Gå til innhold

Dere som sparer på konto,ikke fond++

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mye har du spart på høyrente? Og hvor lenge?

Anonymkode: 99ee3...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ca 200 000kr på høyrentekonto fast. Resten i fond. Hvis jeg hadde spart til noe som skulle kjøpes innen 5 år hadde jeg satt dette på høyrentekonto.

Men det er mulig jeg har en høyere andel av langsiktig sparing på høyrente hvis rentene blir høyere nå. Man kan jo tjene ganske godt på det.

Anonymkode: 0332c...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har ca 200 000kr på høyrentekonto fast. Resten i fond. Hvis jeg hadde spart til noe som skulle kjøpes innen 5 år hadde jeg satt dette på høyrentekonto.

Men det er mulig jeg har en høyere andel av langsiktig sparing på høyrente hvis rentene blir høyere nå. Man kan jo tjene ganske godt på det.

Men kan du ikke risikere tape i fond?

Jeg tør ikke annet enn ha pengene på sparekonto

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er usannsynlig å tape i fond dersom du har lang sparehorisont. Joda, det går opp og ned, men over tid går det mer opp enn ned. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Vi er pensjonister og ergo ikke så lang sparehorisont lenger. Solgte fond i fjor (minus et rentefond), og har 1,3 mil. på høyrentekonto. (mener Storebrand har ca. 5% rente om jeg ikke husker feil). Dessuten kjøpte noe valuta i form av Canadiske Maple Leaf gull-mynter for to år siden. Spotprisen har steget hyggelig siden den gang, og fortjeneste ved salg er skattefritt i motsetning til gevinst på fond og bankrenter. Kommer et krakk på børsen, står gullprisen seg bedre en aksjer i fond.

Anonymkode: 56c24...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du gjør ikke noe galt i å ha pengene på sparekonto hvis det er det som gir deg mest ro. Spesielt ikke nå som renta er så høy.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Samme her. Vi er pensjonister og ergo ikke så lang sparehorisont lenger. Solgte fond i fjor (minus et rentefond), og har 1,3 mil. på høyrentekonto. (mener Storebrand har ca. 5% rente om jeg ikke husker feil). Dessuten kjøpte noe valuta i form av Canadiske Maple Leaf gull-mynter for to år siden. Spotprisen har steget hyggelig siden den gang, og fortjeneste ved salg er skattefritt i motsetning til gevinst på fond og bankrenter. Kommer et krakk på børsen, står gullprisen seg bedre en aksjer i fond.

Jeg er så dårlig på å regne prosent. Men hvor mye renter får dere årlig når dere har 1.5 mill på høyrentekonto? 😀

Anonymkode: 5e6eb...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er så dårlig på å regne prosent. Men hvor mye renter får dere årlig når dere har 1.5 mill på høyrentekonto? 😀

Anonymkode: 5e6eb...500

Jeg har 5,05% rente, så med 1,5 mill ville det gitt 75 550 kroner i rente, før skatt. 

Anonymkode: ff43c...927

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med renter over 5 % er det bedre enn fond, hvor det er risiko. Men må man skatte av rentegevinst?

Anonymkode: 03fab...58e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har satt absolutt alt på høyrentekonto inntil jeg får meg jobb igjen.

Anonymkode: 1dbe2...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du gjør ikke noe galt i å ha pengene på sparekonto hvis det er det som gir deg mest ro. Spesielt ikke nå som renta er så høy.

Ja. 😊Derfor har jeg ikke gjort annet...takler ikke sjansen på å tape noe....ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du taper hele tiden på konto. Sparerenta er mye lavere enn inflasjonen. 

Nedbetal til ihvertfall 50-60 % gjeldsgrad om du har boliglån.

Anonymkode: f380e...9c3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

56 minutter siden, AnonymBruker said:

Med renter over 5 % er det bedre enn fond, hvor det er risiko. Men må man skatte av rentegevinst?

Anonymkode: 03fab...58e

Ja, man må skatte av renten som knapt kan kalles gevinst fra før av. I tillegg kommer formuesskatt hvis man har over 1,7 mill i formue (inkludert boligformue).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, man må skatte av renten som knapt kan kalles gevinst fra før av. I tillegg kommer formuesskatt hvis man har over 1,7 mill i formue (inkludert boligformue).

Skatt på avkastning på fond også, det glemte du kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Skatt på avkastning på fond også, det glemte du kanskje?

Hvorfor skulle jeg nevne det når spørsmålet var om man skatter av renteinntekt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sparer ca 120 000kr i året på «høyrentekonto». Skulle gjerne kjøpt noen fond, men synes det er vanskelig å finne utav, og har ikke noen kontaktperson i banken som kan hjelpe.  Hjelper jo ikke at jeg er kunde i en eika bank heller da… 

Anonymkode: 3c2e9...fe0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer langsiktig i fond

og kortsiktig (ferier, oppussing, møbler ect) på sparekonto. Har også en bufferkonto på sparekonto

Har ca 400 000 i kortsiktig sparing på sparekonto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt over 100 000 på sparekonto. Helt enkelt fordi jeg må ha de pengene raskt tilgjengelig i tilfelle en stor utgift. Eier egen leilighet og er ufør så tar ikke sjansen på å ikke ha penger enkelt tilgjengelig. Skal sies at jeg i tillegg har en pensjonsparekonto der pengene står i aksjer. 

Anonymkode: 6d3d6...e20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. 😊Derfor har jeg ikke gjort annet...takler ikke sjansen på å tape noe....ts

Du vil jo ikke tape noe før du selger fondet og realiserer tapet. På konto taper du jo mye hvert år i forhold om du har lang sparehorisont.

Jeg har hatt mine fond gjennom både finanskrisen og covid. Ja i den perioden sank det. Så stabiliserte det seg og økte videre.

Hadde jeg solgt under covid og finanskrisen ville jeg tapt. Ellers ville jeg tjent uansett når jeg solgte. 

Anonymkode: 8229c...6db

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...