Gå til innhold

Dere som er stuepiker på hotell, hvor mye tjener dere i timen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har selv jobbet som renholder mange år på steder som skoler og universiteter hvor det blir veldig mye gris og møkk. Grisete toaletter osv. Unger er jo ikke akkurat renslige. 

Jeg har nå i det siste tenk litt på om det ville vært bedre å vaske på hotell. 

Får dere ekstra lønn hvis noen for eksempel har hatt fyllefest på rommet hvis det er fult av rot og oppkast? Jeg regner med at de fleste gjester er rolige og ikke griser og roter men enkelte ungdommer kan jo ta litt av. 

Er det variert sånn at  dere vasker andre plasser på hotellet også eller er det sånn at man har faste områder å vaske. Hvordan er arbeidstiden? 

Og får dere noen frynsegoder som mat på jobben eller får rabatter osv? Kan man overnatte på et ledig rom hvis man for eksempel skal på kveldsvakt dagen før og tidlig dagen etter? (man vasker jo rommet etter seg når man er stuepike). 

Hvis man for eksempel jobber på et spa hotell, får man da lov til å bruke apa før eller etter jobb osv?  

Og har dere hyggelige sammenkomster med kollegaer og et godt miljø? 

Jeg har nå lenge søkt andre type jobber enn renholder men det er litt vanskelig å få noe annet enn det jeg har mest erfaring. Jeg savner å ha litt mer kollegaer rundt meg og å vaske steder hvor det ikke bare er barn som griser og roter hver dag og ikke har lært å ta noe hensyn til jobben min. Jeg savner å vaske der det er voksne folk som ikke griser så mye. 

Jeg er alltid alene på jobb og har bare ugunstige arbeidstid og lite jobb 

Anonymkode: 73144...fb5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ts her m det skulle stå skoler og barnehager. Ikke universitet

Skrevet

Jeg har aldri jobbet med renhold men vet en del om renhold på hoteller.

sammenlignet med der du jobber nå antar jeg:

-mer tidspress 

-mer ugunstige arbeidstider

-mindre fred og ro

+større mulighet til å jobbe og tjene ekstra

+frynsegoder (rabatter, kanine osv)

nei jeg tror nok ikke det er greit å overnatte på et ledig rom, og ja du kan nok benytte deg av spaet til rabatterte priser i rolige perioder.

I forhold til det sosiale avhenger det nok veldig på hvor i landet hotellet befinner seg. I storbyene er det ofte første generasjons innvandrere som jobber med renhold og mitt inntrykk er at mange av de ikke ønsker sosial omgang med kolleger utover arbeidstiden.

Skrevet
Pappi skrev (49 minutter siden):

Jeg har aldri jobbet med renhold men vet en del om renhold på hoteller.

sammenlignet med der du jobber nå antar jeg:

-mer tidspress 

-mer ugunstige arbeidstider

-mindre fred og ro

+større mulighet til å jobbe og tjene ekstra

+frynsegoder (rabatter, kanine osv)

nei jeg tror nok ikke det er greit å overnatte på et ledig rom, og ja du kan nok benytte deg av spaet til rabatterte priser i rolige perioder.

I forhold til det sosiale avhenger det nok veldig på hvor i landet hotellet befinner seg. I storbyene er det ofte første generasjons innvandrere som jobber med renhold og mitt inntrykk er at mange av de ikke ønsker sosial omgang med kolleger utover arbeidstiden.

Ok takk for svar :) :) jeg tenkte kanskje det var sånn at det var litt sosiale sammenkomster for alle som jobba på forskjellige avdelinger i resepsjon og restaurant osv.

Jeg har også nesten bare kollegaer som er fra andre land. De fleste er fra Polen eller Litauen. 

Det er kun jeg og ei til av de ansatte som er norske utenom personalsjef og vermpbud og et par andre i ledelsen på kontoret. 

Ofte er det også vanskelig å kommunisere godt også. 

Jeg må jobbe fra 17.00 til 21.00 hver mandag til fredag. 

Men nei kanskje ikke hotell er noe for meg. Jeg har vært på hotell i helgen og det var da jeg begynte å tenke på det. Har jo sett at stuepiker starter med å vaske hotellrom kl 12.00 når folk begynner å forlate rom. Det er hvertfall mer gunstig enn den arbeidstiden jeg har nå :)

Skrevet

Jeg har jobbet som stuepike på et hotell og på Hurtigruten.

På hotellet hadde vi ingen privilegier annet enn at vi kunne spise av det som var igjen av frokostbuffeten. Ellers var dagene stille og rolige, men man måtte selvsagt jobbe jevnt og trutt. Ikke spesielt godt sosialt miljø, da de andre var eldre enn meg og satt sammen på røykerommet og klagde over alt mulig. Lønna husker jeg ikke, for det er så lenge siden. En og annen fest var det på rommene, men ikke ofte.

På Hurtigruten var det mer tidspress, og de fleste som jobbet der var veldig unge. Veldig greie gjester, griste lite. Lønna var helt grei. Når man jobber på båt får man jo 3 varme måltider om dagen og sparer mye penger på mat i de ukene man er ute.

Anonymkode: 78c1e...291

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg har selv jobbet som renholder mange år på steder som skoler og universiteter hvor det blir veldig mye gris og møkk. Grisete toaletter osv. Unger er jo ikke akkurat renslige. 

Får dere ekstra lønn hvis noen for eksempel har hatt fyllefest på rommet hvis det er fult av rot og oppkast? Jeg regner med at de fleste gjester er rolige og ikke griser og roter men enkelte ungdommer kan jo ta litt av. 

Er det variert sånn at  dere vasker andre plasser på hotellet også eller er det sånn at man har faste områder å vaske. Hvordan er arbeidstiden? 

Og får dere noen frynsegoder som mat på jobben eller får rabatter osv? Kan man overnatte på et ledig rom hvis man for eksempel skal på kveldsvakt dagen før og tidlig dagen etter? (man vasker jo rommet etter seg når man er stuepike). 

Hvis man for eksempel jobber på et spa hotell, får man da lov til å bruke apa før eller etter jobb osv?  

Jeg har nå lenge søkt andre type jobber enn renholder men det er litt vanskelig å få noe annet enn det jeg har mest erfaring. Jeg savner å ha litt mer kollegaer rundt meg og å vaske steder hvor det ikke bare er barn som griser og roter hver dag og ikke har lært å ta noe hensyn til jobben min. Jeg savner å vaske der det er voksne folk som ikke griser så mye. 

Møkk faktisk, altså du har måttet vaske bort bæsj?!

Anonymkode: 3420b...b1d

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Møkk faktisk, altså du har måttet vaske bort bæsj?!

Anonymkode: 3420b...b1d

Det er vel ikke akkurat uvanlig at man finner bæsj på et toalett?

Anonymkode: 78c1e...291

• Liker 2
Skrevet

Har ikke jobbet som renholder, men jobbet i andre stillinger i hotellene.

Om man får frynsegoder gjelder om man er direkte ansatt av hotellet eller via tredjeparter. Mange leier inn via ISS og så videre og hos oss fikk ikke de noen av frynsegodene eller ble invitert på sammenkomster. Et annet sted jeg jobbet fikk de rester fra buffeten, men man blir uansett trukket for kost. 
Man får ikke bruke hotellrom, men man får ofte en ansattrabatt om man er ansatt direkte (ca 400-500 kr per natt utenom høysesong). Man får ikke bruke noen av fasilitetene da gjester ikke skal se at ansatte bruker de. 

Renholderne har lite tid per rom (10-20 min) avhengig av avreise / Borom. Det tar en del på ryggen når man bytter X antall sengesett og så videre per dag. Det er overraskende mange som forlater rommet som en svinesti… spesielt om du hører til en by. 

Jeg vil nok tro at det er roligere hos kontorer og så videre, vet en av våre renholdere her har timelønn på 229,99 og en annen på 243 kr - det er for kontorvask. Tror ikke hotellrenholdere har noe mer, de fleste følger riksavtalen så bare Google den så ser du lønnen. 

Anonymkode: 4d515...f55

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg anbefaler ikke å vaske på hotell eller å være stuepike. 

Man har ekstremt dårlig tid, får ikke ekstra betalt for oppkast og gris. Jeg hadde 20 min per rom da jeg jobbet på hotell, mange har mindre enn det. Jeg hadde lavere lønn som stuepike enn som renholder. 

Hvis du vil ha bedre arbeidsplass så er den beste faktisk universitet, å være ansatt for staten. 

Anonymkode: 65565...7ee

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ok takk for svar :) :) jeg tenkte kanskje det var sånn at det var litt sosiale sammenkomster for alle som jobba på forskjellige avdelinger i resepsjon og restaurant osv.

Jeg har også nesten bare kollegaer som er fra andre land. De fleste er fra Polen eller Litauen. 

Det er kun jeg og ei til av de ansatte som er norske utenom personalsjef og vermpbud og et par andre i ledelsen på kontoret. 

Ofte er det også vanskelig å kommunisere godt også. 

Jeg må jobbe fra 17.00 til 21.00 hver mandag til fredag. 

Men nei kanskje ikke hotell er noe for meg. Jeg har vært på hotell i helgen og det var da jeg begynte å tenke på det. Har jo sett at stuepiker starter med å vaske hotellrom kl 12.00 når folk begynner å forlate rom. Det er hvertfall mer gunstig enn den arbeidstiden jeg har nå :)

Nok en gang, universitet og ansettelse for staten. 

Men det er like mange utenlandske der som ellers. Arbeidstiden er som regel fra kl 7 om morgenen. 

Anonymkode: 65565...7ee

Skrevet

Jeg stortrivdes som stuepike da jeg var yngre. Mer sosialt enn skolerenhold. Men den store forskjellen er belastning på rygg, armer og skuldre pga sengeskift. Jeg hadde ikke greid det idag. Og tempoet er høyere på hotell, på skole er det mer å traske rundt og renholder litt. 

Anonymkode: 54fd7...009

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.1.2024 den 14.50):

Jeg gikk fra 17 år som stuepike og til renholder på en vgs. Går aldri tilbake til hotell. 

Anonymkode: 97653...1b1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg stortrivdes som stuepike da jeg var yngre. Mer sosialt enn skolerenhold. Men den store forskjellen er belastning på rygg, armer og skuldre pga sengeskift. Jeg hadde ikke greid det idag. Og tempoet er høyere på hotell, på skole er det mer å traske rundt og renholder litt. 

Vi trasker ikke rundt. Renhold er faktisk en tung jobb. 

• Hjerte 1
Skrevet

Jobbet på spahotell. Gratis spa utenom høysesong,helg eller hvis det er svært fullt.

Rabatt på hotellrom, også andre hoteller i kjeden. Rabatt i restauranten,shop. Ikke lov å drikke alkohol etter endt arbeidsdag på hotellet.Mange andre type rabatter.

Sammenkomster innimellom, gjelder hele hotellet. Julefest, sommerfest.

Oppkast tillegg.

Jobber 0830-1630 man-fre. 10.00-1630 lør-søn.

Renholdere på rom. Renholdere til fellesområdene. Renholdere til spa. Renholdere som jobber kveld 14.00-22.00. Noen jobber kun en type vakt, andre jobber forskjellige vakter.

Anonymkode: 7b955...9e7

Skrevet

Nei, de begynner ikke klokka 12. Da jeg jobbet som stuepike, jobbet jeg 8-16. Det er alltid noen som sjekker ut tidlig, så det var alltid rom å vaske kl 8.

Hadde 20 minutt pr rom, 15 rom om dagen. Det er forferdelig hektisk.

Og for å si det sånn, det er ikke bare barn som griser på do. Hun som fant avføring smurt utover veggene, teppet, sengen og bordet på rommet hun skulle vaske, kom gråtende ut og bad om hjelp. Det tok litt mer enn 20 minutt, men rommet ble klart til neste gjest samme kveld.

Fikk smusstillegg: 500,- for å vaske spy eller avføring. 

Vi hadde en person som vasket fellesarealer, og en person som hadde kveldsvakt. Hun tok de siste rommene, fellesarealer og evt forespørsler om flere håndklær og sånt, og gjorde klart stabler med kluter, fylte på lagere osv.

Det var ikke spesiel sosialt, for alle jobbet i hver sin etasje. Vi møtte til lunsj.

Anonymkode: b016b...525

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi trasker ikke rundt. Renhold er faktisk en tung jobb. 

Jeg snakker av egen erfaring. Skolerenhold er ikke samme tempo som hotell og vi slipper så mye tøy og bøy som på hotell. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Nei, de begynner ikke klokka 12. Da jeg jobbet som stuepike, jobbet jeg 8-16. Det er alltid noen som sjekker ut tidlig, så det var alltid rom å vaske kl 8.

Hadde 20 minutt pr rom, 15 rom om dagen. Det er forferdelig hektisk.

Og for å si det sånn, det er ikke bare barn som griser på do. Hun som fant avføring smurt utover veggene, teppet, sengen og bordet på rommet hun skulle vaske, kom gråtende ut og bad om hjelp. Det tok litt mer enn 20 minutt, men rommet ble klart til neste gjest samme kveld.

Fikk smusstillegg: 500,- for å vaske spy eller avføring. 

Vi hadde en person som vasket fellesarealer, og en person som hadde kveldsvakt. Hun tok de siste rommene, fellesarealer og evt forespørsler om flere håndklær og sånt, og gjorde klart stabler med kluter, fylte på lagere osv.

Det var ikke spesiel sosialt, for alle jobbet i hver sin etasje. Vi møtte til lunsj.

Anonymkode: b016b...525

Jeg jobbet på hotell i 20 år og de verste var faktisk damer i 40-50 års alderen på jentetur 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...