AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #1 Skrevet 30. januar 2024 Ei svært god venninne er gravid for første gang. Graviditeten har allerede kostet henne forholdet. Nå sliter også vi venner. Hun er blitt så ego-sentrert, negativ og pessismistisk at det er umulig å føre samtaler med henne. Jeg har vært gravid flere ganger selv, jeg har en hug med venner/bekjente som har vært og er gravide. Men dette er ett annet univers. Jeg har hele tiden tenkt at jeg skal holde ut, graviditeten varer jo ikke for alltid. Men nå er hun bare halvveis og jeg orker ikke mer. Hun nekter å innse det, og det er DER problemet ligger. Vi andre har innrømmet at vi har vært litt hormonelle når vi var gravide, men hun her er i hennes øyne ikke hormonell i det heletatt. Dette er ett vennskap som har vart i 20år. Det er for ille om det skal ryke grunnet en midlertidig situasjon. Men jeg orker ikke fortsette daglige samtaler med henne slik som ting er nå, og hun er veldig tydelig på at di som har trappet ned hyppigheten på samtaler med henne den siste tiden er «long gone». Altså ikke å anse som venner lengre. Jeg trenger hjelp! Jeg er glad i henne, og jeg vil ha henne i livet mitt. Men jeg klarer ikke daglig chatting slik ting er nå. Jeg tror alt blir bedre etter fødsel. Samtaler med henne nå er utelukkende krangling og klaging fra hennes side. Man kan ikke si NOE uten at hun vrir det så mye at det nesten er imponerende. «nå skal jeg gå å lage middag, vi snakkes senere». Blir besvart med «det er faktisk ikke synd på deg, du har valgt å ha barn selv, og du velger selv å lage middag fra bunn, så hvorfor klager du sånn?». Som om å gi beskjed om hvorfor man avslutter samtalen er klaging…. Og sånn er det med ALT man sier. Hva kan jeg gjøre? og vær så snill og ikke missforstå, jeg er ikke ute etter å klage på henne, jeg ønsker bare hjelp/veiledning til situasjonen. Kanskje noen har vært slik selv, innsett det etter fødsel, og har litt insikt? Anonymkode: b5820...78e 5
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #2 Skrevet 30. januar 2024 Ta en pause fra henne til graviditeten er over? Anonymkode: 4157e...0f5 4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #3 Skrevet 30. januar 2024 Da hadde jeg svart henne, har det rablet helt for deg? Og latt spm henge helt til hun spør hva jeg mener. Også hadde jeg vært tydelig på hva forskjellen på klaging og beskjed om at jeg faktisk må legge på for å lage middag er. Også hadde jeg sagt at alke de som hun ikke har kontakt med nå, er folj som faktisk er glad i henne, men at etter hun har blitt gravid er du blitt svært vanskelig å omgås. Jeg hører du sier du ikke er hormonell, men vi andre ser noe annet. Du må virkelig be om hjelp, når du klarer å ta en beskjed om at jeg må legge på så jeg får laget middag, som en klage om å lage middag. Da har det virkelig kortsluttet et sted her Anonymkode: b75ca...991 15
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #4 Skrevet 30. januar 2024 9 minutter siden, AnonymBruker said: Ta en pause fra henne til graviditeten er over? Anonymkode: 4157e...0f5 Som nevnt i HI så har hun bestemt seg for å kutte ut alle som tar en pause fra henne. Dem er nemlig ikke gode nok venner. Tar jeg pause er vennskapet over i hennes øyne. TS Anonymkode: b5820...78e
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #5 Skrevet 30. januar 2024 10 minutter siden, AnonymBruker said: Da hadde jeg svart henne, har det rablet helt for deg? Og latt spm henge helt til hun spør hva jeg mener. Også hadde jeg vært tydelig på hva forskjellen på klaging og beskjed om at jeg faktisk må legge på for å lage middag er. Også hadde jeg sagt at alke de som hun ikke har kontakt med nå, er folj som faktisk er glad i henne, men at etter hun har blitt gravid er du blitt svært vanskelig å omgås. Jeg hører du sier du ikke er hormonell, men vi andre ser noe annet. Du må virkelig be om hjelp, når du klarer å ta en beskjed om at jeg må legge på så jeg får laget middag, som en klage om å lage middag. Da har det virkelig kortsluttet et sted her Anonymkode: b75ca...991 Tro meg jeg har prøvd! Så avslutter hun samtalene med «det går bra. Vi legger det bak oss». Selv om JEG ikke synes det går bra eller at samtalen er over. Og derfra går det ikke ann å kommunisere mer. Før hun noen timer senere tar kontakt som om alt er helt fint. Og jeg orker ikke mer TS Anonymkode: b5820...78e 3
