Gå til innhold

Fond, noen som kan svare på noen spm? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 
Hva er lurest å gjøre i denne situasjonen. 
Har 4 Ask kontoer, en til meg, en hver til barna og en til konfirmasjon når ungene blir stor. 

vil det lønne seg og ha fler enn 1 fond i hver av Ask kontoene? Bør fondene være forskjellige, eller kan jeg ha like fond selvom de er på forskjellige Ask kontoer? 

er helt ny på dette. Takker for svar 😇

Anonymkode: 20c45...856

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er flott å spare i fond. Det er viktig å forstå det litt, slik at en ikke gjør feil. 

Men først spørsmål tilbake til deg slik at du kan reflektere litt.

Hvorfor ønsker du å kjøre ulike strategier?

Eller bør du kjøre den ene strategien som du er mest komfortabel med? 

Hva tror du selv er best?

13 minutter siden, AnonymBruker said:

vil det lønne seg og ha fler enn 1 fond i hver av Ask kontoene? Bør fondene være forskjellige, eller kan jeg ha like fond selvom de er på forskjellige Ask kontoer?

Ok, så la oss se på det tekniske.

Det kan lønne seg å ha mer enn en fond for å spre pengene og redusere risiko. Men det er ikke alle produkter som gir en slik fordel. Derfor er det viktig å forstå produktene du eventuell vil kombinere.

Det kan lønne seg med såkalte bransjeveddemål når du treffer trender eller skjønner en bransje godt. Men det koster tid å følge med.

Jeg anbefaler en enkel portefølje som ikke tar så mye av tiden din. En global indeksfond med lave kostnader bør være mer en greit for alle ASK.

Lykke til med sparing!

Schnuhu

Skrevet
Schmuhu skrev (6 minutter siden):

Det er flott å spare i fond. Det er viktig å forstå det litt, slik at en ikke gjør feil. 

Men først spørsmål tilbake til deg slik at du kan reflektere litt.

Hvorfor ønsker du å kjøre ulike strategier?

Eller bør du kjøre den ene strategien som du er mest komfortabel med? 

Hva tror du selv er best?

Ok, så la oss se på det tekniske.

Det kan lønne seg å ha mer enn en fond for å spre pengene og redusere risiko. Men det er ikke alle produkter som gir en slik fordel. Derfor er det viktig å forstå produktene du eventuell vil kombinere.

Det kan lønne seg med såkalte bransjeveddemål når du treffer trender eller skjønner en bransje godt. Men det koster tid å følge med.

Jeg anbefaler en enkel portefølje som ikke tar så mye av tiden din. En global indeksfond med lave kostnader bør være mer en greit for alle ASK.

Lykke til med sparing!

Schnuhu

Det er sant, er masse nytt å sette seg inn i, så vet liksom ikke helt hva jeg skal se på for å lære. 

jeg har valgt fond som skal være gode, etter hva jeg har lest andre anbefale, men er fortsatt usikker. 

Vil du utdype hva du mener med bransjeveddemål? 
Takk for svar, skal undersøke indeksfond. :) 

Anonymkode: 20c45...856

Skrevet

Kjør på med globale indeksfond. 

Anonymkode: bc988...d99

Skrevet

Globale indeksfond med lave forvaltningskostnader. 

Skrevet (endret)
16 hours ago, AnonymBruker said:

Det er sant, er masse nytt å sette seg inn i, så vet liksom ikke helt hva jeg skal se på for å lære. 

Se på globale indeksfond og hvordan de funker først.

jeg har valgt fond som skal være gode, etter hva jeg har lest andre anbefale, men er fortsatt usikker. 

Ikke plukk blind det andre anbefaler. Gjør dine egne vurderinger. Prøv å forstå produktet før du kjøper det.

Vil du utdype hva du mener med bransjeveddemål? 
Takk for svar, skal undersøke indeksfond. :) 

Tar du et bransjeveddemål, så satser du på en bransje som en faktor. Du gjør det for å slå en global indeksfond. Du vedder på at bransjen går bedre enn alt annet. 

For eksempel kan teknologi, helse, bank og energi være klassiske veddemål. Både som passive indeksfond eller aktive alternativ.

Folk har som regel en kjerneportefølje som f.eks. består av en global indeksfond. Så blander de inn bransjefond for å overvekte spesifikt en bransje.

På samme måten kan du også velge andre faktor slik som region. Mange overvekter norden eller norge uten grunn. Det kalles gjerne home-bias.

Jeg vil ikke anbefale veddemål i utgangspunktet. Men det er greit å vite hva du ikke ønsker, spesielt i starten!

Har du valgt fond som ser ut som veddemål på ulike faktorer, så kan du vurdere å selge posisjonene og heller investere det i et bredere produkt.

Om du deler din portefølje, dvs. fond og vekting, så kan vi komme med innspill. Ditt fokus bør ligge på en solid kjerneportefølje. Senere kan du da vurdere om du ønsker mer enn det.

Schmuhu

Endret av Schmuhu

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...