Gå til innhold

Lite brannsår, legevakt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Brant meg akkurat når jeg laget mat, og ble litt usikker når jeg googlet. Skal jeg til legevakten med dette eller hva bør jeg gjøre? Gjør ikke vondt, men hinnen over er veldig tynn så redd den sprekker mtp infeksjon..20240130_1640592.thumb.jpg.72d818c0b2af1f4385bf8a2153f588c5.jpg

Anonymkode: 8de2a...859

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp en slik..veldig fine å ha hjemme 

Screenshot_20240130-170652.jpg

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

https://www.vitusapotek.no/sar-og-sarstell/sarsalver-og-sarkremer/brannsar-behandling/burncare-brannkompress-10x10cm-1-stk/p/931119

Ville bare skaffet noe slikt fra apoteket. Du blir sittende lenge på legevakt med det der. Får nok beskjed om å ta en paracet for smertene og rense det for å unngå infeksjon.:sukk:

Anonymkode: 4147a...671

Har jo som sagt ingen smerter, vil det bli smertefull etterhvert? Bare rense med vanlig saltvannsoppløsning? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

vil det bli smertefull etterhvert? Bare rense med vanlig saltvannsoppløsning? 

Tvilsomt med såpass lite traume. Er du skikkelig usikker/hysterisk så ring legevakten som ofte har mulighet for facetime eller lignende.

Anonymkode: 5e87b...bfb

Skrevet

Hold det i en bolle kjølig (ikke iskaldt) vann til det slutter gjøre vondt (1-6 timer). Så smører du det hyppig med et tykt lag helt vanlig håndkrem til det gir seg.

Ja, den hinnen vil med tiden sprekke og flasse av. Hvorfor mener du det medfører fare for infeksjon? Kutt og skraper på hendene er noe normalt aktive mennesker får flere ganger i måneden. Et brannsår er ikke mer eller mindre farlig enn et kutt eller skrubbsår. Ingen av dem er på noe vis krise.

Anonymkode: f4b96...ecb

• Liker 10
Skrevet

Nei selvsagt belaster du ikke legevakten med småsår!!! 

Anonymkode: f354b...ba0

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Skal jeg til legevakten med dette eller hva bør jeg gjøre?

trenger ikke legevakt for det nei. Det der ordner seg mest selv.

Anonymkode: 84f29...5b4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har jo som sagt ingen smerter, vil det bli smertefull etterhvert? Bare rense med vanlig saltvannsoppløsning? 

https://www.apotek1.no/saarpleie-og-forstehjelp/brannskader

Her er mye god informasjon om brannsår

Anonymkode: 4147a...671

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tvilsomt med såpass lite traume. Er du skikkelig usikker/hysterisk så ring legevakten som ofte har mulighet for facetime eller lignende.

Anonymkode: 5e87b...bfb

Hysterisk fordi jeg spør? Har aldri hatt et brannsår som ble akutt hvitt med hud som løsner.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hold det i en bolle kjølig (ikke iskaldt) vann til det slutter gjøre vondt (1-6 timer). Så smører du det hyppig med et tykt lag helt vanlig håndkrem til det gir seg.

Ja, den hinnen vil med tiden sprekke og flasse av. Hvorfor mener du det medfører fare for infeksjon? Kutt og skraper på hendene er noe normalt aktive mennesker får flere ganger i måneden. Et brannsår er ikke mer eller mindre farlig enn et kutt eller skrubbsår. Ingen av dem er på noe vis krise.

Anonymkode: f4b96...ecb

Jo det er mer utsatt for infeksjoner.

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde aldri tenkt tanken på  legevakt med dette i hvert fall 🙂 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Viktigste er at du fortsetter nedkjøling i 20 minutter, helst rennende vann ca 20 grader.

Anonymkode: cb662...a61

• Liker 1
Skrevet
Sofakona skrev (1 minutt siden):

Avkjøl og la det være. 

Mezzosoprena skrev (Akkurat nå):

Takk for svar 😊

Skrevet

Krever ikke legevakt. Kjøl ned. Dekk til. La det tilhele i fred.

Ved eventuelt tegn til infeksjon om noen dager kontakter du fastlegen. Dette er absolutt ikke noe for en legevakt.

• Nyttig 2
Skrevet

Hva tenkte du en lege skal gjøre med det? Kutte av fingeren?... Kjøl ned med iskaldt vann de første minuttene,så lunket vann i minst 20 Min. Det kan hende det blir en vannblemme..ikke ta hull på den. Da får du et åpent sår,med inngang for bakterier.

Anonymkode: e5a5c...a45

• Liker 3
Skrevet

Gå på apoteket så får du gode råd. Tipper du trenger en slags skumbandasje.

Anonymkode: d436b...237

Skrevet

En i familien fikk brannsår på foten og fikk beskjed av fastlegen om å kjøpe salve på apoteket samt en slags bandasje over. Hør på apoteket. 

Anonymkode: f6696...f4a

Skrevet

Sånne får jeg ofte når jeg fyller på i en allerede varm peis ;) Null stress!

• Liker 1
Skrevet
Mezzosoprena skrev (1 time siden):

Det hadde nok ikke jeg heller. 😉

Salve og plaster ville jeg ha brukt om det var "mitt" sår. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...