Melus Skrevet 30. januar 2024 #6 Skrevet 30. januar 2024 Hvis hun er en så god venn så tåler hun å høre sannheten. Si at hun er vanskelig å forholde seg til og at du er lei. 4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #7 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Som nevnt i HI så har hun bestemt seg for å kutte ut alle som tar en pause fra henne. Dem er nemlig ikke gode nok venner. Tar jeg pause er vennskapet over i hennes øyne. TS Anonymkode: b5820...78e Hva skal man med fiender når man har slike venner? Hun setter deg i en gisselsituasjon og truer med å avslutte vennskapet om du ikke finner deg i hennes hersing. Skulle tro at hun ikke har flust med venner å kutte ut. Hormoner i et svangerskap er ingen grunn for å oppføre seg dritt mot andre. Da er hun i så fall utilregnelig som ikke har impulskontroll og barnet bør bli tatt fra henne. Er du en god venn sier du fra til henne. Er du en dårlig venn godtar du truslene hennes. Ditt valg. Lykke til! Anonymkode: 9908b...959 6
Macro Skrevet 30. januar 2024 #8 Skrevet 30. januar 2024 Det er jo faktisk mulig hun innser hvor håpløst hun har vært når ungen er ute. Jeg hadde sagt klart ifra om du ikke finner deg i å bli behandlet slik. Hun har ikke frikort til å oppføre seg som et dass selv om hun er gravid. Om hun vil true med å avslutte vennskapet så hadde jeg stått i det. Å gi sånne folk makt er noe av det siste jeg gjør. 8
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #9 Skrevet 30. januar 2024 Vel, er det virkelig en så god vennine da? Hvis hun ikke tåler å høre det, og samtidig ikke er villig til å forandre seg, men forlange at folk skal ha daglig kontakt hvis ikke er de "long gone".. Selvom hun er gravid er det vanlig å behandle mennesker på en OK måte - det gjør hun ikke nå. Jeg tror du bare må være litt tøff, gi beskjed om at oppførselen hennes ikke er grei og stå i det. Hvis alle tar mindre kontakt bør hun jo på sikt skjønne at det er henne det er noe feil med. Anonymkode: 6c527...c24 5
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #10 Skrevet 30. januar 2024 Takk for støtte folkens! Jeg har følt litt på at man stadig hører at man skal være så snill med de gravide, og at det ikke er deres feil og alt det der. Så jeg har vært litt redd for at jeg faktisk er en drittsekk om jeg bryter med henne grunnet oppførsel i svangerskap. Men da ser jeg at jeg ikke er helt på bærtur her. Jeg har vært ganske så direkte med henne flere ganger, men kommer til å gå over til å svare kort og enkelt og slutte å ha daglig kontakt med henne. Kanskje innser hun det etter fødsel og tilgir. Hvis ikke så får det bare være. Dette orker jeg ikke. TS Anonymkode: b5820...78e 3 6
Melus Skrevet 30. januar 2024 #11 Skrevet 30. januar 2024 Graviditet er ingen unnskyldning til å behandle folk dårlig. 4 1
mereo Skrevet 30. januar 2024 #12 Skrevet 30. januar 2024 Tenker at om hun kutter ut folk fordi de trenger «pause» da er det kanskje like greit å bare la det gå? 2
BobbySocks Skrevet 30. januar 2024 #13 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Som nevnt i HI så har hun bestemt seg for å kutte ut alle som tar en pause fra henne. Dem er nemlig ikke gode nok venner. Tar jeg pause er vennskapet over i hennes øyne. TS Anonymkode: b5820...78e Kan hende hun ombestemmer seg når barnet er ute og hun innser tabben. 4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #14 Skrevet 30. januar 2024 Burde jo gå opp for henne hvor slitsom hun er, når andre vil ta pause fra henne under graviditeten..? Anonymkode: bb994...507 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #15 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): . Hun nekter å innse det, og det er DER problemet ligger. Vi andre har innrømmet at vi har vært litt hormonelle når vi var gravide, men hun her er i hennes øyne ikke hormonell i det heletatt. Anonymkode: b5820...78e Ikke at det er en unnskyldning, men noen vet faktisk ikke at de er hormonelle. De tror de oppfører seg som vanlig, og forstår absolutt ingenting når andre tar avstand, eller forteller dem at de er trollete. Jeg har selv et familiemedlem som er slik når hun har pms eller går på prevensjon med østrogen. Hun tror hun er helt vanlig blid og omgjengelig, mens andre gråter etter 10 minutter sammen med henne. Heldigvis fikk hun hjelp av gynekologen etter at hele familien krevde det, hvis ikke hadde hun ødelagt både seg selv og oss. Nå er hun jo gravid, og det er ikke så mye dere kan gjøre annet enn å beskytte dere selv midt oppe i det hele. Men hvis hun er som jæmitt familiemedlem håper jeg at vennene hennes forstår at hun er "midlertidig sinnsyk", og at dere forteller henne at dere er der for henne hvis hun vil ha kontakt senere, når hun er seg selv igjen. Anonymkode: 32962...83e 4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #16 Skrevet 30. januar 2024 51 minutter siden, AnonymBruker said: Som nevnt i HI så har hun bestemt seg for å kutte ut alle som tar en pause fra henne. Dem er nemlig ikke gode nok venner. Tar jeg pause er vennskapet over i hennes øyne. TS Anonymkode: b5820...78e Og så? Anonymkode: 563e0...436
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #17 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Takk for støtte folkens! Jeg har følt litt på at man stadig hører at man skal være så snill med de gravide, og at det ikke er deres feil og alt det der. Så jeg har vært litt redd for at jeg faktisk er en drittsekk om jeg bryter med henne grunnet oppførsel i svangerskap. Men da ser jeg at jeg ikke er helt på bærtur her. Jeg har vært ganske så direkte med henne flere ganger, men kommer til å gå over til å svare kort og enkelt og slutte å ha daglig kontakt med henne. Kanskje innser hun det etter fødsel og tilgir. Hvis ikke så får det bare være. Dette orker jeg ikke. TS Anonymkode: b5820...78e Du trenger ikke bryte med henne. Det kan hun selv gjøre om hun vil. Hold henne på armlengdes avstand og juster innstillingene dine på some slik at hun ikke ser at du er pålogget. Ikke svar på alt før etter noen timer og hold svarene nøytrale og korte. Kast ballen over på henne med; «det er trist at du føler det slik, men jeg har gjort så godt jeg kunne», eller; «ja ja, det ordner seg nok». Bli glatt og uangripelig. Så får tiden vise om graviditet er årsaken. Men vanskelig å tro at hun ikke hadde slike tendenser innen. Man endrer ikke radikalt personlighet på denne måten bare fordi man er gravid. Du beskriver jo en person helt på grensen mot personlighetsforstyrrelse. Anonymkode: 9908b...959 4
Smascha Skrevet 30. januar 2024 #18 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): «nå skal jeg gå å lage middag, vi snakkes senere». Blir besvart med «det er faktisk ikke synd på deg, du har valgt å ha barn selv, og du velger selv å lage middag fra bunn, så hvorfor klager du sånn?». Som om å gi beskjed om hvorfor man avslutter samtalen er klaging…. Og sånn er det med ALT man sier. Anonymkode: b5820...78e Viss ho hadde svart meg "det er faktisk ikke synd på deg, du har valgt å ha barn selv, og du velger selv å lage middag fra bunn, så hvorfor klager du sånn?», så hadde eg bare skrive "?" og så forlatt samtalen. 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #19 Skrevet 30. januar 2024 Her hadde jeg sluttet å svare, og latt henne bryte vennskapet. Det høres ærlig talt ikke ut som noe tap…Jeg er kronisk syk uten å oppføre meg som et rasshøl mot andre. Gravid eller ikke, det er ingen unnskyldning. Er du sikker på hun ikke har pf? Anonymkode: 000cd...d64 4 1
lillevill Skrevet 30. januar 2024 #20 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): nå skal jeg gå å lage middag, vi snakkes senere». Blir besvart med «det er faktisk ikke synd på deg, du har valgt å ha barn selv, og du velger selv å lage middag fra bunn, så hvorfor klager du sånn?». Var hun normal før graviditeten? Hun høres jo fæl ut. Det kan jo være at hun blir litt koko av hormonene. Dessverre kan det være at det ikke vil normalisere seg før hun er ferdig med ammingen. 😬 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå