AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #1 Skrevet 30. januar 2024 Har en gutt som stort sett er blid og glad, men som også trasser mye og samtidig utfører en del voldelige handlinger. Det er snakk om slag, kloring og lugging, i tillegg til hyling. Plutselig smeller han en leke rett i øyet på deg osv. Har prøvd å endre denne atferden så mange ganger, men er utrolig sliten av å daglig bli utsatt for vold i eget hjem, selv om det er fra et lite barn. Far vet heller ikke hvordan han skal forholde seg til volden og bare trekker seg ut av situasjonen og lar meg "ordne opp". Noen med erfaringer? Anonymkode: 0f59d...b99
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #2 Skrevet 30. januar 2024 Hvor gammelt er barnet? Anonymkode: 550ee...926
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #3 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Hvor gammelt er barnet? Anonymkode: 550ee...926 4 Anonymkode: 0f59d...b99
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #4 Skrevet 30. januar 2024 Altså, han er bare 4. Han klarer ikke å regulere følelsene sine. Blir han sint eller frustrert kommer det ut på en måte, feks med å slå. Jeg har pleid å stoppe situasjonen, med å ta fra leke/ting som blir kastet og slått med. Evt ta barnet vekk fra rommet/situasjonen. Feks blir med barnet på rommet hans, lukker døren og er der sammen med barnet. Noen ganger er barnet fremdeles hysterisk/prøver å angripe med ting og tang eller slår. Da venter jeg til barnet roer seg. Snakker rolig til barnet. "Jeg ser at du ble veldig sint nå. Når du er klar for trøst så kan du komme på fanget mitt. " Først når barnet har roet seg går det an å snakke fornuftig med det. Eks. " Ble du sint pga XXXXX? ", "Det forstår jeg. Neste gang vil jeg at du skal komme til meg å si fra så kan jeg hjelpe deg i stede. " eller " Neste gang bør du heller xxxxxx, for det er ikke greit å slå. " Ikke overforklar og gjenta tusen ganger. Et barn på 4 år blir bare enda mer forvirret av for mye snakk. Enkel forklaring. Det vil roe seg etter hvert. Men bare husk når det står på som verst, at det alltid ligger noen følelser bak handlingen. Barnet ditt har ikke noe ønske om å skade deg/mannen din. Det er bare ikke ferdig utviklet i hjernen enda og trenger hjelp av oss☺️ Det er tøft å stå i. Sønnen min var veldig lik, det var ganske ekstremt til tider også i det offentlige rom. Han er ikke sånn lengre nå i en alder av 5,5 år. Nå går det an å snakke til han før det går så langt Lykkt til! Anonymkode: c3b3d...c05 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå