Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mulig jeg har levd under en stein, men jeg føler liksom dette er noe som alle bare "vet". Så vidt jeg kan se er det standard med badstu i svømmehall, men ikke i andre treningssenter. Da jeg var liten mente min mor at det er fordi man ikke svetter på vanlig måte når man er i vann, og at svetting er sunt, men jeg stoler egentlig ikke på hennes kompetanse her. Isbading har jo også blitt poppis, og jeg skjønner at varmen gir noe bra i forbindelse med dette.

Det jeg lurer på er vel hvilken effekt badstuen skal ha på kroppen? Gir den noen fordeler, i så fall hvilke? Hvordan skal man bruke den (hvor varmt, hvor lenge, hvor ofte) for å merke effekten? Er det noe spes man bør gjøre før og etter, eventuelt ikke gjøre?

Hjelp meg så jeg føler meg mindre dum!

Takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hørt at det renser porene å svette så mye.

Og ja, du skal ikke drikke alkohol, i allefall ikke særlig mye, før badstu.

Anonymkode: eea59...b35

Skrevet

Mot smerter. Badstue er den beste smertelindringen mot fibromyalgien min.

Sitter der i 20 minutter. Merkes på kropp og humør. 

Anonymkode: 02e4f...a3a

• Nyttig 2
Skrevet

Nettopp. Beste motgiften!  Der har Norge mye å lære!!

Anonymkode: c721e...0ef

Skrevet

Badstu/svetting er veldig bra for å få fjernet avfallsstoffer fra kroppen. Viktig å fylle på med elektrolytter etterpå. 

Anonymkode: 4cb2b...63b

Skrevet

Jeg blir dårlig i badstu, har alltid blitt det siden jeg prøvde første gang da jeg var 14 år. 

Anonymkode: ea086...41f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg blir dårlig i badstu, har alltid blitt det siden jeg prøvde første gang da jeg var 14 år. 

Dine symptomer på det?  Jeg blir slapp og kvalm. Men som et nytt og friskt menneske etterpå.

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker said:

Da har du ganske så sikkert lavt blodtrykk.. Badstu senker blodtrykk (eller varme egentlig). Helt jævlig for oss som har lavt i utgangspunktet 

Anonymkode: ee1a8...e1e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan du ha lavt jern? Jeg reagerte veldig på temperaturendringer da jeg hadde jernmangel. 

Anonymkode: 1772f...ab7

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Dine symptomer på det?  Jeg blir slapp og kvalm. Men som et nytt og friskt menneske etterpå.

Svimmel, veldig slapp og veldig kvalm. Er dårlig lenge etterpå også, så jeg slapp badstu etter gymmen etter en stund da lærerne så hvor ille det var. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Da har du ganske så sikkert lavt blodtrykk.. Badstu senker blodtrykk (eller varme egentlig). Helt jævlig for oss som har lavt i utgangspunktet 

Anonymkode: ee1a8...e1e

Jeg har alltid hatt normalt blodtrykk, også under svangerskap Men tydeligvis tåler jeg ikke høy temperatur særlig godt, ble også veldig dårlig en gang jeg tok et varmt bad. Så dårlig at jeg sluttet å ta karbad i en lang periode. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kan du ha lavt jern? Jeg reagerte veldig på temperaturendringer da jeg hadde jernmangel. 

Anonymkode: 1772f...ab7

Jeg har normalt med jern, har målt mange ganger. Men jeg reagerer mer og mer på sterk varme, så hetebølge er ikke noe jeg ønsker meg. Drikker mye vann og oppholder meg i skyggen, dynker hodet og nakke og håndledd i kaldt vann regelmessig og det hjelper litt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Svimmel, veldig slapp og veldig kvalm. Er dårlig lenge etterpå også, så jeg slapp badstu etter gymmen etter en stund da lærerne så hvor ille det var. 

Hadde dere obligatorisk badstu på skolen?

• Nyttig 1
Skrevet

Oppvokst med Sauna, og kan noen ganger slite litt med at blodtrykket faller. Da må jeg bare komme meg ut og tar ikke mer sauna den dagen. Ser det kommer an på dagsformen. Hjertepasienter bør være forsiktig med sauna. 

Jeg tar badstu på den finske måten, det er slik jeg er vant til det. Den norske med lavere varme å sitte inni badstuen lenge ser jeg ikke poenget eller kosen med, og det er aller best varme fra vedfyrt ovn. 

Selve lufttemperaturen i badstua trenger ikke være så sinnsykt høy, men ovnen må være varm. Vi bruker mye vann på steinene for å få damp, ordentlig varm damp. Det ska svi greit på de øverste benkene, tåler du ikke at det svir kan du sitte lengre nede. Viktig at kroppen er godt fuktet før man går i badstuen. Når man har fått nok av varmen kan man gå ut. Gjerne helt ut, og gjerne bade om man har den muligheten. Vi bruker å ha lange pauser mellom hver økt inne i saunaen. 

Anonymkode: 000ee...7ac

Skrevet
On 1/30/2024 at 6:11 PM, AnonymBruker said:

Badstu/svetting er veldig bra for å få fjernet avfallsstoffer fra kroppen.

Nei, det er en myte: En svett myte om detox

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
On 1/30/2024 at 5:31 PM, AnonymBruker said:

Mot smerter. Badstue er den beste smertelindringen mot fibromyalgien min.

Sitter der i 20 minutter. Merkes på kropp og humør. 

Anonymkode: 02e4f...a3a

Jeg har Parkinsons sykdom og badstu og kuldebad gjør veldig godt for kropp og sinn.

Anonymkode: 39239...bf0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...