AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #1 Skrevet 30. januar 2024 Vi har 2 barn på 3 år og 6 mnd. Vi har hele tiden vært enige om at vi bare skal ha to barn, og jeg har slått meg til ro med at dette var siste babyen. Begge barna har vært 'krevende" babyer, altså kun sovet/sover med kroppskontakt og eldste sov ikke i vogn før hun var nærmere et år. Babyen vi har nå vil enda ikke sove i vogn. I tillegg hadde minste kolikk de første månedene, så det har vært tøft. 3 åringen er nå blitt veldig enkel å ha med å gjøre da😊 I går slapp mannen bomba om at han egentlig kunne tenkt seg enda et barn. Dette handler nok kanskje om at de er 3 søsken selv, mens jeg er kun vokst opp med et søsken. Hadde liksom slått meg til ro med at dette var siste graviditeten, fødsel og babytid og vært klar for å "bli meg selv igjen". Har til og med solgt gravidklærna og klærne som har blitt for små til baby nå. På en måte så blir jeg nokså irritert over at han endret mening, det er jo jeg som må gå gravid, føde, amme osv. Han bidrar selvsagt, og vi har ganske 50/50 fordeling på alt med barna, hus osv.. men er jo ikke til å legge skjul på at det er tøffere for meg. På en annen måte så vokser tanken litt på meg, kanskje jeg endelig kan få en fin barseltid osv🙈 syntes ikke babytiden har vært spesielt gøy, men syntes alderen fra 1 år har vært mye bedre, og er kjempe gøy med 3 åringen nå😄 Vi er enda unge (29 og 31 år), så har jo egentlig greit med tid. Har blitt gravid på første forsøk begge gangene, så sliter ikke med den delen. Men om vi skal ha en til så burde det vel skje mens men enda er i "bobla". Har stort hus og begge har 100% jobb, så vi har jo plass og økonomi til enda et barn. Er det mye dyrere med 3 kontra 2 barn? Er så usikker, egentlig er jeg "ferdig", men etter han fortalte det så har jeg tenkt mye. Noen som har vært i samme situasjon? Gikk dere for nr 3? Hvordan var det kontra 2 barn? Noen som valgte å ikke få 3. mann og angret i etterkant? Anonymkode: 355fe...ba2 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #2 Skrevet 30. januar 2024 Bidrar dere 50/50? Eller er det du som ender med babyen, og alt det innebærer? Anonymkode: c13cf...ca4 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #3 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bidrar dere 50/50? Eller er det du som ender med babyen, og alt det innebærer? Anonymkode: c13cf...ca4 Jeg ammer, så blir vel mer på meg enn han. Men ellers er det ganske 50/50 når han har fri fra jobb både med baby og storesøster😅 Anonymkode: 355fe...ba2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #4 Skrevet 30. januar 2024 18 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ammer, så blir vel mer på meg enn han. Men ellers er det ganske 50/50 når han har fri fra jobb både med baby og storesøster😅 Anonymkode: 355fe...ba2 Det er jo positivt i seg selv. Jeg spurte bare for å høre om dere har det nokså likt, eller om han han hadde ganske lite belastning som plutselig fikk lyst på et barn til når en minste er så liten. Jeg ville personlig holdt det åpent hvis du er usikker, og ventet med å bestemme meg til yngste er i barnehage og hverdagen har startet opp igjen i noen år. Anonymkode: c13cf...ca4 1 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #5 Skrevet 31. januar 2024 Vi hoppet på mens vi ennå var i bobla. Det var heftig til tider, men jaggu verdt det i dag. Godt å bare få den tiden unnagjort. Nå er minste 3 år og vi kan sitte å snakke om hvor bra det var at vi valgte å få en til. Tiden flyr. Det er ikke særlig dyrere. 3 barn er gratis i barnehagen, og minste arver masse klær, så har kjøpt lite. Å de spiser ennå lite mat så syns ikke kostnaden på 3 barnet har hvert sånn all verdens i forhold til tidligere. Anonymkode: 599b3...9f5
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #6 Skrevet 31. januar 2024 Du er ung og minstebarnet er 6 mnd. Du har god tid til å tenke på dette. Tre barn er mer heftig enn to barn, men så lenge dere begge er involvert i familien AS er ikke det nødvendigvis et problem. Anonymkode: cdb2c...3ae 5 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #7 Skrevet 31. januar 2024 Men hvorfor vil han ha et tredje?. Har dere fått 2 av samme kjønn og han vil ha begge kjønn? Eller kum mange søsken? Hvorfor stoppe ved tre da? Jeg er nr 3 og gla at foreldrene mine valgte å beholde meg. 😅 Men jeg vil anbefale å ikke ha alt for mange år mellom. Mellom oss er det 2 og 3 års forskjell, hvilket gir 5 år mellom meg og søsteren. Det var for stor aldersforskjell når vi var små til at vi lekte sammen så mye, men som voksne er vi ganske så nærme, men hvis det hadde vært flere år tror jeg vi hadde hatt det ennå vanskeligere å finne noe felles, da vi også er svært ulike. Anonymkode: ed53c...867 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #8 Skrevet 31. januar 2024 Jeg er én av tre søsken hvorav ene døde midt i tenåra og kjenner på det samme, at vi burde få tre. Mye fordi jeg tenker at hvis de er bare to så er det veldig kjipt å sitte igjen alene hvis søskenet skulle falle fra. Litt farget av vår opplevelse selvfølgelig og det skjer jo heldigvis de færreste, men... Jeg er så glad for at jeg har et gjenlevende søsken. Foreløpig har vi to barn hvor yngste er 5mnd. Jeg tenker at vi trenger ikke å bestemme oss helt enda. Har ikke solgt unna så mye ting, venter og ser litt. Kanskje kjenner jeg på det om 2-3 år og tenker at vi er faktisk ferdige, kanskje kjenner vi på et tidspunkt at vi vil kjøre på med en til. Det føles i alle fall for tidlig å lukke døren helt. Anonymkode: 074de...ab4 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #9 Skrevet 4. februar 2024 Minste er 6 mnd bare. Bare vent til det barnet blir større blir nok mer heftig da. Du har mer tid å tenke på det da du er ung. Jeh har 2 ting var helt greit da minste var baby nå er det mye verre. Anonymkode: 8144b...060
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #10 Skrevet 5. februar 2024 Vi gikk for fire. Det var med fire under fem år, lite søvn, mye logistikk. Jeg angrer ikke. Kostnadene har klart økt. De er nå 10-15, og ulike aktiviteter koster. Matbudsjettet øker, og ikke minst fritid/utstyr/reisekostnader. Anonymkode: cf749...3f0
MariaIsabel Skrevet 5. februar 2024 #11 Skrevet 5. februar 2024 Jeg ville isåfall gått for det med en gang så det ikke blir så stor aldersforskjell mellom barna ❤️
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #12 Skrevet 5. februar 2024 Vi har 5 barn i en alder fra 0-8 år (og en til på vei). Vi har stortsett alltid besøk av venner av dem. Det spørs jo hva du forventer av livet og hvordan innstilling du har. Vi lever for barna akkurat nå og har ikke egentid utenom når de er i seng. Vi har det travelt men koser oss også. Anonymkode: 1c594...bb1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #13 Skrevet 5. februar 2024 Å planlegge barn tre når minste er bitteliten høres bare rart ut. Hvorfor det egentlig? Har dere det ikke bra som det er nå? Hva mangler? Tre tette er selvsagt veldig krevende. Også for din kropp som ikke får kommet seg. Vent nå til minste er 2-3 før dere tar en felles beslutning. En lite mobil baby gir lite indikasjon om hvordan det blir med 4-åring og 1.5-åring Anonymkode: e2c0a...563
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #14 Skrevet 5. februar 2024 Så lenge dere har overskudd, økonomisk og emosjonelt, er det jo ikke noe i veien for å få 3 barn. Men om du ikke ønsker et tredje barn synes jeg det blir dumt å føde bare for å "please" han. Du sier at deler arbeidsoppgaver 50/50, men det høres jo ikke sånn ut? Barn/baby går inn under arbeidsoppgaver. Om du tar deg av babyen (ammer, koser osv) mer enn hva han gjør, gjør du mye mer arbeid enn han. Det er ikke 50/50 i det hele tatt. Anonymkode: 142d5...ecd
Rucula Skrevet 5. februar 2024 #15 Skrevet 5. februar 2024 Gi det 1,5 år så kan dere bestemme dere En ting er babytiden... men det kommer en tid etterpå også som du ikke har opplevd. Dvs oppfølging på skole og aktiviteter.. Det er mye! Så er det kostnadene da. Jeg vil heller ha færre barn og kule ferier og masse opplever enn masse unger og ferie hjemme år etter år. Så vil du kanskje hjelpe ungene inn på boligmarkedet? Førerkort? Bunad? Blir mye dyrere med tre.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #16 Skrevet 5. februar 2024 Man får ikke barn når man vil ha dem, men når man trenger dem --- var det et ordtak jeg leste en gang sa noe om. 😄 Synes dere skal gå for en nr 3 om føler for det. Hva om det blir for sent om noen år? Et år kan være lenge til og det går som regel noen forsøk før en blir gravid igjen. Lytt til følelsene og intuisjonen. Har hørt jeg om de som angret på at de ikke fikk en til og i senere tid har følt at det har manglet et barn. Anonymkode: 33279...68d
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #17 Skrevet 5. februar 2024 Vi bestemte oss for 2 barn. Mannen kom og sa at han ønsket nr 3. Jeg var litt sånn "er du gærn?" Men så tok det noen uker hvor jeg fikk tenkt litt rundt på det og er gravid med nr 3 nå. 😅🙊 jeg var egentlig 100% sikker på at jeg var ferdig. Men angrer ikke ett sekund! Jeg tenker at noen ganger må man gå flere runder med seg selv for å finne ut om man vil eller ei. Nå er min yngste sønn 4 når ho kommer. Men hadde han sagt det innen de første 2 åra, hadde jeg nok sagt nei uansett pga krevende baby og at det var mye sykehus. Spesielt det første året. Men akkurat nå gleder jeg meg bare til å møte den lille og få familien komplett 🥰 Anonymkode: 90b42...157
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2024 #18 Skrevet 5. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 30.1.2024 den 18.15): Vi har 2 barn på 3 år og 6 mnd. Vi har hele tiden vært enige om at vi bare skal ha to barn, og jeg har slått meg til ro med at dette var siste babyen. Begge barna har vært 'krevende" babyer, altså kun sovet/sover med kroppskontakt og eldste sov ikke i vogn før hun var nærmere et år. Babyen vi har nå vil enda ikke sove i vogn. I tillegg hadde minste kolikk de første månedene, så det har vært tøft. 3 åringen er nå blitt veldig enkel å ha med å gjøre da😊 I går slapp mannen bomba om at han egentlig kunne tenkt seg enda et barn. Dette handler nok kanskje om at de er 3 søsken selv, mens jeg er kun vokst opp med et søsken. Hadde liksom slått meg til ro med at dette var siste graviditeten, fødsel og babytid og vært klar for å "bli meg selv igjen". Har til og med solgt gravidklærna og klærne som har blitt for små til baby nå. På en måte så blir jeg nokså irritert over at han endret mening, det er jo jeg som må gå gravid, føde, amme osv. Han bidrar selvsagt, og vi har ganske 50/50 fordeling på alt med barna, hus osv.. men er jo ikke til å legge skjul på at det er tøffere for meg. På en annen måte så vokser tanken litt på meg, kanskje jeg endelig kan få en fin barseltid osv🙈 syntes ikke babytiden har vært spesielt gøy, men syntes alderen fra 1 år har vært mye bedre, og er kjempe gøy med 3 åringen nå😄 Vi er enda unge (29 og 31 år), så har jo egentlig greit med tid. Har blitt gravid på første forsøk begge gangene, så sliter ikke med den delen. Men om vi skal ha en til så burde det vel skje mens men enda er i "bobla". Har stort hus og begge har 100% jobb, så vi har jo plass og økonomi til enda et barn. Er det mye dyrere med 3 kontra 2 barn? Er så usikker, egentlig er jeg "ferdig", men etter han fortalte det så har jeg tenkt mye. Noen som har vært i samme situasjon? Gikk dere for nr 3? Hvordan var det kontra 2 barn? Noen som valgte å ikke få 3. mann og angret i etterkant? Anonymkode: 355fe...ba2 Du har en på 6mnd. Helt naturlig at den tanken ikke frister før man har fått igjen kroppen sin bittelitt da. Er jo ikke noe stress å måtte bestemme det nå. Plutselig har du lyst eller helt avsmak for det. Iallefall ikke velg en graviditet du overhode ikke vil. Det kan fort påføre deg endel fødselsdepresjoner ol. Og avsmak fra familien. Anonymkode: 6c6fd...1c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå