Gå til innhold

Antidepressiva erfaringer

Anbefalte innlegg

Skrevet
Memorangen skrev (20 minutter siden):

Enig i det. Synes bare det er så synd at antidepressiva blir mer stigmatisert enn medisiner for en del andre sykdommer og tilstander. 

Jeg har motsatt inntrykk- de blir lovprist og er umulig å ikke respondere på. Og så er min erfaring stikk motsatt, og søker derfor her etter erfaringer om andre som også har dårlige erfaringer. Bekreftelse på om det er mulig🥴😝

Anonymkode: 2f577...f97

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 1.2.2024 den 17.37):

Jeg har motsatt inntrykk- de blir lovprist og er umulig å ikke respondere på. Og så er min erfaring stikk motsatt, og søker derfor her etter erfaringer om andre som også har dårlige erfaringer. Bekreftelse på om det er mulig🥴😝

Anonymkode: 2f577...f97

Jeg har bare gått på Seroxat , men har nå kutta de ut p.g.a veldig mange bivirkninger. Jeg kutta ut mandag for snart 14 dager siden og det har gått fint, bortsett fra at jeg pr nå ikke klarer å kjenne på noen følelser; blir ikke glad, ikke rørt, ikke lei meg m.m. Det synes jeg er veldig frustrerende, fordi jeg opprinnelig er et følelses menneske. Jeg håper virkelig at dette kommer tilbake snart🙏🙏 

Endret av Seroxat
Skrevet

Jeg bruker Wellbutrin med god effekt, den virker på andre stoffer enn de andre (noradrenalin og dopamin). Den gir mer energi, hemmer ikke sexlyst men kan gi søvnvansker hos noen. Jeg reagerte ikke med det. Nå kan eg våkne om morgenen av meg selv før klokka ringer og være våken. Det er en veldig ny følelse

Anonymkode: c14f3...495

Skrevet

Går på cipralex, var et rent helvete å starte på de. Men nå går det bra, har et mye bedre liv. Man skal ikke tviholde ved det at man absolutt ikke skal gå på det, og jeg har ikke mistet meg selv i det hele tatt. Tar kun 10 g 

Anonymkode: 71cc4...ba5

Skrevet

Jeg var suicidal. Prøvde først Fluoxetin (SSRI / Prozac) i to måneder. Fikk beskjed om at det kunne ta fire uker før jeg merket noe, merket ingenting. Prøvde fire uker til, fortsatt ingenting. La til Mianserin (TeCA / Tolvon), fikk ekstreme bivirkninger etter få dager, inkludert forverrede suicidale tanker som førte til faktisk selvmordsforsøk. Byttet da til Duloxetin (SNRI / Cymbalta). Etter 3-4 uker merket jeg de første tegnene på bedring. Etter 3 måneder begynte jeg gradvis å komme tilbake på jobb, og var fullt tilbake etter 6 måneder. Går på Duloxetin enda og føler meg normal med vanlige opp-og-nedturer.

Anonymkode: a188c...69e

• Hjerte 1
Skrevet
Memorangen skrev (På 1.2.2024 den 17.15):

Enig i det. Synes bare det er så synd at antidepressiva blir mer stigmatisert enn medisiner for en del andre sykdommer og tilstander. 

Den fortjener å stigmatiseres. AD er ikke sukkertøy, og du risikerer å bli hengende ved livsvarige bivirkninger, etter å ha tatt kun en eneste tablett.  Få andre medisiner har slike problemer. 

Anonymkode: 983a1...19e

• Nyttig 1
Skrevet
Memorangen skrev (På 1.2.2024 den 17.15):

Det er helt klart. Det er jo det samme om man bruker medisiner for noe fysisk eller psykisk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.2.2024 den 13.55):

Den fortjener å stigmatiseres. AD er ikke sukkertøy, og du risikerer å bli hengende ved livsvarige bivirkninger, etter å ha tatt kun en eneste tablett.  Få andre medisiner har slike problemer. 

Jeg begynte på antidepressiva da jeg bare var 10år. Sluttet 15 år senere. Nå må jeg begynne igjen, og føles ikke bra når jeg har klart meg uten. Men jeg hadde nok ikke hatt et så bra liv om det ikke var for antidepressiva da! Så lurer på hvilken livsvarige bivirkninger det kan gi? 😳

Anonymkode: 3354b...146

Skrevet

Jeg har ingen bedring, eller for den del forverring, av antidepressiva. Har forsøkt mange ulike varianter over mange år, blodprøver viser at jeg burde ha effekt, men likevel ingenting. 

Anonymkode: 34142...149

Skrevet

Går på cipralex og det går helt fint.

Anonymkode: 3dbea...d23

Skrevet

Antidepressiva har fungert veldig bra for meg. Har gått på Remeon i 3 år. Ingen bivirkninger som ulvesult eller å være "zombi" eller andre ting som å være flat i følelser osv. Har ikke gått opp et kilo på de, og jeg unngår de dypeste dalene men føler likevel glede og sorg som normalt.

Antidepressiva er en måte å behandle på. Det finnes stort sett 3 måter og behandle på og en kombinasjon mellom disse er bevist å gi god effekt av depresjon og traumer.

1) ovenfra og ned- dette er stort sett hva samtale terapi hos psykolog går ut på.

2) ved å ta medisin som skrur av uhensiktsmessige alarmreaksjoner eller endrer måten hjernen organiserer informasjon på. Og når vi vet at depresjon også har med hormoner og måten hjernen virker så er medisin et godt hjelpemiddel.

3) nedenfra og opp- som vil si å gi kroppen erfaringer som på et dypt og indre plan strider mot hjelpeløshet, sinne, depresjon, desperasjon. Her kommer roller som psykomotorisk fysioterapi gjerne inn. 

Hos noen trenger en bare en av disse hjelpemiddelene, hos andre gjerne alle 3. Men for meg har antidepressiva hjulpet godt, både for søvn og for et gjevnere humør på sikt.

Anonymkode: 358c7...58a

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.2.2024 den 13.55):

Nøyaktig det samme kan man si om Ibux!

Anonymkode: 6a7e5...26b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...