Gå til innhold

Noen som kjenner til soving i hengekøye på vinteren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har forstått at man bør ha et isolerende liggeunderlag med høy R-verdi (?) Hvor høy er nok? Tenker på å sove ute i opptil -10 grader.

Noe annet enn vintersovepose som trengs?

Kan jeg bruke vanlig turhengekøye?

Anonymkode: 4b10b...c08

Videoannonse
Annonse
Skrevet

https://www.tursostre.no/2019/12/30/vinterovernatting-i-hengekoye-klart-du-kan/

Har prøvd, men synes ikke det blir komfortabelt nok. Bruker reinskinn, dobbelt underlag (det ene med dun), to poser, varmeflaske i posen, langt dunskjørt i tillegg til ull - men blir kaldere enn å ligge i telt. Men det er jo bare å teste ut, camp slik at det er mulig å dra hjem eller stikke inn i hytta om det blir for ille. 

Gjest jegerrinne
Skrevet

Vi bruker reinsdyrskin og saueskinn. Så sovepose. Godt med ullklær når vi sover ute om vinteren

Skrevet

Jeg sover mye ute, i temperaturer ned til -15-20.

-Jeg bruker et oppblåsbart liggeunderlag med dun (Exped) Tror den har R-verdi på 8. Reinskinn er veldig digg, men stort og tungt å bære hvis man ikke går med pulk. Liggeunderlaget er alfa-omega. Du kan gjerne bruke flere i lag oppå hverandre hvis de ikke er helt varme nok. (Mange bruker også underquilt, men det har jeg ingen erfaring med selv)

- Du trenger en god sovepose med comftemp godt under den faktiske temperaturen. Ha gjerne med en liten termo-liner hvis du tror det kan bli for kaldt.

- Varmeflaske er gull! Jeg koker opp vann og heller i en nalgene flaske som jeg putter i en sokk og har i posen et kvarters tid før jeg legger meg. 

- Vanlig banankøye går helt fint!  Hva enn du foretrekker

- Sov i ullundertøy, lue, buff og evt. vanter. Vær mett og god, tiss før du legger deg, og varm opp kroppen rett før du hopper i køya. (Løp litt, ta noen spensthopp etc. så du får opp tempen litt, men ikke så mye at du svetter)

- Ta gjerne de første nettene nærme nok hjemme/bilen til at du kan kaste inn håndkle om det blir for kaldt. 

Vinter-heng er helt fantastisk, så bare å hoppe i det!🤩

Anonymkode: fa4ef...b1b

• Liker 1
Skrevet

Finnes noen facebookgrupper der det deles gode råd, ellers stemmer jeg i alt som er skrevet over her. Jeg liker også å drikke te fra termosen etter at jeg er i køya, det gir en varm ro.  

Anonymkode: 3ef54...090

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...