeg kjøpte en i fjor og så det at det er sånne frøkapsler på dem. Kunne jeg sådd disse? Noen klipper de også ned og overvintrer de inne. Har sett at noen allerede har fått blomst på de. Anonymkode: 945e3...268 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forundret.. Skrevet 17. april 2024 #54 Del Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, mine er fra frøkapsler jeg fikk av en jeg kjenner. De kan/bør slik jeg har forstått det sås tidlig, gjerne rundt jul (og plantelys er en fordel). Da får de tid til å utvikle seg og bli kraftige planter. Det er en gruppe på facebook som heter Blodbeger, der er det mye kunnskap og du kan få mange gode tips. Anonymkode: 945e3...268 AnonymBruker skrev (1 time siden): Noen klipper de også ned og overvintrer de inne. Har sett at noen allerede har fått blomst på de. Anonymkode: 945e3...268 Takk for tips. Jeg putter det i drivhuset og prøver å se om noe kommer opp. Skader ikke å prøve. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #55 Del Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Bor du i høyda? Jeg flyttet til en ny plass jeg fortsatt prøver å venne meg til plantemessig, er frost langt uti mai her kontra det milde klimaet jeg kom fra, jeg ventet også med kosmos og solsikker faktisk:) Anonymkode: 15d68...e7a Litt høyt og litt nord Har sådd noen få som står inne, så får se hvor store de blir og hvor fort! Så spennende med nytt sted! Ekstra artig å se hva som trives og hva som kommer opp Anonymkode: e5e9a...3c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 17. april 2024 #56 Del Skrevet 17. april 2024 Hos meg er hele gjesterommet fullt av spirende planter! Blodbeger ble sådd i januar, og jeg har klippet dem ned. Ellers har jeg riddersporer, ringblomst, persille og timian som er ferdig priklet. Pelargoniastiklingene jeg tok vokser villig. Jeg liker så godt kornblomst, og sådde en hel pakke forrige helg. De spirer allerede, og ble satt kjølig og lyst i dag. Skal prikle og potte dem i morgen. Skal så en pakke frø med blomkarse også. Men da er det stopp med frøsåing inne. Har ikke mer plass! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå