AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #21 Skrevet 31. januar 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Er dette sant? Hvor finner man info om dette? hvordan reagerte du da? Anonymkode: 2f577...f97 Finner ikke forskninga jeg mente å ha lest, så ta det jeg skrev om 30% med en klype salt siden jeg ikke finner kilder. Men jeg er ganske bestemt på at tallet er lavt, men mulig ikke så lavt som 30%. Personlig fikk jeg alle bivirkningene. Unntatt selvmord, men det var nært. Sykt at selvmord står oppført som en bivirkning, men. Anonymkode: 46365...3b5 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #22 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Finner ikke forskninga jeg mente å ha lest, så ta det jeg skrev om 30% med en klype salt siden jeg ikke finner kilder. Men jeg er ganske bestemt på at tallet er lavt, men mulig ikke så lavt som 30%. Personlig fikk jeg alle bivirkningene. Unntatt selvmord, men det var nært. Sykt at selvmord står oppført som en bivirkning, men. Anonymkode: 46365...3b5 Det er vel ofte i starten? Jeg har imidlertid følt meg jævlig i flere måneder Anonymkode: 2f577...f97
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #23 Skrevet 31. januar 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det er vel ofte i starten? Jeg har imidlertid følt meg jævlig i flere måneder Anonymkode: 2f577...f97 Går du i terapi? Får du behandling? Eller er det kun piller du har tilbud om? Anonymkode: 46365...3b5
Sadpanda Skrevet 31. januar 2024 #24 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Er dette sant? Hvor finner man info om dette? hvordan reagerte du da? Anonymkode: 2f577...f97 Depression: How effective are antidepressants? - InformedHealth.org - NCBI Bookshelf (nih.gov)
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #25 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Går du i terapi? Får du behandling? Eller er det kun piller du har tilbud om? Anonymkode: 46365...3b5 Er i hjelp ja. Men nå har jeg prøvd AD noen måneder og bare blitt verre og verre. Skal slutte nå. Blir spennende å se . Krysser fingra for ikke enda en forverring Anonymkode: 2f577...f97 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #26 Skrevet 31. januar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Er i hjelp ja. Men nå har jeg prøvd AD noen måneder og bare blitt verre og verre. Skal slutte nå. Blir spennende å se . Krysser fingra for ikke enda en forverring Anonymkode: 2f577...f97 For din egen del; TRAPP NED. Sakte. Ikke slutt tvert. Be legen om nedtrappingsplan. Dette er viktig. Bare sånn i tilfelle du ikke har fått beskjed om det. Anonymkode: 46365...3b5 1
Molly 4.5 år Skrevet 31. januar 2024 #27 Skrevet 31. januar 2024 Jeg er på min 3. antidepressiva og denne hjelper meg mye. Må prøve seg frem. Men tøft i oppstarten da ble jeg verre.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #28 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): For din egen del; TRAPP NED. Sakte. Ikke slutt tvert. Be legen om nedtrappingsplan. Dette er viktig. Bare sånn i tilfelle du ikke har fått beskjed om det. Anonymkode: 46365...3b5 Jeg er ivaretatt av kyndig personell som styrer nedtrapping. Forholdsvis kjapt men har kyndig psykiatrisk oppfølging Anonymkode: 2f577...f97
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #29 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Ikke meg du siterer men jeg er langt fra meg selv på antidepressiva!! Anonymkode: 2f577...f97 Ja ja, det finnes sikkert alltid unntak, spørs uansett akkurat hva du mener med det og da var det sikkert feil type for deg. At man mister seg selv og at det derfor er bedre å ta sjansen på å dø enn å prøve antidepressiva mener jeg uansett blir helt feil. Det er ikke rimelig eller riktig. Anonymkode: 6a7e5...26b
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #30 Skrevet 31. januar 2024 Sadpanda skrev (46 minutter siden): Du trenger ikke bekymre deg, har ingen nære som det vil gå ut over. Ser også på antidepressiva litt som smertestillende. Altså av begrenset verdi vist man ikke også behandler det underliggende problemet. Dessverre kan ikke helsevesenet behandle ensomhet. Du og ditt liv har sin egen enorme verdi uavhengig av om du har nære som vil sørge over deg eller ikke. Du klarer bare ikke å se eller føle det nå pga depresjon. Antidepressiva kan man gå på hele livet om man må. Om du får litt pause fra depresjonen greier du kanskje å gjøre noe med ensomheten etterhvert. Gi livet en sjanse. Anonymkode: 6a7e5...26b
Seroxat Skrevet 31. januar 2024 #31 Skrevet 31. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (23 timer siden): Seriøst? Jeg har blitt så ekstremt urolig og depressiv mens jeg har gått på det. Uansett om det skyldes dem eller ikke så fungerer det jo hvertfall ikke Anonymkode: 2f577...f97 Jeg gikk på Seroxat i to måneder, men jeg opplevde å få angst hver gang jeg tok den pluss mange bivirkninger. Jeg måtte bare seponere og kutta ut forrige mandag. Jeg opplever seponeringa av Seroxat som veldig tøft med en rekke seponeringssymptomer; uro, søvnproblemer og mareritt. Ekstrem nattesvette har jeg også hatt inntil nylig. Det ga seg for ett par dager siden. Er det flere som har erfaring med seponeringssymptomer som de ønsker å dele? Og evt varighet på dette? Akkurat nå er jeg glad for hver dag som går for da en det en dag mindre med seponeringssymptomer. Trenger noen oppmuntrende ord nå siden dette er tøft å stå i. Seroxat er den eneste antidepressiva jeg har erfaring med. Endret 1. februar 2024 av Seroxat 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #32 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Ja ja, det finnes sikkert alltid unntak, spørs uansett akkurat hva du mener med det og da var det sikkert feil type for deg. At man mister seg selv og at det derfor er bedre å ta sjansen på å dø enn å prøve antidepressiva mener jeg uansett blir helt feil. Det er ikke rimelig eller riktig. Anonymkode: 6a7e5...26b Jeg har jo prøvd da😝 Anonymkode: 2f577...f97
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #33 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Ja ja, det finnes sikkert alltid unntak, spørs uansett akkurat hva du mener med det og da var det sikkert feil type for deg. At man mister seg selv og at det derfor er bedre å ta sjansen på å dø enn å prøve antidepressiva mener jeg uansett blir helt feil. Det er ikke rimelig eller riktig. Anonymkode: 6a7e5...26b Derfor jeg oppretta tråden for å høre andres erfaringer og virker jo faktisk ikke som at jeg er så unntak Anonymkode: 2f577...f97
Memorangen Skrevet 31. januar 2024 #34 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har ingen personlig erfaring, da jeg har sagt klart og tydelig nei, de gangene legene har foreslått det. Jeg går heller etter årsaken, enn å behandle symtomene.. Uansett. Erfaringen min med antidepressiva, er at 3 av 3 venner, har blitt enda mer depressive, og prøvd å ta liv. 2 ble innlagt på akuttpsykiatrisk, den tredje fikk stoppet bruk før han ble helt avskyelig å forholde seg til. Anonymkode: a9fe9...907 Oi! Det var voldsomt. Jeg har helt motsatt erfaring. Kjenner folk som ikke hadde vært i live idag om det ikke var for antidepressiva. Har veldig god erfaring med cipralex selv. Har gått på de i fire år snart. "Jeg går heller etter årsaken, enn å behandle symptomene". Hadde du sagt det til en med kreft? Hjertesykdom? Autoimmune sykdommer? Selvsagt skal man trene, gå til psykolog, få nok søvn, bra kosthold, stresse lite osv osv. Men hva når man gjør alle disse tingene og fortsatt ikke blir bra? Hva om stresset i livet ikke er mulig å fjerne? Hva om symtomene er hovedproblemet og det er ikke er en underliggende årsak? Jeg sier ikke at man skal ty til medisiner ved hver minste motgang, det tror jeg uansett er det aller færreste som gjør. For de fleste sitter det nok langt inne å ta medisiner. Men noen ganger kan det være det som skal til for å få det bedre, eller for å greier å jobbe med seg selv sånn at man får det bedre. Det er virkelig ingen skam å ta antidepressiva. 1 1
Sadpanda Skrevet 31. januar 2024 #35 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Du og ditt liv har sin egen enorme verdi uavhengig av om du har nære som vil sørge over deg eller ikke. Du klarer bare ikke å se eller føle det nå pga depresjon. Antidepressiva kan man gå på hele livet om man må. Om du får litt pause fra depresjonen greier du kanskje å gjøre noe med ensomheten etterhvert. Gi livet en sjanse. Anonymkode: 6a7e5...26b Hvilken verdi en person har blir reflektert av samfunnet rundt. Vist folk synes du har verdi da gir de deg oppmerksomhet og kjærlighet. Vist de ikke synes du er verd noe gjør de ikke det. Man har ikke verdi bare i seg selv. Med mindre man er fornøyd med å leve helt for seg selv da. Jeg er dessverre ikke det. Ikke noe mål for meg at ting ikke skal gå bra har prøvd en rekke ting for å være sosial trening pluss delta i ulike sosial arrangementer. Samt at jeg skal prøve meg på tinder i morgen. Selv om jeg er skeptisk til det da jeg er ganske stygg. Så enig i at en må jobbe med å gjøre noe med ensomheten, men det betyr ikke at det vil gå bra. Jeg begynner også å gå tom for ideer. Men vil ikke dope meg ned fordi jeg er ensom. Men det betyr ikke at andre ikke skal bruke anti depressiva. De for snakke med relevant medisinsk personell å ta sine egne valg.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #36 Skrevet 31. januar 2024 Jeg har god erfaring. Gått på Venlafaxin i litt over et år, ganske høy dose. Fungerer fint. Prøvde cipralex først, men opplevde ikke særlig virkning på den. Har blitt fulgt opp av fastlege og dps. Nettopp avsluttet hos dps og har tenkt å starte forsiktig nedtrapping (i samarbeid med fastlege) snart. Anonymkode: 2259f...06c
Seroxat Skrevet 1. februar 2024 #37 Skrevet 1. februar 2024 Memorangen skrev (21 timer siden): Oi! Det var voldsomt. Jeg har helt motsatt erfaring. Kjenner folk som ikke hadde vært i live idag om det ikke var for antidepressiva. Har veldig god erfaring med cipralex selv. Har gått på de i fire år snart. "Jeg går heller etter årsaken, enn å behandle symptomene". Hadde du sagt det til en med kreft? Hjertesykdom? Autoimmune sykdommer? Selvsagt skal man trene, gå til psykolog, få nok søvn, bra kosthold, stresse lite osv osv. Men hva når man gjør alle disse tingene og fortsatt ikke blir bra? Hva om stresset i livet ikke er mulig å fjerne? Hva om symtomene er hovedproblemet og det er ikke er en underliggende årsak? Jeg sier ikke at man skal ty til medisiner ved hver minste motgang, det tror jeg uansett er det aller færreste som gjør. For de fleste sitter det nok langt inne å ta medisiner. Men noen ganger kan det være det som skal til for å få det bedre, eller for å greier å jobbe med seg selv sånn at man får det bedre. Det er virkelig ingen skam å ta antidepressiva. For noen fungerer antidepressiva bra og for andre ikke. For meg fungerte ikke Seroxat ihvertfall, men mange har nok god nytte av antidepressiva. Det viktigste er å finne ut av hva som fungerer best for en selv tenker jeg.
Memorangen Skrevet 1. februar 2024 #38 Skrevet 1. februar 2024 Seroxat skrev (1 time siden): For noen fungerer antidepressiva bra og for andre ikke. For meg fungerte ikke Seroxat ihvertfall, men mange har nok god nytte av antidepressiva. Det viktigste er å finne ut av hva som fungerer best for en selv tenker jeg. Enig i det. Synes bare det er så synd at antidepressiva blir mer stigmatisert enn medisiner for en del andre sykdommer og tilstander. 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #39 Skrevet 1. februar 2024 Medisiner hjalp meg ikke utenom at jeg ble kvalm/dårlig første uka, og la på meg 20 kg under halvt år. Anonymkode: 75abc...637
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #40 Skrevet 1. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Medisiner hjalp meg ikke utenom at jeg ble kvalm/dårlig første uka, og la på meg 20 kg under halvt år. Anonymkode: 75abc...637 Cipralex og senere byttet til fontex. Ingen forskjell med begge, dessverre. Anonymkode: 75abc...637
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå