Gå til innhold

Antidepressiva erfaringer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd to typer. Først cipralex som jeg ble helt gal av. Fant ut i ettertid at jeg har mutasjoner som gjør at jg ikke kan ta ssri.

og prøvd remeron. Ikke noe på blodprøver som indikerer at jg ikke tåler det. Menblir heller ikke blir bedre av den. Føler meg fullstendig frakobla engstelig og kognitivt svekket.

Er det mulig å ikke «tåle» noe antidepressiva eller reagere negativt på det på generell basis på disse måtene? 

Anonymkode: 2f577...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har prøvd to typer, det er ikke veldig mye. Tror ikke det er noen grunn til å tro at du ikke kan få hjelp av noen type medisin. Noen tips til hva du kan snakke med legen din om i tråden her:

https://forum.doktoronline.no/topic/441346-gentype-tåler-ikke-ssri-andre-løsninger/

Anonymkode: 6a7e5...26b

Neida. Takk  for tips

Men lurer på generelt om det er mulig å ikke tåle antidepressiva så godt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Neida. Takk  for tips

Men lurer på generelt om det er mulig å ikke tåle antidepressiva så godt?

Det er nok veldig sjeldne tilfeller som ikke får noe hjelp av medisiner, men det er for tidlig for deg å tenke på det ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt anbefalt anti depressiva, men har ikke lyst å ta dem da jeg er redd for effekten de kan ha på meg. Vist jeg skal dø så får det bli slik heller det en å miste meg selv. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er nok veldig sjeldne tilfeller som ikke får noe hjelp av medisiner, men det er for tidlig for deg å tenke på det ennå.

Jeg har blitt mye verre mens jeg har gått på de. Så jeg håper jo at jeg blir bedre uten.

prøver å finne ut om.m det er andre med lignende erfaringer og om det er mulig å ikke tåle slikt så godt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har folk virkelig bare gode erfaringer med antidepressiva?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på Cipralex før, funket fint helt til de sluttet å virke. Men, oppstart og nedtrapping var ubehagelig med Cipralex. Nå går jeg på Brintellix som ikke er et SSRI preparat. Har absolutt ingen bivirkninger.

Anonymkode: 52631...734

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen personlig erfaring, da jeg har sagt klart og tydelig nei, de gangene legene har foreslått det.

Jeg går heller etter årsaken, enn å behandle symtomene..

Uansett.

Erfaringen min med antidepressiva, er at 3 av 3 venner, har blitt enda mer depressive, og prøvd å ta liv. 2 ble innlagt på akuttpsykiatrisk, den tredje fikk stoppet bruk før han ble helt avskyelig å forholde seg til. 

Anonymkode: a9fe9...907

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sadpanda skrev (23 timer siden):

Har blitt anbefalt anti depressiva, men har ikke lyst å ta dem da jeg er redd for effekten de kan ha på meg. Vist jeg skal dø så får det bli slik heller det en å miste meg selv. 

Du mister ikke deg selv av antidepressiva. Her er det noe du har misforstått veldig! Få legen din til å forklare deg dette ordentlig. Jeg ser på det som svært tragisk hvis du skal dø (!) når det går an å ta en tablett daglig og få det mye bedre. Vær så snill og revurdere dette.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd 6 ulike antidepressiva og ingen av de har gjort meg bedre. Noen har gjort meg hypoman/manisk, noen har jeg blitt gal av og noen har bare ikke hatt noe effekt. Jeg har bipolar og for meg var Litium redningen. 

Når det er sagt så har jeg fulgt deg her og på annet forum. Du burde virkelig roe ned og fokuser på å gjøre som legen sier. Kan ikke se at slik du holder på er til hjelp for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tålte heller ingen spesielt godt. Enorme bivirkninger på ene typen, og helt flat følelsesmessig på andre typen. I samråd med psykologen sluttet jeg, og gir min lit til terapi, kosthold, god søvn, mindre stress, og fysisk aktivitet. 

Det som har hjulpet meg er en veldig flink psykolog. Glad jeg ikke fortsette å dope meg ned, kom jo ingen vei da. 

Anonymkode: 839cb...403

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare rundt 30% som har ekte virkning av antidepressiva, så at det ikke funker er mer vanlig enn at det funker. Selv tåler jeg INGEN av dem, har ikke telling på hvor mange jeg "måtte" prøve før legene gav opp. Samtidig har jeg en venninne som står på cipralex på tiende året, og hun hadde vært død uten den.

Anonymkode: 46365...3b5

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (41 minutter siden):

Jeg har prøvd 6 ulike antidepressiva og ingen av de har gjort meg bedre. Noen har gjort meg hypoman/manisk, noen har jeg blitt gal av og noen har bare ikke hatt noe effekt. Jeg har bipolar og for meg var Litium redningen. 

Når det er sagt så har jeg fulgt deg her og på annet forum. Du burde virkelig roe ned og fokuser på å gjøre som legen sier. Kan ikke se at slik du holder på er til hjelp for deg. 

Ja legen bedt meg slutte på de.

så jeg gjør som legen sier.

Min observasjon av meg selv når jeg har tatt disse medisinene er at jeg har blitt kraftig forrverret- og det ser jo legene og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Du mister ikke deg selv av antidepressiva. Her er det noe du har misforstått veldig! Få legen din til å forklare deg dette ordentlig. Jeg ser på det som svært tragisk hvis du skal dø (!) når det går an å ta en tablett daglig og få det mye bedre. Vær så snill og revurdere dette.

Du trenger ikke bekymre deg, har ingen nære som det vil gå ut over. Ser også på antidepressiva litt som smertestillende. 

Altså av begrenset verdi vist man ikke også behandler det underliggende problemet.  Dessverre kan ikke helsevesenet behandle ensomhet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er vel bare rundt 30% som har ekte virkning av antidepressiva, så at det ikke funker er mer vanlig enn at det funker. Selv tåler jeg INGEN av dem, har ikke telling på hvor mange jeg "måtte" prøve før legene gav opp. Samtidig har jeg en venninne som står på cipralex på tiende året, og hun hadde vært død uten den.

Anonymkode: 46365...3b5

Er dette sant? Hvor finner man info om dette?

hvordan reagerte du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Ikke meg du siterer men jeg er langt fra meg selv på antidepressiva!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ingen personlig erfaring, da jeg har sagt klart og tydelig nei, de gangene legene har foreslått det.

Jeg går heller etter årsaken, enn å behandle symtomene..

Uansett.

Erfaringen min med antidepressiva, er at 3 av 3 venner, har blitt enda mer depressive, og prøvd å ta liv. 2 ble innlagt på akuttpsykiatrisk, den tredje fikk stoppet bruk før han ble helt avskyelig å forholde seg til. 

Anonymkode: a9fe9...907

Seriøst? Jeg har blitt så ekstremt urolig og depressiv mens jeg har gått på det. Uansett om det skyldes dem eller ikke så fungerer det jo hvertfall ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...