Gå til innhold

Erfaring med å trekke visdomstenner?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg trakk fordi de lagde problemer (vonde infeksjoner) og syntes bare det var deilig å slippe de. Kan ikke huske at jeg hadde ont etterpå. Gikk på antibiotika da og tok sikkert en paracet eller to, men ikke noen smerte som har satt seg i minnet som lyden i hodet når de tar tannen... Men den slipper jo du. 

Anonymkode: 9e38f...0df

Ok,jeg er 50 og har alle fortsatt.  Men måtte trekke de vanlige jekslene når jeg var 27.da visdomstennene kom under.

Anonymkode: 26750...34b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har akkurat trukket en visdomstann og har ikke hatt noe problemer. Tok en paracet og ibux samme dag, ellers hadde jeg ikke behov for smertestillende. Ble bittelitt hoven en dag og spiste myk mat i 2 - 3 dager. 

Dette kommer til å gå så bra, lykke til 👍

Anonymkode: 56e26...181

Skrevet

Jeg har fått operert ut to og trukket to visdomstenner i to omganger. Begge gangene tok jeg bare den ene paralginen man får beskjed om å ta før bedøvelsen går ut. Da den sluttet å virke hadde jeg rett og slett ingen smerter, og ingen behov for noe mer. Sånn var det begge gangene😊

Anonymkode: e94aa...e88

Skrevet

Jeg opererte ut ei visdomstann, trakk 4 tenner, tok tannstein og boret flere hull i narkose. Har også traumer med tannbehandling. Jeg tok smertestillende som tannlegen sa jeg skulle i dagene etterpå. Hadde ikke smerter. Kun øm å hoven. Problemer med å gape opp i noen dager. Hadde gjort det igjen om nødvendig. Det gikk kjempebra. Jeg grudde meg til veneflonen. Brukte embla plaster så jeg kjente ikke stikket. Å anestesiteamet var bare super mot meg. Dette var på et tannlegekontor.

Anonymkode: 02ece...a14

Skrevet

Jeg har fjernet alle 4. De to oppe ble trukket rett ut, mens de to nede ble delt i biter. Tror jeg hadde en god tannlege. Merket ikke sprøytestikket engang. Hovnet aldri opp og tok ikke en eneste smertestillende etterpå. Jeg gruet meg også så mye at jeg tok beroligende de to første gangene. Men de to siste gangene tok jeg ikke noe fordi det gikk så fint 😀 

Anonymkode: 388de...5f8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor trekke visdomstenner?

Har ikke plass og de vokser skeivt og vil ødelegge tennene ved siden av. Det er grunnen til at mine må ut. Det er flere årsaker til at man må fjerne dem. 

Anonymkode: 7eb9a...c33

• Liker 1
Skrevet

Jeg har både trukket og operert ut visdomstenner. De som ble trukket hadde jeg minimalt med smerter av og det gikk helt greit. Jeg opererte ut to med samme grunn som deg. Opplevelsen var veldig fin, de på sykehuset tok hensyn til mine behov og jeg fikk godt med smertestillende. Hadde smerter, men det gikk greit så lenge jeg tok paralginforte fire ganger om dagen. Fikk beskjed om å ta dem til faste tider. Til meg så ga ikke smertene seg selg om det hadde gått 10 dager og på kontroll til tannlegen på sykehuset ble det bestemt å åpne opp på den ene siden for å skylle ut det de trodde var en liten betennelse. Dette greide jeg å gjøre under beroligendemedisin. Etter det så forsvant smertene fort. 

Anonymkode: f6e15...9b8

Skrevet

Har fått trukket 3 stk. Fikk paralgin forte til  å ta etter men hadde ikke behov for det. Tok en paracet og så gikk det over. Litt ekkelt første dagene med en grop baki der, men det var helt greit altså. 

Anonymkode: 96ad3...436

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor trekke visdomstenner?

Det er mange som ikke har plass til dem rett og slett. Tennene kommer skjevt ut og dytter på andre tenner. 

Anonymkode: 96ad3...436

Skrevet (endret)

Jeg opererte ut begge visdomstennene nede i fjor, med noen måneders mellomrom, med veldig forskjellige opplevelser! 

Den første tanna var allerede knekt i to, så den kunne de nesten bare plukke ut restene av, gikk veldig fort, og veldig lite smerter i etterkant.

Men den neste var noe helt annet... Den lå visst vannrett i munnen, de måtte stadig pøse på med mer bedøvelse, og det føltes og hørtes ut som de holdt på med en motorsag inni der, de måtte jo dele opp tanna for å få den ut, tok ganske lang tid også, det var ubehagelig, så godt du slipper akkurat det!

Jeg var på rutinekontroll hos min vanlige tannlege etter ti dager, alt så normalt ut, men jeg hadde likevel vondt i nesten en måned etter operasjonen, våkna hver natt med smerter, måtte ta smertestillende ca. hver fjerde time hele døgnet. :( Ble også veldig hoven i ansiktet. Glad for at det er over! 

Du må også være forberedt på en del blod og blodsmak i munnen (men det varer ikke lenge), og følelsen av et skikkelig "krater" der tanna har vært.

Samtidig går det jo bra - tannlegene og spesialistene er jo så flinke, de vet hva de gjør! :) Og når visdomstennene først er ute får du i hvert fall aldri noe mer trøbbel med dem! 

Lykke til! 

Endret av princeofithilien
Skrevet

Tok to visdomstenner for ikke lenge siden.En om gangen. Tannlegen ville ikke ta to på en gang.

Jeg dro rett fra tannlegen til stallen for å ri og gjøre stallarbeid begge gangene. 

"Hjemmekontor" 😅

Tok paracet på kvelden, du blir jo litt stiv i kjeven.

Anonymkode: 3a573...01d

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

TS her. 
Er i narkose på grunn av traumer knyttet til tannlegebehandling. 

Forstår jo at selve trekkingen ikke vil gjøre vondt, men tenker på tiden etterpå. Veldig varierende svar. 

For det varierer veldig. Jeg har trukket en visdomstann, den gikk lett ut. Fikk bedøvelse, tannlegen sa jeg kom til å gå bruk for smertestillende etterpå, men det ble det ikke behov for.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

TS her. 
Er i narkose på grunn av traumer knyttet til tannlegebehandling. 

Forstår jo at selve trekkingen ikke vil gjøre vondt, men tenker på tiden etterpå. Veldig varierende svar. 

Sjekk om du kan få jobbe med TOO, så kan du kanskje klare deg uten narkose i fremtiden. Syns det er rart om tannlegen tilbyr deg narkose uten å søke om du kan få komme inn her først: https://www.helsedirektoratet.no/tema/tannhelse/tilrettelagt-tannhelsetilbud--too

Anonymkode: 77d80...0c1

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Veldig varierende svar. 

Det er fordi det er høyst variabelt hvor ille det er og det er litt som å spørre om hvor stor er en fisk eller gjør det vondt å tatovere seg. Jeg tok visdomstann nede til venstre og det var unnagjort på en snau klokketime (trolig 50 min) og jeg var ute ca et kvarter før timen min var slutt egentlig og selve det å trekke/inngrepet kirurgisk var middels minus smertefullt. Merket litt når man skulle dra den ut men har opplevd større smerte uten at jeg kan si det var behagelig. Fikk resept på to smertestillende hvor en var Ibux av typen reseptbelagt (kraftig) og en av typen Paralgin forte som jeg kunne ta om det ble helt ulidelig. Tok totalt 4 Ibux hvorav to var forebyggende med 1 etter behandling og 1 første natt og de 2 andre var pga faktisk behov.

På andre siden har jeg en bekjent som var inne i over 4 timer og etter han sitt utsagn så hadde vedkommende "fiskekroker" i kjeften som var et geitehelvete å få ut pluss trengte masse smertestillende etter behandling (sorry om jeg skremmer deg) men noen er det som å trekke en vanlig tann mens for andre er det smerter iven uke etterpå kanskje. Bare sørg for at du tar det helt piano de første dagene etterpå.

Anonymkode: 9d65a...bc8

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Sjekk om du kan få jobbe med TOO, så kan du kanskje klare deg uten narkose i fremtiden. Syns det er rart om tannlegen tilbyr deg narkose uten å søke om du kan få komme inn her først: https://www.helsedirektoratet.no/tema/tannhelse/tilrettelagt-tannhelsetilbud--too

Det er via TOO jeg skal gjøre det. Har for store traumer til å gjøre det i våken tilstand, så derfor blir det narkose. Har gått hos TOO i snart 2 år. 

Takk for svar alle sammen. Ser ut som at det varierer veldig med erfaring rundt smerter etterpå. Gruer meg sånn til i morgen at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. 

-ts

Skrevet

Har bare trukket én visdomstann, overkjeve. Det var veldig problemfritt for meg. De måtte jobbe litt for det var en rotspiss som bøyde seg "feil" vei, så jeg ble ganske sliten i kjeven, men det blir vel ikke et problem med narkose annet enn stølhet i ettertid.  Det gikk litt ibux/paracet på samme og neste dag, og det grodde raskt og fint, ingen sting. I ukene etter kunne jeg kjenne litt stølhet og ubehag når jeg åpnet munnen mye, det var alt. Jeg var forberedt på å være kjempeforsiktig med å spise og slikt, men det var ikke så vanskelig. Tenker akkurat det ville blitt en større utfordring om det var tanna nede jeg trakk.

Har tidligere trukket tre tenner på rad (6-årsjeksel og to premolarer oppe). Ingen smerter under selve trekkingen, utenom støle kjevemuskler. Den gangen måtte jeg ta det veldig med ro samme og neste dag, lå mest på sofa og slumret. Brukte ibux og paracet i tre-fire dager (førte skjema for å passe på at jeg holdt meg innenfor "grensa") og så paracet litt sjeldnere i et par dager. Da måtte jeg også være veldig varsom med mat og drikke, passe på å ikke skylle munnen for kraftig eller komme borti og slikt. Levde på suppe og grøt, og spiste myke pølsebrød med smøreost. Var stort sett fri for ubehag etter en uke.Jeg fikk en liten komplikasjon med en polypp pga irritasjon fra en bit av kjevebeinet som skulle ut, men det ordnet seg uten mer ubehag så snart den var fjernet.

Ja apropos, før den første trekkinga ble jeg ikke gjort obs på at man kunne få små beinfragmenter som løsnet og ville komme ut av seg selv etterhvert, og da fikk jeg flere slike (fant ut hva det var via google). Når jeg tok visdomstanna ble jeg informert om at det var en mulighet (spes pga den rota som var litt vrang), men da merket jeg ikke noe til det.

Anonymkode: b0284...535

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er via TOO jeg skal gjøre det. Har for store traumer til å gjøre det i våken tilstand, så derfor blir det narkose. Har gått hos TOO i snart 2 år. 

Takk for svar alle sammen. Ser ut som at det varierer veldig med erfaring rundt smerter etterpå. Gruer meg sånn til i morgen at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. 

-ts

Uff, det høres vondt ut å ha det sånn. Føler med deg, og ønsker deg lykke til i morgen! :hjerte:

Skrevet

Jeg har skikkelig tannskrekk, haaater bare de pirker i munnen min. Men trekking av 4 visdomstenner gikk overraskende greit med bedøvelse. Hadde kjipe murringer i en uke etterpå da (når alt skulle gro) så husk å kjøpe inn Paracet..men jeg var nærmere 40 da jeg trakk de og alt går bedre under 30 visstnok

Anonymkode: f6286...895

Skrevet

Jeg trakk en visdomstann som var ganske slitsom. Lang runde med «kirurgi» og var rimelig satt ut i en uke etterpå. Etter et par uker kom jeg og skulle ta den andre og den smatt rett ut uten problemer.

Anonymkode: 5bf5b...dd1

Skrevet

Tipper det gikk bra med deg i dag.

Hadde valget stått mellom å legges i narkose å tatt en blodprøve. Hadde jeg valgt narkose. For å si det sånn. Blodprøver er vondt. Det er ikke narkose for meg.

Anonymkode: 02ece...a14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...